728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی ۱5مهر ۹۶

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
در روزنامه‌های حکومتی روز شنبه ۱۵مهر برجام و چشم‌انداز آن موضوع مشترک است البته با رویکردهای متناقض باندی:
اعتماد: رسانه‌های آمریکایی: پایبندی ایران به برجام تأیید نخواهد شد – کنگره آماده عکس‌العمل به جنون رئیس جمهور

ایران: رایزنی برجامی اروپا در «کنگره» آمریکا
تجارت: جنگ روانی ادامه‌دار ترامپ؛ رئیس‌جمهور آمریکا در بن‌بست برجام

جمهوری اسلامی: واکنشهای بین‌المللی به خروج احتمالی آمریکا از برجام

جهان صنعت: احتمال عدم تأیید برجام از جانب ترامپ بیشتر شد؛ آرامش پیش از توفان

کائنات: لاریجانی: آمریکایی‌ها در مسأله هسته‌یی شیطنت می‌کنند

کیهان: مذاکره مجدد درباره برجام تله ۳جانبه آمریکا، اروپا و آژانس

کیهان:‌حمایت وارونه اروپا از برجام
مردم‌سالاری: رئیس‌جمهوری آمریکا در جمع فرماندهان عالی نظامی به شکلی مبهم تهدید کرد، آرامش پیش از توفان!

مردم‌سالاری: تغییر تاکتیک اروپایی‌ها برای حفظ برجام، پایان رایزنی با ترامپ آغاز مذاکره با کنگره آمریکا

مجموعه‌یی از بحرانهای داخلی و خارجی نظام موضوع برخی دیگر از عنوانهای روزنامه‌های شنبه است:
 
آرمان: جعفرزاده‌ایمن آبادی: حالا استیضاح رأی می‌آورد

اطلاعات: مصرف آبهای زیر زمینی از خط قرمز عبور کرده است

تجارت: راه ناهموار تجارت خارجی
جوان: مهر در برخی مدارس شروع نشده است
شهروند: خزر سمی، آلودگی آبهای دریاچه مازندران و کاهش سالانه ذخایر ماهی صیادان را ناچار به تغییر شغل کرده است

کلید: وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی: سالی یک میلیون نفر به جویندگان کار افزوده می‌شود

ماجرای دستگیری برادر جهانگیری معاون حسن روحانی به‌خاطر چپاول و غارت تیتر اول بسیاری از روزنامه‌های شده است

آفتاب یزد: گزارشی درباره بازداشت برادر معاون اول رئیس جمهور: مهدی مورد حمایت اسحاق نبود

اعتماد: متن و حاشیه بازداشت برادر معاون اول رئیس‌جمهور؛ شروع دوران تازه یا برخوردی معمولی؟

آرمان: زمانی بازداشت مهدی جهانگیری در صدر اخبار قرار می‌گیرد که مشخص شود او برادر معاون اول رئیس‌جمهور است... شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران مشهور به سمگا بخشی از حوزه تحت‌مدیریت جهانگیری است که تیرماه ۱۳۸۸ با سرمایه ۲۰‌میلیارد تومانی به ثبت رسید و ظرف مدت کوتاهی توانست شش شرکت اقماری بزرگ تأسیس کند. او هم‌چنین رئیس هیات‌مدیره مجتمع فولاد صنعت بناب، عضو هیات‌رئیسه فدراسیون هندبال، رئیس هیات‌مدیره شرکت نگین گردشگری، رئیس هیأت مدیره شرکت هدلینگ صنایع و معادن ماهان و... است.

روزنامه‌های باند روحانی برای گرد کردن فضاحت فساد برادر جهانگیری دست روی فساد تمام نظام گذاشته‌اند:
جهان صنعت: یکی از معجزات کشور عزیزمون ایران اینه که مفسدین در یه قدمی مسوولانش زندگی میکنن ولی خودِ مسئولان کاملاً سالم هستن!
نمونه‌ا‌ش همین برادر آقای جهانگیری یا قبل از اون برادر رئیس‌جمهور‌. یا یه زمانی شایعاتی در مورد پسر شهردار تهران مطرح بود یا مهدی‌هاشمی پسر مرحوم‌ هاشمی یا‌.‌.‌. بسه یا بازم مثال بزنم؟!... البته ما در تاریخ هم نمونه‌هایی اینچنینی داشتیم‌. مثلاً برادران حضرت یوسف که همه‌شون فاسد بودن‌. فقط با این فرق که اگه چندتا خانم موقع پرتقال پوست کندن آقای جهانگیری رو ببینن، با چاقو دست شونو نمی‌بُرن!
ولی واقعاً سواله که چطور میشه یک سری از مسئولان ما خواهر و برادر و بچه‌هاشون فاسد از آب در میان ولی خودشون عین دسته گل طیب و طاهر می‌مونن!
اما واقعاً چرا آن‌قدر مسئولان دارن همدیگه رو دستگیر می‌کنن؟
وقتی مسئولان خدمتگزار کشور اینطوری همدیگه‌رو دستگیر می‌کنن، از یه طرف آدم خیالش راحت می‌شه می‌گه: عدالت صغیر و کبیر نمی‌شناسه ولی از یه طرفم آدم می‌ترسه پیش خودش میگه: اون که برادر اسحاق جهانگیریه گرفتنش ما که کلاه‌مون پس معرکه‌اس‌. البته ما که کاری نکردیم که نگران باشیم‌. طلایی که پاکه چه منتش به خاکه‌. ما آنقد بدشانس بودیم که حتی موقعیت فاسد شدنم برامون پیش نیومد!
روزنامه‌های باند روحانی و شرکا توصیه به حفظ برجام را به‌صورت علنی و پذیرش مذاکره را سایر موارد را به‌صورت غیرمستقیم مطرح کرده‌اند:
 
شرق:‌ترامپ به‌دنبال چیست
این نکته را هم باید در نظر داشته باشیم که در عالم سیاست، هیچ‌چیز غیرممکن نیست. از طرفی در ایران هیچ‌کس دنبال مذاکره مجدد بر سر برجام نیست.
بنابراین آمریکایی‌ها باید به تعهدات خود در رابطه با برجام عمل کنند سپس از مذاکرات جدیدی سخن بگویند.

ایران: تردیدی نیست که شرایط بین‌المللی با حضور دونالد ترامپ بسیار خطیر است و این با توجه به دگرگونی‌های دیگری که در منطقه خاورمیانه در حال رخ دادن است، بیشتر قابل ملاحظه است. اعلام استقلال خواهی اقلیم کردستان عراق در این شرایط می‌تواند مشکوک بنماید زیرا ورود نیروهای خارجی و از جمله آمریکا به این اقلیم را رقم می‌زند که با توجه به ورود بیشتر نیروهای آمریکایی به افغانستان معما را بیشتر پیچیده می‌کند.
در چند سال گذشته برخی جریانهای داخلی در ایران علیه برجام به اشکال مختلف موضع گرفته‌اند ولی امروز شاید مشاهده کنند که برجام بخش مهمی از امنیت ملی ایران را تشکیل می‌دهد و باید برای حفظ آن تلاش کرد و در غیراین صورت، هزینه سنگینی باید پرداخت شود.
روزنامه‌های باند حسن روحانی که در روزهای قبل به شکاف اروپا و آمریکا امیدوار بودند اکنون ضمن اذعان به همسویی اروپا و آمریکا کماکان حفظ برجام را در اولویت نظام می‌بییند:
 
جهان صنعت: موضوع برجام نیز در همین راستا به‌گونه‌یی پیش می‌رود که در نهایت آمریکا به دنیا ثابت کند برجام نیاز جدی به بازبینی دارد و در نهایت با تغییر در امتیازات برجام، به‌گونه‌یی «منت» بر سر ایران بگذارد که برجام را می‌پذیرد. کشورهای اروپایی در این بین هر چند عملکردی همسو با ایران دارند اما به هیچ روی قابل اعتماد نیستند.
بنابراین مسئولان کشور باید توجهی جدی به روند و رفتار سیاسی- اقتصادی اروپا داشته باشند. اروپا در طول دوره‌های گذشته همیشه رفتار خود را با آمریکا هماهنگ کرده است. از همین رو اروپا هرگز جسارت رابطه اقتصادی با ایران قبل از نظرسنجی از آمریکا را نداشته است... نکته مهمی که نباید از آن به‌سادگی گذر کرد، پایدار ماندن ایران بر سر قوانین برجام است. برهم‌زننده برجام در نهایت اروپا و آمریکا خواهند بود اما همه تلاش خود را می‌کنند تا نمایش را به‌گونه‌یی اجرا کنند که گویی ایران بر‌هم‌زننده این توافق است. به زبان ساده‌تر، سنگی در تاریکی رها شد تا با عصبانی کردن ایران، گامی خلاف برجام برداشته شود و آمریکا و اروپا امتیازهای بیشتری به دست آورند. حال باید هوشمندی به خرج داد و از هر سخنی که روزنه‌ای علیه کشور باز کند، پرهیز و قاطعانه اعلام کرد ایران به هیچ عنوان برهم‌زننده برجام نیست. رهبری قاطع‌ترین موضع نسبت به برجام را تا امروز داشته‌اند و به نظر می‌رسد بهترین راه، پیروی از همین موضع است. حال آن که ایالات متحده آمریکا نه‌تنها در سایه برجام بلکه پس از آن و در شرایط مختلف دیگر نیز سعی در فلج کردن اقتصاد ایران داشته است.

روزنامه‌های باند خامنه‌ای برجام و تبلیغات روزنامه‌های باند روحانی را موضوع حمله به باند رقیب کرده‌اند:
 
کیهان: اصل موضوع نشست اندیشکده آتلانتیک و سخنان سفرای اروپایی پیدا کردن راهکارهایی برای مقابله با قدرت دفاعی و نقش ایران در منطقه بود. چنان که سفیر فرانسه تأکید کرد «هیچ چیز در برجام مانع مقابله با دیگر مسائل مربوط به ایران نیست».
اعلام هم‌نظر بودن اروپایی‌ها با آمریکا برای مقابله با جمهوری اسلامی از طریق برجام کاملاً فضای غالب نشست آتلانتیک بود. سفیر آلمان با بیان این‌که «درخواست آمریکا برای بازنگری در برجام یک امر طبیعی است» تأکید می‌کند «ما با آمریکا دغدغه‌های مشترکی در‌باره قدرت موشکی و نقش ایران در منطقه داریم که می‌توانیم از طریق برجام با آمریکاگفتگو کنیم». سفیر انگلیس هم از اتفاق‌نظر نخست‌وزیر این کشور با آمریکا در خصوص ضرورت مقابله با ایران در منطقه، خبر می‌دهد که ترازا می‌در دیدار با ترامپ آمادگی لندن را برای آغاز گفتگوی مجدد با ایران در‌باره برجام اعلام کرده است.
نشست آتلانتیک تأکیدی بر حفط محدودیتها و تحریم‌ها علیه ایران با حفظ برجام و اهداف اصلی این تحریم‌ها بود.
با توجه به این‌که ساز «برجام ۲» در نیویورک کوک شده، تحلیل موضعگیری اروپایی‌ها در کمیسیون برجام و نشست آتلانتیک خیلی سخت نیست و به زبان ساده به این معنی است که اولاً تا زمانی که ایران در برابر نقض برجام از سوی آمریکا، اقدامی نکند، اروپایی‌ها هم به برجام پایبند خواهند بود! ثانیا در حقیقت اروپایی‌ها با اعلام این موضع عملاً اعلام کردند که به تهدیدات آمریکا و عدم لغو تحریم‌ها و ایجاد فضای ترس برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی و هم‌چنین تحریم‌های جدید آمریکا پایبند هستند نه به رفع تحریم‌ها و حل مشکلات اقتصادی مردم ایران! ثالثا با توجه به مواضع اروپایی‌ها در‌باره «مکمل برجام» که اکنون آشکارا بیان می‌کنند، اگر ایران به «برجام ۲» تن دهد، آنها به برجام پایبند خواهند بود.
آمریکا با فشار، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را هم با خود همراه کرده و اگر یوکیا آمانو هم اعلام کند ایران به برجام پایبند نبوده- که از گزارشهای قبلی و مواضع کنونی‌اش آشکار است- آنگاه پایبند نبودن اروپایی‌ها به برجام آسان‌تر خواهد بود. آن‌گونه که اروپایی‌ها از درخواست آمانو برای شفاف‌سازی بخش T برجام به «تحولی جدید و مهمی» با هدف هم‌نظر شدن آژانس با خواسته‌های رئیس‌جمهور آمریکا در جهت بازدید از مراکز نظامی ایران یاد کرده‌اند.
لذا معرکه گرفتن روی حمایت اروپا از برجام بازی دیگری است که برخی برای فضاسازی رسانه‌یی در افکار عمومی در جهت حفظ برجام و منافع حزبی خود به راه انداخته‌اند تا ساز خود را با ساز «برجام ۲» در نیویورک کوک کنند! آنچه که از بازی متناقض آمریکا و اروپایی‌ها با دولت دوازدهم آشکار می‌شود این است که آنها در حال خریدن وقت برای فضاسازی رسانه‌یی – سیاسی و دست یافتن به یک اجماع حداکثری علیه ایران هستند که با انفعال دولت دور از انتظار نیست!... به‌رغم هشدار رهبر معظم انقلاب و اعضای شورای عالی امنیت ملی در‌باره این‌که مذاکره مجددی با آمریکا در‌باره مسائل دیگر امکانپذیر نیست و ممنوع است، مواضع رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه در این خصوص قابل تأمل است! در حالی که آمریکا با موضع‌گیریهایش علیه برجام تلاش دارد دولت دوازدهم را وادار به امتیاز دادن بیشتر کند، و اروپایی‌ها هم راه‌کار آن را «مکمل برجام» اعلام کرده‌اند، آقای روحانی در مصاحبه‌ها و سخنان متعددش در نیویورک پایبندی آمریکا به برجام را نشانه حسن اعتماد برای مذاکرات آینده! اعلام و تأکید می‌کند «حتی اگر آمریکا هم از برجام خارج شود، ما خارج نمی‌شویم»! وزیر امور خارجه نیز همنوا با آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها اذعان می‌کند «برجام توافقی کامل نیست».
آقای ظریف باید پاسخ دهد با چه هدفی با بازی در زمین آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها این سخن را تکرار می‌کند؟ محمدجواد ظریف با چراغ سبز نشان‌دادن به آمریکایی‌ها برای مذاکره مجدد در‌باره مسائل منطقه در پاسخ به سؤال فرید زکریا مجری سی.ان.ان در‌باره مذاکره در خصوص قدرت دفاعی و موشکهای بالستیک ایران که از سوی رئیس‌جمهور فرانسه ارائه شده، می‌گوید «ایران از مذاکره نمی‌ترسد و با جدیت راجع به سایر مواردگفتگو مذاکره خواهد کرد»! نکته جالب این است که آقای ظریف خواستار مذاکره مجدد درباره همه برجام می‌شود و می‌گوید «اگر آمریکا امتیازات جدیدی می‌خواهد، ما هم می‌خواهیم»
با توجه به مواضع کنونی و عملکرد گذشته آقای رئیس‌جمهور و وزیرخارجه‌شان، به این سخن آقایان باید به دیده تردید نگریست که گفته‌اند «برجام قابل مذاکره مجدد نیست و مذاکره مجدد افسانه است»! قبل از این نیز آقایان در‌باره صفر کردن ذخایر اورانیوم داخل لوله‌ها و هم‌چنین خروج آب سنگین از ایران برخلاف هشدارهای صریح رهبر معظم انقلاب با آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها مذاکره کردند و زیاده‌خواهی‌های خارج از برجام آنها را پذیرفتند.
آنچه که بسیار موجب تاثر و تأسف ملت ایران شد این است که آقای روحانی با این مواضع منفعلانه در نیویورک، حتی حاضر نشد هیأت دولت را تعطیل کند و در مراسم تشییع پیکر شهید مقاومت، شهید حججی حاضر شود. نکته جالب این‌که رئیس‌جمهور به‌جای شرکت در مراسم تشییع پیکر شهید حججی، در جلسه هیأت دولت، امام حسین (ع) را «امام صلح» معرفی می‌کند! و همان‌گونه که برای توجیه مذاکره با آمریکا از صلح امام حسن (ع) «تطبیق بدون تفکر» کرده بود، این بار نیز برخورد امام حسین (ع) با حر را مصداق می‌آورد، بدون این‌که بگوید امام حسین (ع) در فضای جنگ برای نشان‌دادن مقاومت و ایستادگی خود به حر نهیب زد: «مادرت به عزایت بنشیند!» آیا امام حسین (ع) از سر صلح‌خواهی چنین به حر نهیب زد؟! رهبر معظم انقلاب مهر ۹۴با ابراز تأسف از این‌گونه «نگاه عوام‌فریبانه برای توجیه مذاکره با شیطان بزرگ» تأکید کردند «چنین تحلیلی در خصوص مسائل تاریخ اسلام و مسائل کشور، نهایت ساده‌اندیشی و اشتباه است». آیا عدم حضور رئیس‌جمهور در مراسم تشییع پیکر این شهید عاشورایی، و به خلاف، سخن گفتن از صلح‌طلبی امام حسین (ع)، پیام و چراغ سبز دیگری برای مذاکره در‌باره قدرت دفاعی کشور و محور مقاومت در منطقه است؟

وضعیت اقتصادی موضوع حمله باندهای دلواپس به دولت حسن روحانی است:
وقتی صحبت از تغییر ساختارها می‌شود، همه بر این باوریم که تغییر الزامی است و اقتصاد باید از درآمدهای منابع هیدروکربنی (نفت و گاز و...) به‌عنوان ماده مخدره‌یی که رخوت در اقتصاد ایجاد کرده رهایی یابد! اما در مقام عمل که می‌رسیم به موانع جدی‌ای برمی‌خوریم که تغییر را سخت و فرصتها را تقریباً نابود می‌کند.
در مثالی دیگر برای حفظ دستاورد کاهش تورم، سیاست پولی خطرناکی را در این سال‌ها اتخاذ کردیم که حاصل آن رکود در بنگاههای خرد و مردمی و موکول کردن تورم و بی‌ارزش شدن پول ملی به آینده بود. سومین مثال نیز حواشی واگذاری سهام‌عدالت و مدیریت شرکتهای مشمول است. این شاید محکم‌ترین دلیل برای حرکت در مسیر غلط توسعه اقتصادی و رفتن در راه بن‌بست اقتصادی است، چه! اگر این مسیر برخاسته از اهداف سیاسی و حفظ قدرت در یک جناح را اتخاذ نمی‌کردیم، تهدیدات خارجی و عوامل خارجی نیز اثر کمتری بر اقتصاد می‌داشت و خواهد داشت.
برای خروج از کوچه بن‌بست اقتصاد باید دندانهای پوسیده را هر چه سریعتر یا مداوا کرد یا کشید! هر چند که هیچ کس نباید انتظار بهبود یک شبه وضعیت را داشته باشد.

روزنامه‌های باند روحانی نسبت به شرایط اقتصادی اجتماعی هشدار داده‌اند و در عین‌حال باند خود را بی‌تقصیر جلوه داده‌اند:
 
ایران: آسیب‌های اجتماعی؛ واقعیت انکارناپذیر.
آمارهای رسمی در حوزه آسیب‌های اجتماعی هشداردهنده و موجب نگرانی است.
از عمده‌ترین آسیب‌های موجود می‌توان اعتیاد، فروپاشی خانواده ناشی از طلاق، خشونت، حاشیه‌ نشینی، فساد، ناهنجاری اجتماعی، افول سرمایه اجتماعی، فقر و شکاف طبقاتی، ناامنی و... را نام برد که شاخصهای هر یک از این مسائل نشان می‌دهد که می‌تواند تأثیرات مخربی در فرآیند نظام اجتماعی ایجاد کند.
متأسفانه غفلت نظام سیاست‌گذاری و مدیریتی کشور در دهه‌های گذشته، به گسترش بی‌رویه و شتابناک آسیب‌ها منجر شده است.
و ابراز نگرانی از فضای سایبری علیه نظام و ناکارآمدی نیروهای سرکوبگر به‌خاطر مشکلات معیشتی دغدغه روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع است:
یکی از مهم‌ترین راههای نفوذ سیاسی، فساد اخلاقی و بی‌بند و باری در جامعه، از مجرای شبکه‌های اجتماعی در حال رقم خوردن و به ثمر نشستن است. پلیس فتا هر روز خبر از فیلتر کردن فله‌ای کانال‌های غیراخلاقی می‌دهد اما رشد قارچ‌گونه این شبکه‌ها و امکان جایگزین کردن فوری برای این کانال‌ها از سوی گردانندگان آن، بخش مهمی از چالش پیش روی پلیس است.
دنیای بهت‌آوری که در فضای سایبری کشور شکل گرفته با معیارهای اخلاقی و دینی جامعه هیچ مغایرتی ندارد و در بی‌توجهی متولیان امر هر روز بر جذابیت‌های آن اضافه می‌شود. با این گسترش بعید است که پلیس در فضای سایبری اجازه یا توانی برای مقابله با آن داشته باشد. در غیراین صورت شاهد این هجمه از بی‌بند و باری نبودیم.
در فضای بیرون از دنیای سایبر و زیر پوست شهر هم وضعیت بغرنج است. نگرانی از گسترش سرقت و معضل مواد مخدر هم‌چنان اولین دغدغه عمومی را به خود اختصاص داده
پلیس در نوک پیکان برخورد آسیب‌های اجتماعی قرار دارد. بی‌توجهی به ساختارهای فرهنگی، بی‌پروایی مجرمان از پلیس، شکاف گسترده طبقاتی و گسترش فقر و فحشا در جامعه سبب بروز و پیچیدگی بسیاری از جرایم شده است، با این وجود شیوه‌های برخورد پلیس با جرایم هم‌چنان بر همان مدار سنتی خود استوار است.
نیروی انتظامی بیش از ۱۲‌هزار و ۷۰۰نفر از مأمورانش را از دوران دفاع مقدس تاکنون برای تأمین امنیت کشور از دست داده است. مأموران پلیس همواره در خطر از دست دادن جان خود قرار دارند، بدون این‌که از بضاعت مالی مناسبی برخوردار باشند. مأمور پلیس که مدام در اندیشه تأمین معاش زندگی خود باشد، چگونه می‌تواند برای امنیت کشور تلاش کند. شاهد موجود پرونده اختلاس در بنیاد تعاون ناجا بود که بسیاری از مأموران این سازمان را با بحرانهای خانوادگی مواجه کرد، بنابراین برای مطالبه کردن امنیت کامل ابتدا باید در گزینش نیروهای انسانی که در امر تأمین امنیت دخالت دارند دقت‌های لازم صورت گیرد و سپس تأمین مالی لازم برای نیروی انسانی و تجهیزات پلیسی انجام می‌شود چرا که بدون هزینه کردن برای تأمین امنیت حصول آن امکانپذیر نخواهد بود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c54ccf22-ae14-4e93-a65a-39c7381c6936"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات