728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی اول آبان ۹۶

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
تیتر اول اکثر روزنامه‌های حکومتی اول آبان 96، به اظهارات خامنه‌ای در تعریف و تمجید از مصطفی خمینی پسر بزرگ خمینی دجال به‌مناسبت سالمرگ او اختصاص دارد. اما از این‌که بگذریم، برجسته‌ترین موضوع در روزنامه‌های هر دو باند، که با تیترها و عکسهای چشمگیر نمایان است، سفر منطقه‌یی تیلرسون است که با سفر به عربستان سعودی آغاز شد. تیترها خود گویای وحشت عمیق رژیم هستند:
اعتماد: سودای مهار نفوذ ایران/ نخست‌وزیر عراق راهی قاهره شد
«کمک عربستان به بازسازی» طعمه برای دور کردن بغداد ار تهران است

جهان صنعت:‌ سفر وزیر خارجه آمریکا به خاورمیانه آغاز شد؛ / احیای ائتلاف عراق - عربستان

جوان: چشم ناپاک واشینگتن ـ ریاض به علقه تهران ـ بغداد

روزنامه مستقل: مأموریت ویژه تیلرسون در ریاض
در همین رابطه روزنامه جوان ارگان بسیج سپاه پاسداران مقاله اصلی خود را به سفر منطقه‌یی تیلرسون اختصاص داده و می‌نویسد: «رسانه‌های سعودی و غربی بار دیگر سفر مقامات آمریکایی به عربستان سعودی و نشست سه‌جانبه واشینگتن، ریاض و بغداد را در رأس اخبار خود قرار دادند و محور ضدایرانی آن را برجسته کردند. به گزارش بی‌بی‌سی، مقابله با افزایش نفوذ ایران در منطقه یکی از مهم‌ترین اهداف سفر تیلرسون عنوان شده و او قرار است درباره موضوع انزوای قطر هم رایزنی کند. رکس تیلرسون در پایان نشست سه‌جانبه ریاض خواستار خروج شبه‌نظامیان ایرانی از عراق شد. وی به خبرنگاران گفت:‌ «حالا که جنگ علیه داعش رو به پایان است، قطعاً شبه‌نظامیان شیعه ایرانی که در عراق هستند، لازم است به خانه‌های‌شان برگردند. همه جنگجویان خارجی باید به کشورشان بازگردند. وزیر خارجه آمریکا به نام گروه خاصی اشاره نکرد اما آشکار است که منظور نیروهای مردم عراق تحت عنوان حشدالشعبی است».

یکی دیگر از موضوعاتی که در روزنامه‌های حکومتی امروز جای خود را دارد. دعوای پایان‌ناپذیر برجام و حملات باند خامنه‌ای به روحانی و دولت اوست.

کیهان یادداشت روز خود را تحت عنوان «آیندهٴ پیش‌بینی برجام» به این موضوع اختصاص داده و با حمله به دولت روحانی و تیم مذاکره‌کننده که اکنون خواستار ادامه برجام این بار از طریق اروپا هستند با این نتیجه‌گیری مقاله خود را پایان می‌دهد: «بازی دوباره در میدان اروپا بدون این‌که گارد اروپایی‌ها ذره‌یی تفاوت کرده باشد و عبرت نیاموختن از تجربیات تلخ قبلی، فقط با تعطیلی خرد و وسوسه‌پذیری قابل توجیه است. این‌که مثلاً بشود اقتدار بازدارنده نظامی و نفوذ امنیت‌آفرین منطقه‌یی را با وعده برخی معاملات اقتصادی تاخت بزنیم، بوی تبدیل خطا به خط را می‌دهد و خیانت محض است. هر کس وارد چنین حریمی‌ شود، باید برخورد خائن را با او کرد و نه کسی که وسط تهدید دشمن، خواب رفته است».

کیهان در ستون اخبار ویژه خود نیز می‌نویسد:
فرانسه پولش را از دولت روحانی می‌گیرد اما برای ترامپ خوش‌خدمتی می‌کند
دولت فرانسه با وجود دریافت امتیازات وسیع از دولت روحانی، برای آمریکا خوش‌خدمتی می‌کند.

به گزارش رجانیوز، بررسی رفتار کشورهای اروپایی در قبال نقض عهد آمریکا در برجام و تلاش دولتمردان این کشورها برای افزایش فشارها بر روی ایران در زمینه‌های دیگر، خبر از هم‌نوایی مجدد آنها با آمریکا می‌دهد. ترامپ در صحبتهای هفته گذشته خود پایبندی ایران به توافق هسته‌یی را تأیید نکرد و بعد اعلام کرد که برجام دارای نقایصی هست که از طریق کنگره باید آن را مرتفع کند. از جمله این نقایص مسأله برنامه موشکی ایران است که به گفته تیلرسون در قالب مذاکرات جداگانه باید آن را رفع کرد.

پس از آشکار شدن مسیر پیش روی آمریکا در برجام، کشورهای اروپایی در اظهارنظرهای مختلفی چراغ سبز خود را برای تسهیل روند مذاکرات جدید اعلام کردند. آخرین نمونه این اقدامات نیز نشست سران اتحادیه اروپا بود.

در نشست روز پنجشنبه سران این اتحادیه در بروکسل، کشورهای اروپایی ابتدا بر حفظ برجام تأکید کردند. این مسأله با استقبال رسانه‌های دولتی در داخل ایران همراه شد.

سرمقاله روزنامه رسالت نیز با عنوان «سخنی با مسئولان و پلیس بد!» می‌نویسد: «فرانسوی‌ها در دوران مذاکرات هسته‌یی نقش «پلیس بد» را بازی کردند به‌طوری که فشار آنها باعث شد وضع «داده» ها و «ستانده» ها در تعهدات برجامی متوازن و نیز انجام تعهدات همزمان نباشد. اخیراً ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه که نقش «پلیس خوب» را در پسابرجام می‌خواهد ایفا کند مطالبی گفته است که متأسفانه در داخل نیز برخی از آن استقبال کرده‌اند! یک هوش دیپلوماتیک به ما گوشزد می‌کند که جهان غرب در برابر ایران اهداف مشترک و سلایق متفاوت دارد».
رسالت می‌افزاید:‌ «فرانسوی‌ها اگر راست می‌گویند به تعهدات خود عمل کنند. مگر توافق هسته‌یی یک توافق چندجانبه نیست؟ مگر قرار نبود تحریم‌ها برداشته شود. گیریم که آمریکایی‌ها نقض عهد کرده‌اند، پاریس چرا به تعهدات خود عمل نمی‌کند و اجازه نمی‌دهد یک شخصیت حقیقی یا حقوقی ایرانی در بانکهای فرانسه حتی یک شماره حساب عادی داشته باشد.
اتحادیه اروپا و فرانسه طوری حرف می‌زنند که گویی آنها تعهدات خود را عمل کرده‌اند و فقط آمریکا مانده است.
آمریکایی‌ها ابله نیستند توافق را به هم بزنند. با همین توافق با تأسیسات هسته‌یی ایران کاری کردند که یک حمله هوایی تمام‌عیار به تأسیسات هسته‌یی ما نمی‌توانست آن کار را انجام دهد.
آنها بدون هیچ هزینه‌ای فعالیت‌های هسته‌یی ما را متوقف نمودند و آن‌چنان اشتها پیدا کرده‌اند که می‌خواهند تعهدات زماندار ایران را در توافق هسته‌یی همیشگی و ابدی کنند. بعد هم علاوه بر این‌که به تعهدی که عمل نکرده‌اند یک لیست بلندبالا و بی‌شرمانه از مطالبات منطقه‌یی را جلوی ما گذاشته‌اند و می‌خواهند همان بلایی که سر تأسیسات هسته‌یی ما آوردند روی دیگر مولفه‌های قدرت دفاعی ما از جمله برتری موشکی ایران در منطقه بیاورند.
ماکرون با این زیاده‌خواهی چطور به خودش اجازه می‌دهد برای آمدن به تهران سر مسئولان دولتی ما منت هم بگذارد.
عقل سلیم و دیپلوماتیک و هوش سیاسی ما حکم می‌کند ماکرون را به تهران راه ندهیم و اگر پاریس اصرار دارد باید شروط زیر را اول بپذیرد و بعد امکان این را پیدا کند که تهران مجوز ورود به او بدهد.
1-اعضای گروهک تروریستی منافقین را که دست‌شان به خون 17هزار ایرانی مظلوم و بی‌گناه آغشته است از پاریس اخراج شوند.
2-سهم پاریس در تعهدات برجامی تمام و کمال ادا شود و نقض پیمان نکند.
3-از دخالت در منطقه و بی‌ثبات‌سازی در کشورهای اسلامی پرهیز کنند و بگذارند ملت‌های منطقه خودشان در مورد امنیت و مصالح ملی‌شان تصمیم بگیرند...
به نظر می‌رسد دولت اگر بخواهد اقتدار خود را در برابر غرب به‌ویژه اروپا و به‌خصوص فرانسه نشان دهد باید ماکرون را به تهران راه ندهد مگر این‌که شروطی که به آن اشاره شد اول عمل نماید».

روزنامه اعتماد نیز در گزارش تحلیلی خود با عنوان «سودای مهار نفوذ ایران» می‌نویسد: «ریاض در 48ساعت گذشته همزمان میزبان رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده و حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق بود. بغداد و ریاض در حال طی مسیر برای بهبود رابطه نه چندان گرم دوجانبه هستند و به نظر می‌رسد که آمریکای ترامپ در حال بازی‌کردن نقش میانجی در این پرونده است تا این نزدیکی را سرعت بیشتری ببخشد. حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق پس از ورود به عربستان سعودی با ملک سلمان پادشاه کشور میزبان دیدار کرد. این دومین سفر العبادی به عربستان سعودی است و پیش از این نیز وی در رأس یک هیأت بلندپایه در ماه ژوئن مهمان سعودی‌ها شده بود. در این دور از سفرهای منطقه‌یی نخست‌وزیر عراق، عربستان میزبان نخست بود و گفته می‌شود که پس از این کشور، ترکیه و اردن نیز مقصدهای بعدی حیدرالعبادی خواهند بود».
در ادامه این گزارش آمده است: «دیدار عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی با رکس تیلرسون همتای آمریکایی‌اش به سنت همیشه به نشست خبری با دستور کار محکومیت ایران بدل شد. وزیر خارجه عربستان سعودی در این نشست خبری گفت که در دیدار با تیلرسون درباره آنچه خطر ایران بر منطقه می‌خواند و بحران قطر، گفتگو کرده است. رکس تیلرسون نیز به خبرنگاران حاضر در ریاض گفت که درباره نقش ایران در ایجاد ناامنی در منطقه با عادل الجبیرگفتگو کردم. وی در ادامه سخنانش به حضور نیروهای نظامی ایران در عراق اشاره کرد و از ایران خواست که آنها را از عراق خارج کند. وی در این باره گفت: «نیروهای نظامی مورد حمایت ایران که در عراق حضور دارند با نزدیک شدن به شکست کامل داعش در این کشور باید عراق را ترک کرده و به کشور خود بازگردند. تمام نظامی‌های خارجی باید به خانه‌های خود بازگردند.»
رکس تیلرسون، با بیان این‌که از سر‌گیری روابط عراق و عربستان بسیار مهم است؛ ادامه داد: شورای هماهنگی عربستان و عراق در راستای جهش عراق به سوی آینده اقدام خواهد کرد و صفحه جدیدی در منطقه باز می‌کند و ما تلاش می‌کنیم عراقی بسازیم که دور از تاثیرات ایران و گروه‌های مسلح حامی ایران باشد. وزیرخارجه آمریکا در بخش‌های دیگری از سخنان خود ادعا کرد که سپاه از مهم‌ترین عوامل ایجاد بی‌ثباتی در منطقه است و گفت: ما تلاش می‌کنیم تا روابط محکمی میان عراق و کشورهای عربی ایجاد کنیم تا یک عراق قوی به دور از تاثیرات ایران و شبه‌نظامیان وابسته به آن بسازیم».

یکی دیگر از موضوعاتی که به‌خصوص روزنامه‌های باند روحانی و شرکا آن را در صفحات اول خود با عکس و تیتر برجسته کرده‌اند، دادگاه بقایی از معاونان احمدی‌نژاد و حمله به اظهارات تهدیدآمیز او و تمسخر اوست:
شرق: دومین جلسه دادگاه بقایی برگزار شد/ پوپولیست زنبیل به دست

آفتاب: رونمایی بقایی از شو جدید احمدی‌نژادیها / معرکه‌گیری با زنبیل قرمز!

روزنامه شهروند تحت عنوان «محاکمه علنی مفسدان یک میلیارد دلاری می‌افزاید: «بالاخره نمایندگان مجلس تصمیم‌شان را گرفتند؛ تصمیم درباره علنی برگزار شدن محاکم اقتصادی. موضوعی که ماه‌ها بود گهگاهی در مجلس مطرح می‌شد و هربار با مخالفتها به جایی نمی‌رسید تا دیروز که بالاخره طرح الحاق یک تبصره به ماده ۳۵۳قانون آیین دادرسی کیفری در دستورکار مجلس قرار گرفت تا بر اساس تصمیم نمایندگان، جلسات دادگاه مفسدان اقتصادی بیش از یک‌میلیارد دلار به شکل علنی برگزار شود. کلیات این طرح در حالی به تصویب رسیده که بر اساس آن از این به بعد، به جای «ب- ز»، نام بابک زنجانی قابل انتشار است.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «جلسات رسیدگی به اتهامات سعید مرتضوی در پرونده تأمین اجتماعی، اتهامات محمدرضا رحیمی معاون اول دولت دهم و حمیدرضا بقایی معاون محمود احمدی‌نژاد به‌صورت غیرعلنی برگزار شده است».
یکی از حقوقدانان به نام نعمت احمدی می‌گوید: «مسأله اینجاست که برگزاری علنی یا غیرعلنی‌بودن این دادگاهها به‌صورتی سلیقه‌ای درآمده است. برای مثال دادگاه انقلاب با روند علنی‌بودن دادگاه موافق نیست یا برخی دادسراها با استقرار مأمور از هرگونه حضور یا شرکت‌کردن افراد یا وکیل جلوگیری می‌کنند».
یک دعوای دیگر در روزنامه‌های رژیم بر سر بیرون کشیدن توتال از قرارداد با رژیم است. زنگنه وزیر نفت رژیم بیرون کشیدن توتال را تکذیب می‌کند، اما روزنامه‌های باند خامنه‌ای با انتشار اظهارات مدیر عامل توتال، بر دروغگویی زنگنه تأکید می‌کنند:
روزنامه وطن امروز با عنوان طعنه آمیز: زنگنه: موضع توتال خوب است! می‌نویسد:‌ «پاتریک پویانه، مدیرعامل توتال هفته گذشته درباره احتمال بازگشت تحریم‌ها در کنگره آمریکا طی 2ماه آینده گفت توتال درباره قرارداد پارس جنوبی با ایران هنوز سرمایه‌گذاری نکرده است و تا آخر سال میلادی جاری در این‌باره تصمیم خواهد گرفت. پویانه تصریح کرد در صورت تصمیم آمریکا مبنی بر خروج شرکتهای سرمایه‌گذاری، حتی اگر ایران و فرانسه نیز به این توافق وفادار بمانند، توتال از ایران خارج خواهد شد».
مدیرعامل توتال هم‌چنین گفت حتی در صورتی که ایران به برجام پایبند بماند و اتحادیه اروپایی، چین و روسیه نیز تصمیم بگیرند برجام بدون حضور آمریکا به کار خود ادامه دهد، باز هم آمریکا تحریم‌های یکجانبه‌ای علیه ایران وضع خواهد کرد که در این صورت توتال از ایران خارج خواهد شد.
مدیرعامل توتال هم‌چنین گفته است: «خروج از قرارداد با ایران در شرایط فعلی ریسک مالی اندکی برای توتال خواهد داشت چرا که تا به‌حال سرمایه‌گذاری صورت نگرفته و در پایان سال جاری میلادی (2ماه آینده) این تصمیم‌گیری انجام خواهد گرفت».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/beeb0a6f-a131-4d9b-8a31-7cd1394e8649"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات