728 x 90

تنها تالاب استان البرز خشک شد

تنها تالاب استان البرز خشک شد
تنها تالاب استان البرز خشک شد
تالاب صالحیه واقع در روستای صالحیه در نظرآباد استان البرز و تنها تالاب این استان خشک شد.

وسعت این تالاب با احتساب زمینهای باتلاقی پیرامونی بیش از ۱۰هزار هکتار بوده و قسمتی از آن نیز در استان قزوین واقع شده است.

این تالاب که آب ورودی به آن از سمت رودخانه کردان سرریز می‌شود، در فصل بهار استراحتگاه حداقل ۴۵گونه از پرندگان مهاجر است اما در حال حاضر این تالاب کاملاً خشک شده است.

احداث کانال‌های بی‌رویه در محدوده آبریز این تالاب علت خشک شدن آن عنوان شده است.

بیشتر بخوانید:
تالاب «قوری گل» در آذربایجان شرقی هم خشک شد

تالاب قوری گل یکی از تالاب‌های کوهستانی آذربایجان شرقی خشک شد.
خبرگزاری حکومتی ایسنا ۲۶شهریور ۹۶نوشت:‌ این تالاب دارای 200هکتار مساحت بوده و ارتفاع آن از سطح دریا 1915متر است.
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست رژیم در هویزه نیز روز یکشنبه ضمن تأکید خشک شدن بخشی از تالاب هورالعظیم گفت: این تالاب اوایل تابستان آب داشت، اکنون کاملاً خشک شده است.
سه روز پیش نیز به‌طور ناگهانی دبی آب در چشمه علی شهر ری پایین آمده و این چشمه خشک شد.

تالاب لپو در مازندران هم خشک شد
تالاب ”لپو“ در حاشیه جنوبی دریای خزر و غرب تالاب میانکاله واقع در شرق مازندران سرانجام به‌طور کامل خشک شد.
خبرگزاری رسمی رژیم ۳۰مرداد ۹۶ افزود: این تالاب زیبا که مأمن پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی بوده، در حالی در نیمه تابستان سال جاری در خاموشی کامل آخرین نمهای رطوبتش را از دست داد که اوایل بهار امسال آبش سرریز شده و با ورود به جاده اصلی، تردد خودروهای سواری را در منطقه با مشکل مواجه کرده بود.
یک عامل حکومتی گفت:‌ لایروبی نشدن و تغییراتی که طی سه دهه گذشته در اطراف این تالاب و منطقه میانکاله رخ داد از عوامل مؤثر بر خشک شدن این تالاب است که به گفته کارشناسان تالاب میانکاله را هم تهدید می‌کند.

آتش غارتگری این بار به جان تالابها!
به‌واسطه سیاستهای ویرانگر و غارتگرانه این رژیم، محیط‌زیست ما در بحرانهای مختلفی به‌سر می‌برد، بحران آب، بحران هوا، بحران جنگلها و بحران تالابها و...
هاشمی طبا کاندید نمایش انتخابات ریاست‌جمهوری رژیم در 12اردیبهشت 96 درتلویزیون رژیم گفت: «یک سوم جنگل‌ها رو از بین بردیم، تالاب‌ها رو به خشکی گرایش دادیم، آب‌های زیرزمینی و چاه‌ها رو تا عمق 450کیلومتری کاویدیم، رودخانه هامون رو با پسآب‌ها آلوده کردیم، زمینهامون رو با زباله‌ها پرکردیم، دشت هامون رو نشست دادیم. و این میراثی است که داریم باقی می‌گذاریم».
تالاب‌ها اکوسیستم‌های بی‌نظیری هستند، تولید و ذخیره‌سازی آب، حفظ و توسعه تنوع زیستی گیاهی و جانوری، مهار سیل و فرسایش، پالایش آب، تثبیت آب و هوای منطقه به‌ویژه تعدیل درجه حرارت، تأمین غذا و تولید فرآورده‌های شیلاتی و پرندگان از قابلیت‌های اکولوژیک و اقتصادی تالاب‌ها به‌حساب می‌آیند. بر اساس بررسی‌ها، ارزش اکولوژیک تالاب‌ها ۱۸برابر جنگل‌ها و ۲۰۰برابر زمینهای زراعی است، بر کناره یک تالاب می‌توان لطافت آب، استواری خاک و سرزندگی گیاه را یک‌جا دید. اما چه بلایی سر تالابهای ایران آمده است؟ بر اساس آمارهای رسمی همین رژیم دو سوم تالابها در معرض خشکی صددرصد قرار دارند و 58درصد کل تالابهای ایران خشک شده است.

خبرگزاری حکومتی افکار نیوز 16خرداد 96 از قول جهانگیری نوشت: «کشور ما در عمق چند صدمتری در خلیج‌فارس برای اکتشاف نفت حفاری می‌کند آن وقت در عمق یکی، دو متری تصمیم گرفتند برای استخراج نفت هورالعظیم را خشک کنند و این تالاب عظیم به یک معضل بدل شد».
همه می‌دانند که پروژه‌های حفاری نفت هورالعظیم به عهده سپاه پاسداران است که حالا یکی دیگر از اقدامات مخرب آنها در محیط‌زیست تنها به‌خاطر چپاول نفت افشا می‌شود.
البته این وضعیت خاص یک منطقه نیست بلکه وضعیت تالابهای ایران از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق بحرانی است.
خبرگزاری حکومتی مهر 30خرداد 96 دراین زمینه نوشت: «تالابهای میانکاله و گمیشان در استان گلستان دچار کم آبی هستند، در استان همدان از 7تالابی که وجود دارد تعدادی خشک شدند و مابقی هم با بحران بی‌آبی درگیرند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به مشکلات تالاب جازموریان نیز عنوان کرد: این تالاب که از تالابهای فصلی بود، به‌علت وجود 10هزار چاه غیرمجاز و برداشت بی‌رویه آب، متأسفانه چندین ماه است که کاملاً خشک شده است و پدیده بسیار دردناک گرد و غبار این استان را تحت تاثیر قرار داده و برای مردم آزار دهنده است».
به گفته معصومه ابتکار رئیس محیط‌زیست دولت آخوند روحانی، به‌علت وجود 10هزار چاه غیرمجاز، تالاب جازموریان کاملاً خشک شده و به محلی برای تولید گرد و غبار تبدیل شده و هوا را هم از مردم گرفته است. البته این مهره رژیم پاسخ نمی‌دهد که چه کسانی این 10هزار چاه غیرمجاز را حفر کرده‌اند.
در استان فارس هم وضعیت بحرانی است یکی از مهمترین تالابهای این استان تالاب بختگان است.

سایت حکومتی تابناک 27دی 96 درباره تالاب بختگان نوشت: «تالاب بختگان که روزگارانی باعث افزایش رطوبت هوا و به‌علت بلند بودن ارتفاع کوه‌ های پیرامونش، رطوبت حاصله در هوای همان منطقه باقی مانده و باعث ثمردهی درختان انجیر، بادام، رز و زیتون در کوه‌ها می‌شد، اکنون و تحت تأثیر برخی عوامل انسانی و طبیعی به کلی خشک شده است.»
یکی از عوامل اصلی خشکاندن این تالاب احداث سه سد به نامهای سیوند، درودزن و ملاصدرا است که همه منابع آبی و حقابه این تالاب را در اختیار کشاورزی، شرب و صنعت بالادست حوضه آبریز قرار داد و جالب این‌که هم اینک نیز کارگزاران رژیم اجرای دو سد دیگر به نامهای تنگ سرخ و جورک بیضاء را در دستور کار خود دارند.
و همه می‌دانند که صنایع این مناطق متعلق به سپاه پاسداران است که برای سود بیشتر به هر کاری دست می‌زنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7ed23e2a-3078-4fdc-b66a-e14540f9b5c3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات