728 x 90

زلزله و راه‌کار

آثار زلزله در کرمانشاه
آثار زلزله در کرمانشاه
زلزله دیشب علاوه بر شدت بی‌سابقه ان یعنی ۷.۳ریشتر دارای مدت زمان یا duration. بالایی بوده است که از فاکتور شدت مهمتر است. بیش از سه ثانیه و به قولی دیگر بیش از پنج ثانیه زلزله پایدار بوده است! منازلی که در کشور ساخته می‌شوند هیچ‌کدام فاکتورهای مقاومت در برابر زلزله را ندارند. دیشب بیشترین خسارات و لرزش در منازلی از نوع منازل "مسکن مهر! " گزارش شده است چرا که در ساخت این دست از منازل از روش بساز و بنداز استفاده شده است! تنها فاکتوری که رژیم در بین مردم جا انداخته این است: منزل شما با استفاده از بتن مسلح یا شناژ ساخته شده نگران نباشید؟! در حالی که تنشهای پیآمد زلزله بسیار پیچیده هستند و دهها الزام فنی و مهندسی لازم است تا یک ساختمان را در برابر زلزله مقاوم سازد؟! از جمله دزدیهای مرسوم در ساخت و ساز در کشور می‌توان به طراحی غلط، کم بودن نسبت سیمان به ماسه، فاصله زیاد بین دو ستون کنار هم، دهنه بزرگتر از استاندارد تیرهای حمال سقف، نا مرغوب بودن مصالح ساختمانی مختلف و... اشاره کرد. رشوه و باج سبیل چنان در بین سازندگان و ناظران حکومتی مرسوم است که به یک اصل آشکار تبدیل شده است. مثال: دو ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، شهرداری منطقه پنج تهران با قرار دادن بلوک سیمانی بسیار سنگین، جلو یک مجموعه تجاری تازه ساز را در تقاطع 35متری گلستان و اتوبان ستاری در منطقه پونک و جنت آباد مرکزی را مسدود کرد. دلیل اینکار ماده قانونی مربوط به تغییر کاربری واحد مسکونی به تجاری اعلام شد و صاحب این مجموعه باید پول هنگفتی را بابت جریمه تخلف پرداخت می‌کرد در غیراینصورت این مجموعه بزرگ با تعداد فراوانی مغازه تعطیل می‌ماند. صاحب مغازه بلافاصله با تبانی مرسوم، مجموعه را به ستاد انتخاباتی قالیباف و رئیسی داد تا به‌عنوان ستاد تبلیغاتی این دو عتیقه نامزد ریاست‌جمهوری استفاده شود و به این ترتیب تنها بعد از کمتر از ده روز، عوامل شهرداری دوباره و با همان جرثقیلی که بلوک سیمانی را آورده بودند آنها را برداشته و به صاحب این مجموعه اجازه دادند تا بدون پرداخت هیچ مبلغی این مکان را به بازار میوه و تره‌بار بزرگی تبدیل کند؟! در حالی که چند قدم بالاتر دو مجموعه میوه و تره‌بار ارزان خصوصی از سالیان قبل دایر بوده است و دایر کردن این مکان تنها باعث پر شدن جیب عده‌یی از خویشان شده است! داستان پاساژ کوروش در اتوبان ستاری نیز نمونه دیگری از این متلاشی بودن ساختار مدیریت شهری می‌باشد. تنها کافی است در ترافیک وحشتناک ناشی از ورود و خروج ماشینها به پارکینگ پاساژ کوروش گیر کنید تا چنان کلافه شوید تا چند ساعت بعد احساس کوفتگی و عصبانیت کنید. بیچاره مردمی که منزلشان با این پاساژ همسایه است؛ از زمان دایر شدن آن آرامش و استراحت خویش را از دست داده‌اند!

البته زمین‌لرزهٴ اصلی که سالها آرامش و زندگی را از همهٴ مردم سلب کرده است زلزلةی به نام ولایت است و تنها راه مقابله با آن ساختار است نه سکوت و سادگی و انتظار. راه‌کار اصلی دوبارهٴ بنای ویران شده میهن بر اساس نفی استبداد دینی ولایت و ایجاد حاکمیت مردمی‌ است.

کوروش از کرج.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c32f95e9-faeb-42ab-a452-da43af605623"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات