728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی سه‌شنبه ۲۳آبان

رسانه های حکومتی
رسانه های حکومتی
مهم‌ترین عنوانها و عکسهای روزنامه‌های حکومتی در روز سه‌شنبه 23آبان به فاجعه زلزله در شهرهای غربی میهن اختصاص یافته است. در این عناوین به ابعاد واقعی این حادثه و خسارات انسانی آن نپرداخته‌اند. اما از همان صفحات اول تا داخل روزنامه‌ها به جای پرداختن به زلزله و نیازهای مردم جنگ باندی شروع شده است و تمام مطالب اصلی روزنامه‌های هر دو باند را گرفته است. روزنامه‌های باند روحانی علت افزایش تلفات را مسکن مهر و سیاستهای باند رقیب دانسته اند:
جمهوری اسلامی:
مسکن مهر سرپل‌ذهاب با بیشترین خسارت در زلزله!
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور گفت: بیشتر خانه‌های تخریب شده در زلزله در استان کرمانشاه متعلق به ساختمانهای مسکن مهر است

جمهوری اسلامی: زلزله با "مسکن مهر" چه کرد؟ خوابگاههایی که امن هم نیستند!
"مسکن مهر" که از طرح‌های دوران هشت ساله دولت محمود احمدی‌نژاد است
تصاویر نشان می‌دهد این ساختمانها نیز هم‌چون بسیاری از ساختمانهای فرسوده و قدیمی از زلزله جان سالم به در نبرده و فروریخته‌اند.

همدلی: ساختمانهای ویران مسکن مهر در سرپل‌ذهاب، سلفی احمدی‌نژاد با زمامداری‌اش است – آشی که تو پختی!

روزنامه‌های باند خامنه‌ای نیز در مطالب اصلی خود پاسخ باند رقیب را داده‌اند و به پاتک متقابل پرداخته اند:
سیاست روز:
آیا مسئولان چه قبلی‌ها و چه کسانی که الآن بر مسند نشسته‌اند با این زلزله کمر خم کرده‌اند یا نه؟ آیا باز هم دستورات فوری برای پیگیری می‌دهند و بعد از چند روز، فراموشی می‌گیرند تا حادثه بعدی. آیا باز هم مثل حادثه پلاسکو یا معدن یورت برای کوبیدن کسی یا ژست‌های انتخاباتی و مردم‌دوستی صحنه‌های دلخراش را محفلی برای رفتن و عکس یادگاری گرفتن می‌کنند و در صحنه حاضر می‌شوند و وعده‌های سرخرمن می‌دهند که فلان می‌کنیم یا بهمان

وطن امروز: معاون اول رئیس‌جمهور که باید در نقش یک مدیر بحران ظاهر شود، روز گذشته در نخستین اظهارنظر خود مانند سیاسیون آماتور ظاهر شد و به انتقاد از مسکن‌مهر که ساخت آن در دولت گذشته آغاز شده، پرداخت... نکته مهم درباره مسکن‌مهر سرپل‌ذهاب افتتاح آنها در دولت یازدهم است

کیهان: خسارات و تلفات زلزله مهیب در غرب کشور، مردم ما را سوگوار کرد. اولویت ملی در اینجا بسیج همه امکانات برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان است. اما به فاصله چند ساعت، رسانه‌های زرد شروع به تسویه‌حساب بر سر مسکن مهر کردند! تصویر یک ساختمان فروریخته در مصر را منتشر کردند و به‌عنوان مسکن مهری که در زلزله یکشنبه شب فروریخته جا زدند. تا اینجایش با شناختی که از خباثت برخی از مدیران آن کانال‌ها و شبکه‌های مجازی سراغ داریم، قابل درک (!) است اما همزمان شنیدیم معاون اول رئیس‌جمهور بی‌هیچ بررسی درستی ادعا می‌کند «بیشتر خانه‌های تخریب شده در استان کرمانشاه متعلق به مسکن مهر است»! این در حالی است که اگر ادعای آقای جهانگیری درست هم بود، افتتاح 5371واحد مسکن مهر در استان کرمانشاه در تاریخ 19بهمن 1394 توسط مسئولان دولت یازدهم صورت گرفته و طبیعتاً آنها باید پاسخگوی تضمین و تأیید سلامت ساختمانها باشند.

در روزنامه‌های باند خامنه‌ای به ناکارآمدی نظام در طول سالیان به حوادث طبیعی به‌خصوص زلزله اذعان شده است:
جوان: آونگ زلزله
با آن‌که ایران جزو 10کشور زلزله‌خیز جهان است، متأسفانه در حوزه مدیریت بحران و ساختار آن هنوز در گام اولیه در جا می‌زند... ساختار کنونی مدیریت بحران کشور هنوز به شکل منسجم تعریف نشده و لایحه اصلاح ساختار مدیریت بحران هم‌چنان در دولت و مجلس بلاتکلیف رها شده است

سیاست روز: پرونده باز زلزله هم‌چنان بدون توجه روی میز وزارتخانه‌ها، سازمانها و نهادهای ذیربط خاک می‌خورد... هنوز داغ زلزله‌های گذشته از رودبار و منجیل، تا بم و ورزقان سرد نشده چرا که بازسازی مناطق زلزله‌زده، هم‌چون مناطق جنگ‌زده با سرعت هر چه بیشتری لاک پشت‌وار پیش می‌رود!

سایر بحرانهای گریبانگیر نظام موضوع تیترها و مطالب دیگر روزنامه‌های امروز است:
اقتصاد پویا:
وزیر صنعت: معضل تولید بازبودن مسیر قاچاق به کشور است

جوان: دولت بدل FATF را به مجلس فرستاد

خراسان: زلزله‌های مخرب بودجه‌یی به روایت رئیس دیوان محاسبات

رسالت:‌عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور: محرمانه اعلام کردن بدهیهای دولت از گرفتاریهای ماست

سیاست روز: تکرار مواضع دشمن از زبان خودی ها: مذکرات موشکی تهدید امنیت ملی

کیهان: ایجاد بحرانهای امنیتی و اقتصادی مأموریت دفتر اتحادیه اروپا در تهران

در روزنامه‌های باند خامنه‌ای حملات به باند روحانی حول مسائل بین‌المللی و منطقه‌یی رژیم حکایت از شکاف فزاینده و اوجگیری بحران دارد:
کیهان: به نام مصلحت، بدترین مفسده‌انگیزی و تهدیدآفرینی‌ها انجام می‌شود؛ مسائل فرعی، مهم نمایانده و مسائل اصلی به حاشیه پرتاب می‌شوند. «غیر» در موضع دشمنی دچار بزرگ‌نمایی می‌شود، در حالی که توانمندی‌های «خودی» مورد تحقیر و تخفیف و سرزنش قرار می‌گیرد... برخی مدیران اجرایی و عقبه سیاسی و رسانه‌یی آن به نوعی از خلأ و تهی‌شدگی معنایی رسیده‌اند. کارکرد و عایدی این طیف روز به روز برای مردم نامفهوم‌تر می‌شود. بنابراین مشتاقند مدام مسأله بتراشند و دوقطبی‌های عقل‌سوزی مانند جنگ و صلح، دولت قبل و دولت فعلی و... را به خورد خلایق بدهند تا کمتر کسی متوجه این مسأله شود که قائلان به مدیریت «برجام و تلگرام و دیگر هیچ»! دچار «استراگیجی» (حیرت ناشی از فقدان استراتژی و درایت) هستند و به همین دلیل مجبور به حاشیه‌سازی یا سواری دادن به افراطیون و نفوذی‌هایی شده‌اند که دولت را رحم اجاره‌ای خویش می‌خوانند؛ اروپا و آمریکا که جای خود دارد... کار به جایی می‌رسد که اگر تا دیروز در مقابل آمریکا ابراز ضعف می‌کردند و می‌گفتند در پنج دقیقه می‌توانند تمام توان دفاعی ما را نابود کنند، حالا از عربستان «پیزوری» هیولا می‌تراشند و جبهه داخلی را به‌خاطر آل‌سعود تخطئه می‌کنند... به نظر می‌رسد اکنون کسانی برآنند که اولاً با بزرگ‌نمایی برخی اخبار، بدعهدی‌های آمریکا (کدخدایی که رکن برجام بود) را عادی‌سازی کنند؛ در حالی که خسارت‌های برجام را هم‌چنان می‌پردازیم. ثانیا به‌خاطر همین بدعهدی، ملت ما را محتاج برخی دولتهای اروپایی که همواره جانب دشمنان ما را می‌گیرند، نشان دهند. و ثالثا با برجسته سازی هارت و هورت رژیم آشفته حال سعودی، مسئولان را از معبر گشایی نیابتی و نفوذ خزنده برخی دولتهای اروپایی که به واسطه برخی قرار‌و‌مدار‌های پنهان در جریان است، غافل کنند... زمزمه مذاکرات درباره منطقه یا توانمندی‌های موشکی در حالی که عبرت‌های برجام پیش چشم است، بوی خیانت می‌دهد. مسأله غرب درباره موشکهای محور مقاومت از ایران تا یمن و لبنان این است... رئیس‌جمهور فرانسه که گویا رگ دائماً خواب برخی دولتمردان ما را پیدا کرده، در آن سوی خلیج‌فارس، ایران را تهدید می‌کند و همین را ابزار چانه‌زنی برای گرفتن امتیازات اقتصادی و سیاسی بیشتر در سفر آتی قرار می‌دهد و باز کسانی شادمانند که فرانسه ولو با ادبیات اتهام، ما را مورد عنایت قرار داد!... این‌که پس از برجام، دامپروری رو به ورشکستگی فرانسه را به‌شهادت الکساندر بوردو رئیس فدراسیون ملی گوشت فرانسه نجات دهیم یا واردات مصرفی غیرضرور (ماهی‌ زینتی، گلابی خشک‌کرده، برنج، شیرینی، شکلات، سرکه، پفیلا و غذای سگ و گربه خانگی) را 4برابر کنیم، نشان می‌دهد غیرت ملی در برخی مدیران ما خشکیده است.

کیهان: ایجاد بحرانهای امنیتی و اقتصادی مأموریت دفتر اتحادیه اروپا در تهران

در حالی که معاون اول رئیس‌جمهور از تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران خبر داده مهم‌ترین سؤال این است که با وجود سفارتخانه‌های کشورهای قاره سبز، اروپا چه خواب‌هایی برای ایران دیده که تعبیرش را در گرو تأسیس دفتر این اتحادیه در تهران می‌داند؟. نکته دیگر این‌که اروپا ثابت کرده که از خود عزم و اراده‌ای ندارد وقتی آمریکا تصمیم به کاری بگیرد. شرکتهای اروپایی نظیر توتال ثابت کرده‌اند که به هیچ عنوان پایبندی به تعهدات را در خود احساس نمی‌کنند... حالا باید از دولت پرسید حفظ مناسبات اقتصادی با همان کشورهایی که در دوره تحریم با ایران همکاری کرده‌اند چه ایرادی دارد که دولت محترم تا این اندازه متمایل به اروپایی است که هر از چندگاه زیرپای ایران را خالی می‌کند؟ چرا باید به سمت آنهایی متمایل شد که به هیچ‌وجه احساس پایبندی به تعهداتشان ندارند و در آینده نیز ممکن است اعمال گذشته را تکرار کنند؟. هر شرکتی که بخواهد با ایران به همکاری اقتصادی و تجاری بپردازد از طریق سفارتخانه کشورش می‌تواند اقدام کند، با این وجود تأسیس دفتر اتحادیه اروپا چه ضرورتی دارد؟ اروپا چه خواب‌هایی برای ایران دیده که تعبیرش را در گرو تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران می‌داند؟.
محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق‌بشر در گفتگو با خبرگزاری میزان پیرامون دلایل اصرار اتحادیه اروپا به تأسیس چنین دفتری در تهران و اهداف آن گفت: «دفتر روابط چند جهت دارد، یکی روابط تجاری و اقتصادی و فنی است که حالا نظر دولت است که تصمیم بگیرد چه کار باید کند.» و در ادامه افزود: «راجع به حقوق‌بشر ما به هیچ‌وجه مصلحت نمی‌دانیم دفتری از اروپا در ایران فعال باشد و دلیل خیلی محکم داریم.»

کیهان: درباره مواضع اخیر امانوئل مکرون
فرانسه همراهی با آمریکا و آل‌سعود را آشکار کرد/پاسخ تهران باز هم قراردادهای شیرین است؟!
... تلاش برای القای احتمال بروز جنگ در صورت عدم انعقاد توافق برجام، تکنیک مذاکراتی بود که فرانسوی‌ها در ایام بحث و بررسی درباره برجام به کار بردند تا با ایجاد هراس بتواند امتیازات بیشتری را از طرف ایرانی کسب کند، آن زمان فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه مدعی شده بود تمام مقدمات برای حمله مشترک آمریکا، کشورهای اروپایی و برخی کشورهای منطقه به مراکز حساس و حیاتی ایران فراهم شده بود و متأسفانه برخی مسئولان دولتی نیز این «دروغ محض» را تکرار کردند... امروز نیز در شرایطی که فرانسوی‌ها به‌دنبال بازپس‌گیری جایگاه قبلی شرکتهای بزرگ خود با همین حربه نخ‌نما شده هستند، نیازمندان به 3کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان در ایران، نشانه‌هایی مبنی بر امکان مذاکره درباره توان دفاعی ایران را ارسال کرده‌اند. مقالات و نوشته‌هایی در باب ضرورت مذاکره با اروپا آن هم به بهانه حفظ برجام در برخی جراید حامی دولت نشان داد این جریان دنبال فضاسازی برای مذاکره بر سر برنامه موشکی هستند... مجامع دیپلوماتیک غربی در پاریس، تحول چشم گیری را در موضع فرانسه نسبت به ایران ملاحظه ‏کردند؛ تا آنجا که رئیس‌جمهور فرانسه که همواره از تمسک خود به توافق هسته‌یی با ایران سخن ‏می‌گفت، اعلام کرد این توافق دیگر کفایت نمی‌کند و لازم است تعدیل‌هایی در آن وارد شده و ‏اقداماتی برای مهار نفوذ ایران در منطقه اتخاذ شود.‏

جوان: روح واقعی برجام تضعیف اقتدار ایران است
آمریکایی‌ها روح برجام را به‌گونه‌یی تفسیر می‌کنند که گویی همه رفتارهای پسا‌برجام ایران در عرصه منطقه‌یی و بین‌المللی باید تحت مدیریت غربی‌ها باشد و آنچه آمریکایی‌ها نمی‌پسندند را طرف ایرانی نباید در فرایند تحولات منطقه‌یی انجام دهد.

«تغییر رفتار ایران» پرتکرارترین عبارتی است که مقامات غربی به‌عنوان روح برجام از آن یاد می‌کنند یا گزاره‌های دیگری مانند «برجام توانست امنیت و صلح منطقه‌یی را به ارمغان بیاورد» را بارها به‌عنوان روح توافق هسته‌یی مطرح می‌کنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b3083be7-706e-4980-a791-2156715c631d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات