728 x 90

مسکن مهر چالش مرگبار رژیم آخوندی

ویرانی خانه‌های موسوم به مسکن مهر در فاجعه زلزله کرمانشاه
ویرانی خانه‌های موسوم به مسکن مهر در فاجعه زلزله کرمانشاه
یک‌شنبه شب گذشته زمین‌لرزه‌ای قوی به اندازه ۷.۳ریشتر غرب ایران را لرزاند که که خسارتهای هنگفتی را برای مردم محروم این مناطق بهمراه داشت. ابعاد عظیم خسارات و قربانیان این زلزله که تماماً ریشه در حاکمیت فاسد و ضدبشری آخوندی دارد موضوع جداگانه‌ای است که بی‌تردید در آینده نزدیک پاسخ شایسته و بایسته آن را مردم قهرمان ایران خواهند داد. اما آنچه بیش از هر چیز خشم و اعتراض مردم محروم و ستمدیده این مناطق را افزون می‌کند کنار رفتن پرده دیگری از فساد و غارتگری باندهای حاکمیت آخوندی تحت پوش مسکن مهر بود که بی‌تردید دامنه آن روز بروز شعله‌ورتر می‌گردد. بازتاب این چالش جدید اما مرگبار را می‌توان در وحشت و هراس بی‌سابقه باندهای غارتگر حکومتی که در رسانه‌های رژیم موج می‌زند به‌وضوح مشاهده کرد.

به‌عنوان نمونه روزنامه حکومتی موسوم به همدلی 23آبانماه 96وحشت و هراس خود از اوضاع به‌غایت انفجاری جامعه بعد از زلزله اخیر را این چنین بازتاب می‌دهد: «فرو ریختن مسکنهای مهر در سرپل‌ذهاب بی‌شک، جز فروریختن ته‌مانده باور مردمانی نیست که شعار حمایت از مستضعفان را باور داشته‌اند و اگر هنوز یک مقام حکومتی یا دولتی، چنین عقیده‌ای در سر دارد که انقلاب اسلامی سال 57 به دست محرومان و طبقات فرودست اتفاق افتاد و از این رو باید از مردم محروم حمایت کرد، باید مسببان این ناکارآمدی بزرگ را پای میز محاکمه بکشاند. با خودمان روراست اگر باشیم، باید از همین حالا تمام ساکنان مسکنهای مهر در سراسر کشور تخلیه شوند و اسکانی تازه داده شوند. مقاوم‌سازی شهری و روستایی پیشکش! امروز زلزله در غرب کشور است و فردا ممکن است در شرق باشد و یا در پایتختی که خدا نکند روزی در آن زلزله بیاید. تجارب چند زلزله گذشته نشان داده اوضاع تاب‌آوری و زیرساخت‌های مقابله با بحران در کشورمان، به طرزی شگفت‌آور، بد است. ... یقیناً اگر حال و روز مستضعفان و اصل اصیل عدالت، مطمح نظر باشد، محمود احمدی‌نژاد و تمام دست‌اندرکاران ساخت مسکن مهر، اعم از وزرای مرتبط در دو کابینه او و نیز مدیران ارشد آن وزارتخانه‌ها و تمامی پیمانکارانی که طرفی از آن پروژه‌ها بسته‌اند، باید محاکمه شوند. مضاف بر این‌ها بدون کمترین درنگی باید گفتگو و عزمی حکومتی و ملی در زمینه ایمن‌سازی شهرها و مدیریت بحران شکل گیرد. شاید بیراه نباشد اگر بگوییم ضرورت این کار، کمتر از برجام و تقابل با بحرانهای منطقه‌یی و.. نیست».

روی دیگر این سکه را البته در وحدت و خروش تمامی مردم ایران می‌توان یافت چرا که خشم و اعتراض مردم ستمدیده مناطق زلزله‌زده آن چنان با همدلی و همیاری تمامی مردم ایران بهم گره خورد و عرصه را بر دشمن ضدبشری تنگ نمود که هم‌اکنون تمامی رسانه‌های حکومت مملو از اعترافات متولیان رنگارنگ حکومتی است که به‌خوبی درک کرده‌اند دامنه خشم مردم ستمدیده مناطق زلزله‌زده فراتر از ابعاد اعتراضات روزمره مالباختگان دامن این حکومت ننگین را چنان خواهد گرفت که رهایی از آن غیرممکن می‌باشد. مروری کوتاه و مختصر به این اعترافات خود گواه بر این مطلب است.

- رسانه حکومتی موسوم به جام جم انلاین 23آبانماه به‌نقل از یک نماینده مجلس ارتجاع می‌نویسد: «جای تأسف دارد، چه اتفاقی در مملکت ما افتاده است که هر کجا ساختمان دولتی ساخته می‌شود در آن خیانت صورت می‌گیرد. مشابه آن را در مسکنهای مهر نیز داشتیم و مساکن مهر در سرپل‌ذهاب و اسلام‌آباد ویران شد که خیانت آشکاری است». این مهره مجلس ارتجاع هم‌چنین اضافه می‌کند: «در طول چند ماه با هزینه‌ای بالغ بر دهها میلیارد تومان، تجهیزات نو به بیمارستان گذشته امام خمینی منتقل شد اما بخش عمده آن در زلزله خراب شد و باید مشخص شود مسئولیت آن با کیست».

-آخوند شیاد حسن روحانی ضمن بازدید از استان کرمانشاه در وحشت از خشم و اعتراض مردم این استان این چنین اعتراف می‌کند: «وقتی به سرپل‌ذهاب رفتیم دیدیم که چگونه خانه‌های مردم که در کنار خانه‌های مسکن مهر بود حتی شیشه‌هایش هم نشکسته بود اما خانه‌های مسکن مهر تخریب شده بودند. البته برخی می‌گویند علت این بوده که آن خانه‌ها روی گسل قرار داشتند در حالی که گسل نقطه‌ای نیست بلکه یک مسیر است و اگر آن خانه‌هایی که مربوط به مسکن مهر بوده روی گسل قرار داشته خانه‌های مجاورش هم روی همان گسل قرار داشتند». (سایت حکومتی وطن امروز 24آبانماه 96)

- دبیر به‌اصطلاح مسکن و شهرسازی رژیم مجبور به اعتراف می‌شود که: «هیچ دقتی در کار نظارت بر ساخت" ساختمانهای مسکن مهر صورت نگرفته و "اغلب مقررات ساختمانی در آنها رعایت نشده است و مقاوم سازی پروژه‌های مسکن مهر اکنون به چالشی برای وزارت مسکن تبدیل شده است». این مهره حکومتی هم‌چنین ضمن دروغگو خواندن مدیر کل اداره شهرسازی استان کرمانشاه مدعی شد: «واحدهای مسکن مهر کرمانشاه بر روی گسل قرار نداشته و علت تخریب جدی، پایین بودن مقاومت این ساختمان است». (سایت حکومتی الف 23آبانماه)

- اسحاق جهانگیری معاون آخوند روحانی شیاد این‌گونه اعتراف کرد: «بیشتر خانه‌های تخریب شده در زلزله در استان کرمانشاه متعلق به ساختمانهای مسکن مهر است، وزارت راه و شهرسازی با دقت این موضوع را که چرا خانه‌های نوساز تا این حد آسیب پذیر بوده‌اند، بررسی کند». (سایت حکومتی دنیای اقتصاد 22آبانماه)

این نمونه‌ها گوشه‌یی از وحشت تمامیت رژیم آخوندی در مقابل مردم محروم و بی‌پناه زلزله‌زده در استانهای غربی کشور را نشان می‌دهد. و البته این در حالی است که حاکمیت فاسد ولایت تحت پوش حمایت از مستضعفین سالیان در بوق و کرنا در مدح پروژه غارت و چپاول تحت عنوان مسکن مهر شیره جان تمامی محرومان میهن را کشید.

شایان یادآوری است که پروژه مسکن مهر، یادگار اولین دوره دولت پاسدار احمدی‌نژاد است که در سال ۱۳۸۶کلید خورده، اما ۷۵درصد واحدهای مسکونی مهر در سراسر ایران به‌دلیل کمبودها یا سوءاستفاده‌های مالی و اختلاس و سوءمدیریت، هنوز به مرحله افتتاح و بهره‌برداری نرسیده‌اند. بسیاری از پیش خریداران که سال‌ها پولی پرداخته و در انتظار مسکن‌ بوده‌اند، بارها در برابر استانداریها و ادارات شهرهای مختلف تظاهرات کرده‌اند. (منبع: سایت مجاهد)

و اما امروز نیز تخریب مسکن مهر تحویل داده شده به مردم در حالی اتفاق افتاده است که خبرگزاری حکومتی خبرآنلاین 22آبانماه به‌نقل از قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر می‌نویسد: «در اسفند ماه سال گذشته 120هزار میلیارد تومان برای طرح مسکن مهر در کشور هزینه شده است».

بررسی بازتاب این وحشت و هراس بی‌سابقه در رسانه‌های رژیم که هم‌اکنون خود به یک چالش مهم و ویرانگر دیگر در میان باندهای حکومتی تبدیل شده است به‌خوبی نوید دهنده ناقوس مرگ رژیم است.

-سایت حکومتی انتخاب 24آبانماه 96 تحت عنوان مسکن مهر تخریب شد؛ خانه‌های قدیمی سالم ماندند ضمن اشاره به انتشار گسترده تصاویر زلزله‌زدگان به‌صورت خودجوش در شبکه‌های مردمی و اجتماعی می‌نویسد: «به‌طور کلی منتقدان مسکن مهر انتقادهای خود را در سه حوزه مطرح می‌کردند: یکی جانمایی اشتباه و نبود تأسیسات اولیه شهری؛ دیگری هدر رفت پول به‌ویژه در تعامل با شرکتهای ترکیه و سومی ایمن نبودن و عدم استحکام. این مورد آخر در زلزله اخیر به چالش کشیده شد. به‌ویژه آن که در مقایسه‌های انجام شده، گاهی یک واحد مسکن مهر کاملاً تخریب شده ولی خانه‌یی قدیمی‌تر در همسایگی آن سالم مانده بود. در حالی که مشاهدات مردمی از تخریب ۹۰درصد واحدهای مذکور حکایت داشت.

این منبع حکومتی در ادامه با استناد به گفته‌های رئیس سازمان نظام مهندسی ایران عمق فاجعه و غارت و چپاول باندهای حکومتی در پروژه‌های مسکن مهر را این چنین برملا می‌کند: «سازمان نظام مهندسی هیچ نظارتی در ساخت واحدهای مسکن مهر نداشته و هیچ مهندس ناظری هم از سوی این سازمان برای واحدهای مسکن مهر معرفی نشده‌اند».» چرا که «برای ساخت مسکن مهر از سازمان نظام مهندسی درخواست مجری و مهندس ناظر نشد. متولیان این طرح اعلام کردند که برای کاهش هزینه و افزایش سرعت ساخت نیازی به نظارت سازمان نظام مهندسی... نیست، در حالی که ساخت تمام ساختمانهای شهری باید از طریق شهرداری و سازمان نظام مهندسی انجام شود».

-سایت حکومتی عصر ایران 22آبانماه 96 تحت عنوان زلزله با مسکن مهر چه کرد می‌نویسد: «در ساعتهای گذشته پس از زلزله مهیب در استان کرمانشاه، تصاویری از فروریختن ساختمانهای تازه ساز "طرح مسکن مهر"، حیرت، تأسف و تعجب افکار عمومی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است. عکس‌ها و فیلمهایی که در ساعتهای گذشته در صفحات مجازی بسیاری از خبرنگاران و فعالان رسانه‌یی منتشر شده؛ متأسفانه این اطمینان را به‌طور نسبی می‌دهد که این ساختمانهای ویران شده در قالب طرح مسکن مهر بوده و از سوی دیگر با انتشار وسیع تصاویر این ساختمانها در فضای مجازی در ساعتهای گذشته، میلیون ها کاربر ایرانی فضای مجازی از آن آگاه شده و تصاویر آن را دیده و یا به اشتراک گذاشته‌اند.

زلزله دیشب کرمانشاه پرده‌ای دیگر از ضعفهای این طرح را به نمایش گذاشت و معلوم شد متأسفانه بسیاری از ساختمانهایی که در قالب این طرح احداث شده به قول معروف "بساز و بندازی" و فاقد ساده‌ترین استانداردهای مقاومت در برابر زلزله بوده‌اند؛ در حالی که کلید واحدهای آن پس از ماهها و گاه سالها انتظار به خانواده‌های غالباً کم‌درآمد داده شده تا سرپناه‌شان باشد.

اگر حتی همه انتقادهای گذشته درباره طرح مسکن مهر را به کناری بنهیم همین یک نمایش ضعف سازه این ساختمانهای تازه احداث شده، خود به خوبی گواه فاجعه "هدر دادن منابع کشور" در پروژه‌یی است که حتی قادر نیست در حد و اندازه یک سرپناه و خوابگاه به ساکنان و صاحبان خود سرویس و احساس امنیت و آرامش بدهد.

-خبرگزاری حکومتی ایسنا 23آبانماه 96 تحت عنوان کابوس مسکن بی‌مهر می‌نویسد: «تصاویر گویاست؛ ساختمانهای مسکن مهر فروریخته‌اند و ساختمانهای دیگر با تخریبهایی کمتر، هنوز بر قامت خود ایستاده‌اند. این نمای کلی از مسکن‌ مهر سر پل ذهاب است؛ دومین پروژه مسکن مهری که بر اثر زلزله این‌ چنین فروریخت و زیر پای صاحبانش را خالی کرد. اردیبهشت‌ همین امسال هم زمین‌لرزه‌ای کوچک‌تر از زلزله اخیر، خراسان شمالی را لرزاند. آن زمین‌لرزه با ٧.5 ریشتر، ساختمانهای مسکن مهر بجنورد را به‌ شدت تخریب کرد و حالا زمین‌لرزه‌ای به‌ مراتب سهمگین‌تر با ٧.٣ ریشتر، دومین پروژه مسکن مهر را هم به خاک نشاند. همین دستمایه هشتگ #مسکن_بی_مهر در توییتر شده است. ساکنان مسکن‌مهرنشین‌ آن‌ قدر نگران‌اند که آرام ‌آرام آغاز به تخلیه مسکنهای مهر کرده‌اند. خبر تخلیه مسکن مهر روانسر در استان کرمانشاه هم همان ساعتهای اولیه پس از انتشار تصاویر خرابی‌ها و قیاس مسکن‌ مهر و دیگر خانه‌ها، خبرساز شد و این پروژه را تبدیل به کابوسی ملی کرد».

خبرگزاری حکومتی ایسنا در نهایت به‌نقل از معاون مسکن و ساختمان وزیر راه ‌و شهرسازی آورده است: «اینها سرآغاز مشکلاتی است که تحت عنوان مسکن مهر در کشور اجرایی شده است و در سال‌های آینده، ابعاد دیگر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آنها بیشتر خود را نشان خواهد داد... . به‌همین‌دلیل، تا یکی، دو دهه آینده همواره مسکن مهر در صدر اخبار قرار می‌گیرد».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2e7c4a6f-e9b4-4fa7-a6e5-91381ef0a429"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات