728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی سه‌شنبه ۳۰آبان

رسانه های حکومتی
رسانه های حکومتی
در صفحه اول اغلب روزنامه‌های رژیم اشک تمساح خامنه‌ای برای زلزله‌زدگان درج شده است که با یک هفته تأخیر به مناطق زلزله‌زده رفته است همراه عکسی که در آن خبری از زلزله‌زدگان نیست و تنها چند صد نفر آخوند و بسیجی و لباس شخصیهایش دیده می‌شوند. در کنار عنوانهای پر دود و دم و پر مدعای رسیدگی به زلزله‌زدگان گوشه‌هایی از واقعیت همراه با دعواهای باندی بر سر ساخت و ساز مسکن مهر بیشترین عنوانها را به خود اختصاص داده‌اند:
 
آرمان:‌ دلواپسان دست از سر جهانگیری بر نمی‌دارند

امتیاز: شبهای سردی که زلزله‌زدگان در چادر سپری می‌کنند

بهار: آسیب شناسی زلزله کرمانشاه؛ کودکان نادیده مانده‌اند – به چشم دیدیم که از یک ساختمان مسکن مهر 34نفر مرده بیرون آوردند

تجارت:‌کواکبیان:‌تحقیق و تفحص از مسکن مهر کلید خورد

خراسان: روایت ۲مقام مسؤل از حذف نظارت نظام مهندسی بر مسکن مهر برای کاهش هزینه ها!

سیاست روز: بی‌برنامگی مدیریتی در ستاد بحران
 
شهروند: پس لرزه‌های بهداشتی؛ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه؛ آب روستاها قابل آشامیدن نیست و می‌تواند آلودگیهای میکروبی روده‌یی، اسهال، هپاتیت و حصبه ایجاد کند

شهروند: مسکن مهر خودش زلزله بود – شهر سرپل‌ذهاب 800واحد مسکن مهر داشت که نزدیک به 600واحد آن آسیب جدی دید

وطن امروز:
پژمان‌فر نایـب ‌رئیس کمیسیــون فرهنگی مجلـس شورای اسلامـی گفـت: رفتـار سیاسی و سخیف معاون اول رئیس‌جمهور در زلزله کرمانشاه باعث تشویش ذهن مردم شد... ما به رفتار سیاسی و سخیف معاون اول رئیس‌جمهور که باعث تشویش ذهن مردم شد، اعتراض داریم... شهاب نادری نماینده پاوه، جوانرود و اورامانات در مجلس با اشاره به زلزله اخیر کرمانشاه گفت: ای‌ کاش آقای روحانی حرف‌های مردم را گوش می‌داد و پای درددل آنها می‌نشست... نگرانیم زمستان و سرمای کشنده کوهستان، کاری به سازوکارهای اداری ندارد و به هیچ‌کسی رحم نمی‌کند.
زن و مرد حادثه‌دیده در چنین شرایط سردی چه باید بکنند؛ برخی روستاها تا ۹۰درصد تخریب شده است.

در عنوانهای صفحات روزنامه‌های حکومتی در آخرین روز آبان به گوشه‌هایی از واقعیت اقتصاد کشور اذعان شده است:

اقتصادپویا: در مقایسه با سال 94؛ دستفروشی در تهران امسال 50درصد بیشتر شد

اقتصادپویا: دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی: اختلاف ۸هزار میلیارد تومانی؛ عامل ورشکستگی وزارت نیرو

امتیاز: رئیس مرکز آمار ایران: نرخ بیکاری کشور در تابستان: ۱۱ و هفت دهم درصد

جهان صنعت: برداشت 16هزار میلیارد تومانی از خزانه
 
همدلی: قیمت نان قطعاً افزایش می‌یابد
سوز و گداز از موضعگیری اخیر اتحادیه عرب مضمون مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:
 
کیهان: اتحادیه عرب جز صدور بیانیه علیه ایران توان دیگری ندارد

آرمان: نتیجه ارتباط احمدی‌نژاد با کشورچه‌ها، جیبوتی ایران را تهدید کرد

جمهوری اسلامی: اتحادیه اسرائیل
سوز و گداز از مواضع فرانسه موضوع مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:
 
حمایت: شریک دزد، رفیق قافله: دولت «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه هم به روال سلف خود، «فرانسوا اولاند»، همان سبک و سیاق را در پیش‌ گرفته و هم‌زمان تلاش می‌کند که هم شریک دزد باشد و هم رفیق قافله!

گفتنی است در ماه‌ها و هفته‌های اخیر، «ماکرون» به‌عنوان لیدر کشورهای اروپایی، آلمان و انگلیس را با خود همراه کرد تا از راهبرد ضدایرانی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در منطقه پشتیبانی کند. فرانسه چه در قالب این مثلث شوم و چه به‌صورت مجزا، بارها از ایران اسلامی خواسته است که توان موشکی خود را محدود کرده، از به‌اصطلاح مداخله در کشورهای منطقه دست بردارد و حتی کار را به سازمان ملل کشانده است.

کیهان: سیاست پاریس درباره برجام 180درجه تغییر کرده است:‌ ... آر. ت می‌نویسد امانوئل ماکرون در خصوص توافق هسته‌یی ایران، چرخشی 180درجه‌ای داشته و اکنون همانند همتای آمریکایی خود، نشان داد که خواهان مذاکره مجدد با ایران است و می‌خواهد این مذاکرات، برنامه موشکهای بالستیک ایران را نیز در بر بگیرد.

ماکرون در جریان سفر خود به امارات عربی متحده در نهم ماه نوامبر (18آبان‌ماه)، به‌طور غیرمنتظره‌ای به دیدگاه ترامپ درباره توافق هسته‌یی نزدیک شد. اگر ‌چه مکرون باز هم بر تمایل برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک تأکید کرد، اما برای نخستین‌بار به اضافه کردن دو بند جدید به آن اشاره کرد... بند دومی که مکرون خواستار آن شده، بسیار مبهم و در عین‌حال نشان‌دهنده موضعگیری در نبرد میان عربستان و ایران است. رئیس‌جمهوری فرانسه هم‌چنین خواستار «مهار سلطه ایران در تمام منطقه» شده است. این ضمانتی نزد عربستان سعودی و متحدش آمریکاست.

ابتکار: پیوندهای مشترک در فصل بازیهای دوگانه: ... هر چند اروپا موضع خود را در قبال برجام مشخص کرده، ولی برخی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه اکنون هم راستا با آمریکا و متحدان عرب خود در خصوص نقش منطقه‌یی و برنامه موشکی ایران موضعی ضدتهران اتخاذ کرده و حتی صحبت از تحریم‌های جدید موشکی بر علیه ایران به میان می‌آورند.

سیاست روز: زلزله غرب کشور در روزهای آخر فصل پاییز و ابتدای زمستان رخ داده و با ورود سامانه‌های بارشی و هم‌چنین بادهای سرد نیاز به تسریع و بهبود کیفی امدادرسانی خواسته همگان است. این‌که متأسفانه طی دو روز گذشته زنی میانسال در چادرهای اهدایی به زلزله‌زدگان به‌خاطر گازگرفتگی جان خود را از دست داد اصلاً خبر خوبی نبود... این‌که خطراتی از جمله یخ‌زدگی، گازگرفتگی، بیماریهای شایع از تلف شدن احشام، مشکلات بهداشتی و... مردم را تهدید می‌کرد و از طرفی بحران در ستاد بحران و رساندن کمکهای مردم دچار اشکال بود از دیگر کمبودها و کسریهای این واقعه بود... این‌که در بعضی مناطق بدون صف و با پرت کردن اقلام به سمت مردم جایگاه انسانی آنها را زیر سؤال بردند خوب نبود و قطعاً در این بین آدم‌هایی که از لحاظ بدنی و جثه ضعف داشتند بیشتر دچار محرومیت بودند. این‌که هلال‌احمر اعلام کند که به‌خاطر نبودن امنیت به بعضی مناطق امدادرسانی نمی‌کند اصلاً بهانه خوبی نبود.

هنوز در روستاهای ثلاث باباجانی برخی از نبود چادر و توزیع نامناسب آن گلایه دارند. گروهی هم که منازلشان آسیب ندیده از ترس پس‌لرزه‌ها، زندگی خود را کشانده‌اند زیر چادر و در سرمایی که شب‌ها به صفر درجه می‌رسد، شب و روز را سپری می‌کنند و هنوز از اسکان موقت زلزله‌زده‌ها خبری نیست... به گفته مسئولان قرارگاه سازندگی یک کانکس ۱۲متری برای سکونت یک خانواده حدود چهار میلیون تومان هزینه دارد، گزارشها از شهروندان و گروه‌های خیر از سراسر کشور از تأمین کانکس‌های شش متری به قیمت ۴.۵میلیون تومان حکایت دارد و در هر شرایط واضح است که تأمین دهها هزار کانکس برای همه مردم زلزله‌زده رقمی نجومی می‌شود. دولت هم برای هر خانواده زلزله‌زده سه میلیون تومان هزینه اسکان موقت در نظر گرفته اما هنوز در مورد شکل اجرای آن تصمیم‌گیری نشده است... نبود سرویس بهداشتی به میزان لازم و حمام از مسائلی است که در این روزها بیشتر به چشم می‌خورد. وسایل گرمایشی هم هنوز در اختیار همه افراد قرار نگرفته است... بسته‌های غذایی که از سوی نیروهای امدادی و مردم خیر ارسال شده بیشتر شامل کنسروجات است. مردم می‌گویند تا کی می‌توانیم به فرزندانمان غذای کنسروی بدهیم

حمله به باند روحانی ضمن سوز و گداز از مواضع اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا مضمون مشترک برخی از مقالات روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع است:
 
کیهان: می‌توان سر و صداهای این روزهای آل‌سعود علیه ایران و متحدانش را که همزمان شده با ائتلاف‌سازی با رژیم صهیونیستی، در حد همان سر و صدا دانست نه بیشتر. شاید هم به‌دنبال راه‌اندازی جنگ روانی یا ترساندن عده‌یی در کشورمان باشند. ممکن است حتی این هیاهوها برای تکمیل پروژه «تکمیل برجام» باشد چرا که آنها خوب دریافته‌اند، برخی در کشور بدشان نمی‌آید پس از بتن ریختن بر قلب رآکتور هسته‌ای‌مان، قلب موشکهایمان هم بتن بریزند!... فشار به حزب‌الله لبنان با هدف تضعیف آن برای گرفتن امتیاز در سوریه، می‌تواند یکی از جدی‌ترین فرضیه‌های مطرح درباره چرایی این همه ماجراجویی باشد.

وطن امروز: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان این‌که با توجه به اظهارات ضدایرانی مقامات فرانسوی، دولت باید در روابط خود با فرانسه تجدیدنظر کند، تصریح کرد: چرا باید بیشترین تعامل اقتصادی ایران پس از برجام با کشوری باشد که به‌وضوح سیاستهای ستیزه‌جویانه‌ای با ما دارد.

اشاره به چپاولهای نهادینه و انبوه باند خامنه‌ای موضوع مقالات مختلف روزنامه‌های باند رقیب است:
 
آرمان: املاکی که هنوز شفاف نیست... فضای سیاسی کشور به‌گونه‌یی شکل گرفته که وقتی بحث فساد مالی به بخش‌هایی از نیروهای اصول‌گرا معطوف می‌شود، رفتارهای چنان است که گویی نباید چنین مساله‌ای را مورد واکاوی قرار داد و در مواردی عنصر مصلحت هم به میان آمده است.

شرق: امپراتوری خصولتی‌ها: اما نگاهی به وضعیت مالکیت صد شرکت برتر اقتصاد ایران در آخرین رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی نشان می‌دهد حالا و پس از چند سال کشمکش بر سر کوتاه‌کردن دست دولت از اقتصاد نه‌تنها مردم مالکیت شرکتهای بزرگ اقتصادی کشور را برعهده ندارند؛ بلکه اداره آنها از دست دولت نیز خارج شده است. ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح و هلدینگ‌های وابسته به دولت بزرگ‌ترین مالکان شرکتهای بزرگ اقتصاد ایران هستند. با این‌حال یافتن مالک و سهام‌داران عمده واقعی شرکتهای بزرگ کشور کار آسانی نیست؛ اگر ‌چه می‌توان با جست‌وجو در بورس سهام‌داران اسمی این شرکتها را شناسایی کرد؛ اما اغلب این شرکتها تنها بازوی اجرایی نهادهای بزرگ دیگری هستند که سرمایه‌های خود را در دل شرکتهای مختلف گسترده‌اند.

اعتراف تلویحی به عقب نشنیی رژیم در برابر خواسته‌های جامعه جهانی در عرصه‌های منطقه‌یی و حقوق‌بشر در روزنامه‌های باند روحانی و در خلال دود و دمهایی مثل «دست بالا داشتن در مسائل منطقه» به چشم می‌خورد:
 
اعتماد: پرونده‌های قطور منطقه‌یی مانند سوریه، یمن، عراق، لبنان، افغانستان و مبارزه با افراط‌گرایی نیز از مجموعه موضوعاتی هستند که در چارچوب گفت‌ و گوهای ایران و اروپا گنجانده شده‌اند. هر چند که اروپایی‌ها می‌گویند در مورد فعالیت‌های منطقه‌یی ایران اما و اگرهایی دارند و برخی از آنها مانند فرانسه اخیراً نیز با سر و صدای بیشتری انتقادهای خود نسبت به فعالیت‌های منطقه‌یی ایران را بیان می‌کند. اما حجم بحرانهای منطقه‌یی و دست بالایی که تهران در بسیاری از این پرونده‌ها دارد عملاً اروپایی‌ها را به سمت گفتگو با ایران سوق می‌دهد.

از دور دوم گفت‌ و گوها در بروکسل، ایران و اروپا تصمیم گرفتند مسائل حقوق‌بشری را نیز به سوژه‌های مورد بحث اضافه کنند. در حالی که یکی از اصلی‌ترین اختلاف‌ها میان ایران و اروپا در حال حاضر مسائل حقوق‌بشری است

در روزنامه‌های باندهای موسوم به اصلاح‌طلب حمله به فراکسیون شاخص این باند در مجلس ارتجاع به زبان طنز حاکی از بروز شکاف در این باند است:
 
جهان صنعت: عارف؛ پدر حل مشکلات کشور!
با عرض تبریک و تهنیت به ملت پرشور ایران به‌مناسبت سخن گفتن مجدد جناب محمدرضا عارف مطلب امروز را آغاز می‌کنیم‌.

محمدرضا عارف: وقتی در تماس با وزرا می‌توانم مشکلی را حل کنم، چرا باید از تریبون علنی مجلس با آنها صحبت کنم؟ / رابطه خوبی با آیت‌الله جنتی دارم‌.

بابا بُرِش! شما که می‌تونی با یه تلفن مشکلی رو حل کنی، بشین 50تا تلفن بزن همه مشکلات کشور رو حل کن ایرانم مث آلمان بشه دیگه‌.

اول یه تلفن بزن به وزیر کار مشکل بیکاری رو حل کنه، بنده خدا تا مجلس نیاد جواب سؤال بده‌. بعدش یه زنگ بزن به وزیر کشور بهش بگو وضع کشور خوب نیس، کلاً به اوضاع کشور یه رسیدگی بکنه! بعدش یه تماس با وزیر دادگستری بگیر به ایشونم بگو اگه یه کم داد در سطح کشور بگستراند بد نیس‌.

شما که با یه تلفن همه چی رو ردیف می‌کنی، تندتند این زنگا رو بزن دیگه!

و اما این‌که شما با آقای جنتی رابطه خوبی داری!
این حرف کاملاً درستیه‌. چرا ایشون با شما مشکل داشته باشن؟ شما پسر به این آقایی‌. به این حرف گوش کنی‌.. نه اعتراضی می‌کنی، نه تحرکی داری‌. اصن حرف نمی‌زنی که اون حرف بخواد اعتراض باشه‌.‌.‌. منم جای آقای جنتی بودم با شما رابطه خوبی داشتم‌.

علی‌ ایحال حال بابت حل کردن مشکلات کشور با یک تماس و رابطه خوب‌تان با آقای جنتی از شما تشکر می‌کنیم‌.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/39595ac0-d40b-43b7-ba14-ccc2d71cb9cd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات