728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی یکشنبه پنجم آذر

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی
گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی
عنوان مشترک روزنامه‌های حکومتی در روز یکشنبه پنجم آذر ماه مربوط به تماس تلفنی روحانی با دیکتاتور سوریه و تأکید وی بر حمایتهای رژیم از اسد و ادامه سرکوب مقاومت مردم سوریه است. در کنار این موضوع مهم‌ترین عنوانها به بحران اقتصادی رژیم و ناکارآمدی دولت روحانی اختصاص یافته است:

آفتاب یزد: استدلال عجیب سازمان غذا و دارو در مورد داروی پوکی استخوان: اثر بخشی نداشت از لیست بیمه خارج شد

ابرار: ۳۹.۵میلیون نفر در تولید ناخالص ملی نقشی ندارند

اقتصاد پویا: سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران: اقتصاد ایران در آمار عالی است اما در واقعیت خراب است

اعتماد: ناکارآمدی نهادهای مسؤل در برابر کودکان کار
جوان: بازی دولت با نان ادامه یافت – افزایش قیمت نان با دستور رئیس‌جمهور متوقف شد

شهروند: بعد از اعتراضها به افزایش 15درصدی قیمت نان با دستور رئیس‌جمهور افزایش قیمت نان فعلاً منتفی شد – بلوای نان

جمهوری اسلامی: سرمقاله: نان، سکه و ضعف مدیریت
این روزها شاهد دو اتفاق قابل تأمل در اقتصاد هستیم، حراج سکه در بانک کارگشایی و اختلافاتی که در مورد افزایش قیمت نان میان مسئولان رخ داده است.
این دو اتفاق اگر ‌چه ممکن است در ظاهر چندان ارتباطی با یکدیگر نداشته باشند ولی با نگاهی دقیق‌تر می‌توان رگه‌های مشترکی از سوءمدیریت و غلبه اولویت‌های سیاسی بر منطق اقتصادی را در هر دو موضوع دید... ضعف شدیدی که دولت این روزها در مدیریت موضوع ساده‌ای مانند قیمت نان از خود نشان داده است. افزایش قیمت نان در حالی طی یک هفته اخیر به موضوعی برای آشکار شدن بی‌تدبیری و ناهماهنگی دولت تبدیل شده که‌ ، این افزایش در اول آذر ماه، مصوبه‌یی بوده که از مدتها قبل ضرورت اجرا و زمان آن معلوم بوده است. با این حال آن‌چنان در اجرای آن ناهماهنگی رخ داد که نمی‌توان به هیچ ترتیبی این مقدار از بی‌تدبیری را توجیه کرد.
در چنین شرایطی واقعاً دشوار است نسبت به موفقیت دولت در مدیریت انتظار تورمی موجود در جامعه امیدوار باشیم.

قانون: صدای شکستن «استخوان ها» می‌آید
گزارش «قانون» از افزایش ۱۰برابری قیمت داروی بیماران پوکی استخوان
کمبود داروها و افزایش یک‌باره قیمت آن‌ها، معضلی است که در سال‌های گذشته، رنج بسیاری را به بیماران و خانواده‌های‌شان در گروه‌های مختلف دارویی تحمیل کرده
حال در تازه‌ترین اتفاق، بیماران پوکی استخوان با شوک قیمتی در داروهای مصرفی خود مواجه شده‌اند. دیروز رئیس انجمن روماتولوژی ایران از قطع پوشش سازمانهای بیمه‌ای برای داروی تری‌پاراتاید خبر داد و گفته که دارویی که برای بیماران دارای پوکی‌استخوان تجویز می‌شود، قیمت آن به 600هزار تومان رسیده است. به گفته احمدرضا جمشیدی، این دارو نزدیک به 40روز است که برای هفت هزار بیمار از لیست حمایت‌های بیمه‌ای خارج شده و بیماران نیازمند به این دارو در این 40روز اگر پول داشته‌اند، آن را خریده و در غیراین صورت از تهیه آن منصرف شده‌اند.

جوان: بازی دولت با نان ادامه یافت
در پی افشاگری مدیرکل تعزیرات حکومتی مبنی بر کاهش وزن چانه نان در مصوبه جدید و اعتراض مصرف‌کنندگان، به دستور رئیس‌جمهور افزایش قیمت نان متوقف شد تا بار دیگر بی‌تدبیری در ستاد تنظیم بازار به همگان ثابت شود و دولت از تصمیمش عقب‌نشینی کند.

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع حمله به دولت روحانی حول مسائل اقتصادی و برجام توامان موضوع مقاله‌های همسان شده است:

جوان: شتر فرنگی پسابرجامی
شهریورماه امسال یک میلیون و 800هزار دلار شتر از ایتالیا، انگلستان، آلمان و چند کشور آسیایی وارد شده است
آیا به این شتران ننگریم که چگونه از فرنگستان وارد ایران شده‌اند؟!
آیا نپرسیم سه کشور اروپایی انگلستان، آلمان و ایتالیا بدون حتی یک وجب بیابان، چرا شتر پرورش داده‌اند و به ایران صادر کرده‌اند؟!
شوربختی اقتصاد مقاومتی ما آنجاست که معلوم شود این شترهای وارداتی در واقع شترهای صادراتی برخی کشورهای همسایه ما به اروپا است که از آنجا در بسته‌بندی‌هایی که قشر مرفه ایران می‌پسندند، به ایران «صادرات مجدد»، شده است و ما در این تجارت‌پیشگی پسابرجامی خود فقط پول بسته‌بندی به اروپا می‌دهیم. واردات ایران از اروپا و برخی کشورهای آسیایی و آمریکای جنوبی البته بسته‌های شرمگینانه‌تر از شتر هم دارد، اما شتر پسابرجامی فرنگی، مزه دیگری دارد که نشان می‌دهد اقتصاد مقاومتی فقط لقلقه زبان آقای معاون اول است... شاید بتوان واردات شتر از این سه کشور اروپایی را یکی از ثمرات برجام دانست. گفتنی است‌ بر اساس ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور واردات کالا‌هایی هم‌چون الاغ، اسب، شتر و گوشت حیوانات حرام گوشت با ارز آزاد و پرداخت دو برابر سود بازرگانی از اول امسال مجاز شده بود.

ادامه مذاکرات حول حقوق‌بشر با اتحادیه اروپا موضوع روزنامه‌های باند حسن روحانی و روزنامه‌های همسو با او است:

جهان صنعت: حقوق‌بشر و برجام محور گفت و گوها
هفته گذشته بود که سومین دور گفتگوهای سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا در تهران و اصفهان برگزار شد.
ما اکنون سخن از مذاکرات رئیس گروه روابط پارلمان اروپا با ایران با محور برجام و مسایل حقوق‌بشر است.
رئیس گروه روابط با جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا به همراه هیاتی 10نفره از پارلمان اروپا دیروز به تهران آمد. کورنیلا ارنست نماینده پارلمان اروپا و معاون کمیته روابط با ایران از گروه چپ‌ها، کلاوس بوخنر نماینده پارلمان اروپایی از آلمان از گروه سبزها، جوزف وایدان هولتزر نماینده پارلمان اروپایی از اتریش از گروه سوسیالیست‌ها، فلاویو زانوتاتو نماینده پارلمان اروپا از اتریش از گروه سوسیالیست‌ها، زانو ناتو نماینده پارلمان اروپا از ایتالیا از گروه سوسیالیستها و نیکولو ریانلدی منشی هیأت روابط با ایران‌ ، لواندوفسکی را در سفر به تهران همراهی می‌کنند.

ابتکار: مذاکرات رئیس گروه روابط پارلمان اروپا با ایران، با محور برجام و مسایل حقوق‌بشر
برجام و مسائل حقوق‌بشری محور اصلی گفت و گوهای یانوش لواندوفسکی رئیس گروه روابط پارلمان اروپا با ایران با مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران است.

روزنامه ارگان علی خامنه‌ای ضمن حمله به دولت روحانی و باندش با تأخیر یک هفته‌یی موضوع لایحه ارائه شده دولت به مجلس را مطرح کرده است:

کیهان: خالی کردن زیر پای مقاومت با ریل‌گذاری پنهان FATF
در گرماگرم زلزله جانکاه غرب کشور و در روزهایی که مردم عزادار هموطنان خود در استان کرمانشاه بودند، خبری در میان خبرهای داغ و مصیبت بار آن روزها، منتشر شد و خیلی زود گم شد!
آن خبر مهم، تصویب و سپس ارسال لایحه پیوستن ایران به «کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» بود. این لایحه از مجلس خواسته است تا پیوستن ایران به این کنوانسیون را همراه با چند حق شرط و یک اعلامیه تفسیری تصویب کند تا با این کار کنوانسیون فوق برای ایران لازم‌الاجرا باشد...
هم اکنون نیز لایحه تصویب این کنوانسیون در هیاهوی زلزله و بی‌سر و صدا به مجلس ارسال شده است. چند هفته قبل از این هم، آئین نامه اجرای قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم در دولت تصویب و با امضای جهانگیری ابلاغ شده بود. FATF… FATF در پایان نشست اخیر خود بیانیه‌یی منتشر کرد که در این بیانیه، درباره آخرین وضعیت همکاری و تعامل ایران نیز صحبت شده است. .. می‌خواهد ایران احساس نگرانی و ترس داشته باشد و باور کند که اگر تعهدات خودش را آن‌گونه که FATF گفته است انجام ندهد، حتماً در لیست سیاه قرار خواهد گرفت. لذا اکنون که کمتر از سه ماه مانده به پایان برنامه اقدام، زمان مناسبی است تا با تهدید و ترس ایران را وادار کند «کارهای باقی مانده» را با کیفیت بهتر انجام بدهد. تلاش شده در این بیانیه شمشیر معلق و آماده فرود بازگشت به لیست سیاه کاملاً برای ایران نمایش داده شود و لحن ناامیدکننده و نگران‌کننده این بیانیه پیام روشنی به طرف‌های ایرانی منتقل می‌کند... رفتار دولت در مواجهه با بیانیه اخیر FATF را می‌توان اینگونه ارزیابی کرد:
یک. مشخص است لحن تند و همراه با تهدید بیانیه اخیر FATF از سوی دولتمردان ایران جدی گرفته شده است. این را می‌توان در سرعت عملی که دولتمردان در پیگیری تعهدات مندرج در برنامه اقدام به خرج می‌دهند، مشاهده کرد. افزایش سرعت دقیقاً همان چیزی است که FATF در بیانیه اخیر خود از ایران خواسته بود.
دوم. به نظر می‌رسد دولتمردان نگران بازگشت به لیست سیاه FATF هستند. یعنی احتمال می‌دهند که به‌دلیل آن که ایران به‌طور مناسب به تعهدات خود عمل نکرده است، ایران را به لیست سیاه خود برگرداند. طبیعی است که از ترس این وضعیت تلاش خود را مضاعف کنند. آنها اما توضیح نمی‌دهند در مدتی که ما از فهرست سیاه خارج بودیم، وضعیت مبادلات بانکی چگونه بود و کدام بانک بزرگ و حتی متوسط خارجی با ما همکاری داشت؟!
سوم. وجود ترس و کمبود زمان که در نتیجه آن سرعت عمل بالا می‌رود، در خوشبینانه‌ترین نگاه و بدون توجه به تجربیات تلخی هم‌چون حضور چند جاسوس در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، امکان بروز خطا را بسیار افزایش می‌دهد... چهارم. از آنجا که هیچ‌یک از مسئولان دولتی نسبت به بیانیه آمریکایی FATF واکنش نشان نداد، مشخص است که در میان دولتمردان تحلیلی درباره چرایی و ریشه رفتار FATF با ایران وجود ندارد. کاملاً مشخص است که رفتار FATF با ایران رفتاری سیاسی است و FATF در تعامل با ایران به‌دنبال اهداف سیاسی است... از نظر آمریکایی‌ها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قاسم سلیمانی، سیدحسن نصرالله، حزب‌الله لبنان، حشد‌الشعبی عراق، حوثی‌های یمن و خلاصه هر شخص و گروهی که بویی از شرافت و انسانیت برده و در راه آزادی و اسلام مبارزه می‌کند، تروریست هستند و این ادعای کثیف را در قطعنامه‌ها، بیانیه‌ها، مصوبات کنگره و هر شکل دیگری آشکارا و بدون تعارف اعلام می‌کنند.
تسلیم کردن کشور به خواست آمریکایی‌ها و تنها از ترس تهدید در یک سخنرانی، خیانتی بزرگ به آرمان انقلاب و به جریان مقاومت است و هیچ فرقی با وطن‌فروشی ندارد.
آمریکا اصرار دارد ما همه تحریم‌های جهانی را، در یک فرایند فوری و سریع (مثلاً دوره یک دولت) تبدیل به تحریم‌های داخلی بکنیم و خودتحریمی را کلید بزنیم!
این روند باعث خواهد شد فردا، سلیمانی‌ها در ایران تحریم شوند نه در آمریکا! هوشیار باشیم.

سوز و گداز از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و حمله به باند آخوند روحانی موضوع مطالب برخی از روزنامه‌های دلواپسان نظام است:

وطن امروز: 2بار از یک سوراخ
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود درباره ایران، وارد حوزه‌هایی فراتر از اختیارات آژانس شد و درباره بند T از ضمیمه نخست برجام یک تفسیر غیرقانونی و مطابق خواست آمریکایی‌ها ارائه کرد.
مدیرکل آژانس بار دیگر درباره بند T برجام گفت: این بند مربوط به دسترسی به بخش‌های مختلف هسته‌یی نبوده و تنها در این‌باره است که ایران حق استفاده از برخی فناوریهای هسته‌یی با کاربری دوگانه را تنها با مجوز کمیسیون مشترک خواهد داشت.
اظهارنظر آمانو در واقع جانبداری از موضع آمریکا در قبال این بند و مخالفت با موضع ایران و روسیه درباره این بند مهم است. دولت آمریکا برای‌ آن که از مراکز نظامی ایران بازرسی کند به‌دنبال پیدا کردن یک دستاویز قانونی و حقوقی است. از همین رو آنها با دست گذاشتن روی بند T، این تفسیر عجیب را مطرح کرده‌اند که راستی‌آزمایی درباره این بند برعهده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. آمریکایی‌ها در راستای بازرسی از مراکز نظامی ایران و یافتن میزان قدرت دفاعی ایران، با استناد به این بند برجام، خواهان بازرسی آژانس از مراکزی که شامل این بند از برجام می‌شود، شده بودند... منتقدان بارها به تیم مذاکره‌کننده دولت روحانی تأکید کرده بودند سابقه آژانس نشان می‌دهد نمی‌توان به این نهاد اعتماد کرد و به همین دلیل در توافقات فی‌مابین باید تضمینهای محکم درباره صداقت و داوری عادلانه آژانس گرفته شود. یکی از مصادیقی که بارها به حسن روحانی و دوستانش یادآوری شد، ماجرای بدعهدی آژانس در سال 82و کلاهی بود که محمد البرادعی بر سر حسن روحانی و رئیس دولت اصلاحات گذاشت. روحانی در ملاقات خصوصی از آقای البرادعی سؤال کرد «این تعلیقی که شما می‌گویید، یعنی چه؟ آقای البرادعی به آقای روحانی گفت فقط مواد به سانتریفیوژها وارد نشود، یعنی تعلیق». ایران تعلیق را پذیرفت اما البرادعی تفسیری غیر از آنچه به روحانی گفته بود از تعلیق ارائه کرد. قطعه، مونتاژ، تولید سانتریفیوژ، حتی ساخت‌وساز، تحقیقات، اصفهان و... ذیل تفسیر البرادعی قرار گرفت. حالا تاریخ 14سال بعد دوباره تکرار می‌شود. این بار نیز آژانس، باز هم در ماجرای مربوط به یک تفسیر، بدعهدی و غیرقابل اعتماد بودن خود را نشان داده است و نکته قابل تأمل این‌که این بار نیز همانهایی گول خوردند که سال 82بر سرشان کلاه رفته بود. این بار هم آنها از همان سوراخ گزیده شدند.

دعواهای باند موضوع برخی از سایر عنوانهای روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:

آفتاب یزد: اجازه ندادند نماینده زن مجلس هم در ورزشگاه بماند

ابرار: اتهام مالی تازه علیه حمید بقایی: مفقود شدن ۳میلیون و 700هزار یورو و 530هزار دلار کنفرانس جنبش عدم تعهد

ایران: زنگ تغییر در شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه
جامعه فردا: رحیم مشایی گام تازه تیم احمدی‌نژاد را برداشت: تهدید قوه قضاییه به انتشار فیلم افشاگرانه

شهروند: نظارت سختگیرانه در کشور همسایه سبب شد کشته‌های عراقی زلزله تنها ۷نفر باشد – خانه‌های استوار عراقی با مصالح ایرانی

تشدید فشارهای جهانی و منطقه‌یی و عقب‌نشینیهای رژیم نیز موضوع برخی از عنوانهای روزنامه‌های حکومتی است:

ایران: روحانی پس از جلسه سران سه قوه: اولویت ایران حل مسائل منطقه با مذاکره است

ابرار: کاخ سفید: به حمایت از عربستان در برابر ایران متعهد هستیم

ابرار: کاخ سفید: سپاه پاسداران در حمله موشکی به عربستان سعودی دخالت داشته!

حملات روزنامه‌های باند روحانی و باندهای همسو با وی با باند رقیب موضوع مطالب متنوعی است که در آن بر بی‌اعتمادی مردم و جنایتهای رژیم اذعان شده است:

اعتماد: این روز‌ها تریبون نماز با ساختار دولت و حاکمیت عجین شده و نقش بلندگوی حاکمیت را ایفا می‌کند. متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد هستیم تریبون نماز جمعه و هم‌چنین ائمه جماعت دیدگاه مستقلی از حاکمیت نداشته و هرچه از ائمه خواسته می‌شود از این تریبون مطرح می‌شود. این اتفاق آفت‌های زیادی را به همراه دارد. به برخی از ائمه ‌جمعه طی سال‌های اخیر به سخنگوی حاکمیت تبدیل شده‌اند و هرچه از این بزرگواران خواسته شده است، مطرح می‌شود که این اتفاق آنها را به بلند‌گو‌های حاکمیتی تبدیل کرده است.
برای حل این مشکل باید صورت مسأله را بپذیریم؛ باید بپذیریم تریبون نماز جمعه به بلند‌گوی حاکمیت تبدیل شده است و این اتفاق سبب افول این جایگاه شده است. اگر مسئولان بپذیرند که رویه کنونی اشتباه است می‌توان اعتماد مردم را بازگرداند.

همدلی: علی مطهری با طرح سوالی ملی وزیر کشور دولت دهم را به چالش کشید
سوال ملی علی مطهری، نماینده مردم تهران، از مصطفی محمدنجار، وزیر کشور دولت دهم، در صحن علنی امروز مجلس مطرح شد. مطهری با بیان این‌که خلاصه سؤال من از وزیر کشور دولت دهم این است که چرا ستار بهشتی پس از یک هفته بازداشت توسط پلیس فتا فوت کرده است، گفت: اتهام وی انتقاد یا توهین به مسئولان نظام در وبلاگش بوده است که البته در قانون، توهین تعریف خاصی دارد و شامل الفاظ رکیک می‌شود اما بنده چنین چیزی را در نوشته‌های ستار بهشتی پیدا نکردم. در موضوع قتل‌های زنجیره‌یی نیز متهمان در اعترافات خود گفته بودند ما برای حفظ نظام چنین کاری را انجام دادیم تا دیگر روشنفکران حساب کار دستشان بیاید. در مراسم چهلم ستار بهشتی خانواده وی تحت فشار بودند. هم‌چنین مدتی است که کیفرخواست متهم اصلی صادر شده است اما پرونده هنوز به دادگاه ارجاع نشده است. عضو کمیسیون فرهنگی گفت: ممکن است بگویند مادر ستار بهشتی رضایت داده است اما او گفته است حکم بازداشت دخترم را به من نشان دادند تا از من رضایت بگیرند. نمی‌خواستم داغ دیگری روی سینه‌ام بماند و مجبور شدم و امضا کردم. حتی اگر مادر او نیز رضایت داده باشد، حق مدعی‌العموم برای پیگیری پرونده محفوظ است و البته این موضع ارتباط مستقیمی با قوه قضاییه دارد اما چون این اتفاق در زیرمجموعه وزارت کشور رخ داده است، باید پیگیر باشد... درباره سایر وبلاگ‌نویس‌ها که برخی از آنها در بازداشت هستند، سخت‌گیری نکنیم. هر انتقادی را توهین و توطئه قلمداد نکنید. به‌عنوان مثال، اکنون که آقای محمد نوری‌زاد که با قلم نسبتاً توانای خود آزاد است و نامه‌ها و مقالات انتقادی و بعضاً تندی می‌نویسد، آیا آسیبی به نظام رسانده است؟ خیر، بلکه از این طریق برخی از منتقدان نظام تخلیه روحی و روانی می‌شوند و اگر این روال‌ها ادامه داشته باشد، اتفاقی نخواهد افتاد...
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/37779525-0505-4b55-9e94-afeda0ef8d6a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات