728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی یکشنبه ۱۲آذر

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی
گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی
در صفحات اول روزنامه‌های حکومتی در روز یکشنبه 12آذرماه به‌رغم درشت نمایی وعده‌های آخوند روحانی در سیستان و بلوچستان، بحران اقتصادی اجتماعی رژیم بیشترین عنوانها را به خود اختصاص داده‌اند:
آفتاب یزد: بررسی آغاز تهاتر ایران و روسیه؛ نفت می‌دهیم کالای نامطلوب روسی وارد می‌کنیم

ابتکار: بخش خصوصی روی گسل

ابرار اقتصادی: سکه اوج گرفت؛ یورو به مرز ۵۰۰۰تومان رسید

اقتصاد پویا: بانک صادرات و تجارب بالاترین زیان انباشته را در تاریخ بورس ثبت کردند

اقتصاد پویا: طهماسب مظاهری عنوان کرد: دولت روحانی مانند احمدی‌نژاد فقط پول چاپ کرد

اقتصاد پویا: در آشفته بازار اقتصاد کشور؛ وعده 50هزار میلیارد تسهیلات سیف عدد سازی است و رونقی در کار نیست

جهان صنعت: رانت رسانه‌یی دولت تدبیر

جوان: 18ابر بدهکار 6900میلیارد تومانی آزاد می‌چرخند!

جوان: رئیس کل اسبق بانک مرکزی: دولت روحانی مانند دولت قبل فقط پول چاپ کرد

ستاره صبح: یک نماینده مجلس فاش کرد؛ نام 20بدهکار بزرگ بانکی

شرق: افشای فهرست دانه درشتها

قانون: حیات ناهموار؛ معلولان برای داشتن زندگی سالم نیازمند حمایتهای قانونی هستند

کارون: شبهه در رشد اقتصادی ۷درصدی اعلامی مرکز آمار؛ مردم رشد اقتصادی را حسن نمی‌کنند

کارون: اعتراض یکپارچه خوزستان به آزمون استخدامی وزارت نفت

حملات باندی حول مواضع احمدی‌نژاد در روزنامه‌های هر دو باند حاکم حاکی از تعمیق بیش‌از‌پیش شکاف در رأس نظام است:
آرمان: اعلام برائت اعضای جبهه پایداری از رئیس دولت سابق یکی پس از دیگری؛ کشف ذوالنور: احمدی‌نژاد انگار روانگردان زده

بهار: حامیان احمدی‌نژاد در فسادهای دولت او شریک هستند

قانون: مردم منتظرند آنهایی که جلوی اقدامات احمدی‌نژاد را نگرفتند و به سایر مسئولان اتهام زدند عذرخواهی کنند

بحرانهای منطقه‌یی و بین‌المللی موضوع برخی دیگر از عنوانهای مهم روزنامه‌های یکشنبه است:
آفتاب یزد:
بررسی آغاز تهاتر ایران و روسیه؛ نفت می‌دهیم کالای نامطلوب روسی وارد می‌کنیم

آفتاب یزد: دست دوستی حسن روحانی به سمت همسایه ها
ابتکار: جدال لفظی شدید میان ظریف و عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان

افکار: رحیم پور ازغدی: سند 2030با عناوین دیگری در حال اجراست

ابرار: سخنگوی ارشد نیروهای مسلح: هرگونه مذاکره درباره توان موشکی ایران منتفی است

ابرار: تکرار ادعاهای عادل الجبیر علیه ایران

جوان: اجرای یواشکی و پیوسته 2030

رسالت: رحیم پورازغدی: سند 2030با عنوان دیگری در حال اجرا است

سیاست روز: تدبیر رهبری مانع مذاکره بر سر توان دفاعی، موگرینی در توهم گفتگو برای بحث موشکی

کیهان: یاوه‌گویی ماکرون نتیجه امتیازهای یکطرفه به فرانسه!

روزنامه‌های باند حسن روحانی به‌رغم غلط کردم گویی تلویحی وی در برابر کشورهای منطقه، برخورد تند وزیر خارجه عربستان با وزیر خارجه رژیم انعکاس داده‌اند:
ابرار: رئیس‌جمهور: نمی‌خواهیم بین ایران و کشورهای منطقه فاصله باشد

ابتکار: خبرگزاری بی‌بی‌سی و فرانس پرس روز گذشته مدعی شدند در جریان نشست بین‌المللی گفت و گوهای مدیترانه‌ای که با حضور شماری از مقامات بین‌المللی در ایتالیا برگزار شد، وزیر خارجه عربستان سعودی در این کنفرانس با حمله به سیاستهای منطقه ایران، مدعی شد که تهران نقشی منفی در سراسر منطقه ایفا کرده و به‌صورت بی‌محابا مرتکب قتل در سراسر جهان می‌شوند! عادل الجبیر هم‌چنین در ادامه صحبتهای خود مدعی شد که از زمان انقلاب اسلامی، ایران حامی اصلی تروریستها بوده و با استقرار حزب‌الله در لبنان از این گروه به‌منظور نیل به اهداف خود استفاده می‌کند.
وزیر خارجه عربستان که در سخنرانی خود نیز حزب‌الله را محکوم کرده و مدعی شده بود که آنها لبنان را ربوده و تا زمانی که حزب‌الله خلع‌سلاح نشود شاهد شکوفایی و صلح در لبنان نخواهیم بود... با آغاز تنش در روابط میان تهران و ریاض، مقامات دستگاه سیاست خارجی کشورمان بارها پیشنهاد ایجاد یک مجمع گفت و گوهای منطقه‌یی برای حل و فصل اختلافات را مطرح کرده و از هرگونه امکان تنش‌زدایی با عربستان استقبال کرده‌اند. از سوی مقابل عربستان در طول این مدت با ایفای نقش خود در سوریه، قطر، یمن و در آخر نیز لبنان همواره در عمل از این پیشنهاد طفره رفته و سعی در ایجاد اجماعی جهانی و منطقه‌یی علیه ایران دارد.

روزنامه ولی‌فقیه ارتجاع سیاست خارجی دولت حسن روحانی مورد حمله قرار داده‌اند. در این حملات بیشتر بن‌بست و لاعلاجی نظام و کفهٴ سنگین مقاومت ایران در تعادل‌قوای جهانی در برابر رژیم برجسته شده است:
کیهان:
یاوه‌گویی ماکرون نتیجه امتیازهای یکطرفه به فرانسه!
اقدامات فرانسه که در مذاکرات نقش پلیس بد را به‌عهده داشت و بیشترین چوب را لای چرخ توافق اتمی گذاشت و یاوه‌گویی‌های اخیر رئیس‌جمهوراش علیه نفوذ منطقه‌یی و قدرت موشکی ایران نتیجه امتیازهای یک طرفه‌ای ست که پس از توافق برجام به این کشور داده شد. ماکرون در آن مصاحبه گفت: «ایران شریک ما نیست. ما روابطی با ایران داریم که حول محور توافق هسته‌یی شکل گرفته است. باید این توافق را با بحث و گفتگو درباره برنامه موشکی ایران تکمیل کنیم.»
قریب به یک ماه پیش نیز ماکرون در سفر به امارات یاوه‌گویی‌هایش را درباره ایران تکرار کرده بود.
و سپس در مصاحبه با روزنامه دولتی الاتحاد که متن آن در وبسایت سفارت فرانسه منتشر شد، گفت: «من خواستار ایستادگی قاطع و محکم در برابر ایران در خصوص برنامه موشک بالستیک و نفوذ تهران در خاورمیانه هستم. در عین‌حال این مسأله برای ما مهم است که در برابر ایران محکم بایستیم، هم‌چنین وزارت‌خارجه فرانسه نیز با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد که پاریس اتهامات مطرح شده از سوی آمریکا درباره این‌که ایران 2قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده، کاملاً جدی می‌گیرد و از تهران می‌خواهد تا به همه تعهدات بین‌المللی‌اش پایبند باشد! روزهای نخست آذرماه جاری «اسکای‌نیوز»، در گزارشی اعلام کرد که کاخ سفید در بیانیه‌یی تأکید کرده است: «دونالد ترامپ» و «امانوئل ماکرون» رؤسای‌جمهوری آمریکا و فرانسه طی گفت‌وگویی تلفنی، درباره رویارویی با آنچه «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» ایران در سوریه ادعا شده است، توافق کردند! هم‌چنین چند روز پیش سخنگوی وزارت‌خارجه فرانسه در یک کنفرانس خبری با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده گفت که برنامه موشکی ایران با قطعنامه 2231شورای امنیت سازمان ملل‌متحد مطابقت ندارد.»
«آین روماته ایسپاین»، سخنگوی وزارت‌خارجه فرانسه به سؤالی درباره اظهارات «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه درباره تکمیل توافق هسته‌یی ایران با توافقی دیگر در زمینه برنامه موشکی، پاسخ داد. وی گفت: «همان‌طور که دیروز گفتم، فرانسه به اجرای موشکافانه توافق وین توسط تمامی طرف‌ها پایبند است. این توافق، توافقی قدرتمند است که اجرای مناسب آن باعث جلوگیری از انحراف برنامه موشکی ایران به سمت مقاصد نظامی می‌شود. فرانسه تمایلی برای مذاکره مجدد در خصوص آن یا اصلاحش ندارد.» سخنگوی وزارت‌خارجه فرانسه در ادامه گفت: «در واقع، ما در چند ماه گذشته وارد گفتگوهای سیاسی با ایران شده‌ایم که این امر به ما اجازه می‌دهد این موضوعات و موضوعات دیگر، به‌ویژه مسائل منطقه‌یی که درباره آن از ایران انتظاراتی داریم را به‌صورتی جامع مورد بررسی قرار دهیم.» عدم نگرانی فرانسه از اقدامات ضدایرانی!
بهمن ماه سال گذشته در ضیافت شام «ژان مارک آیرو» وزیرخارجه فرانسه در تهران، یکی از تجار فرانسوی از او پرسیده بود؛ «جناب وزیر، چرا این سفر دقیقاً در روزی انجام می‌شود که فرانسه همراه انگلیس و آمریکا در خلیج‌فارس و در نزدیکی آب‌های ایران مانور نظامی که پیام‌های خاصی دارد، برگزار می‌کند؟ آیا فکر نمی‌کنید این مسأله روی روابط تجاری ما با ایران تأثیر بگذارد و نتوانیم قرارداد خاصی منعقد کنیم؟ آیا شما از واکنش مقامات ایرانی نگران نیستید» ؟!
وزیرخارجه فرانسه نیز در پاسخ گفته بود؛ «خیر، بنده هیچ نگرانی نسبت به موفقیت‌آمیز بودن این سفر ندارم، مقامات ایرانی در هیچیک از جلسات مقدماتی به این مسأله اعتراض نکرده‌اند»!
وی هم‌چنین گفته بود: «دولت ایران به این سفرها احتیاج دارد و مطمئن هستم که هیچ اعتراضی نخواهیم شنید»!... عدم نگرانی فرانسه از اقدامات ضدایرانی!

حمایت از گروهک منفور در پاریس
اواسط تابستان بود که جلسه (سازمان مجاهدین خلق) در پاریس و تحت حمایت این کشور برگزار شد. فرانسه در کمال گستاخی به این گروه اجازه داد تا در پاریس نشست برگزار کنند. این یعنی آنها هیچ نگرانی از بابت انعقاد قراردادهایشان نداشتند وگرنه کمی محتاط‌تر عمل می‌کردند!
در این رابطه وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به فرانسه و در اظهارنظری عجیب، در واکنش به نشست (سازمان مجاهدین خلق ایران)، حضور و فعالیت (مجاهدین) در فرانسه را نقطه ابهام در روابط ایران و فرانسه عنوان کرده و گفته است: «در گفت‌ و گوهایمان با مسئولان فرانسه حضور (مجاهدین) را به‌عنوان یک نقطه ابهام در روابط مطرح کردیم و آنها هم همواره تأکید کردند که ارتباطی با این گروه ندارند.»
واکنش‌های منفعلانه مقامات کشورمان به گستاخی‌های فرانسه آنان را در اقداماتشان علیه جمهوری اسلامی جری کرده و با این رویکرد وزارت‌خارجه هم‌چنان بایستی منتظر اجرای برنامه‌های ضدایرانی بیشتری در فرانسه باشیم. فرانسه در حالی به رویکرد خصمانه خود ادامه می‌دهد که دولت کشورمان با بستن قراردادهای تجاری محرمانه و پرسود (مانند قراردادهای خودروسازی)، برخی صنایع در حال ورشکستگی این کشور را نجات داده و برای جوانان آن‌اشتغال ایجاد می‌کند!... چگونه ممکن است که پلیس بد مذاکرات و کشوری که بیشترین لطمه را به ایران زده به شریک اول دولت تدبیر و امید تبدیل شود؟! دولتی که منتقدان توافق هسته‌یی را چنانکه می‌دانید تنها به واسطه انتقاد به شرایط این توافق نواخته و مورد اتهام قرار داده که می‌خواهند مانع این توافق شوند آنگاه به کشوری که بیشترین سنگ‌اندازی را بر سر این توافق انجام داد بیشترین امتیازها را عطا کرد! به راستی اگر کمی از عصبانیت از منتقدان برجام نصیب فرانسه می‌شد دیگر آیا این کشور جرأت این یاوه‌گویی‌ها را به خود می‌داد؟!

کیهان: رنجی که می‌بریم: شرط عقل و جوانمردی آن بود که به جای روبان زدن و گرفتار تقلیدهای لوس شدن، از زنان مردآفرین مدافعان حرم تجلیل شود. «روزِ نه به خشونت علیه زنان» برای آمریکاست
نهایت تدبیرتان برای حضور بانوی ایرانی در اجتماع که می‌گفتید همین ایستادن کنار ماشین بود؟ شما زنان کارتن خواب را عقیم نکنید، «نه به خشونت» پیشکش‌تان.
می شد نه مثل آن همایش و توزیع مدال و عنوان برای تقدیر از تحمیل کنندگان پاکت خالی و «تقریباً هیچ» به ملت، بلکه مراسم مختصری برای آنان که واقعاً سایه جنگ را از کشور برداشتند گرفت و چفیه و نهج‌البلاغه‌ای داده می‌شد.
چندسال تلخی است که کشور به تفکر سازش و خواهش مبتلا شده و هزینه آن برای کشور از هزینه جنگ هم بالاتر رفته است. زمانی مردم مجبور بودند فقط تحریم را تحمل کنند و امروز باید علاوه بر آن تحقیر برجامی را نیز تحمل کنند. و برخی چون مارکوپولو از کشوری به کشوری بروند تا شاید دل گرگان به رحم آید و بیش از این مُرده برجام را به دندان نکشند.
مدیریتی که موشکِ بردِ بلندِ نقطهِ زن را با موفقیت به رخ ابرقدرتان کشید الگوی مناسبی است برای مدیریت‌اشرافی که به جای حتی همان هواپیماهای دسته دوم مرجوعی، شتر وارد می‌کند.
آنها که می‌خواهند شریک پیروزی شوند بشوند ولی بدانند دیپلوماسی این جبهه از نوع انفعال و امتیازدهی محرمانه نیست. از نوع « مقاومت» است
زمانی که سیاست‌بازان حراف، مشغول لجبازی کودکانه با سایه دولت اسبقند، مجاهدانی که از جبهه می‌آیند باید به کمک زلزله‌زدگان بشتابند. بی‌آن که فرشی را به کفشی بیالایند یا از سان روف، بوسه پرتاب کنند... این طبقه مدعی همان طبقه رنج‌آور صدر اسلام است که نجومی می‌خورند و توان می‌گیرند و فرصت می‌سوزانند و وقت خدمت را از مسئولان واقعی می‌گیرند.

موضوع شکاف احمدی‌نژاد در رأس حاکمیت در روزنامه‌های باند حسن روحانی و شرکایش محمل ابراز وحشت از پیامدهای آن و حمله به باند علی خامنه‌ای و خود احمدی‌نژاد شده است:
شرق:
نسخه سوخته «احمدی‌نژاد»
آیا رسانه‌یی‌کردن نوشته ایشان خطاب به رهبری، در راستای مصلحت نظام است؟ ایشان که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند و این‌گونه عمل می‌کنند، از شهروندانی که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیستند و برعکس احمدی‌نژادی که هیچ مشکلی ندارد، با انواع مشکلات اقتصادی هم دست‌به‌گریبان‌اند، باید چه انتظاری داشت؟ آیا این نامه ‌ایشان نوعی دعوت عمومی به رفتارهای تند خیابانی است یا دلسوزی به‌حال نظام و کشور؟ آیا ایشان نمی‌دانند که مشکلات اجرائی، پاسخ‌گونبودن، بی‌انضباطی مالی، رفتارهای فراقانونی و دادن آمارهای صوری و غیرواقعی مورد اشاره در نامه که عمدتاً با واقعیت نیز منطبق است، میوه همان نهال کجی است که خود ایشان در هشت سال ریاست‌جمهوری در این کشور کاشتند؟

مردم‌سالاری: بعد از مصباح یزدی، مجتبی ذوالنور هم به احمدی‌نژاد و یارانش واکنش نشان داد
تا پیش از این اصول‌گرایان در مقابل احمدی‌نژاد سکوت پیشه کرده بودند حالا کم کم قفل زبانها شکسته می‌شود و هر کدام به‌نحوی رفتار احمدی‌نژاد و یارانش را محکوم می‌کنند... دبیرکل حزب مؤتلفه تأکید کرد: یعنی تذکر اصول‌گرایان را خیلی مفید تلقی نمی‌کنم چون آقای احمدی‌نژاد ثابت کرده است که هرچه خودش به نظرش می‌رسد آن را حق مطلق می‌داند و تذکر و اظهارنظر خیلی در ذهن ایشان مؤثر نیست.

ابتکار: سرمقاله: بست نشینان شاه‌عبدالعظیم، چه سودایی در سر دارند؟
چندین هفته است؛ حلقه اول تیم رئیس‌جمهوری سابق و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، فضای سیاسی ایران را معطوف به خویش کرده است و در سطح کشور و خارج از مرزها، ابهامات زیادی را خلق کرده است... مسئولان قوه قضاییه، شورای عالی امنیت ملی و وزارت اطلاعات، به‌عنوان مجریان قانونی و رسمی تأمین امنیت در برخورد با این عوامل، چرا سکوت کرده‌اند؟ حداقل باید دلیل عدم برخورد را به مردم که ولی نعمت اند، توضیح دهند. دلیل دیگر سکوت مسئولان شاید این باشد که ادعای این عوامل صحت دارد و آنان مورد ظلم و ستم واقع شده‌اند، بدین صورت، باید با شهامت، داعیه آنان را پذیرفت و به مردم هم، واقعیت را اعلام کرد... . در بین مردم، شایع شده که مسئولان جمهوری اسلامی، از برخورد با این افراد واهمه دارند. چرا که تهدید این افراد جدی است و آنها در صورت برخورد، اسناد و مدارکی را به‌عنوان منشأء بعضی از افشاگریها، توزیع خواهند کرد. اگر این موضوع صحت داشته باشد که بعید است، باید به اوضاعی که حاکم برماست، نه تنها تأسف خورد، بلکه گریست. این ضعف و مدارا، مشروعیتی برای قوای نظارتی باقی نخواهد گذاشت و متأسفانه، زیان آن به کل مسئولان کشور سرایت خواهد کرد و ریشه به تیشه نظام زده می‌شود.

روزنامه‌های حکومتی تلاش کرده‌اند فضاحت رو شدن پولشویی رژیم برای دور زدن تحریمها در دادگاه نیویورک را یک موضوع ساخته و پرداخته وانمود کنند و به جای برجسته کردن نقش رژیم بیشتر مقامات ترکیه را برجسته کرده‌اند:
اعتماد:
ترکیه دادگاه رضا ضراب را سیاسی خواند
دادگاه نیویورک برای یک بانکدار ترکیه‌ای، به محلی برای اتهام‌زنی به مقامات ترکیه بدل شده است، به حدی که طی روزهای گذشته اسم شخص رئیس‌جمهور ترکیه وارد پرونده شد.
طی سه جلسه دادگاه حوزه جنوب نیویورک، ضراب ساعتها به‌عنوان شاهد اصلی پرونده در مورد تعداد زیادی از مقامات ایرانی و ترکیه‌ای ایراد اتهام کرده است. رئیس‌جمهور ترکیه، وزیر اقتصاد وقت ترکیه، مدیرعامل بانک دولتی خلق (هالک‌بانک)، رئیس کل وقت بانک مرکزی ایران و مقامات بانک ملت، از جمله افرادی هستند که در اظهارات رضا ضراب به دست داشتن در « توطئه دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران» نقش داشته‌اند. دادگاه رسیدگی به اتهامات یک مقام بانکی پیشین ترکیه در نیویورک، به محلی برای اتهام‌زنی علیه دولت ترکیه و ایران تبدیل شده است... رضا ضراب در شهادت‌هایش تاکنون چندین مقام ترکیه را متهم کرده است که در چیزی که از آن «تلاش برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران» عنوان می‌شود مشارکت داشته‌اند، رضا ضراب در جلسه چهارشنبه شب دادگاهش ادعا کرده بود که سال ٢٠١٢، ظفر چاگلایان، وزیر اقتصاد وقت ترکیه از قول اردوغان به او گفته است که به بانکهای زراعت و واکیف ترکیه دستور داده است در «دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران» مشارکت کنند. او هم‌چنین چاگلایان و دیگر مقامات ترکیه را به اخذ رشوه متهم کرده است و گفته است که سلیمان اصلان، مدیرعامل وقت هالک‌بانک ترکیه، عامل تسهیل قراردادهای تجاری با ایران بوده‌اند.

مردم‌سالاری:
از اردوغان‌ستیزی تا دور کردن بانکهای خارجی از ایران
رضا ضراب در مقام شاهد، در دادگاه اتهامات بی‌سابقه‌ای را علیه مقامات ارشد دولت ترکیه مطرح ساخت. وی تا آنجا پیش رفت که پای اردوغان را نیز به میان کشید و گفت که وی شخصاً به دو بانک ترکیه‌ای «زراعت بانک» و «واکیف بانک» دستور داده تا در فرآیند پولشویی و انتقال پول نفت و گاز ایران با دور زدن تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا علیه ایران، مشارکت کنند.
ضراب در دادگاه گفت که به محمد ظفر چاغلایان، وزیر سابق اقتصاد ترکیه، برای انتقال طلا و ارز به ایران، ۵۰میلیون دلار رشوه داده است. وی مدعی شد که پول نفت فروخته شده توسط ایران از طریق هالک‌ بانک به طلا تبدیل می‌شده و از آنجا به دبی فرستاده می‌شده و سپس با تبدیل مجدد به ارز به ایران منتقل می‌شده است. رضا ضراب در دادگاه حتی از محمود احمدی‌نژاد و محمود بهمنی، رئیس کل سابق بانک مرکزی، نام برده و از ارتباط خود با آنها سخن گفته است... هدف آمریکا از دادگاه ضراب، باز کردن جعبه سیاه کاسبان تحریم نیست. هدف آمریکا این است که مبنایی برای تضعیف دولت ترکیه و جریمه بانکهای این کشور به دست آورد تا سایر کشورها نیز از ترس‌شان هم که شده، قید همکاری با ایران را بزنند یا این همکاری را از چیزی که هست، بیشتر نکنند.

در روزنامه‌های باند خامنه‌ای ابراز نگرانی از پیامدهای مذاکره جویی دولت برای برجام های بعدی موضوع مطالب متعددی است که همه در حمله به باند روحانی وجه مشترک دارند:
کیهان: صفار هرندی: سازش و مذاکره جنگ را به‌دنبال خواهد داشت
عضو تشخیص مصلحت نظام گفت: سازش و مذاکره امنیت‌آور نیست بلکه جنگ را به‌دنبال خواهد داشت که این مفهوم را باید به مردم منتقل کرد. وی ابراز داشت: برجام کلاهی بود که دشمنان بر سر ما گذاشتند و آقایان خود می‌دانند که از برجام چیزی عاید ایران نشد اما چرا حرص مراحل بعدی برجام را می‌زنند؟ مرحله‌ای که به واسطه آن این بار باید خیلی از سرمایه‌هایمان و زورمان را بدهیم. وی مأموریت برجام 2و 3را خلع داراییهای نظامی ایران و قدرت نفوذ در منطقه عنوان کرد و گفت: دشمنان به خوبی می‌دانند که نمی‌توانند و به واقع جرأت تعرض به خاک ایران را ندارند لذا تئوری جنگ فانتزی را در پیش گرفته‌اند به این معنا که هم‌چون عراق، به‌دنبال خلع‌سلاح از طریق بازرسی از سایت‌های نظامی ایران هستند. متأسفانه در این راستا برخی روزنامه‌های مزدور به‌راحتی وطن‌فروشی می‌کنند و رسماً دعوت می‌کنند که ما باید دارایی‌هایمان را در مذاکرات به حراج بگذاریم.
عضو تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این‌که آقایان می‌خواهند سرنوشت عراق را برای ما رقم بزنند، خاطرنشان کرد: آنها خواسته خود را به‌صورت موجهی، به زندگی و معیشت مردم گره می‌زنند در حالی که در آزمون اول برجام، شکست خورده‌اند. صفارهرندی در ادامه سخنان خود بر لزوم فرمانبری از مقام عظمای ولایت تأکید کرد و گفت: بر رهبر و پیشوای خود پیشی نگیرید و صدایتان را بلند نکنید.

جوان: عبور از این سد سدید ممکن نیست
اگر چه مدتها پیش‌تر، کسانی از غربی‌ها گفته بودند که در مذاکرات هسته‌یی راجع به ماجرای موشکها هم بحث شده است! اما می‌توان گفت نفر اولی که صراحتاً در این باره حرف زد، احمد نقیب‌زاده، از معاریف اصلاح‌طلب است. اظهارات نقیب‌زاده با واکنش‌های وسیعی در کشور مواجه شد.
البته مشخص نبود او با چه تدبیری حرفی را زده است که هیچ رکنی از نظام اسلامی با آن موافقت ندارد و از طرفی آیا او می‌دانست که حرف و سخنش در فضای جامعه‌ای پژواک می‌یابد که تجربه تلخ مذاکرات هسته‌یی و بی‌دستاوردی «برجام» را به رأی‌العین در مقابل خود می‌بیند. صد البته پاسخ این سؤالات روشن است اما چیزی که درباره آن ابهام وجود دارد، انگیزه یا چیستی نگرش نقیب‌زاده و امثال اوست. در ادامه این ماجرا، روزنامه اصلاح‌طلب همدلی نیز به صحنه آمد و در لابه‌لای یک گزارش نوشت: آیا می‌توان امیدوار بود که پرونده سیاست‌‎های منطقه‌یی ایران حالا و بر حسب ضرورت‌های تازه از نیروی قدس سپاه پاسداران به وزارت‌خارجه منتقل شود تا محمدجواد ظریف و همکارانش کالای پیروزیهای میدانی ایران در منطقه را به کالای روابط حسنه ایران با تمام همسایگانش بدل کنند؟» در ادامه روزنامه اصلاح‌طلب «جامعه فردا» چند روز پیش طی گزارشی با عنوان «چرا باید برای موشکها مذاکره کرد» که تیتر اول این روزنامه را نیز به خود اختصاص داد، نوشت: «در صبح روز بعد از پیروزی –بر داعش- ایران می‌تواند غنیمت‌های جنگی‌اش را استفاده کند تا بتواند روی میز مذاکره امتیازات لازم را به‌دست آورد؟ غرب به‌دنبال آن است تا سهم ایران را از موفقیت‌هایش ندهد. آنها می‌خواهند موشکهای بالستیک ایران را به یک بحران بزرگ تبدیل کنند؛ تهران می‌تواند با درایت دیپلوماتهایش از این شرایط حساس رهایی یابد!» روزنامه جامعه فردا در ادامه این گزارش با بیان این‌که «برای برداشتن موشکها از روی میز مذاکره باید تن به معامله بدهیم» می‌نویسد: «تهران می‌تواند به‌زودی با یک رویکرد دیپلوماتیک مبتنی بر منافع ملی برجام موشکی را از روی میز مذاکره بردارد یا حداقل از تکرار سرنوشت چاه مذاکرات هسته‌یی جلوگیری کند و مانع از شکل‌گیری تحریم‌های ظالمانه شود.» آنچه گفته شد، تنها برگ‌هایی از هزاران هستند... کیست که نداند که اصلاح‌طلبان و کسانی در دولت پیش از این به بهانه «الآن وقتش نیست»! مخالفت‌های خود را با رزمایش‌های موشکی کشور اعلام کرده و حتی یکی از آنها این رزمایش‌ها را «کم عقلی» خوانده است.

اذعان به گوشه‌هایی از مسائل اقتصادی و پیامدهای اجتماعی آن موضوع مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:
آرمان:
هشدار؛ فرش ایرانی دارد چینی می‌شود!... به‌دلیل پاره‌ای از عوامل داخلی و خارجی، فرش دستباف ایرانی در معرض خطر قرار دارد. یکی از عوامل مهم خارجی که اثر زیادی بر کاهش صادرات فرش ایرانی باقی گذاشت، مسأله تحریم بود که به‌موجب آن سلایق مصرف‌کنندگان تغییر یافت و به سمت خرید و مصرف انواع کفپوش‌ها، موکت و فرش ماشینی به جای فرش دستباف روی آوردند. در دوران تحریم فرش ایرانی از سوی آمریکا، هندی‌ها توانستند گوی رقابت را از ایران بربایند و جای خالی ایران را پر کنند...

ایران: تقلای زنانه در اقتصاد مردانه
گزارش تابستان 96 مرکز آمار: نرخ بیکاری عمومی ۱۱.۷درصد اما برای زنان 20درصد است و ۶۱.۲درصد دختران جوان بیکار هستند
بالاترین نرخ بیکاری کشور با 41درصد به زنان جوان اختصاص دارد و در کل جهان تنها چاد، یمن، سوریه و پاکستان از نظر شکاف جنسیتی وضعیتی بدتر از ایران دارند.
نقش زنان در تولید ناخالص داخلی کشور ما کمتر از ۴۰درصد است در صورتی که حدود ۶۰درصد از ورودی‌های دانشگاه به زنان اختصاص دارد.
آخرین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت نیروی کار، مربوط به تابستان 96 می‌شود. این گزارش نشان می‌دهد که نرخ بیکاری عمومی ۱۱.۷درصد اما برای زنان 20درصد است. که البته برای زنان جوان به اوج خود می‌رسد.۶۱.۲درصد از دختران جوان تا گروه سنی 29سال، بیکار هستند که جمعیت آنها 666هزار نفر می‌شود. در میان زنان شاغل نیز ۵۱.۸درصد از آنها در بخش خدمات فعالیت می‌کنند، با این حساب 2میلیون و 242هزار نفر از زنان در این بخش فعال هستند، یک میلیون و 32هزار نفر در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند و یک میلیون و 55هزار نفر نیز شغل‌های صنعتی دارند.
در آمارهای بانک جهانی، اطلاعاتی از وضعیت ایران در خصوص شکاف جنسیتی وجود ندارد، حتی در جیبوتی، کشوری که پیام‌های طنز آن در پی قطع رابطه با ایران در شبکه‌های اجتماعی رد و بدل شد، ۲۲.۳درصد از مدیران شرکتها زن هستند.
مجمع جهانی اقتصاد سال 2015در گزارشی درباره ایران نوشته بود: «ایران جزو 5کشور جهان است که ضعیف‌ترین عملکرد را در حوزه شکاف جنسیتی داشته است. در منطقه خاورمیانه نیز این کشور دومین عملکرد ضعیف را از نظر مشارکت و فرصت‌های اقتصادی و توانمندسازی سیاسی داشته است.
در مقایسه با سال 2006، این کشور هیچ پیشرفتی در هیچ زمینه‌ای نداشته است. حتی در حوزه فرصتها و مشارکت اقتصادی، پس‌رفت نیز داشته و شکاف‌های جنسیتی بیشتری در ایران ایجاد شده‌اند.»
ایران در گزارش شکاف جنسیتی 2017که مجمع جهانی اقتصاد هر سال منتشر می‌کند، در جایگاه 140قرار گرفته است. تنها چاد، سوریه، پاکستان و یمن وضعیتی بدتر از ایران در تمام جهان دارند. حتی عربستان سعودی دو پله از ایران بالاتر و در جایگاه 138جهان قرار دارد.
از نظر شکاف جنسیتی، در خاورمیانه نیز ایران در قعر جدول قرار دارد و پس از آن، سوریه و یمن قرار گرفته‌اند. مجمع جهانی اقتصاد در نتیجه گزارش 2017درباره ایران می‌نویسد: «ایران در زمینه آموزش و بهداشت پیشرفتهایی داشته است اما هنوز در حوزه مشارکت اقتصادی و فرصت‌های شغلی، و قدرت سیاسی ضعیف است.»

کیهان:
طهماسب مظاهری در گفتگو با خبرگزاری فارس به تداوم رشد نقدینگی‌ اشاره و اظهار داشت: رئیس‌جمهور دولت نهم را با حجم نقدینگی 70هزار میلیارد تومانی تحویل گرفت و در پایان دولت دهم با حدود 500هزار میلیارد تومان نقدینگی، آن را تحویل دولت یازدهم داد.
وی افزود: دولت روحانی نیز با وجود شعارهای مختلف اما همان روش دولت احمدی‌نژاد را ادامه داد و حجم نقدینگی را از حدود 600هزار میلیارد تومان به 1357هزار میلیارد تومان تا پایان شهریورماه امسال افزایش داده است.
به گفته وزیر اسبق اقتصاد، با تداوم رویه کنونی و سیاست چاپ اسکناس طبیعی است که نقدینگی به مرز انفجار برسد و انگیزه گرایش به بازارهای غیرمولد را هر چند وقت یکبار فراهم آورد.

کیهان: خبرگزاری حامی دولت: آمار رشد اقتصادی در زندگی مردم ملموس نیست
خبرگزاری حامی دولت با اذعان به این نکته که رشد بالایی که در سال گذشته در اقتصاد کشور رخ داد برای مردم ملموس نبوده است، علت این رشد را رشد بنگاههای بزرگ که تاثیر چندانی بر روی زندگی مردم ندارند عنوان کرد.
مرکز آمار ایران رشد سه ماهه نخست سال جاری را هفت درصد اعلام کرد. آماری که واکنش‌هایی را به‌ویژه از سوی کارشناسان اقتصادی برانگیخت. ضمن این‌که در سال گذشته نیز وقتی رشدهای بالای ۹درصد و ۱۱درصد برای اقتصاد ایران اعلام شد برخی کارشناسان اقتصادی در این زمینه اظهار می‌کردند که رشد اقتصادی سال ۱۳۹۵نیز چندان منطقی به نظر نمی‌رسید چون قاعدتاً وقتی رشد اقتصادی ایجاد می‌شود باید تاثیر آن را در زندگی مردم و هم‌چنین آمارهای مربوط به ‌اشتغال ببینیم، ولی رشد ۱۳۹۵از این لحاظ نتایج ملموسی در زندگی مردم نداشته است... فرشاد مومنی، اقتصاد دان با انتقاد از اعلام رشد اقتصادی هفت درصدی بیان می‌کند: از یک طرف گفته می‌شود شرط دستیابی به رشد هشت درصدی این است که سالانه ۲۰۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود و بعد به‌طور همزمان مطرح می‌شود که در سال ۱۳۹۵از رشد هشت درصدی فرا رفته‌ایم و حتی در سه ماهه نخست امسال به نزدیکی‌های رشد سال گذشته رسیده‌ایم. سؤال اینجاست که چطور ممکن است این آمارهایی که درباره رشد اقتصادی سه ماهه اول مطرح می‌شود از لحاظ عینی و کارکرد عینی صحیح بوده و سرمایه‌گذاری ضروری اعلام شده محقق شده باشد؟ وقتی دولت با غرور اعلام می‌کند رشد اقتصادی هفت درصد است در حالیکه مردم ممکن است آن را احساس نکرده باشند، این امر به بی‌اعتمادی در جامعه دامن می‌زند.

جوان: درس‌ها و عبرت‌های بحران مؤسسات اعتباری
هر چند مسئولان از حل مشکل 98درصد سپرده‌گذاران مؤسسات اعتباری بحران‌زده خبر می‌دهند، اما در واقع از نظر حجم ریالی، بیشتر سپرده مردم هم‌چنان بلاتکلیف است؛ به‌گونه‌یی که برای مثال بنا بر اظهارات مسئولان بانک مرکزی، یکی از تعاونی‌های زیرمجموعه مؤسسه مجاز کاسپین به تنهایی 8600میلیارد تومان سپرده جذب نموده بود که اکنون برای حل و فصل ماجرا، 3600میلیارد تومان در قبال اعتبار تخصیص یافته است. این بدان معناست که بیش از نیمی از حجم ریالی سپرده‌های مردم هم‌چنان تعیین‌تکلیف نشده است.

روزنامه‌های باند همسو با روحانی گوشه‌هایی از ویژه خواریهای باند روحانی را در دعوای سهم‌خواهی باندی رو کرده‌اند:
جهان صنعت:
رانت رسانه‌یی دولت تدبیر
از واگذاری پر ابهام روزنامه صمت تا قراردادهای میلیاردی
روزنامه گسترش صمت در روندی پر ابهام در سال 1394به مؤسسه‌ای متشکل از نزدیکان وزیر صنعت واگذار شد.
واگذاری صمت به مشاوران وزیر؛ سرآغاز فعالیت مؤسسه مطبوعاتی صمت به سال 1387بر‌می‌گردد. در آن سال وزارت صنعت دولت احمدی‌نژاد برای دفاع از عملکردش تصمیم گرفت روزنامه‌ای با مدیریت غلامحسین اسلامی‌فرد منتشر کند. زمانی که گسترش صنعت (صمت) پایه‌گذاری شد، صاحب امتیاز آن ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) بود که مجموعه‌یی دولتی زیر‌نظر وزارت صنعت به‌شمار می‌رود، اما در دولت یازدهم و دوران مسئولیت نعمت‌زاده ناگهان صاحب امتیازی این روزنامه در تاریخ اول اردیبهشت ۱۳۹۴از ایدرو به مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت (صمت) واگذار شد. مشخص نیست در واگذاری این بنگاه مطبوعاتی عظیم چه گذشته و بر اساس چه ضوابطی این واگذاری انجام شده است. از سفارش آگهی دولتی تا قراردادهای میلیاردی
ورود مستقیم دولت در هر عرصه‌ای خواه یا ناخواه موجب رانت می‌شود.
دولت تا پیش از راه‌اندازی روزنامه گسترش صنعت (صمت)، روزنامه‌ایران و خبرگزاری ایرنا را به‌عنوان ارگان رسمی اطلاع‌رسانی در اختیار داشت. اگر قرار بود بنگاهداری دولتی در عرصه مطبوعات جواب بدهد نیازی به راه‌اندازی رسانه جدید نبود.
در روزهایی که مطبوعه‌های خصوصی با درج آگهی محکومیت‌های قضایی کارشان را راه می‌اندازند روزنامه صمت از انواع و اقسام رانت‌های دولتی برخوردار است. به‌عنوان نمونه قبل از واگذاری این روزنامه به مؤسسه‌ای به‌اصطلاح خصوصی، در تاریخ ۱۸/۶/۱۳93محمد کلانتری، دبیر هیأت عامل مجموعه‌ایدرو در نامه‌یی تمام زیر‌مجموعه خود را موظف به دادن آگهی به این روزنامه کرده است. وقتی دولتی‌ها بخواهند در کاری ورود کنند از تمام مجراها برای استفاده از رانت استفاده می‌کنند. روزنامه صمت مشتی نمونه خروار است. بنگاه دولتی که یک‌شبه با روندی پر‌ابهام به مؤسسه‌ای تأسیس شده توسط مدیران دولتی واگذار می‌شود و تمام امکانات و سود آن سهم دولتی‌هاست.

در روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای هم به راه نهادینه شدن قاچاق توسط ایادی حکومتی اذعان شده است:
وطن امروز: وقتی رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی خبر از ورود روزانه 3300کانتینر کالای قاچاق می‌دهد، باید زنگ هشدار این موضوع برای دولتی‌ها به صدا درآید. 1128کانتینر کالای قاچاق که مدتی پیش توسط وزارت اطلاعات کشف شد عمق این فاجعه را نشان می‌هد. البته گمرک و کلاً مسئولان دولتی این مسأله را تکذیب می‌کنند و حتی وزیر اقتصاد مدتی پیش اعلام کرد نمی‌شود بسیاری از کالاها را قاچاق نامید بلکه تخلف اداری است!
مسیر ورود کالا به همین سادگی نیست. به گفته صاحبان اصناف، در حال حاضر برای این امر شرکتهای تخصصی ایجاد شده‌اند که هم هویت جعلی و هم شرکت جعلی برای قاچاقچیان ثبت و اقدام به واردات می‌کنند. در همین باره، مجتبی درودیان، رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان ایران گفته است: در حال حاضر دفاتری در سطح شهر تهران وجود دارد که کالایی را که وارد‌ کننده می‌خواهد به داخل کشور بیاورد تحویل می‌‎گیرند و با برگ سبز در تهران به شما تحویل می‌دهند. این شرکتهای «قاچاق‌شویی» با تمام روال بازرگانی آشنا هستند و با دریافت سهمی از قاچاقچی، مسیر قاچاق را برای او سهل و قانونی می‌کنند؛ نکته قابل‌توجه اینجاست که این کار به مرور زمان و برای بارهای با ارزش بالا صورت می‌گیرد. نحوه فعالیت این شرکتها اینگونه است که کالا را در خارج از کشور از قاچاقچی تحویل می‌گیرند، در مرحله اول یک هویت فروش را پیدا کرده و با شخصیت‌سازی برای او کارت بازرگانی دریافت می‌کنند سپس چندین بار کالاهای با ارزش پایین را وارد گمرک می‌کنند، پس از مدتی نام این بازرگان در سیستم گمرک به‌عنوان بازرگان معتمد قرار می‌گیرد و در مسیر سبز (بدون نیاز به بررسی فیزیکی با ایکس‌ری) ثبت می‌شود. در شرایط مناسب مرحله دوم شروع می‌شود و این شرکتهای قاچاق‌شویی اطلاعات مانیفست صادر‌کننده را جعل می‌کنند، برای مثال به جای این‌که به گمرک ایران ورود یک «کامپیوتر کامل و یک شارژ» آن را اظهار کنند که بالای 30درصد عوارض گمرکی دارد، تنها شارژ را اظهار می‌کنند که عوارض 5درصدی دارد و از این طریق حجم بالایی کالا را با نپرداختن عوارض گمرکی وارد کشور می‌کنند و در تهران با برگ سبز تحویل قاچاقچی سرمایه‌گذار می‌دهند!
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/350fa532-122d-4dc1-ab83-a68715c7df2f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات