728 x 90

وقتی دزدها فریاد می‌زنند آی دزد!

کانتینرهای کالای قاچاق
کانتینرهای کالای قاچاق
فریاد آی دزد آی دزد بر سر ورود روزانه هزاران کانتینر حامل کالاهای قاچاق به کشور، یک بار دیگر بالا گرفته است، چندی پیش کرباسیان وزیر اقتصاد دولت حسن روحانی ادعا کرد که هیچ کالای قاچاقی از مبادی رسمی به کشور وارد نمی‌شود، اما در واکنش به این ادعا یک عضو مجلس ارتجاع به نام امیر خجسته که از قضا رئیس فراکسیون مثلاً «مبارزه با مفاسد اقتصادی» در مجلس است، در مصاحبه‌یی گفت: «روزانه سه‌هزار و ٣٠٠ کانتینر کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود و دستگیری اعضای باندی که در عرض دو سال، هزار و ١٢٤کانتینر قاچاق به کشور وارد کردند، به‌خوبی نشان می‌دهد که ادعای وزیر اقتصاد واقعیت ندارد». به‌دنبال این عضو مجلس ارتجاع ادارهٴ گمرک رژیم به قصد شستن دست و دامان پاک این نهاد «پاک دست» طی نامه‌یی، افشاگریهای این عضو مجلس را تکذیب کرد و دوباره فراکسیون موسوم به «مبارزه با مفاسد اقتصادی» به او جواب داد، اما قبل از این‌که به مفاد این نامه‌نگاریها بپردازیم، خوب است یک خبر تلویزیون رژیم را که در روز 14آذر پخش شد باز خوانی کنیم:
مجری تلویزیون رژیم گفت: «رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: امسال با افزایش 30درصدی پرونده‌های قاچاق کالا و ارز در مقایسه با دورهٴ مشابه پارسال روبه‌رو بوده‌ایم. به گفته انصاری عمده پرونده‌ها در این مدت کلان بوده که برخورد با آنها نیازمند ساماندهی و همکاری بیشتر دستگاههاست».

از کلمات نیاز «ساماندهی» و «همکاری بیشتر دستگاهها» در مبارزه با قاچاق بگذریم چون علائم آشکار در گام نخست از پرداختن به جزئیات بی‌نیازمان می‌کند.

ملاحظه کردید که برخلاف ادعاهای وزیر اقتصاد و گمرک رژیم، به اعتراف این مقام رسمی که تلویزیون خود رژیم از او نقل کرده، قاچاق کالا نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه نسبت به سال گذشته 30درصد هم افزایش پیدا کرده است. تازه اعلام رقم ورود روزانه 3300کانتینر قاچاق مربوط به پارسال است و این‌که امسال چقدر شده، هنوز کسی رو نکرده است.

خیلی روشن است که ورود 3300کانتینر، آن هم به‌صورت «روزانه»! چیزی است که جز با قدرت حکومتی امکانپذیر نیست و از عهدهٴ هیچ قاچاقچی بر نمی‌آید. یک بار احمدی‌نژاد در سال 90 و در دورهٴ ریاست‌جمهوری خود از اصطلاح «برادران قاچاقچی خودمون» استفاده کرد که همه می‌دونند اشاره به سپاه پاسداران است و یک بار هم حسن روحانی، در آذر ماه ۱۳۹۳ به «تجمیع قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی در یک نهاد» اشاره کرد و گفت:‌ «اگر اطلاعات، تفنگ، پول، روزنامه، خبرگزاری و دیگر مظاهر قدرت در یک نهاد جمع شود، ابوذر و سلمان هم باشد، فاسد می‌شود». که باز مشخص بود منظورش سپاه پاسداران است. بنابراین نباید تعجب کرد که چرا آمار قاچاق کالا سال به سال و روز به روز بالاتر می‌رود. قاچاقی که حاصلش نابودی تولیدات داخلی است. اما بد نیست به شگردهایی هم که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌نقل از تلویزیون خود رژیم نگاهی بیاندازیم تا برد سازمانها و نهادهای «سامانده» نظام کمی روشن شود:
«ساماندهی انبارهای کالا و برقراری ارتباط دو سویه گمرک و انبار داران گامی مؤثر در کاهش ورودی کالای قاچاق است اما برای قاچاقچیان کالا همیشه راه میانبری هست. در گزارش قبلی از محموله‌هایی گفتیم که در میانه راه رسیدن به انبار غیب می‌شوند.

یک انباردار می‌گوید: برای من الآن 62تا محموله روی SMS آمده که 32تاش آمده، 18تاش نیامده. یعنی این 18تا رفته جای دیگری خالی شده. حالا قاچاق است یا هر چیز دیگری که هست از اسم انبار من سوء‌استفاده کرده‌اند.

گزارشگر تلویزیون در ادامه شهادت انبار دار ادامه داد: پیدا کردن دهها تن بار با پدیده‌یی به نام کد فروشی.

یک انبار دار: نسبت به آن کد انبار ما، آدرس انبار را می‌دهد ولی با راننده هماهنگ‌اند وسط راه زنگ می‌زنند انبار عوض شده برو انبار دیگه.

بله می‌بینید که جزییات و مکانیسم کار هم از چشم کسی پوشیده نیست، اما وقتی دزد و قاضی با همدیگر همبازی‌اند، معلوم که سال به سال دریغ از پارسال! فقط معلوم نیست چه کسی سهم دیگری را به موقع نداده که یک دفعه همهٴ دزدها با هم فریاد آی دزد آی دزد سر داده‌اند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/36be4a94-bc7f-44d1-93bc-d3275521cec1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات