728 x 90

گلایه از انگلیس و دخیل بستن به آن چرا؟

بوریس جانسون
بوریس جانسون
در جریان مذاکرات مقامات رژیم با وزیر امور خارجه انگلستان، مقامات و رسانه‌های باند روحانی در زمینه حفظ برجام، برطرف شدن مشکلات مالی و بانکی رژیم، دست به دامان انگلیس و وزیرخارجه آن شدند.

ضمنا آنها درخواست داشتند که در زمینه مواد مورد اختلاف با آمریکا، از جمله برجام و مناسبات پولی و بانکی بین رژیم و آمریکا، انگلستان جانب رژیم را بگیرد.

آنها هم‌چنین از رفتار دولت انگلستان در دوران پسابرجام و آنچه که رفتارش مطابق با روح برجام نبوده شکایت کردند.

در چنین فضایی است که آخوند روحانی در دیدارش با وی زبان به شکوه و شکایت گشوده و گفته: ”مناسبات دو کشور با وجود فضای پس از برجام متناسب با ظرفیت‌های همکاری نبوده و باید برای رسیدن به نقطه مطلوب در روابط و همکاریهای فیمابین، تلاش بیشتری انجام شود“.

وی ضمن این‌که خواهان توسعه مناسبات انگلیس با رژیم شده خواهان تصمیم و اراده این کشور: ”مبنی بر استفاده از فضای پس از برجام برای توسعه همه‌جانبه مناسبات و همکاریها“ شده ”طوری که در مقام عمل نشان داده“ و رژیم شاهد آن باشد. (جمهوری اسلامی 20آذر 96)

پاسدار علی لاریجانی رئیس مجلس رژیم نیز در دیدارش با او گلایه کرده که انگلیس در دوران پسا برجام همکاری لازم با رژیم را نداشته و ”باید به جای ایران هراسی به آنچه در واقعیت کشورهای منطقه می‌گذرد توجه کرد“

در مورد موضع انگلیس در رابطه با برجام لاریجانی خطاب به جانسون گفته است: ”شما بعد از تصویب برجام اقدام جدی برای همکاری اقتصادی انجام ندادید در حالی که برخی از کشورهای اروپایی تلاش بسیار بیشتری کردند حتی شما مشکل بانکی سفارت ایران در لندن را هم حل نکرده‌اید“ (خبرگزاری فارس 18آذر 96)

روزنامه آفتاب یزد 20آذر 96 آنچه را که عدم همکاری و پایبند نبودن انگلیس به برجام نامیده را مورد انتقاد قرارداده که چرا این کشور ”آن‌چنان که باید و شاید به برجام پایبند نبوده و فی المثل از منظر مسائل بانکی همکاری خوبی با تهران ندارد؟ “

روزنامه آرمان نیز می‌نویسد که رژیم به‌دنبال آن است که شرایطی فراهم شود تا بریتانیا در کشمکشهای برجام که بین رژیم و آمریکا وجود دارد براجرای د‌قیق توافق وین تأکید کند و باید به گفتگو با بریتانیا ادامه دهد ”در این صورت ایران می‌تواند انتظار داشته باشد که بریتانیا از نظر اقتصادی با ایران همکاری‌ کند و موجب تقویت موقعیت ایران در برابر آمریکا شود و هم به رفع تحریم‌های بانکی علیه ایران کمک کند؛ تحریم‌هایی‌ که در حال حاضر رفع آنها برای اقتصاد ایران جنبه حیاتی دارد.“ (آرمان 20آذر 96)

همین روزنامه در مقاله‌ای دیگر برای انگلستان نقش ویژه‌ای قابل شده زیرا ”یکی از اعضای متعهد توافق هسته‌یی است و در آمریکا و اروپا نفوذ دارد. این‌که بانکها و شرکتهای بیمه بریتانیا همکاری بیشتری با ایران داشته باشند و موانع موجود بر سر راه مبادلات بانکی میان ایران و اروپا کاهش یابد، به اجرای مطلوب برجام کمک خواهد کرد“

این انتظار مقامات ورسانه‌های رژیم از انگلیس و دوختن کیسه حمایت این کشور از مسائل و مشکلات سیاسی و اقتصادیش در صحنه جهانی، بیانگر بن‌بستی است که رژیم در آن گیر کرده است، تا جایی که انتظار دارد برای خروج از این بن‌بست، انگلستان به کمکش بشتابد!

واضح است که انگلستان در مقابل تحقق این خواسته‌ها خواسته‌های متقابلی داشته باشد که رسانه‌های رژیم اساساً به آنها اشاره نکرده‌اند، خواسته‌هایی که قبل از سفر جانسون به تهران توسط خودش مطرح شده است: ”در سفر به‌ایران مسائلی را از جمله اقدام (رژیم) ایران در تأمین موشک برای حزب‌الله در لبنان و کمک به‌ حوثیها در یمن جهت شلیک موشک به‌سوی ریاض مطرح می‌کنم. چنین اقدامی باعث هراس خواهد شد، باعث ایجاد ترور و وحشت در این منطقه از خاورمیانه خواهد شد. این رفتاری مخرب و خطرناک است. این پیامی است که من انتقال خواهم داد“.

این مواضع از این واقعیت ناشی می‌شود که برای برقراری رابطه با رژیم و کسب منافع اقتصادی برای هیچ کشور اروپایی به‌خصوص انگلیس به‌عنوان یک کشور مهم اروپایی و امضا کننده برجام، راهی وجود ندارد جز این‌که رژیم را ترغیب به خوردن جام‌ زهرهای دیگر بکند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4f5d4c40-eedd-4541-9b14-5fbc17036d8c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات