728 x 90

خیزش‌ها و اعتراضات مردمی و بن‌بست سرکوب

تجمع کارگران نیشکر هفت تپه
تجمع کارگران نیشکر هفت تپه
در هفته گذشته سپاه پاسداران ضدخلقی در تهران اعلام کرد که طرح گشت ویژه محله محور را به اجرا خواهد گذاشت.

به گفته سرکرده سپاه تهران این طرح با هدف سرکوب سارقان و به‌اصطلاح اراذل و اوباش است، واضح است که این طرح در وحشت از گسترش اعتراضهای اجتماعی و تظاهرات روزمره است. زیرا اگر ترس از گسترش اعتراضات و خطری که رژیم را تهدید می‌کند نبود، سپاه حاضر نبود وارد چنین طرحی بشود چون برای رژیم فضاحت و آبروریزی زیادی دارد و به مفهوم برقراری یک شبه حکومت نظامی ناگزیر است.

به‌رغم تمامی ادعاها و دود و دم‌های ـ موفقیت در ایجاد امنیت در کشور و امن‌ترین کشور جهان و... ـ ، پیام سیاسی و نظامی راه‌انداختن گشتهای سپاه در محله‌ها اوج نگرانی رژیم از ناامنی است.

زیرا مجموعه اعتراضات مردمی که تاکنون بوده به اندازه کافی برای سپاه هراسناک است، هم‌چنین مجموعه‌ای از اعتراضات بزرگتر که در پیش رو است وضعیت علی خامنه‌ای را به‌شدت متزلزل می‌کند.

هم‌چنان که در هفته گذشته یعنی از روز شنبه ۱۸آذر تا پایان جمعه ۲۴آذر تعداد حرکتهای اعتراضی که در رسانه‌های مقاومت به ثبت رسیده و یا از زیر سانسور رژیم خارج شده است، بالغ بر ۱۰۰مورد بوده.

اقشار مختلف مردم 42مورد، کارگران ۲۶مورد، دانشجویان ۱۰مورد، معلمان و بازنشستگان ۱۵مورد و زندانیان سیاسی ۷مورد.

بزرگی برخی از این اعتراضات رژیم را هراسان کرده است، از جمله اعتراض سراسری غارت‌شدگان، بازنشستگان، معلمان، کارگران و سایر اقشار مردم در تهران در روز ۱۹آذر.

در این اعتراض بزرگ بر اساس فراخوان قبلی هزاران نفر جلو مجلس ارتجاع رژیم جمع شدند و این در حالی بود که نیروی انتظامی و گارد ویژه از ورود مردم به منطقه مجلس جلوگیری می‌کردند.

با این حال بسیاری از مردم معترض و عاصی توانستند از سد آنها عبور کنند و خودشان را به جلو مجلس برسانند و این در حالی بود که هزاران نفر دیگر در میدانهای نزدیک مجلس گردآمدند.

ملاحظه می‌شود که تمامی اقشار اجتماعی موفق شدند در مقابل رژیم یک قدرت‌نمایی بزرگ کنند که شعارهایشان عبارت بود از: ”عزاعزاست امروز روز عزاست امروز حقوق ما مردم زیر عباست امروز. “ عبا هم سمبل نظام آخوندی و شخص ولایت فقیه است و پیام سیاسی این شعار هم مرگ بر خامنه‌ای است.

همه اقشار یکپارچه علیه دزدی حقوقشان یا اموالشان شعار می‌دادند در همه جا وقتی هم که با هم جمع می‌شوند همین شعار را می‌دهند.

دزدی و چپاول رژیم و ایادیش به جایی رسیده که در این هفته افسران و کارکنان هوانیروز در اصفهان تظاهرات کردند. رژیم آنها را نیز غارت کرده و خانه‌هایی را که سالهاست بابت آن از آنها پول گرفته به آنها نمی‌دهد.

یک اعتراض بسیار مهم هفته گذشته اعتراضات و اعتصابات کارگران شجاع کارخانه نیشکر هفت‌تپه بود که از روز اول هفته شروع شد و در پایان هفته با پیروزی بر عوامل رژیم به پایان رسید. اینهم در نوع خودش ضعف و ذلت رژیم در برابر اعتلای مبارزات کارگران را پس از ۳۷سال سرکوب وحشیانه نشان می‌دهد.

آنچه که در اعتراض کارگران هفت‌تپه چشمگیر بود اتحادشان در ایستادگی روی خواسته‌شان بود که از تهدیدات و حملات نیروی انتظامی و گارد ویژه نه تنها جا نخوردند بلکه آنها را دفع کردند و ترفندهای تفرقه‌گرایانه رژیم را نیز افشا کردند.

این پیامی است برای کارگران ایران که در مقابل ضایع کردن حقوقشان از طرف رژیم کوتاه نیایند و ایستادگی کنند.

در این هفته به‌دلیل قتل دو کولبر توسط نیروی سرکوب رژیم در سنندج و بانه تظاهراتی علیه کشتار کولبران انجام گرفت. پیام این تظاهرات این است که رژیم مانند قبل نمی‌تواند به‌راحتی کولبران را کشتار کنند و پاسخی از مردم نگیرد.

موضوع دیگر هفته چندین حمله وحشیانه نیروی انتظامی رژیم به دستفروشان بود، از جمله در خیابان ولی عصر تهران که باعث اعتراض و تنفر مردم شد و رژیم مجبور شد توضیح بدهد.

خبرگزاری حکومتی ایلنا روز ۲۴آذر نوشت افشین حبیب زاده، معاون نظارت شورای شهر تهران، خبر داد که مقامات شهرداری اعلام کرده‌اند، پرونده این افراد «به کمیته انضباطی ارسال شده، در حال حاضر از کار معلق شده‌اند و با تشکیل پرونده به دادگاه معرفی خواهند شد».

در مورد حملات وحشیانه نیروی انتظامی در دهلران که به روستاییان و زنان روستایی جلیزی علیا حمله کرده بودند، نیروی انتظامی اطلاعیه داد و گفت این روستاییان بودند که به ما حمله کردند.

این موارد به‌معنای بن‌بست سرکوب است که رژیم هم می‌خواهد مردم را سرکوب کند و هم نمی‌تواند ادامه بدهد. زمانی هم که مردم را سرکوب می‌کند در برابر مقاومت اجتماعی مجبور است عقب‌نشینی کند چون اوضاع بدتر می‌شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d80adf88-f0da-4e14-b7a1-1d1bc5516844"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات