728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی پنجشنبه ۳۰آذر

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
مضمون تیتر مشترک روزنامه‌های حکومتی در آخرین روز پائیز، ابراز نگرانی از مواضع جامعه جهانی علیه رژیم است:
 
ابرار: نیکی هیلی: ایران در شلیک روز سه‌شنبه موشک به عربستان دست داشته است

حمایت: در نشست اعضای شورای امنیت صورت گرفت؛ همنوایی آمریکا و اروپا علیه توان دفاعی ایران!

رویش ملت: همسویی وزیر خارجه آلمان با عربستان؛ آلمان از ایران دور شد!

سیاست روز: صف کشی انگلیس فرانسه و آلمان در کنار آمریکا علیه توان نظامی ایران – تا چه زمانی سنگ اروپایی‌ها را به سینه بزنیم؟

شرق: تلاش هیلی برای اتهام زنی علیه ایران در شورای امنیت

کیهان:‌جنجال مشترک اروپا و آمریکا علیه برنامه موشکی ایران در شورای امنیت

وطن امروز: ائتلاف کدخدا
 
روزنامه‌های هر دو باند حاکم نسبت به سرنوشت برجام ابراز نگرانی کرده‌اند:

حمایت: نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل: جامعه بین‌الملل اجازه تضعیف برجام را به آمریکا ندهد. دفتر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل پس از برگزاری جلسه شورای امنیت در بیانیه‌یی اظهار داشت: در این جلسه، نماینده دائم آمریکا اتهاماتی ساختگی به ایران وارد کرد، این بیانیه می‌افزاید: جامعه بین‌المللی نباید به آمریکا اجازه دهد تا به تضعیف برجام ادامه دهد.

شرق: تلاش‌های دیپلوماتیک ایران برای پایبند‌نگه‌داشتن اروپا به برجام، بیش‌ازپیش شدت گرفته است. در حالی‌که فرانسه هم‌زمان مواضع یکی به نعل و یکی به میخ در مورد موضوع برجام و مسأله موشکی ایران اتخاذ می‌کند، عباس عراقچی برای انجام رایزنیهایی به پاریس رفته است... از ماه‌ها پیش قرار شده مقامات دیپلوماتیک این کشور به تهران سفر کنند. قرار است ابتدا وزیر امور خارجه فرانسه و سپس رئیس‌جمهوری جوان این کشور به تهران سفر کنند.

اینها در حالی اهمیت پیدا می‌کند که در یک‌دستگی ظاهری اروپا در مواجهه با ایران، فرانسه گاهی با آمریکا هم‌موضع می‌شود. عمدتاً این موضع مشترک در مورد موضوع موشکی ایران و نقش منطقه‌یی کشور ماست.

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع ضمن ابراز نگرانی از مواضع اتحادیه اروپا علیه موشکی و دخالتهای منطقه‌یی رژیم در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل، به باند حسن روحانی حمله شده است. در این مطالب قبل ازهر چیز تنگ‌تر شدن حلقه انزوای رژیم برجسته شده است. سه نمونه از یک روزنامه:
 
وطن امروز: دستگاه دیپلوماسی و سیاست خارجی کشورمان در طول برگزاری سلسله مذاکرات هسته‌یی میان ایران و اعضای 1+5، بازی اتحادیه اروپایی و به‌ویژه تروئیکای اروپایی را با عینک متفاوتی نسبت به کاخ سفید مورد رصد و تحلیل قرار می‌داد. به عبارت بهتر، «تفکیک بازی اروپا از آمریکا» پیش‌فرض راهبردی نادرستی بود که بر مذاکرات هسته‌یی با کشورمان نیز سایه انداخت... شناسایی اتحادیه اروپایی به‌عنوان «بازیگر مستقل» در نظام بین‌الملل روی محاسبات تاکتیکی و فراتر از آن، محاسبات راهبردی کشورمان تاثیر سوء گذاشته است. این در حالی است که تروئیکای اروپایی چه در جریان برگزاری مذاکرات هسته‌یی و چه در دوران پسابرجام، به‌عنوان «بازیگران مکمل ایالات متحده آمریکا» درصدد تکمیل پازل واشینگتن در قبال کشورمان بوده‌اند. مجادله دولت ترامپ و اتحادیه اروپایی بر سر برجام نیز در همین چارچوب قابل تحلیل است... طی هفته‌های اخیر، مقامات فرانسوی و انگلیسی به‌صورت مستمر و برنامه‌ریزی شده، سیاستهای منطقه‌یی جمهوری اسلامی ایران را زیر سؤال برده و خواستار تحدید توان و قدرت دفاعی و موشکی کشورمان شده‌اند. پاس گل اخیر فدریکا موگرینی به ترامپ درباره گره زدن برجام به مسائل منطقه‌یی نشان می‌دهد اتحادیه اروپایی بار دیگر در نقش «مکمل کاخ سفید» در صحنه تقابل با ایران ظاهر شده است... دیگر زمان آن رسیده است تا پیش‌فرض‌ها و ثوابت محاسباتی دستگاه دیپلوماسی کشورمان در قبال اروپا تغییر کند. استمرار شناسایی تروئیکای اروپایی به‌عنوان بازیگران مستقل در نظام بین‌الملل، هزینه‌های سنگینی را متوجه حوزه سیاست خارجی کشورمان خواهد کرد.

وطن امروز: اگر تا دیروز حضور ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در واشینگتن و اظهاراتش مبنی بر توافق فرانسه و آمریکا برای افزایش فشار بر ایران به‌عنوان یکی از گزاره‌های رسمی برای اثبات همزبانی و همدلی آمریکا و اروپا علیه ایران تلقی می‌شد اما از روز سه‌شنبه تا دیروز چهارشنبه نه‌تنها فرانسه، بلکه آلمان و انگلیس و همین‌طور اتحادیه اروپایی در موضعی مشترک با کاخ سفید ضمن محکوم کردن برنامه موشکی ایران، خواستار اعمال فشار شورای امنیت و وضع تحریم‌های جدید علیه تهران شدند.

این همدلی و همزبانی اروپا با آمریکا در نشست شورای امنیت نمودار شد؛ آنچه که پس از نطق نماینده آمریکا در سازمان ملل، نمایندگان انگلیس، فرانسه، آلمان و همین‌طور رئیس هیأت نمایندگی اتحادیه اروپایی در سازمان ملل مواضع نیکی هیلی علیه ایران را تکرار کردند. نیکی هیلی در این نشست با متهم کردن ایران به «رفتارهای بی‌ثبات‌کننده» از اعضای شورای امنیت خواست ایران را بابت فعالیت‌های موشکی هدف تحریم قرار دهند. او هم‌چنین خواستار تصویب قطعنامه‌یی برای ممنوع کردن همه فعالیت‌های موشکهای بالستیک ایران شد. نماینده آمریکا در سازمان ملل هم‌چنین در حالی که تنها چند ساعت از شلیک موشک ارتش مردمی یمن به سمت کاخ ولیعهد سعودی گذشته بود، باز هم انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه رفت... نیکی هیلی به این بهانه از تلاش‌ها برای برداشتن گام‌های ضدایرانی در شورای امنیت دم زد. آنچه نیکی هیلی در اظهارات خود علیه ایران به‌عنوان «دوستان» مطرح کرد در واقع کشورهای اروپایی عضو برجام و همین‌طور اتحادیه اروپایی هستند؛ کمااین‌که پس از نطق ضدایرانی هیلی، نمایندگان انگلیس، فرانسه، آلمان و همین‌طور رئیس هیأت نمایندگی اتحادیه اروپایی در سازمان ملل، در مواضعی یکسان، اظهارات ضدایرانی هیلی را تأیید کردند.

وطن امروز: در تخیلات مکرون غرق نشویم!
یک هفته پس از اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه، وزیر خارجه این کشور در اظهاراتی کاملاً متفاوت با مستأجر جوان کاخ الیزه، ادعا کرد ایران خواستار گسترش نفوذ نظامی و سیاسی خود از تهران تا مدیترانه است! «ژان ایو لودریان» در این خصوص اظهار کرد: «ایران تلاش می‌کند یک محور نظامی ایجاد کند و نفوذ سیاسی خود را در خاورمیانه، از تهران از طریق عراق، سوریه و لبنان تا دریای مدیترانه گسترش دهد. ایران بهتر است به جای دنبال کردن جاه‌طلبیهایش برای توسعه حضور نظامی در منطقه، با سازمان ملل برای برقراری صلح در مناطق جنگی سوریه همکاری کند!... در چنین موقعیتی تصور یک حرکت جمعی مؤثر با حضور فرانسوی‌ها در راستای حل بحرانهای منطقه باطل است! «واقع‌بینی»، «نگاه سازنده» و «رویکرد منصفانه» دهه‌هاست در سیاست منطقه‌یی فرانسوی‌ها در قبال منطقه غرب آسیا رنگ باخته است.

ابراز دلواپسی از برملا شدن فسادهای حکومتی در دعواهای باندی دغدغه روزنامه‌های حکومتی در روز آخر پاییز 96شده است:
 
سیاست روز: بگم بگم و نگونگوهای اضطراب آفرین – رئیس مجلس: رسانه‌ها بی‌جهت التهاب در کشور ایجاد نکنند

جوان: پنجه بر رخسار نظام
با مروری بر روند تحولات گذشته سیاسی کشور، صحنه‌های مشابهی را می‌توان یافت که هم حزبی‌های این نماینده و با هدف فرافکنی ناکارآمدی‌ها و ضعفهای خود بر کشور و نظام تحمیل کرده و در بزنگاههایی که باید نسبت به نوع انتخاب‌ها و شعارهای خود پاسخگو باشند، با حاشیه‌سازی‌ها عملاً کشور را دچار چالشهایی می‌کنند که البته نفع آن را دشمنان بیرونی می‌برند که هم‌چون گرگ‌ها در کنار مرزهای جغرافیایی و فکری انقلاب اسلامی به کمین نشسته... تأثیر مستقیم این‌گونه مواضع و حاشیه‌سازی‌ها ایجاد چالشهای فکری و ذهنی برای توده‌های مردم است... طرح این‌گونه مواضع البته دشمنان نظام را امیدوار می‌کند چرا که آمریکایی‌ها و دیگر دشمنان نظام اسلامی در پس همه فشارها و تحریم‌ها و تهدیدها، برای بازگشت سلطه و به زانو در آوردن نظام، چشم به درون دوخته‌اند و برای تغییر نظام، به عناصر داخلی امید بسته‌اند. بی‌دلیل نیست که این روزها تیترهای یأس‌آور و مطالب منفی روزنامه‌های جریان اصلاحات به تیتر اول رسانه‌های بیگانه تبدیل شده

حمله به روحانی و ادعای حقوق شهروندی و شفافیت موضوع روزنامه ارگان علی خامنه‌ای است:
 
کیهان: دولت محرمانه‌ها و دعوت به شفافیت‌ ؟!

رئیس‌جمهور در حالی در اجلاس ملی گزارش اجرای حقوق شهروندی از ضرورت شفافیت سخن گفت که نگاهی به نزدیک به پنج سال گذشته نشان از آن دارد که در دولت یازدهم و دوازدهم اصل بر محرمانه بودن قراردادها و تعاملات بوده است و رسانه‌ها و مردم نیز چون دیگر وعده‌های دوره انتخابات نباید انتظاری بیهوده داشته باشند.

سخن گفتن از ضرورت شفافیت آن هم از دولتی که به دولت محرمانه‌ها معروف است و قراردادهای آن با شرکتها و دولتهای خارجی هیچ‌گاه به سمع و نظر ملت و رسانه‌های داخلی نرسیده و پس از آن که برخی جزئیات آن در رسانه‌های بیگانه منتشر شد ملت از اصل این قراردادها مطلع می‌شوند امری عجیب و در عین‌حال خنده‌دار به نظر می‌رسد... دولتی که از آمار چک‌های برگشتی در سایت بانک مرکزی تا نرخ رشد اقتصادی، از قراردادهای جدید نفتی تا متن قراردادهای پژو و ایرباس، از جریمه ایران در شکایت گازی با ترکیه تا روند بررسی پرونده کرسنت را محرمانه اعلام می‌کند، می‌توان دولتی غیر از «دولت محرمانه» نامید؟ ه

فساد و چپاول در باند رقیب موضوع روزنامه‌های هر دو باند متخاصم است:
 
آفتاب یزد: میرسلیم: فساد هم‌چون موریانه اساس و بنیان نظام را می‌خورد

شرق: 250میلیون رهن خانه نماینده
 
فرهیختگان: دودوتا چهارتای مافیای کنکور؛ هشت هزار میلیارد در آمد از استرس آورترین روز داوطلبین ورود به دانشگاه

کلید:‌ برخی مسولان به جای پاسخگویی درباره قاچاق طلبکار شده‌اند

کیهان: دولت محرمانه‌ها و دعوت به شفافیت؟!
 
بودجه و برخی بحرانهای اقتصادی اجتماعی موضوع برجسته در عنوانهای صفحات اول روزنامه‌ها است:
 
آفتاب یزد: میرسلیم: فساد هم‌چون موریانه اساس و بنیان نظام را می‌خورد

ابرار اقتصادی: لایحه بودجه ۹۷تاثیری در کاهش نرخ بیکاری ندارد

تجارت: بازار مسکن هم‌چنان در رکود
 
جامعه فردا: داستان تکراری افزایش قیمتها در شب یلدا
 
رسالت: عسکراولادی: سیف پنج سال گذشته گفته ارز را تک نرخی می‌کند- وزیر
 
اقتصاد: تو را به خدا راجع به نرخ ارز چیزی نگویید

رسالت: جهانگیری:‌دولتیها حق مخالفت با لایحه بودجه 97را ندارند

قانون: سیر افزایشی خوش نشین ها
 
کسب و کار: پیشی گرفتن نرخ تورم روستایی از شهری
 
آلودگی هوا موضوع مشترک برخی از سایر روزنامه‌ها است:
 
حمایت:‌وجود 14هزارتن آلاینده در هوای پایتخت؛ آلودگی هوا در تهران رکورد زد

روزان: مسؤل مشکل آلودگی هوای پایتخت کیست؟ تهران، شهر بی‌صاحب

شهروند: آلوده‌ترین روز سال
 
قانون: در سکوت می‌میریم
 
روزنامه ارگان ولی‌فقیه ارتجاع از شلیک موشک به عربستان استقبال کرده است:
 
کیهان: این‌که انقلابیون یمن در هزارمین روز از تجاوز سعودی‌ها به کشورشان و با فاصله 24ساعت پس از سفر رئیس سیا به ریاض، می‌توانند چنین حمله دقیقی را برنامه‌ریزی و عملیاتی کنند، پیام بسیار مهمی دارد و آن پیام چیزی نیست جز این‌که، جنگ یمن وارد فاز تازه‌یی شده است. این یعنی «دوران بزن در رو» برای ائتلاف سعودی هم تمام شده و از این پس، این فقط عربستان نیست که شهرهای یمن را بمباران می‌کند؛ انقلابیون یمن هم می‌توانند شهرهای عربستان را بمباران کنند... کاخ سایر پادشاهان کشورهای مرتجع عربی نیز منتظر حملات مشابه باشند. با توجه به این‌که، عیار تهدید‌های انقلابیون یمنی خیلی بالاست، ما این تهدیدات را باز هم جدی می‌گیریم. هیچ بعید نیست همین روزها بشنویم: «حوثی‌ها با یک فروند موشک بالستیک برکان اچ 20، کاخ محمد بن راشد آل مکتوم را هدف قرار داده‌اند.»!

روزنامه‌های باند روحانی در وحشت از واکنش جهانی نسبت به موشک‌پرانی به عربستان به مقامات رژیم هشدار داده‌اند:
 
آرمان: آمریکا به بهانه موشکهای یمنی درصدد است فشار بیشتری به ایران وارد کند. در برنامه امنیت ملی آمریکا که سالانه منتشر می‌شود، نام ایران در کنار کره‌شمالی به‌عنوان خطری برای ایالات متحده درج شده است که تأکید مؤکدی بر فشار آمریکایی‌ها برای مقابله با سامانه‌های دفاعی ایران دارد. البته برخی با اظهارات مستقیم آمریکا در مورد موشکهای یمنی اعتقاد دارند سناریو آمریکا در عراق در حال تکرار شدن است،

اما در مورد ایران آمریکایی‌ها سعی خواهند کرد به سمت افزایش تحریم‌ها حرکت کنند. البته طبیعی است چه قصد و نیتی دارند، اما برای مشروعیت بخشیدن به قصد و نیت خود باید دلایلی ارائه کنند. به همین دلیل مقامات تهران در مقابل این اقدامات باید با هوشمندی رفتار کنند.

در روزنامه‌های همسو با آخوند روحانی بی‌عملی دولت در خصوص بحرانهای اجتماعی و اقتصادی به سخره گرفته شده است:
 
جهان صنعت: دعا و حقوق‌های نجومی!
- این‌که جناب آقای کلانتری رئیس محترم سازمان حفاظت از محیط‌زیست اعتقاد دارند که باید دعا کنیم که باد بیاید تا مشکل آلودگی حل شود اصلاً هم حرف عجیبی نیست!

برای برطرف شدن مشکل خشکسالی باید دعا کنیم باران بیاید!

برای برطرف شدن مشکل کم‌آبی باید دعا کنیم آب کم نیاید!

برای برطرف شدن مشکل کمبود شغل باید دعا کنیم تا شغل‌های بیشتری ایجاد شوند!

برای برطرف شدن بحران طلاق باید دعا کنیم که کسی از همسرش جدا نشود!

برای برطرف شدن مشکلات مالی باید دعا کنیم تا پول‌های بیشتری برسد!

ما سال‌هاست داریم همین کارها را در خانه خودمان انجام می‌دهیم‌. فقط کسی بابت این کارها به ما نمی‌گوید آقای وزیر! کسی هم مفت مفت ماهی ده بیست میلیون تومان پول را به حساب ما نمی‌ریزد!

نتیجه اخلاقی: ما بودیم نمی‌گذاشتیم حقوق آقای کلانتری واریز شود! اگر اعتراض می‌کرد می‌گفتیم دعا کن حقوق بریزند‌.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2825a812-7185-4e80-8ca3-bdb1fcd99a22"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات