728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی شنبه ۲دیماه

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
عنوان مشترک روزنامه‌های حکومتی در روز دوم دی، اشک تمساح برای فلسطین است. سایر عنوانهای روزنامه‌ها ترکیبی از بحرانهای داخلی و منطقه‌یی و بین‌المللی و حملات باندی است. حملات باندی در عرصه‌های مختلف موضوع مشترک روزنامه‌ها است:
آرمان:‌ کاش باران هوای مدیریت را هم تغییر بدهد

آفتاب یزد: علی خمینی: این چه مرضی است که همه علیه هم بد می‌گوییم

ابرار: یک نماینده:‌انتصابات در کشور بر اساس شایسته سالاری نیست

عصر ایرانیان: جایگزین کردن ترامپ ستیزی به جای آمریکا ستیزی؛ تبرئه ظریف آمریکا

کیهان: الحاق به کنوانسیون مقابله با تروریسم خنجر به پشت مقاومت

در روزنامه‌های هر دو باند اذعان به ناکارآمدی نظام در مواجهه با زلزله تهران اغلب تیترهای اول و عکسهای صفحات اول را به خود اختصاص داده است:
روزان: تهران شهر بی‌دفاع؛ زلزله 2/5ریشتری پایتخت را قفل کرد

آفتاب یزد:‌بررسی رفتار مردم پس از زلزله تهران: چقدر بی‌پناهیم

افکار: یخ در بهشت – واکنش سرد نجفی به زلزله تهران با انتقاد مردم و رسانه‌ها مواجه شد

دنیای اقتصاد: ترکیب زلزله با آلودگی هوا، بحرانی‌ترین گسل را نمایان کردـ پیش لرزه بی‌تدبیری

ابتکار: زلزله چهارشنبه شب گذشته نشان داد که ما به هیچ عنوان آمادگی مدیریت بحران پس از زلزله را نداریم. اساساً ما مدیریت بحران نداریم. این آسیب بزرگی است که کشور پُربحرانی مانند ایران دکترین مدیریت بحران ندارد. هرج و مرج و آشفتگی پس از زلزله تهران نشان داد که عمقِ این آسیب تا کجاست.

شرق: پیش‌بینی و اعلام اطلاع از عدم رخداد بعدی نیز بی‌معنی و غیرعلمی است و هرگز نباید به چنین گزاره‌های غیرعلمی اعتماد کرد. اظهارنظر درباره این‌که با رخداد این زلزله‌های کوچک و متوسط انرژی زمین تخلیه شده و دیگر زمین‌لرزه مهمی رخ نخواهد داد به همان اندازه غیرعلمی، ناآگاهانه و غیرمعتبر است.

هشدار به وضعیت وخیم اقتصادی مردم و نقش بودجه 97در تشدید آن موضوع مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:‌
ابرار اقتصادی:
بالا رفتن قیمت سوخت 400هزار فرصت شغلی را از بین می‌برد: فروپاشی مشاغل با افزایش قیمت ها

اقتصاد پویا: اقتصاددان و استاد دانشگاه: سه رویکرد لایحه بودجه 97منجر به افزایش هزینه و فشار بر مردم می‌شود

اقتصاد پویا: وزیر اسبق بازرگانی: حذف یارانه نقدی و افزایش قیمت حاملها می‌تواند منجر به شوک اجتماعی شود

جامعه فردا: تعطیلی 18772واحد صنفی در چهارماه

جوان:‌تشدید شکاف طبقاتی در دولت روحانی

عصر ایرانیان: با مسئولان میلیاردر مبارزه با قاچاق شدنی نیست

قانون: معاش در محاق

کیهان: بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه، برنامه اقتصادی دولت شکاف میان فقیر وغنی را افزایش داده است... بر اساس گزارشی که سازمان برنامه و بودجه با عنوان «مبانی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و برنامه سالانه دستگاههای اجرایی بودجه سال ۱۳۹۷کل کشور» به مجلس ارائه کرده، در طول عملکرد دولت یازدهم توزیع درآمد در سطح جامعه ایران، سال به سال بدتر شده است.
ضریب جینی در کل جامعه از رقم ۰.۳۸در سال ۱۳۹۳به رقم ۰.۳۸۵در سال ۱۳۹۴افزایش یافت و مجدداً به ۰.۳۹۰در سال ۱۳۹۵رسید که نشانه تشدید توزیع ناعادلانه درآمد در این دوره است.
«مبانی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و برنامه سالانه دستگاههای اجرایی بودجه سال ۱۳۹۷کل کشور»، نسبت هزینه دهک بالا (ثروتمندترین) به هزینه دهک پایین (فقیرترین) در کل جامعه ایران از رقم ۱۲.۳۳در سال ۱۳۹۳به ۱۲.۶۵برابر در سال ۱۳۹۴و پس از آن به ۱۲.۹۹برابر افزایش یافته است.
به عبارتی سال به سال، فاصله پولدارها و فقرا در دولت یازدهم بیشتر شده، یعنی پولدارها پولدارتر شده و فقرا فقیرتر شده‌ا ند.

کیهان: برای یک نمونه دولت به مردم توضیح دهد «مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی» -زیر نظر دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقتصادی- دقیقاً چه می‌کند؟! مؤسسه‌ای که در آخرین سال دولت دهم بودجه‌یی حدود 18میلیارد تومانی داشته و این بودجه برای سال آینده حدود 34میلیارد تومان شده است. ... دولت پنج سال با استفاده از ابزارهای مختلف و به بهانه مهار تورم، رکودی بی‌سابقه را به کشور تحمیل کرد. رکودی که داستانش تبدیل به طنزی تلخ شد. یک روز می‌گفتند از رکود خارج شده‌ایم و روز دیگر وعده می‌دادند سال آینده سال رونق و عبور از رکود است!
سال پیش وقتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در اقدامی عجیب و دور از آموزه‌های روشن اسلامی، فهرست اموال مسئولان را محرمانه و افشای آن را مستوجب مجازات – حبس و شلاق و جریمه و... - دانست، سخنگوی دولتی که امروز مدعی است باید به اتاق شیشه‌ای برویم و نورافکن روی ما باشد، گفت؛ این‌که رسانه‌ها بنویسند مسئولان چند جفت کفش و خانه دارند، مقتضی نیست!
دولتمردان محترم و شیفته خدمت! شما منت بر سر مردم بگذارید و طبق قانون فهرست محرمانه اموالتان را به نهادهای قانونی اعلام کنید، رفتن به اتاق شیشه‌ای و زیر نورافکن پیشکش!

در روزنامه‌های هر دو باند حاکم هشدار نسبت به شرایط انفجاری داخل و تشدید فشارها از خارج موضوع مطالب متنوعی شده است:
ابرار:
درخواست کاخ سفید از شورای امنیت برای محکوم کردن ایران

سیاست روز: واشینگتن به هر قیمتی به‌دنبال حذف ایران از معادلات منطقه است

وطن امروز: وزیر اسبق بازرگانی: این‌که ناکارآمدی نظام بانکی، فساد، حاشیه‌نشینی، مشکلات زیست‌محیطی و مسائلی از این دست در حوزه داخلی مشکل‌ساز شده است.
در حوزه خارجی نیز محدودیتها هم‌چنان وجود دارد

یک روزنامه همسو با باند روحانی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت انفجاری جامعه سیاستهای رأس نظام ولایت فقیه، از ابتدا تاکنون را به سخره گرفته است:
آرمان:
خود باوری افراطی و یا خود را دردانه خدا پنداشتن و خویش را مستغنی از رایزنی و شنیدن انتقادها و راه‌کارها در داخل کشور دانستن و نیز خود را بی‌نیاز دانستن از برقراری و توسعه روابط با مجامع بین‌المللی و دیگر کشورها و چانه‌زنی برای تأمین منافع ملی و در نتیجه رسیدن به اعتماد به‌نفس کاذب، موجب از دست رفتن فرصتها و محدود گشتن دریچه‌ها و راه‌ها و افزایش فشارها و درنتیجه استیصال می‌شود. اگر تصمیم به حل بحران گروگانگیری قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا صورت می‌گرفت، از آنجا که جیمی کارتر برای انتخاب مجدد برای ریاست‌جمهوری آمریکا نیاز شدید به آزادی گروگانها داشت، قطعاً دارایی‌های بلوکه شده و هواپیماهای اف ۱۴ما را تحویل می‌داد و انتخاب مجدد کارتر دموکرات به نفع و یا موجب ضرر کمتر برای ایران می‌بود. (چیزی که هم‌اکنون شاهد زنده آن هستیم که اگر خانم هیلاری کلینتون به جای ترامپ انتخاب می‌شد شرایط بهتر بود)... با عنایت به بررسی میدانی که صورت گرفته، ادامه مشکلاتی که از مدتی قبل شروع شده و در قالب‌ها و شکل‌ها و دلایل متفاوت ادامه دارد و کم‌کم دارد به پرخاش منجر می‌گردد، ایجاد نگرانی می‌کند. خود زنی و آتش‌زدن خود در مواقعی که احساس می‌کنند فریادشان شنیده نمی‌شود، آتش زدن موتورسیکلت در اعتراض به پلیس که اتفاقاً کار قانونی خود را انجام می‌دهد، بوق‌زدن ممتد در پشت چراغ قرمزها، شکل مطالب و تحلیل‌های در شبکه‌های مجازی، دارد به یک تقابل بین دولت و ملت منجر می‌شود و واقعاً هشدار دهنده است. با عنایت به وضعیت اقتصادی و در نتیجه کسری قابل‌توجه بودجه و اعتراضات به لایحه بودجه سال نود هفت کشور، حل مشکل مؤسسات اعتباری - صندوق‌های بازنشستگی- ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری و بهبود معیشت خانوارها در یک روند سالم که منجر به افزایش تورم و رشد نقدینگی بیشتر نشود، توسط فقط دولت ممکن به نظر نمی‌رسد. اعتماد مردم کاهش داشته است. نمونه آن نحوه قضاوت در مورد عملکرد دولت در مورد زلزله‌زدگان، تقابل بین اعضای دولت مهرورزی و یکی از قوا، مباحث مربوط به لایحه بودجه نود هفت و... خطر جدّی است و نباید منکر این اوضاع شد. آنچه نگرانی را کم نمی‌کند چگونگی وجود آمادگی برای خروج از این بحران است. قطعاً برخوردهای قهرآمیز به هیچ‌وجه راه‌کار نیست. برای حل و رفع مشکلات بزرگ باید به‌دنبال راهکارهای بزرگ بود.

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع ناکارآمدی دولت روحانی در عرصه اقتصادی اجتماعی و پیامدهای گرانی حامل‌های انرژی موضوع مقالات و سرمقاله‌ها شده است:
رسالت:
‌سرمقاله:‌ نگاهی به بدهیهای دولت عقلا
روحانی دولت را از احمدی‌نژاد با 200هزار میلیارد بدهی تحویل گرفت.
امروز گفته می‌شود این بدهی تا پایان دی ماه 95بیش از 700هزار میلیارد تومان است. دولت یازدهم بدهکارترین دولت پس از انقلاب است... مسئولان و اقتصاددانان بزرگ کشور در مورد ابرچالشهای بزرگ اقتصادی کشور سخن گفتند اما کسی نگفت در مورد این بدهیهای کمرشکن چه باید کرد و راه برون‌رفت از بحران بدهی‌های دولت چیست؟
نیلی همواره از ابر چالشهای اقتصاد ایران سخن می‌گوید اما بدهی‌های دولت در فهرست ابر چالشهای ایشان دیده نمی‌شود!

رسالت: گرانی سوخت ۴۸۰هزار نفر را بیکار می‌کند
در حالی دولت حسن روحانی قصد گرانی بنزین و گازوییل برای ایجاد شغل را دارد که مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی، از وجود تناقض در طرح دولت خبر داد و اعلام کرد افزایش قیمت انرژی می‌تواند به کاهش ۳۶۰تا ۴۸۰هزار نفری اشتغال منجر شود

کیهان: برخلاف گفته سخنگوی دولت، قیمت برخی کالاهای اساسی افزایش یافته است
سخنگوی دولت عنوان کرده دولت تحت هیچ شرایطی آماده نیست کالایی را گران کند؛ اما طی هفته‌های اخیر قیمت برخی کالاهای اساسی گران شده و نرخ بعضی از آنها هم‌چنان روبه افزایش است.

وطن امروز: هشدار اقتصاددانان نسبت به طرح ریاضتی دولت
معیشت ملت فراموش نشود
با وجودی که چند سالی است فشارهای اقتصادی، خانوارها را روز به روز در شرایطی سخت قرار می‌دهد و مردم بهبودی را در وضع معیشتی خود احساس نمی‌کنند اما دولت با سیاستهای نادرست به جای چاره‌اندیشی در حل مشکلات و رونق‌بخشی اقتصاد کشور و خانوارها، حلقه معیشت مردم را تنگ‌تر می‌کند.

پسا برجام و شرایط در پیش روی نظام موضوع ابراز نگرانی و حملات روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای به دولت حسن روحانی است:
کیهان:
دولت با الحاق به کنوانسیون موسوم به مقابله با تأمین مالی تروریسم، زمینه افزایش فشار آمریکا و خالی کردن پشت مقاومت را فراهم نکند.
تصویب بی‌سر و صدای کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم در دولت به‌خاطر تبعات امنیتی و تحت تاثیر قرار دادن استقلال کشور آن قدر موضوع مهمی است که به موجب آن بتوان از مراجع ذی‌ربط چون مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان انتظار داشت که به مقابله با آن بپردازند.
کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم - به اختصار ICSFT- در دسامبر 1999توسط مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد و همان‌طور که از نام و متن آن برمی‌آید در تلاش است تا به مقابله با اشکال آنچه که خود تروریسم می‌خواند بپردازد.
پذیرش این معاهده به‌علت تبعاتی که دارد در واقع همان پیش‌روی در مسیر FATF به حساب می‌آید. علت اصلی این مسأله را نیز باید در گستردگی تعریف تروریسم در این کنوانسیون دانست؛ این گستردگی تعریف از یک سو و از سویی دیگر نیز شناخت حزب‌الله لبنان به‌عنوان گروه تروریستی توسط اتحادیه عرب، آمریکا و کشورهای غربی از سویی دیگر منجر به آن خواهد شد که ایران به‌علت حضور و همکاری در محور مقاومت به سهولت به نقض این کنوانسیون متهم شود!
در واقع دولت و وزارت امور خارجه با پذیرش این کنوانسیون با دستان خود تبعات امنیتی برای کشور به ارمغان می‌آورند و به دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی کمک می‌کنند تا ایران را به‌خاطر کمک به حزب‌الله لبنان و سایر گروه‌های حاضر در محور مقاومت تنبیه نمایند!... اقدام دولت دوازدهم از لحاظ متن معاهده به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و از لحاظ حقوقی نمی‌توان دایره تعریف تروریسم را از آنچه که معاهده تفسیر می‌کند به آنچه دولت ایران می‌پسندد تغییر داد.

جوان:‌سرمقاله: سیاست هویج و چماق در پسا برجام
تمام همت روحانی و یارانش در چهار سال دولت یازدهم به اثبات این مدعا گذشت که با بستن مستقیم با کدخدا (شیطان بزرگ و شرور) می‌توان تمام «تحریم‌ها را لغو کرد»، «
اما حاصل این تلاش نافرجام توافقی شد به نام برجام که در آن برای ایران: «عمده فعالیت‌های هسته‌یی ایران به‌حالت تعلیق درآمده»، «ایران به‌صورت اختیاری به پروتکل الحاقی و بازرسی‌های مضاعف و غیرمتعارف تن داده»، «چرخ اقتصادی هم نچرخیده و بر مشکلات اقتصادی کشور افزوده شده»، «مشکلات مبادلات مالی و پولی با بانکهای جهان رفع نشده»، «بر شدت و حجم کمی و کیفی تحریم‌ها افزوده شده» و... و طرف‌های غربی به رهبری آمریکا علاوه بر این‌که به تعهدات خود عمل نکرده‌اند و به مدیریت پول‌های آزاد شده ایران به نفع اقتصاد و چرخه تولید و اشتغال خودشان پرداخته‌اند هم‌اینک فاز دوم برجام را عملیاتی کرده‌اند. در واقع فاز دوم برجام از نگاه غربی‌ها «آمریکا و اروپا» مبتنی بر اعمال سیاست «هویج و چماق» تحت «استراتژی قورباغه آب‌پز» با دو هدف مهم از زمان عملیاتی شدن توافقنامه برجام در دی‌ماه ۱۳۹۴آغاز شده است:
۱ - غیرت‌زدایی ملی و ایجاد شکاف بین آحاد مردم و دوگانه «موافق/مخالف» با تعامل (بخوانید ذلت‌پذیری) با آمریکا و قبول حاکمیت و خواسته‌های غرب.

۲ - به موازات ایجاد انشقاق در بدنه مردم و موافق سازی با وادادگی ملی، اخذ امتیازات بیشتر در سایر حوزه‌ها نظیر «موشکی»، «حقوق‌بشر»، «عدم حمایت از محور مقاومت»، و... هم‌اینک ۱۰دور مذاکرات ایران با غرب درباره بی‌تعهدی آمریکایی‌ها در دو سال گذشته نه‌تنها هیچ دستاورد ملموس و قابل اعتنایی برای ایران در پی نداشته بلکه بی‌تردید سیاست کمپ‌دیویدی شدن برجام را تقویت نموده است... نتیجه این‌که گذشت زمان بی‌حاصل بودن مذاکره با غرب برای لغو تحریم‌ها و قلدری و بدعهدی غربی‌ها را به اثبات رسانده‌ و با جرأت می‌توان گفت دل‌بستن به غرب و ادامه مذاکرات، بازی در میدان مورد علاقه آنان بوده و سرانجامی جز کمپ‌دیویدی شدن و اطاله مذاکرات و عقب‌نشینی تدریجی ایران از مواضع انقلابی خود در ادامه مذاکرات متصور نیست...

جوان: دیپلوماسی چماق و تهدید
ماشین رسانه‌یی آمریکا، انگلیس و سعودی
اتهامات روزمره‌ای را متوجه ایران می‌کند و دستگاههای مسئول ساکتند و برخی تحرکات نیز دلالت بر این دارد که محتوای برجام منطقه‌یی و مطلوب آمریکا و غرب، با دو روش «بی‌تحرکی‌ » و یا «مذاکرات مقدماتی» در جریان است.
توازن قدرت هم در منطقه و هم در عرصه جهانی که تابلوی آن را در مجمع عمومی شورای امنیت شاهد بودیم، نشان می‌دهد که
تکرار مدل به مذاکره گذاشتن اهرم‌های قدرت، ما را به پشیمانی و ورشکستگی در کارکردهای برجام می‌رساند که اعتماد به آمریکا یا دلبستگی به آن را ترویج کردند،.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f84a18e1-cffe-4c10-97dc-f7b606062871"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات