728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی ۲شنبه ۱۱دیماه

گفته‌ها و ناگفته‌ها
گفته‌ها و ناگفته‌ها
در عنوانهای صفحات اول روزنامه‌های حکومتی واکنشهای هراس‌آلود روحانی و رحمانی فضلی و سردژخیم دادستانی تهران در قبال قیام مردم ایران منعکس شده است:
 
آرمان:‌روحانی در اولین واکنش به تجمعات: انتقاد و اعتراض حق مردم است

جامعه فردا: دستور روحانی: زمینه اعتراض قانونی را فراهم کنید

جهان صنعت: وزیر کشور: قوای سه‌گانه مصمم به پیگیری مطالبات مردم هستند

حمایت: دادستان تهران فراخوان به شورش جرم و مستوجب مجازات سنگین است

در روزنامه‌های حکومتی امروز تیتر مشترک مربوط به پاسداران سیاسی نظام موسوم به اصلاح‌طلب است که برای حفظ نظام به صحنه شتافته اند:
 
آرمان: غرویان: تجمعات اخیر ظاهری اقتصادی و باطنی سیاسی دارد

اطلاعات: واکنش چهره‌های سیاسی به برخی تجمعات اعتراضی در کشور:‌ محمدرضا عارف: رسیدگی به وضع معیشتی مردم وظیفه مسئولان به‌ویژه دولت و مجلس است – رنجبر زاده عضو هیأت‌رئیسه مجلس: مردم هوشیار باشند و پشت سر جریانهای سیاسی معاند حرکت نکنند – محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران: نحوه بیان انتقادات و مطالبات باید در چارچوب رعایت قانون باشد نه به‌طور هیجانی – جلائی‌پور فعال اصلاح طلب:‌اصلاح طلبان با تجمع خیابانی که مجاهدین آن را هدایت کنند با تمام وجود مخالفند

ابراز وحشت از مجاهدین به‌مثابه «زیر ساخت اصلی» قیام ایران، مضمون مشترک روزنامه‌های حکومتی است:
 
رسالت: نوع سازماندهی آشوب‌های شنبه نشان داد (مجاهدین) زیرساخت اصلی این تحرکات و سرویس‌های امنیتی موساد، سیا و «ام آی 6» همکار و دستیار آنها هستند. سرّ این‌که فرانسوی‌ها هنوز در پاریس به مجاهدین سرویس می‌دهند را می‌شود در کارکرد اخیر مجاهدین در ناآرامی‌ها دریافت.

جنس اغتشاش از نوع ناآرامی‌های سال 88 است. آن روز بهانه «تقلب» بود، امروز بهانه «گرانی» و «تورم»! اصلاح‌طلبان «بدخیم» خارج کشور هم‌پیمان با مجاهدین در این ناآرامی‌ها نقش دارند. امروز مجاهدین و آمریکا در فضای مجازی علناً دعوت به براندازی و مبارزه مسلحانه می‌کنند.

وطن امروز: پس از تجمع مردم مشهد در روز اول و تجمع مردم کرمانشاه در روز دوم، مریم رجوی در پیامی آشوب‌طلبان را دعوت به اغتشاش خیابانی کرد. و بدین ترتیب آنچه در تهران اتفاق افتاد با کیفیت و کمیت کاملاً متفاوت از قبل رخ داد... کوثری جانشین قرارگاه ثارالله هم در واکنش به اتفاقات امروز اظهارداشتند: این آقایانی که به خیابانهای تهران آمدند، ذات و رفتار خود را برای مردم به نمایش گذاشتند و نشان دادند که به‌دنبال رفع گرانی و این‌گونه مسائل نیستند. خبر دیگر این‌که مریم رجوی در پیام تصویری ای که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد با سوءاستفاده از تجمع چند روزه اخیر برخی شهرهای تهران تظاهرات‌کنندگان را به آشوب و خشونت دعوت کرد. مریم رجوی مدعی شد که اکنون زمان گسترش و جهش کانونهای شورشی است؛ این در حالی است که این فراخوان توسط مجاهدین بیش از هر چیز نشان می‌دهد اعتراضاتی که قرار بود در انتقاد به اوضاع اقتصادی باشد، از مسیر خود منحرف شده است. پیشتر در اغتشاشات آشوبگران در فتنه 88، (سازمان مجاهدین خلق) با صدور بیانیه از اغتشاشات خیابانی در داخل کشور حمایت کرده بود.

جمهوری اسلامی: جالب این است که ترامپ و مجاهدین هم به ساختارشکنان پیوسته‌اند و از همان زمان که جریان انحرافی گستاخی‌های خود را شروع کرد، با آب و تاب آن را در بوق می‌کردند

در روزنامه‌های حکومتی به گوشه‌هایی از خشم مردم و درهم کوبیدن مظاهرحکومتی اذعان شده است:
 
جهان صنعت: نیروی انتظامی به مقابله با افراد معترض پرداخته و در بعضی فواصل بین چهارراه ولیعصر تا میدان انقلاب درگیری معترضان با نیروی انتظامی شدت یافت. هم‌چنین در بعضی چهارراه‌ها معترضان سطل‌های زباله را به آتش کشیدند و افرادی هم بازداشت شدند.

نیروی انتظامی به مقابله با افراد معترض پرداخته و در بعضی فواصل بین چهارراه ولیعصر تا میدان انقلاب درگیری معترضان با نیروی انتظامی شدت یافت. هم‌چنین در بعضی چهارراه‌ها معترضان سطل‌های زباله را به آتش کشیدند و افرادی هم بازداشت شدند.

حمایت: دادگستری استان البرز اعلام کرد واحدی که مورد آسیب قرار گرفت ساختمان شورای حل اختلاف و یکی از مجتمع‌های قضایی این مجموعه بوده و در منطقه تجمع غیرقانونی به همراه چند بانک و واحد دولتی مورد حمله اغتشاشگران قرار گرفته است.

در روزنامه‌های باند همسو با روحانی آثار بلافصل قیام مردم ایران در تشدید تخاصمات باندی در عنوانها و مطالب مختلف به چشم می‌خورد. از ضرورت عقب‌نشینی از کشورهای منطقه تا مالیات ندادن سپاه و سایر ارگانهای وابسته به خامنه‌ای مثل «آستان قدس رضوی»، قبضه کردن اقتصاد ایران توسط سپاه و تمایل به دسترسی به بمب اتمی.
 
جامعه فردا: روسای اتاق های بازرگانی ایران، اصناف و تعاون به رئیس مجلس نامه نوشتند چرا دولت از نهادهای غیرشفاف مالیات نمی‌گیرد؟

آرمان:‌ جامعه به‌طور کل احساس می‌کند برخی سیاست‌ها بیش از حد به زندگی آنها فشار وارد کرده است. چنان‌چه تأکید جوانان در میان معترضان بسیار بیشتر است. نبود برخی سهل‌گیریهای اجتماعی نیز به‌طور قطع در بروز ناراحتی‌ها اثرگذار بوده است. برخی از تعبیرها در جامعه زمینه‌های سیاسی دارد اما ممکن است نارضایتی‌های اقتصادی در اعتراضها خود را بیشتر نشان دهد. به‌عنوان مثال جامعه می‌داند که عملکرد ایران در منطقه هزینه‌هایی بر اقتصاد ملی تحمیل می‌کند. ممکن است احساس عمومی این باشد که ایران برای سیاستهای برون مرزی خود حدودی در نظر گرفته که برای کشور و جامعه هزینه‌ساز است و بر آنها فشار وارد می‌کند. در این صورت می‌توان تصور کرد که تعبیرهای مذکور در بروز اعتراضات مؤثربوده است.

ابتکار: افراد و احزابی در ایران فعالیت دارند و شوربختانه بخشی از قدرت واقعی نیز در اختیارشان است و تصورشان این است که ایران را می‌توان به شبه جزیره‌ای امن تبدیل کرد و بدون داد و ستد با دیگر کشورها آن را اداره کرد.

و با استفاده از قدرتی که در اختیار دارند راههای داد وستد با شرکتها و کشورهای گوناگون را تنگ و تاریک می‌کنند و از این راه به رانت ها و درآمدهای شگفت‌انگیز دسترسی پیدا می‌کنند. به‌طور مثال می‌توان حدس زد برای این افراد و گروهها ورود شرکت معتبری مثل توتال به بازار نفت ایران یک رخداد نامساعد وبرهم زننده منفعت بلندمدت آنها است و به همین دلیل سنگ و صخره در برابر ورود این شرکت قرار می‌دهند... بهشت و آرزوی بلند این جزیره سازان این است که ایران به کره شمالی دوم تبدیل شود

ابراز وحشت از قیام و پیامدهایش مضمون مشترک مطالب روزنامه‌های هر باند حاکم است:
 
جوان: رئیس سازمان بسیج: باید منتظر فتنه‌های پرراز و رمزتر باشیم

جمهوری اسلامی: عده‌یی از رقبای دولت درصدد به راه‌انداختن تجمعات اعتراضی با هدف خالی کردن زیر پای رئیس‌جمهور و دولتمردان بودند اما کنترل اوضاع از دستشان خارج شد و عده‌یی بر موج به راه افتاده سوار شدند و به بالاتر از دولت تعرض و گستاخی کردند و حتی خواستار براندازی اصل نظام شدند

تعیین مسبب قیام موضوع دعوای روزنامه‌های هر دو باند حاکم است. هرباند دیگری را متهم کرده و کارنامه فساد و چپاول و جنایاتش آن باند را فهرست کرده است:
 
آرمان: مسئولیت خطیر مسئولان در قبال حوادث اخیر
مسلما اگر وضعیت اقتصادی مردم بهبود می‌یافت، مشکل اشتغال جوانان حل می‌شد، با فساد اداری به‌صورت ریشه‌یی برخورد می‌گردید و دانه درشتها به مسلخ عدالت کشیده می‌شدند و فقر و فساد و تبعیض با قدرت و حدت عملیاتی می‌گردید امروز شاید ما شاهد این‌گونه حوادث نمی‌بودیم.

اگر با پدیده آقازادگی مبارزه می‌شد، اگر با ثروتهای ناشی از رانت برخورد جدی به‌عمل می‌آمد و اگر شاهد این همه اختلاف طبقاتی نمی‌بودیم و حقوق شهروندی دغدغه همه مسئولان بود، در آن صورت حتی اگر تمام دنیا هم سعی در بروز حوادثی در کشور می‌داشتند، مسلماً هیچ عکس‌العملی دائر بر تحریک پذیری و یا واکنش نشان داده نمی‌شد

روزنامه‌های باند روحانی به نظام توصیه می‌کنند در قبال مردم عقب‌نشینی کند و گر نه «اعتراضات شکل متفاوتی به خود خواهد گرفت». به روحانی هم توصیه کرده‌اند الآن باند رقیب در موضع ضعف است می‌تواند امتیاز بگیرد.
 
آرمان: اگر این مطالبات که عمدتاً جنبه اقتصادی و اجتماعی دارد و مردمی که در عسر و حرج قرار دارند، به این شیوه می‌خواهند مطالبات اقتصادی و اجتماعی خود را به گوش مسئولان برسانند، توجهی نشود به تدریج این مطالبات درونی و داخلی و غیرسیاسی مبدل به مطالبات سیاسی خواهد شد و اعتراضات شکل متفاوتی به خود خواهد گرفت.

جهان صنعت: نظام اطلاعاتی باید به سرعت تحلیل‌هایی از انگیزه‌های مشارکت در اعتراضات فراهم کند و بسیار بعید می‌نماید که مسأله صرفاً اقتصادی باشد. حتی اگر مشکلات اقتصادی سهم قابل توجهی در اعتراضات داشته باشد این نشان می‌دهد که باید با مشکلات به شکل ریشه‌یی و اساسی برخورد کرد

اگر بخش کم یا زیادی از اعتراضات و نارضایتی‌ها ناشی از مشکلات اقتصادی است راه‌حل آن را باید در اصلاحات عمیق‌تر و سریعتر و بی‌پرواتر جست‌وجو کرد... دولت باید سعی کند با اصلاح نظام حکمرانی کمک کند کیک اقتصاد بزرگ شود. این امر نیز با توجه به ترتیبات نهادی در کشور کار آسانی نیست ولی دولت می‌تواند تهدیدات سیاسی را توجیهی منطقی برای اعمال تغییرات نهادی قرار دهد و در این کار پیش رود. قیودی که قبلاً مانع اقدام دولت بود اینک ضعیف شده‌اند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7e69fda9-ba80-4572-b49e-5bdf3457b1f0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات