728 x 90

مهم‌ترین عنوانهای روزنامه‌های حکومتی در روز چهار‌شنبه چهارم بهمن ۹۶

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
در روز چهارشنبه چهارم بهمن ماه موضوع مشترک روزنامه‌های حکومتی شکست شوی گفتگوی تلویزیونی حسن روحانی است:

آفتاب یزد: نظرسنجیها درباره گفتگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور حاکی از آن است که مردم از این نشست رضایت نداشتند

ابرار: واکنش سرد بازار به وعده‌های ارزی روحانی
 
بهار: گفتگویی که ۵درصد را راضی کرد
 
شرق: آنچه نگفت و باید می‌گفت
 
کیهان: جای خالی اشتغال، رکود و تورم در گفتکوی تلویزیونی رئیس‌جمهور

وطن امروز: انتقاد بی‌سابقه حامیان و منتقدان دولت از اظهارات حسن روحانی در گفتکوی تلویزیونی – همه ناراضی

جمهوری اسلامی: مصاحبه تلویزیونی دوشنبه شب رئیس‌جمهور روحانی با انتقاد گسترده مردم و صاحبنظران مواجه شد. محور اصلی این انتقادها این است که با وجود اینهمه مسائل مهم در کشور و منطقه، متأسفانه یکساعت وقت رئیس جمهور، رسانه ملی و مردم به طرح مسائلی با اهمیت کمتر گذشت در حالی که مردم انتظار داشتند رئیس‌جمهور بعد از دریافت گزارش مربوط به اغتشاشات دیماه، به تشریح ریشه‌های این واقعه و همین‌طور مسائل اقتصادی بپردازد. این، از عواقب بی‌اعتنایی رئیس‌جمهور به پیشنهادهایی است که بارها درباره ضرورت تجدیدنظر در گروه اطلاع‌رسانی و رسانه‌یی ریاست‌جمهوری به ایشان شد.

تنگ‌تر شدن حلقه انزوای جهانی و منطقه‌یی موضوع عنوانهای روزنامه‌های هر دو باند است:
 
آفتاب یزد: اروپا برای حفظ برجام در چارچوب مذاکرات مکمل با آمریکا همسو شده است؟ روزهای سخت پیش رو

ابرار: درخواست رئیس‌جمهور آمریکا از اروپایی‌ها برای تغییر در برجام

جوان: اروپا به تغییر برجام چرخید – تیلرسون: اروپا و آمریکا برای بررسی اصلاح برجام کارگروه تشکیل دادند
 
کیهان: منابع غربی خبر دادند: اعلام همراهی اروپا با آمریکا برای فشار بر ایران

ریشه یابی علل قیام موضوع روزنامه‌های باند روحانی است. که به نظر می‌رسد به کلیشه‌های حکومتی رو برده و پا مقدم کردن عوامل خارجی بار دیگر اصالت قیام مردم زیر سؤال برده‌اند:
 
ابتکار: . ذوالفقاری 3ضلع پدید آورنده این حوادث را در یک سطح کلی؛ شامل: 1) استمرار فعالیت‌های دشمنان خارجی کشور از جمله آمریکا و اقدامات اذنابش در منطقه و گروهک‌های معاند. 2) کاهش اعتماد عمومی به دلایل گوناگون از جمله ضعف کارآمدی سازمانها و نهادها در پاسخگویی به شرایط کنونی جامعه و نارضایتی ناشی از منازعات و برخی ضعف ها. 3) مدیریت ناصحیح افکار عمومی و افزایش مطالبات و انتظارات چه در رقابتهای انتخاباتی و چه در رقابتهای سیاسی بدون توجه به منابع و امکانات کشور و در نتیجه انباشت انتظارات تحقق نیافته و نارضایتی مردمی برشمرد

روزنامه‌های باند روحانی در ریشهٴ یابی قیام به ناکارآمدی حکومتی و نفرت مردم از نظام دست گذاشته‌اند:

اعتماد: بارها تکرار شده که ۸۴درصد بازداشت‌شدگان در اعتراضهای اخیر زیر ۳۵سال سن داشته و فاقد سابقه امنیتی بودند و از طرفی عنوان می‌شود که میزان تحصیلات درصد عمده این افراد دیپلم و زیر دیپلم بوده است. آماری که تاحدودی متناقض است؛ چرا که اتفاقاً عمده جوانان، افرادی تحصیلکرده هستند. با این همه، در حالی که عمدتاً در تحلیل وضعیت سنی معترضان، به این وجه دقت می‌شود که این افراد درگیر احساسات شده و به دلائل احساسی وارد میدان شده‌اند اما این نکته مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد که همین سن کم این افراد به‌معنای آن است که مطالبات آنها در سال‌های آینده باید مورد توجه قرار گیرد. متأسفانه ما در دهه ٦٠ برنامه‌یی برای دهه ٩٠ نداشتیم.

ایران: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هشدار داد: زنگ خطر فاصله دستگاههای اداری از اعتماد اجتماعی

«اعتماد اجتماعی به دستگاههای مدیریتی و اداری به اندازه کافی نیست و این نوع نگرش‌ها به‌نحوی می‌تواند هشدار دهنده باشد» این عبارات بخشی از صحبتهای سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

در روزنامه‌های باند خامنه‌ای تصویر روشنی از انزوای جهان رژیم در مورد موشکی و منطقه نشان داده‌اند که لاعلاجی رژیم در تنگنای تحریمها به چشم می‌خورد:
 
جوان: تیلرسون: اروپا و آمریکا برای بررسی اصلاح برجام کارگروه تشکیل داده‌اند

اروپا به «تغییر برجام» چرخید
به‌رغم مخالفت اولیه دولتهای اروپایی‌ با اصلاح برجام‌ ، ظاهراً آنها تحت فشار آمریکا، برای اصلاح برجام به کاخ سفید چراغ سبز نشان داده‌اند.

به‌رغم مخالفت اولیه دولتهای اروپایی‌ با اصلاح برجام‌ ، ظاهراً آنها تحت فشار آمریکا، برای اصلاح برجام به کاخ سفید چراغ سبز نشان داده‌اند. وزیر خارجه آمریکا که برای متقاعد کردن مقامات اروپایی، به لندن و پاریس سفر کرده‌ ، پس از دیدار با مقامات انگلیسی فاش کرد که واشینگتن برای تشکیل کارگروهی متشکل از کارشناسان برای اصلاح معایب برجام با اروپاییان به توافق رسیده‌ ؛ موضوعی که مسئول سیاست خارجی با سکوت خود تلویحاً آن را تأیید کرد. روسیه با هشدار درباره همراهی اروپا با آمریکا گفته که تشکیل چنین کارگروهی به اتفاقات مثبتی نمی‌انجامد.

تیلرسون هم‌چنین از اعزام تیم‌های دیپلوماتیک به اروپا برای متقاعد کردن مقامات این قاره به همراهی با واشینگتن خبر داد و گفت که این تیم‌ها در خصوص برنامه‌های آمریکا برای برجام و نحوه مقابله با فعالیت‌های منطقه‌یی ایران، با اروپایی‌ها مذاکره خواهند کرد. وزیر امور خارجه آمریکا به این مسأله نیز اعتراف کرد که بعید است واشینگتن بتواند در بازه زمانی تعیین شده ترامپ (چهار ماه) توافق هسته‌یی با ایران را اصلاح کند. بوریس جانسون هم در این دیدار با اعلام همسویی انگلیس با سیاستهای واشینگتن مدعی شد: «لندن به همکاری جمعی با شریکانش برای مهار رفتارهای مخرب ایران و ایجاد تفاوت‌های شگرف در این زمینه متعهد است.»

سکوت موگرینی نشان می‌دهد که کشورهای اروپایی تلویحاً به خواسته‌های واشینگتن تن داده‌اند، چرا که در صورت صحت نداشتن این مسأله موگرینی آن را تکذیب و از بهانه‌تراشی خودداری می‌کرد. خبر تشکیل کارگروه برای اصلاح نواقص برجام نشان می‌دهد که کشورهای اروپایی در همراهی خود با آمریکا جدی به نظر می‌رسند... یک منبع آگاه دیپلوماتیک روسیه به روزنامه ‌ایزوستیا گفته است که در صورت خروج آمریکا از برجام، فرانسه نیز به سرعت از این اقدام پیروی خواهد کرد؛ چیزی که دو منبع فرانسوی نیز آن را تأیید کرده‌ و گفته‌اند که این کشور مواضع ترامپ را در خصوص برجام پیگیری می‌کند. این منابع گفته‌اند که نه تنها فرانسه، بلکه سایر کشورهای اروپایی نیز ممکن است در روندی دومینووار از برجام خارج شوند. وزارت‌خارجه فرانسه در پاسخ به پرسش روزنامه روسی در خصوص تأیید این خبر اظهار داشته است: «این کشور هم‌چنان پیگیر مواضعی است که دولت آمریکا در این خصوص خواهد داشت و مواضع خود را با شرکای اروپایی خود هماهنگ خواهد کرد. با وجود این، در حال حاضر، نظر فرانسه تغییر نکرده است و توافق باید باقی بماند.»

اگر چه این کشور‌ها بار‌ها پایبندی خود را به تعهدات برجامی مورد تأکید قرار داده‌اند، ولی در حوزه‌های دیگری چون برنامه موشکی ایران با واشینگتن مواضع همسوتری دارند و مدعی هستند که برنامه موشکی باید محدود شود. این در حالی است که مقامات ایران گفته‌اند که برنامه موشکی تنها جنبه دفاعی داشته و قابل مذاکره نیست و برخلاف تصور مقامات اروپا و آمریکا، ناقض قطعنامه شورای امنیت نیست.

کیهان: مشابه همین خطای «اعتماد یکطرفه»، درباره اروپا در حال تکرار است. معاون وزیر خارجه که در اوج مباحثات درباره عدم توازن در توافق و فقدان ضمانت اجرای آن گفت: «امضای جان‌ کری تضمین است»، این بار با سهل‌اندیشی می‌گوید «میزان اختلاف اروپا و آمریکا بی‌سابقه است». او می‌افزاید «ایده برخی از اروپایی‌ها، دادن امتیاز غیربرجامی به ترامپ برای نگه‌داشتن او در برجام است». «امتیازات غیربرجامی» از جیب چه کسی؟ ادعای «اختلافات بی‌سابقه اروپا و آمریکا» در حالی است که وزیر خارجه آمریکا در سفر به اروپا، هماهنگی‌هایی با دولتهای اروپایی درباره تشدید فشار بر ایران در زمینه‌های موشکی و نفوذ منطقه‌یی ایران داشته و دولتهای فرانسه و انگلیس و آلمان هم صراحتاً در چند نوبت برای فشارهای تحریمی درباره محدود کردن برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌یی ایران اعلام آمادگی کرده‌اند. چه برنامه‌هایی پشت پرده وجود دارد که آمریکا را در ذهن مردم قدرتمند جلوه دهند؟». آیا کسی غیر از وزیر خارجه سال 92همزمان با دور جدید مذاکرات گفت: «آمریکا می‌تواند ظرف پنج دقیقه تمام توان دفاعی ما را نابود کند» ؟! کدام دولتمرد گفته بود «آمریکا کدخداست؟» و «مقابل ابرقدرتها نمی‌توان ایستاد؛ آن هم با شعارهایی که بعضاً توخالی است» ؟ چه کسانی این توهم را به آمریکای درمانده در چهارگوشه منطقه تزریق کردند که می‌تواند غلطی بکند و بنابراین مجاز است زیر تعهدات نیم‌بند برجام بزند؟!

7- همان نایب‌رئیس مجلس که ادعا کرده بود «20دقیقه هم برای تصویب برجام زیاد بود»، چند ماه قبل گفت؛ «رزمایش‌های موشکی کم‌عقلی است»! امثال وی چرا هر بار که دشمنان دیرین ملت ایران، یکی از ارکان قدرت ما را هدف می‌گیرند، هم قافیه با ادبیات و مطالبات دشمن سخن می‌گویند؟.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f4c4c034-86ad-44a5-b4ba-f36cda21a6c2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات