728 x 90

آیا اراده‌ای برای خرید واکسن کرونا هست؟

واکسن کرونا
واکسن کرونا

آخوند حسن روحانی مدعی شد که تصمیم و اراده و دستور برای خرید واکسن کرونا وجود دارد اما به‌علت تحریم دستمان بسته است. یعنی تا قبل از مذاکره و زنده کردن برجام کسی انتظار واکسن نداشته باشد.

روحانی در این رابطه گفت: «پولش آماده است، اراده‌اش هست، تصمیم هست، دستور هست، آمریکا مانع هست و هر بانکی مراجعه می‌کنیم ما پول داریم منابع ما موجود است… منتهی مردم بدانند با چه سختی و با چه مشکلات مواجه هستیم» . (تلویزیون شبکه خبر ۱۹آذر ۹۹)

او که می‌خواهد مردم در میدان مین کرونا غلط بزنند و بیشتر در دام کرونا گرفتار شوند فراموش کرده که چند روز قبل با ایجاد شک و بی‌اعتمادی نسبت به واکسن گفته بود:

«این واکسن چند درصد مؤثر است که ما نمی‌دانیم هنوز حالا هنوز در کشورهایی هم که می‌خواهد شروع بشود معلوم نیست که آثار این واکسن‌ها چه مقدار است و چه جوری خواهد شد این واکسن ها. عوارض این واکسن ها الآن برای دنیا روشن نیست. حالا این واکسن‌ها که تزریق شود ممکن است بعضی‌شان دارای عوارض سوء باشد یا نباشد اینها در شرایط بعد معلوم می‌شود. یعنی ما نمی‌توانیم امیدوار باشیم به‌خاطر واکسنی که هنوز در اختیار قرار نگرفته هر وقت هم واکسنی پیدا شود به اندازه دوز مورد نیاز تولید نمی‌شود ظرفیت تولید در جهان محدود است و به هرحال زمان می‌برد تا واکسیانسیون برای همه افرادی که نیازمند است انجام شود». (تلویزیون شبکه خبر ـ ۱۵آذر۹۹)

این ادعاهای واهی روحانی در شرایطی است که مؤسسات تولید واکسن با ارایه آمارهای خود از درصد تأثیرگذاری واکسن‌هایشان صحبت می‌کنند، اما سؤال این است که روحانی با ایجاد این شبهات و شکهای غیرعلمی چه هدفی را دنبال می‌کند؟

واقعیت این است که خامنه‌ای و روحانی نمی‌خواهند واکسن تهیه کنند. زیرا در نظام ولایت فقیه همه قوا و امکانات اول در خدمت امنیت نظام است و اگر پولی هم قرار است جایی هزینه شود در مسیر سرکوب و سانسور و امنیت نظام سرازیر می‌شود. علاوه بر این، تهیه واکسن خلاف استراتژی سپر انسانی و کلان تلفات کرونایی برای مقابله با شورش و قیام جوانان است. در نتیجه همه چیز را بهانه می‌کنند تا واکسن به ایران وارد نشود.

عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی رژیم در رابطه با بودجه خرید واکسن کرونا گفت: «خرید واکسن کرونا بایستی از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام بگیرد. تاکنون هر راهی برای پرداخت و انتقال ارز به‌خاطر تحریم آمریکا و ضرورت اخذ مجوز افکت با مانع مواجه شده است» . (خبرگزاری فارس ۱۷ آذر۹۹)

این ادعای واهی در حالی است که روزنامه‌های حکومتی این بهانه را رد می‌کنند، روزنامه سیاست روز ۱۸آذر۹۹ در این رابطه نوشت: «روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی به‌نقل از یک سخنگوی کواکس نوشته است که هیچ مانع قانونی بر سر راه ایران برای تهیه واکسن وجود ندارد ایران توانسته مجوز لازم از دفتر ویژه نظارت وزارت دارایی آمریکا بر اموال خارجی (اوفک) را با هدف استثناء قائل شده برای پرداخت هزینه‌های خرید واکسن را دریافت کند». (سیاست روز ۱۸آذر ۹۹)

موضوع دیگر ساخت واکسن در داخل ایران است در این رابطه نیز آخوند روحانی وعده‌های دروغین می‌دهد، و ملک‌زاده معاون پیشین تحقیقات و فنآوری وزارت بهداشت اذعان کرد این واکسن هنوز در طی مراحل اولیه است.

او در استعفای اعتراضی خود صحبت از واکسن تولید داخل را معرکه‌گیری توصیف کرد. (خبرگزاری مهر ۳۰آبان ۹۹)

تبلیغات ضد واکسن توسط حاکمیت آخوندها به‌قدری جریان داشت که عباس آقازاده رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی روز ۱۷آذر در نامه‌یی به اسحاق جهانگیری نوشت: «دستورات لازم را صادر بفرمایید تا لشکر دروغپردازان و حیله گران و شیادان از تریبونهای رسمی مانند صدا و سیما محروم شوند و بیش از این با تبلیغ اراجیف ضد علمی بر روح و روان ملت ایران خدشه و ضربه وارد نکنند.

تبلیغات شرم‌آور ضد واکسن و اشاعه تئوریهای ضد علمی و بی‌شرمانه متضاد با منافع واقعی مردم در امر سلامت و بهداشت باید متوقف شود تا راه موفقیت برنامه بهداشتی جامع‌نگر و آینده محور باز و هموار شود».

چشم انداز تولید واکسن در داخل کشور نیز به حدی دور است که آقازاده در بخشی از نامه‌اش نوشت: «به نتیجه رسیدن تلاش‌های شرکتها و مؤسسات ایرانی برای تولید واکسن فوق به مدت زمانی نیاز دارد که صرف این مدت باز هم ما را در مقابله با اپیدمی و پاندمی ویروس کرونا بیشتر عقب نگه خواهد داشت…»

رئیس نظام پزشکی رژیم در هراس از نخریدن واکسن و عدم ثبت سفارش توسط آخوندهای حاکم نوشت: «به‌طور روشن خواهشمند است دستور فرمایید تا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر وزارتخانه‌ها و نهادهای ذیربط مسأله ثبت سفارش و خرید واکسن ضدکرونا را در اولویت برنامه‌های بهداشتی آینده‌نگر کشورمان قرار دهد». (خبرگزاری تسنیم ۱۷آذر۹۹)

البته ادعای فریبکارانه روحانی برای پیگیری و خرید واکسن بی‌دلیل نیست. او در وحشت از خشم داغداران و مطالبات جوانان مجبور است ادعاهای روز چند روز قبل خود ـ مبنی بر بی‌اثر بودن واکسن ـ را پس بگیرد و ژست «اراده و تصمیم و دستور برای خرید واکسن» بگیرد.

روزنامه حکومتی آفتاب یزد ضمن اشاره به این که واکسن در سایر کشورها به صورت رایگان توزیع می‌شود، نوشت:

«مطالبه جدی مبنی بر خرید واکسن کرونا بین مردم ایجاد شده است. نکته بسیار مهمی که در این میان وجود دارد این است که اگر دولت ایران نتواند طی ماه‌های آینده این مشکل را حل کند اثرات منفی را در میان مردم به وجود می‌آورد به این دلیل که افراد جامعه خودشان را در مقایسه با جوامع دیگر قرار می‌دهند. از طرفی هم به این دلیل که توقعات در جامعه بالا رفته است» (آفتاب یزد ـ ۱۸آذر ۹۹)

بله! هیچ اراده، تصمیم و دستوری برای خرید واکسن وجود ندارد. خامنه‌ای و روحانی فقط و فقط اراده کرده‌اند که تا جایی که امکان دارد، با استراتژی کلان تلفات کرونایی مردم را به میدان مین کرونا سوق دهند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/70b38faa-4ce4-43d4-a29e-45550bcdfa94"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات