728 x 90

احتکار در ابعاد نجومی در حاکمیت آخوندی!

احتکار برنج
احتکار برنج

این روزها رسانه‌های حکومتی و به‌خصوص تلویزیون حکومتی خبرهای زیادی از کشف اجناس احتکارشده در ابعاد زیاد منتشر می‌کنند.

از جمله این موارد کشف احتکار ۵۰۰میلیارد تومانی در جنوب تهران، کشف انبار داروی احتکارشده در کرج توسط دختر نعمت‌زاده، وزیر قبلی صنعت و تجارت در دولت روحانی، کشف انبار لوازم آرایشی در اردبیل، کشف تعداد ۵هزار حلقه لاستیک ماشین سنگین به در لنجان اصفهان و...

در زمینه کشف یک انبار و مواد احتکارشده در آن در جنوب تهران خبرگزاری مهر ۲۷مرداد ۹۷ نوشت: «اجناس کشف شده این انبار شامل انواع مواد غذایی از قبیل: برنج، حبوبات، نشاسته، چای، ادویجات و دهها هزار حلقه لاستیک انواع خودرو‌های صنعتی و سواری به همراه دهها هزار رینگ خودرو و بیش از ۳هزار پالت چوب‌ ام.دی.اف مجموعاً به ارزش تقریبی ۳۲۰میلیارد تومان شناسایی و کشف شد».

در زمینه کشف داروهای احتکارشده توسط دختر وزیر دولت قبلی آخوند حسن روحانی سایت حکومتی راه دانا ۲۱مرداد هم نوشت: «یک انبار مواد دارویی در استان البرز کشف شده است که بالغ بر ۵میلیون و ۴۶۲هزار و ۲۰۰عدد داروی ایرانی، تعداد یک میلیون و ۲۹هزار عدد داروی خارجی و ۹۸هزار و ۳۰۵داروی تاریخ گذشته از این انبار کشف و ضبط شده است. ارزش داروهای ضبط شده از این انبار بالغ بر ۵میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان برآورد شده است».

انبارهای دیگری از مواد غذایی نظیر برنج، رب گوجه، روغن، حبوبات و سایر کالاهای اساسی احتکار شده است.

احکتارهای صورت‌گرفته فقط منحصر به تهران، کرج و اصفهان نیست بلکه در بسیاری از شهرهای آذربایجان، کرمان، یزد، قزوین، زنجان، شیراز و... احتکارهای دهها و میلیارد تومانی صورت گرفته است.

در زمینه تخلف شرکتهای واردکننده گوشت مدیرکل روابط عمومی و تشریفات سازمان تعزیرات حکومتی گفت: «پرونده ۱۱شرکت واردکننده گوشت قرمز گوسفندی که از یکم دی سال ۹۵ تا پنجم فروردین امسال ارز دولتی برای واردات دریافت کرده‌اند، در سازمان تعزیرات تشکیل شده است. ارزش گوشت وارداتی احتکارشده ۷۷۸میلیون دلار ارز دولتی بوده است».(خبرگزاری ایرنا ۱۵مرداد ۹۷)

در یک انبار دیگر در جنوب تهران ۸۸۰۰تن برنج خارجی وارداتی احتکار شده است که با ارز دولتی وارد شده است.(باشگاه خبرنگاران ۲۷مرداد ۹۷)

ابعاد نجومی احتکارها بیانگر این است که مهره‌های دانه‌درشت حکومتی دست‌اندرکار هستند آن‌چنان که دختر نعمت‌زاده دست‌اندرکار احتکار دارو است.

بسیاری از کالاهای احتکارشده از جمله برنج، گوشت، دارو، چای، لاستیک خودرو و... نیز وارداتی و با ارز دولتی وارد شده‌اند، ارز دولتی برای واردات نیز به تجار غارتگر حکومتی و نهادهای دولتی داده می‌شود.

اخیراً بانک مرکزی بخشی از اسامی شرکتها و نهادهای حکومتی را منتشر کرده که با ارز دولتی ۴۲۰۰تومانی جنس وارد می‌کنند، اما با نرخ بازار آزاد ۹هزار، ۱۰هزار تومانی و بیشتر جنس را به بازار عرضه می‌کنند.

فی‌المثل تعداد افراد و شرکت‌هایی که با ارز دولتی برنج وارد کرده‌اند بالغ بر ۱۰۶فرد و شرکت حکومتی است، اما ۸۸۰۰تن از همین برنج‌های خارجی در انباری در جنوب تهران، ۷۷۰هزار کیسه برنج در یاسوج، ۴۳۵تن برنج در کرمانشاه و... کشف می‌شود.

بالغ بر ۹۰فرد و شرکت تایر خودرو وارد کرده‌اند در حالی‌که دهها هزار حلقه لاستیک انواع خودرو‌های صنعتی و سواری در انباری در جنوب تهران و هزاران حلقه در اصفهان و... احتکار شده است.

هم‌چنان که اشاره شد جای هیچ شک و ابهامی باقی نمی‌ماند که این موارد توسط نهادها و عناصر حکومتی احتکار شده است، زیرا بزرگی حجم کالاهای احتکارشده نشان می‌دهد یک فروشنده خرده‌پا هرگز توان احتکار با این ابعاد کلان را ندارد.

کشف این میزان احتکار با ابعاد کلان آن هم در سراسر کشور بیانگر وجود یک ساختار فاسد است که پشت قضیه احتکار در استانهای مختلف کشور است.

ساختاری فاسد در اقتصادی فاسد که مشخصه اصلی آن نهادینه بودن است.

این در حالی است که علی خامنه‌ای در سخنرانی چندی پیش منکر آن شد و گفت‌: «فساد به‌صورت موردی است نه سیستمی».

آخوند احمد خاتمی، امام‌جمعه خامنه‌ای در تهران نیز مدعی است: «فساد است و فساد سیستماتیک در جمهوری اسلامی ایران یک دروغ است».

اما واقعیت این است که همین حرفهای خامنه‌ای و آخوند احمد خاتمی برای لاپوشانی فسادی است که از رأس رژیم شروع شده است.

اسحاق جهانگیری، معاون آخوند حسن روحانی، ناگزیر شد اعتراف کند که فساد در رأس نظام است: «فساد در کشور وجود دارد و متأسفانه بزرگ شده و به برخی مسئولان بالای کشور رسیده است، در دوره‌ای که می‌شد و می‌بایست جلوی فساد را می‌گرفتند، نگرفتند و برخی مسئولان کشور را آلوده کردند».(خبرگزاری ایرنا ۲۷مرداد ۹۷)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/af3963ac-19c9-4d01-a518-541f6c11aec3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات