728 x 90

اسب فلج، زیر پای دولت فلج

سخن روز
سخن روز

با تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهور جدید ارتجاع، جنگ‌وجدال باندهای حکومتی بر سر ترکیب کابینه و منابع مالی و انتقال دولت و خزانه به پزشکیان بالا می‌گیرد.

در نخستین قدمها، انتصابات پزشکیان موضوع جدال شد و با حملات شدید پس از انتصاب جواد ظریف به‌عنوان معاون راهبردی، اوج گرفت تا آنجا که خبرگزاری سپاه از زبان کاربران خود با اشاره به‌ظریف نوشت: «دوباره جاسوس پیدایش شد!».

کیهان ولایت هم روز ۱۳مرداد نوشت: «ظریف غیر از سوءمدیریت در حوزه دیپلماسی و تحمیل خسارت‌های سنگین، چه تخصص و دانش دیگری دارد که بخواهد تعیین راهبرد دولت به عهده بگیرد؟».

پیش از این نیز پاسدار شریعتمداری نمایندهٔ خامنه‌ای در کیهان با اشاره به «شورای راهبری» ظریف، که برای معرفی گزینه‌های کابینه تشکیل شده بود، نوشت: «اطرافیان پزشکیان در کارنامهٔ خود همراهی با سرویسهای اطلاعاتی دشمن محکومیت‌های امنیتی و آلودگی به‌فساد دارند» و به‌او هشدار داد: «دیری نمی‌پاید که دولت شما با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد شد» (سرمقالهٔ کیهان۳مرداد).

حداد عادل نیز به نحو مشابهی به‌پزشکیان هشدار داد: «اگر پزشکیان خودش برای انتخاب کابینه تصمیم بگیرند، در مجلس مشکلی نخواهد بود؛ اما اگر فهرستی به‌ایشان داده شود که اینها را ببرید مجلس، این دردسرساز است» (خبرگزاری تسنیم ـ ۷مرداد).

کشمکش و مناقشه میان باندها و دستجات متخاصم، به‌ترکیب کابینه محدود نمی‌شود؛ دعوای سخت دیگری بر سر منابع مالی و مشخصاً بر سر خزانهٔ دولت، که دارد دست به‌دست می‌شود، جریان دارد.

باند غالب مدعی است که دولت رئیسی خزانه و همه چیز را پر و پیمان تحویل پزشکیان می‌دهد. در این رابطه کیهان خامنه‌ای (۱۹تیر) در مقاله‌یی با عنوان «اسب زین‌شده زیر پای دولت چهاردهم» بر سر پزشکیان منت گذاشت که در شرایط مطلوبی «سکان اداره کشور را به‌دست می‌گیرد». در مقابل، سایت حکومتی بهارنیوز (۱۱مرداد) نوشت: «نه‌تنها اسب زین‌شده‌ای وجود ندارد بلکه اسبی فلج در اختیار دولت چهاردهم گذاشته شده است».

همین منبع با تأکید بر این‌که «دولت چهاردهم از لحاظ مالی به‌شدت در مضیقه است»، نوشت: «ابتدا داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت سیزدهم، روز پنجم مرداد ماه اعلام کرد خزانه با موجودی ۳۰هزار میلیارد تومانی به دولت بعد تحویل داده خواهد شد اما تنها یک روز بعد، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد این دولت، در نامه‌یی به‌محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری، موجودی خزانه را ۱۸.۵هزار میلیارد تومان اعلام کرد».

در ادامهٔ همین مطلب، تصریح می‌شود که «تنها نکتهٔ این اظهارات، اختلاف آماری عجیب در مبلغ موجودی خزانه نبود؛ چرا که بررسیها نشان می‌دهند این ارقام اعلام‌شده در برابر حقوق و دستمزدهای پرداختی دولت در هرماه، تقریباً هیچ هستند. وزارت اقتصاد در واکنش به این موضوع اعلام کرد: "آخرین گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی از وضعیت خزانه مربوط به پایان تیرماه یعنی پس از پرداخت حقوق کارمندان دولت بوده است و طبیعتاً حقوق مردادماه به‌تدریج و با وصولی‌های به خزانه تأمین می‌شود"».

پیش از این هم، سایت عصر ایران (۷مرداد) در مطلبی با عنوان «کشوری تعطیل با خزانه‌ای جارو شده» نوشته بود: «موجودی نقدی خزانه ۱۰.۵هزار میلیارد تومان است که حدود ۱۷۰میلیون دلار می‌شود. برای این‌که بدانیم این رقم به‌معنای واقعی کلمه برای خزانه کشوری مانند ایران در حکم "هیچ" است کافی است بدانیم... موجودی کنونی خزانه‌ای که دولت سیزدهم تحویل دولت چهاردهم می‌دهد، تنها برای دادن حقوق ۲ الی ۳روز کارمندان دولت کفایت می‌کند».

مفهوم اسب فلج زیر پای دولت فلج را حداد عادل پدر زن مجبتی خامنه‌ای، با مضمونی سیاسی، به‌رئیس‌جمهور نورسیدهٔ نظام گوشزد کرده است.

حداد عادل روز ۷مرداد در تلویزیون رژیم در هشداری معنی‌دار خطاب به پزشکیان گفت: «گرفتاری اصلی شما مسائل اقتصادی است پس متمرکز بشوید روی آن، با مسائل فرهنگی دردسر برای دولت خودتان درست نکنید بروید سراغ مسائل اقتصادی».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b1dc6411-9ee1-4c68-a146-190281012229"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات