728 x 90

اعتراف به دزدی دریایی برای باجگیری - مروری بر رسانه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی سه‌شنبه ۱۶دی، حاوی اعترافات مهمی در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و روابط بین‌المللی رژیم هستند. البته این اعترافات همه در چارچوب جنگ قدرت و حمله به رقیب بیان شده‌اند. در زمینه اقتصادی اعتراف به چپاول حکومتی و اعتراف به نقش حاکمیت در آلودگی هوای شهرها برجسته است. و پا به پای این مطالب اعتراف به نفرت مردم از نظام و وحشت از تشدید انزوای جهانی دیده می‌شود. نکته خاص در روزنامه‌های امروز اعتراف به دزدی دریایی در خلیج‌فارس و ربودن کشتی کره‌ای است.

اعتراف به دزدی دریایی برای باجگیری

وطن امروز از باند خامنه‌ای با تیتر درشت «دزد گرفتیم» در صفحه اولش نوشته است: « توقیف این نفتکش در آب‌های خلیج‌فارس می‌تواند حامل پیامی جدی به دولت کره‌جنوبی باشد؛ پیامی که سئول را میان ۲ گزینه پرداخت بدهی قدیمی‌اش به تهران یا امنیت برای استفاده از شاهراه آبی خلیج فارس و ارتباط با شرکای عربی‌اش قرار می‌دهد. توقیف نفتکش کره‌جنوبی بیش از هر زمان دیگری می‌تواند نشان از عزم جدی برای وادار کردن کره‌جنوبی به پرداخت بدهی‌هایش به کشورمان باشد».

آرمان از باند مغلوب هم اظهارات علی بیگدلی کارشناس حکومتی را انعکاس داده که گفته است: «درست است که کره جنوبی از طریق بانکی نمی‌تواند مطالبات ایران را پرداخت کند اما اصول بشردوستانه حکم می‌کند که این کشور حداقل مقداری از بدهی خود را از طریق پرداخت دارو و واکسن جبران کند».

نظام فاسد و ناکارآمد در برابر مردم بی‌اعتماد

عام‌ترین مضمون مشترک در مطالب روزنامه‌ها در مورد مسائل اجتماعی و اقتصادی اعتراف به نفرت مردم از نظام و ناکارآمدی نظام است.

آفتاب یزد زیر عنوان«درب شورای شهر را ببندیم چه اتفاقی رخ می‌دهد»نوشته است: «مردم کما فی السابق اخبار را به‌صورت افراطی دنبال می‌کنند و درباره آن اظهارنظر می‌نمایند ولی برای ایده‌ها و نگاهها ی سیاسیون کشور از جمله آن‌هایی که در پاستور، بهارستان، بهشت و... میز و صندلی کسب کرده‌اند تره هم خرد نمی‌کنند».

«دعوای زرگری چپ و راست» عنوان مطلبی از مستقل است که از جمله نوشته است: «روی سخن با کسانی است که با رانت و لابی و پارتی و باند بازیهای سیاسی بر صندلی‌ها جلوس کرده و منفعت‌طلبانه به نفع خویش و اطرافیان حکم می‌رانند، مسبب فروپاشی اعتماد مردم هستند».

مردم‌سالاری هم در تیتر مطلب خود خیلی نکات را اذعان کرده و نوشته: «آلودگی هوا مثل بقیه معضلات برای مسئولان عادی شده است، بی‌تصمیمی برای تعطیلی تهران!».

«سایه مجلس بر سیاست خارجی» عنوان مطلب روزنامه ابتکار است که ضمن حمله به مجلس رژیم به وضعیت آچمز نظام اشاره کرده و نوشته است:«: کاهش تنش در روابط خارجی ایران در آینده نزدیک دور از دسترس می‌نماید». ابتکار علت دور شدن چشم‌انداز تنش را مصوبه مجلس برای غنی‌سازی ۲۰درصدی دانسته و در ادامه از باند رقیب می‌پرسد: «پرسش این است که آیا طرح‌هایی چنین به کاهش مشکلات سیاست خارجی و یا لغو تحریم‌ها می‌انجامد؟

مسئولیت‌پذیریش پیامدهای اجرای چنین طرح‌هایی به‌طور مستقیم متوجه چه طرف‌هایی است؟».

نظام در تنگنای سیاسی، نظامی و امنیتی

ابراز وحشت از چشم‌انداز آینده نظام و ضرورت مذاکره و تسلیم حرف مشترک روزنامه‌های باند مغلوب است.«خطر بالا‌گرفتن تنش بین ایران و آمریکا»مطلب روزنامهٔ ستاره صبح است که با اشاره به تحریم‌ها و انزوای منطقه‌یی رژیم نوشته: «هدف این فشارها قرار دادن نظام در یک تنگنای سیاسی، نظامی و امنیتی است تا در نهایت حضور نظام در منطقه محدود شود». بعد هم با اشاره به فضای انفجاری جامعه خطاب به سردمداران نظام افزوده است« راهی کم‌هزینه‌تر از مذاکره با آمریکا وجود ندارد؛ زیرا انباشت مشکلات داخلی کشور، راهی جز استفاده از ابزار دیپلماسی مذاکره باقی نگذاشته است».

«انتقام دیپلماتیک یا عملیات روانی!». نام مطلبی است در جهان صنعت. که تأکید کرده پرونده مناسبات رژیم با آمریکا هر روز«زمخت تر»می‌شود و آمریکا اگر این گره با دست باز نشود با نیروی نظامی آنرا باز خواهد کرد. در ادامه هم به نظام توصیه کرده: «کوچک‌ترین رفتار غیردیپلماتیک می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به هر دو کشور وارد کند. پس پیشنهاد می‌شود مجلس هم با طرح‌های تحریک‌آمیز باعث تنش‌زایی در این شرایط خاص نشود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4cd882ee-2aea-49f2-84ad-89930addc22a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات