728 x 90

اعتراف رژیم به بیش از ۳۰ هزار دستگیری قیام

سخن روز
سخن روز

خلیفه خونخوار ارتجاع که با کشتار صدها جوان شورشگر و دستگیریهای گسترده درصدد خاموش کردن صدای قیام سراسری برآمده بود و با خشم آتشین مردم و شعارهای «خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیرخاک» روبه‌رو شد؛ طی این پنج ماه در سلسه‌یی از دست و پازدنهای مذبوحانه و رسوای تبلیغاتی تلاش می‌کرد از زبان سرکردگان سپاه و نمایندگانش در جمعه‌بازارها از خود چهره‌یی عرضه کند که گویا خیلی «خشونت پرهیز» و «رئوف» تشریف دارد! اما در آخرین نمایشی که در همین راستا تحت عنوان «عفو زندانیان» به روی صحنهٔ پروپاگاندای حکومتی برد، ناگزیر از اعترافهایی شد که گوشه‌یی از آنها به مصداق «دم خروس» از قبای رسانه‌های ملایان بیرون زده است.

نخستین و مهمترین آنها اعتراف صریح به رقم ۳۰هزار دستگیری در جریان قیام است. در این باره رسانه حکومتی رویداد ۲۴روز ۱۸بهمن ۱۴۰۱ با اشاره به این‌که هر سال به‌مناسبت ۲۲بهمن «حدود ۳۰ تا ۴۰هزار» زندانی آزاد می‌شوند، می‌نویسد: «امسال حدود ۱۰۰هزار نفر بخشیده شده‌اند که نسبت به سال‌های گذشته رقم بسیار بزرگتری است». این منبع سپس اظهارات سال گذشتهٔ حسن نوروزی، نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس رژیم را یادآوری کرده که ضمن اعلام رقم «۲۴۰ هزار» زندانی در ایران و مشکل شدید تراکم جمعیت گفته بود «این رقم باید به ۲۰هزار نفر برسد». رویداد ۲۴سپس اضافه می‌کند که «حداقل ۲۰۰هزار زندانی در زندانهای ایران تا سال گذشته حضور داشتند. ۳۰هزار زندانی و بازداشتی اعتراضات اخیر ۱۵درصد جمعیت کل زندانیان کشور است که آمار قابل توجهی است».

مقاومت ایران تنها طرفی بود که بر اساس اطلاعات موثق، آمار دستگیریها در کل کشور را ۳۰هزار نفر اعلام کرد». رقمی که به‌طور ثابت و مستمر در صفحه سیمای آزادی نقش می‌بست. در این اعلان روزانه، علاوه بر تعداد دستگیر شدگان، از آغاز قیام (در شهریورماه گذشته) آمار شهیدان نیز اعلام می‌شد که آخرین آمار آن ۷۵۰نفر است. اسامی و مشخصات و سایر اطلاعات ۶۴۸تن از این شهیدان سرفراز نیز به تدریج و روزانه از طریق سیمای آزادی به‌آگاهی هموطنان رسیده است.

این تنها موردی نیست که صحت و دقت خبرها و به‌خصوص آمارهای مربوط به جنایتهای رژیم، مهر تأیید می‌خورد؛ شمار شهیدان قیام آبان۹۸ را هم که رژیم هیچ‌گاه حاضر نشد فاش کند، مقاومت ایران ۱۵۰۰تن اعلام کرد. آماری که بارها از جانب مجامع بین‌المللی مورد استناد قرار گرفت. بگذریم که این آمار بر اساس محتاطانه‌ترین ارزیابی‌ها و بر اساس اطلاعات موثق به‌دست آمده اعلام گردید و بعداً برخی تحقیقات از رقم بیش از ۳هزار نفر هم درباره شهیدان قیام آبان ۹۸ سخن به میان آوردند.

برملا شدن گوشه‌یی از حقایق مربوط به وضعیت زندانها و تراکم وحشتناک جمعیت بعد از دستگیریهای قیام نیز اعتراف ضمنی به استفاده از «دستگیریهای گسترده» در کنار کشتار و اعدام است. در این باره نیز همین منبع می‌نویسد: گزارشهایی که در جریان اعتراضات از زندان فشافویه تهران به دست رویداد۲۴ می‌رسید حاکی بود که تعداد بازداشتی‌ها به قدری زیاد بوده که افراد جای خوابیدن نداشتند. یکی از بازداشت شدگان زندان فشافویه درباره شرایط این زندان گفته افراد مجبور بودند روی پله‌ها بخوابند و حتی راهرو‌ها گنجایش این تعداد بازداشتی را نداشت. اضافه شدن ۱۵درصد جمعیت زندانیان کل کشور ظرف مدت چهار ماه به جمعیت زندانها به‌معنای اضافه شدن هزینه بسیار گزافی برای نگهداری آنهاست... شهریورماه امسال مهدی حاجیان سخنگوی فراجا اعلام کرده بود که برای نگهداری هر زندانی در زندان ماهیانه ۱۰میلیون تومان هزینه می‌شود. در صورتی که آمار ۳۰هزار بازداشتی در جریان اعتراضات اخیر صحت داشته باشد، بالغ بر ۳۰۰میلیارد تومان ماهانه و ۳هزار و ۶۰۰میلیارد تومان سالانه به هزینه‌های سازمان زندانها اضافه خواهد شد». و نتیجه می‌گیرد «طبیعی است که اضافه شدن ناگهانی چند ده‌هزار نفر زندانی از توان مالی حکومت خارج است».

اذعان به ورشکستگی مالی دولت رئیسی جلاد در عبارت بالا موج می‌زند و ذکر آن به‌عنوان دلیل آزاد کردن ۱۰۰هزار زندانی، در عین‌حال نشان می‌دهد که «مانور عفو خامنه‌ای» تا کجا رسوا و مسخره از آب در آمده است. این نکته نیز پر واضح است که آزادی تحمیلی زندانیان قیام فراتر از دلایل مالی و کسر بودجه، دلایل سیاسی، مربوط به وضعیت انفجاری جامعه و فشارهای داخلی و بین‌المللی، دارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bd691b46-9648-458e-881a-29ae45619aee"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات