728 x 90

اولین درس در مذاکرات؛ نشستن سرجای خود - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی روز چهارشنبه هشتم دیماه، بیشترین عنوانها و مطالب به مذاکرات هسته‌یی اختصاص یافته و در کنار آن بحرانهای اقتصادی اجتماعی همراه با اعتراف به غارت و چپاول مردم از طرف بالاترین مقامات نظام و همچنین فقر فزایندهٔ مردم به چشم می‌خورد.

اولین درس در مذاکرات؛ نشستن سرجای خود

در مذاکرات هسته‌یی برجسته‌ترین نکته‌ای که روزنامه‌های باند مغلوب بر آن تأکید کرده‌اند ضرورت مذاکره مستقیم با آمریکا به‌رغم بی‌آبرویی برای باند حاکم تحت عنوان «انقلابی» است.

«بیم و امیدها در مذاکرات هسته‌ای» عنوان مطلب روزنامه آرمان است به قلم علی خرم مهرهٔ سابق وزارت‌خارجه رژیم که با اشاره به رد شدن پیش‌نویس های پیشنهادی رژیم نوشته است: «اولین درس مرتاضی دیپلماتیک برای هیأت مذاکره‌کننده جدید این بود که هرکس از راه برسد و بخواهد دست‌آوردهای گذشته را زیر سؤال ببرد و بازی را بهم بریزد، از سوی سایر هیأتها مطرود می‌شود». در ادامه با اشاره به دلواپسی کشورهای غربی در مورد نزدیک شدن رژیم به هسته‌یی یادآوری کرده است در ادامه این رویکرد غرب رژیم «در یک بازی خود باخته پیش می‌رود که جدای از خطر درگیری ناخواسته نظامی، همین مقدار کم تعاملات اقتصادی تجاری با جهان هم از دست خواهد داد که از دست دادن نقش منطقه‌یی و برعکس ترغیب همسایگان دور و نزدیک برای نقش‌آفرینی در ایران هم به‌دنبال آن خواهد بود».

«لغزندگی مذاکرات منجر به یک تصمیم بزرگ می‌شود» عنوان مطلبی در مردم‌سالاری است که دست روی تعارض ماهیت رژیم در تعامل با آمریکا از یک‌سو و در تعارض با مردم ایران از سوی دیگر نقطهٔ تأکید گذاشته و نوشته است: «. ایران هم‌چنین در یک جنگ هیبت و حیثیت با دولت یکدست شده ابراهیم رئیسی با تفکر حاکم بر نظام جمهوری اسلامی‌تحت عنوان تفکر انقلابی روبه‌روست که اگر بخواهد زمینه‌های یک نوع مبادله و سازش را با طرف مقابل فراهم آورد، مفهوم انقلابی به‌عنوان ستون فقراتی این دولت و رویکرد نظام حکومتی با پرسش‌های جدی منتقدان و مخالفان روبه‌رو خواهد شد. اگر چه توافق و رفع تحریم‌ها می‌تواند نسیمی‌را برای توده‌های مردم به همراه داشته باشد ولی پس از آن می‌تواند به ضد خود تبدیل و زمینه انتقادهای مردم را نسبت به سیاست‌های بلندمدت دهه‌های اخیر فراهم آورد».

«تضاد عقیده و عمل» هم عنوان مطلبی در اعتماد است که با اشاره به مخالفتهای باقری کنی با برجام قبل از دولت رئیسی نوشته است: «؟ مذاکره کردن مثل مُرده‌شوری نیست که هر مرده‌ای با هر ایمانی و اخلاقی و عملکردی را بتوان شست و برای مُرده‌شور فرقی نکند. مذاکره سیاسی از تعهد و درک کارشناسی و سیاسی بیرون می‌آید. کارشناسی که مخالف یک ایده یا فرآیند است، برحسب تعهد حرفه‌یی و کارشناسی باید موضع خود را بگوید».

دست در جیب مقامات بکنید کسری بودجه حل می‌شود!

از بحرانهای اقتصادی اجتماعی که در روزنامه‌های حکومتی منعکس شده اعتراف به ابعاد نجومی غارت داراییهای مردم توسط مقامات حکومتی است.

«انسداد مجاری فساد حدود دو برابر بودجه سال۱۴۰۱ برای کشور درآمد دارد» این حرف فرشاد مومنی است در روزنامه ستاره صبح که در برابر جمعی از مدرسین حوزهٔ قم گفته است: «فقط بر اساس داده‌های انتشاریافته دیوان محاسبات درباره تفریغ بودجه سال۹۷ و ۹۸ تنها از طریق بستن بخشی از مجاری فساد می‌توانید معادل دو برابر بودجه عمومی سال۱۴۰۱ عایدی داشته باشید». در ادامه هم افزوده «طی ۳۰ساله گذشته چیزی حدود ۳۵۰میلیارد دلار از منابع بین نسلی کشور نابودشده است. خود وزارت مسکن می‌گوید که در ۳۰ساله گذشته معادل ۲۰۰میلیارد دلار ما فقط اتلاف منابع در بخش مسکن داشتیم. اوضاع و احوال جایگاه ایران در بین کشورهای دنیا از نظر پاک‌دامنی اقتصادی یکی از شرم‌آورترین جایگاهها در دنیا است».

جهان صنعت هم خبر از یک فقره چپاول نجومی دیگر داده و به‌نقل از ابوترابی عضو مجلس آخوندی که در دعوای باند برملا کرده نوشته است: «۳۰۰هزار میلیارد تومان اموال نامشروع مسئولان را برگردانید».

روزنامه شرق هم خبر از خیز دولت رئیسی برای یک چپاول نجومی از جیب مردم داده و در شرح روش دجالگرانه دادن سهمیه بنزین به هر ایرانی نوشته است: «اگر به هر فرد ماهی ۱۵لیتر بنزین (نیم‌لیتر در روز) تعلق بگیرد، کل سهمیه بنزینی که روزانه دولت به ۸۳میلیون شهروند ایرانی تحویل خواهد داد، ۴۱میلیون لیتر خواهد بود. اما مابقی آن یعنی روزانه قریب ۴۴میلیون لیتر به چه قیمتی به فروش می‌رسد مشخص نیست. بعضی احتمال داده‌اند به قیمت فوب خلیج فارس که قیمتی بالاتر از ۲۰هزار تومان است محاسبه خواهد شد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4c5c73aa-218e-493d-91d5-265f85884143"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات