728 x 90

بازیهای فریبکارانه آخوند روحانی با آمار

بحران اقتصادی در ایران
بحران اقتصادی در ایران

حسن روحانی در جلسه هیات دولت با یادآوری روزهای سخت گذشتهٔ نظام و ابراز مسرت از این‌که تا این ساعت سرنگون نشده‌اند! به بیان آمار و ارقام مربوط به رشد منفی اقتصادی در فصل بهار امسال پرداخت و با غرور کاذب توأم با فریبکاری گفت:

«ما رشد اقتصادیمان در طول سه ماه اخیر طبق اعلام بانک مرکزی منهای شش دهم است» (ایسنا. ۲۷شهریور۹۹).

این همه فریبکاری آن هم از سوی رئیس‌جمهور یک نظام به‌اصطلاح دینی به چه علت است؟

«در گزارش مرکز آمار که متولی اصلی ارائه آمارهای اقتصادی است، رشد منفی فصل بهار با احتساب نفت به منفی ۳.۵ درصد رسیده است و بدون احتساب نفت هم، منفی ۱.۷ درصد محاسبه شده است». (اقتصاد نیوز۲۴شهریور۹۹)

اما با این وجود رئیس بانک مرکزی با انتشار یادداشتی در اینستاگرام رشد اقتصادی بهار امسال را منفی ۲.۸ درصد اعلام کرده است.

از نگاه بانک مرکزی، رشد اقتصادی بدون نفت منفی شش دهم درصد بوده است. و این همان رقمی است که روحانی آن را اعلام کرده است. او بین ارقام مرکز آمار که مسئول اصلی این نوع گزارش‌هاست و یادداشت اینستاگرامی کارگزار تحت‌امرش در بانک مرکزی، ترجیح داد در عصر انفجار اطلاعات، و با تصور این‌که کسی به حرفهای او به‌دقت گوش نمی‌دهد، به خیال خودش آمار امیدوار کننده‌ای عرضه کند! تازه در این مطالب به کدخدا (آمریکا) هم گوشزد می‌کند «لااقل درباره رقم رشد اقتصادی ما راست بگویید».!

جنگ آمارسازان از کجا تا کجا؟

تنها تعداد اندکی از کشورها (آن هم کشورهای جهان سوم و چهارم) هستند که دو مرکز جداگانه انتشار آمار دارند. رژیم آخوندی یکی از پر مناقشه‌ترین آنهاست. سالهاست که جنگی پر تلفات بین مرکز آمار و بانک مرکزی جاری است. با این‌که چند سال پیش دولت آخوند روحانی بنا به مصالحی به به‌نفع مرکز آمار رأی داد و قرار شد تنها این مرکز آمارهای هفت بار شسته در بخش‌های تجمیع را منتشر کند اما بانک مرکزی کوتاه نیآمد و به انتشار آمارهای خود ادامه داد. هر باندی که پشت بلندگو ایستاده باشد، بی‌توجه به فغان و فریاد رقیب، آمار یکی از این دو مرکز را که به نفع اوست در بوق و کرنا می‌کند. مانند همین امروز که آخوند روحانی مصوبه دولت دغل کار خودش را زیر پا گذاشته و آمار غیررسمی بانک مرکزی را به زبان می‌آورد. این آمار حداقل یک درصد کمتر رشد منفی نشان می‌دهد؛ که در وانفسای شکست برنامه‌های دولت آخوند روحانی در حوزه اقتصاد غنیمت است.

مسئول اعلام آمار، مرکز آمار است نه بانک مرکزی

جواد حسین‌زاده رئیس مرکز آمار در پاسخ این سؤال که «سال‌هاست مرکز آمار در کنار بانک مرکزی آمار شاخصهای کلان اقتصادی از جمله نرخ رشد اقتصادی و تورم را اعلام می‌کنند. گاه میان آمار‌های اعلامی این دو مرکز تفاوت‌های فاحشی وجود دارد. مگر می‌شود یک اقتصاد در یک سال دو آمار متفاوت درباره شاخصهای اقتصادی داشته باشد؟ گفت:

«مراکز آماری در دنیا وظیفه تولید آمار‌های رسمی را دارند. در تمام کشور‌های دنیا نیز تنها دستگاهی که در داخل نظام اداری هر کشوری وظیفه و هدف از تأسیس آن، اهداف آماری است فقط مرکز آمار یا سازمانهای ملی آمار هستند. مرکز آمار نیز بر اساس وظیفه قانونی خود یعنی تولید آمار و اهداف آماری تأسیس شده است. وی گفت: هدف اصلی بانک مرکزی سیاست‌گذاریهای پولی و مالی و حفظ ارزش پول ملی است» (خبرگزاری دانشجو. ۵مرداد۹۹).

چرا آمارهای اقتصادی مرکز آمار هم باورپذیر نیست؟

مرکز آمار که نزدیک به نیم قرن وظیفه اعلام شاخصهای اقتصادی کشور آن هم با جزئیات را به عهده دارد بیش‌از‌پیش در مرکز توجه و البته انتقادهاست. «عمده انتقادها نیز به نفوذ پذیری این مرکز از دولت و عدم همخوانی آمارهای اعلام شده با واقعیتهای بازار و وضعیت معیشتی مردم باز می‌گردد. جالب اینجاست اعتراض به آمارهای اعلام شده گاهی به فصل‌مشترک میان برخی کارشناسان اقتصادی و مردم تبدیل می‌شود» (جام جم. ۳۰تیر۱۳۹۹).

اگر بخواهیم تنها فهرستی از واکنش‌های دوطرف جنگ آمار‌سازان را ارائه دهیم یک رساله مفصل است چه رسد به بازخوانی این مطالب. فریبکاری و دغل بازی آخوند روحانی در این باره خودش بخشی از این روسیاهی‌ها و سفیدسازی هاست...

فریبکاری روحانی در آمارهای سال پیش

در سال۹۸ نیز با این‌که بانک مرکزی و مرکز آمار اختلافات خود را بر سر میزان رشد اقتصادی برملا کردند باز این آخوند مردم فریب بود که به‌رغم مصوبه دولت تحت‌امر خودش مبنی بر رسمیت یافتن مرکز آمار، باز جانب بانک مرکزی را گرفت چون آمارهای این نهاد برایش خوشایندتر بود.

روحانی، در جلسه ۲۵خرداد دولت، به آمار بانک مرکزی درباره وضعیت اقتصادی در سال گذشته اشاره کرده و رشد اقتصادی سال۹۸ بدون احتساب نفت را ۱.۱ درصد اعلام کرد.

-رشد اقتصادی ایران در سال ۹۸

رشد اقتصادی ایران در سال ۹۸

روحانی رشد مثبت اقتصادی را بر اساس داده‌های بانک مرکزی اعلام کرد در حالی که مرکز آمار رشد اقتصادی در سال۹۸ را با احتساب درآمدهای نفتی و بدون آن "منفی" اعلام کرده بود. بنا بر اعلام مرکز آمار رشد اقتصادی ایران در سال گذشته بدون احتساب نفت به منفی ۶ دهم و با احتساب نفت به منفی۷ رسید.

بانک جهانی چه می‌گوید؟

برآورد بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران در سال گذشته میلادی (۲۰۱۹) منفی۲.۸ درصد بوده است. بانک جهانی هم‌چنین پیش‌بینی کرده اقتصاد ایران در سال جاری میلادی ۳.۵ درصد کوچکتر شود و در سال بعدی میلادی (۲۰۲۱) اقتصاد ایران با خروج از رکود ۱.۲ درصد رشد کند.

کاهش ۱۵درصدی تولید ناخالص داخلی

آخرین مطلب درباره وضعیت رشد منفی اقتصادی را از زبان وزیر اقتصاد آخوند روحانی وام می‌گیریم که می‌گوید

شیوع کرونا رشد منفی اقتصاد ایران را به ۱۵درصد رساند.

«فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد ایران، در نشست علنی مجلس ضمن یادآوری این‌که نرخ رشد اقتصاد ایران در سال گذشته خورشیدی نیز منفی بوده، از کاهش ۱۵درصدی تولید ناخالص داخلی این کشور به‌دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد. صندوق بین‌المللی پول هم برآورد کرده بود که رکود اقتصاد ایران در سال۲۰۲۰ به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و افت قیمت جهانی نفت به ۶درصد برسد» (یورونیوز. ۱۸خرداد۹۹).

اشک تمساح روحانی برای گرانی

بخش‌های دیگری از اعترافات نیمه‌کاره و سلب مسئولیتهای روحانی از خود و نظام آخوندی در همان مصاحبه کوتاه آمده است. او در حالی که از وضعیت وخیم معیشت مردم، خود را متأسف نشان می‌داد اما تقصیر را به گردن گرانی می‌اندازد که به مردم ستم می‌کند!

بگذار آخوند روحانی در دروغگویی سقف‌های جدیدی بزند اما دور نیست که مردم باعث و بانی گرانی‌ها و تورم و خانه خرابی‌های‌شان که کسی جز نظام ولایت فقیه و دولت و کارگزارانش نیستند، از اریکهٔ قدرت به زیر کشند و در برابر عدالت و قانون قرار دهند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9d3a668d-ad3f-48dd-803d-eba581909ef4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات