728 x 90

بالا گرفتن بحران درونی رژیم بر سر بودجه و چشم‌انداز رابطه بحرانی رژیم با دولت جدید آمریکا -مروری بر رسانه ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی روز ۱۶بهمن در مورد روز صدور حکم دادگاه بلژیک علیه اسدالله اسدی دیپلمات رژیم، در یک سکوت هماهنگ به سر می‌برند. روزنامه‌ها به‌رغم این‌که در ایام معروف به دههٔ ضجر، مأموریت سرخ نشان دادن چهرهٔ نظام را به عهده دارند عرصهٔ بروز جدی‌ترین بحرانهای اقتصادی اجتماعی شده‌اند. از شکست وعده‌درمانیها در مورد ورود سه تا ۴میلیون دوز واکسن روسی تا بالا گرفتن بحران درونی رژیم بر سر بودجه و چشم‌انداز رابطه بحرانی رژیم با دولت جدید آمریکا.

در مورد ورود واکسن روسی روزنامه آرمان نوشته است: «پیش‌بینی می‌شد، سه تا چهار میلیون دوز واکسن به ایران بیاید و بعدها، برخی از مسئولان از واردات دو میلیون واکسن اسپوتنیک روسیه خبر داده بودند روز گذشته این روند با کاهش روبه‌رو شد و محمدرضا شانه‌ساز، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو رقم واردات این واکسن کرونا را ۵۰۰هزار دوز اعلام کرد، یعنی برای ۲۵۰هزار نفر از جمعیت بیش از ۸۰ میلیونی ایران. با این تعداد واکسن، همه کادر درمان نمی‌توانند واکسن بزنند، چه برسد به جمعیت ۱۵میلیون نفری و آسیب‌پذیر جامعه در برابر کرونا».

روزنامهٔ آفتاب یزد هم نوشته است «در شرایطی که تقریباً تمام کشورهای هم ردیف ایران و منطقه در حال واکسیناسیون هستند چرا هنوز تکلیف کشور ما و سیستم بهداشتی در این زمینه مشخص نیست؟». این روزنامه در دعوای باند به نظام گوشزد کرده است: «بهانه تحریم، بهانه خوبی نیست برای این کم‌کاری. واکسن چه خارجی و چه داخلی و چه ساخت هر کشوری از روسیه گرفته تا سوئد و غیره حق این مردم است. سیاسی‌کاری و حاشیه‌سازی کافی است. آقایان مسئول لطفاً دقیقاً بفرمایند پس دقیقاً چه زمانی قرار است واکسیناسیون شروع شود؟ حقوق‌های ۴۰، ۳۰، ۲۰ و... میلیون تومانی وقتی سر هر ماه به حساب بانکی‌تان از بیت‌المال واریز می‌شود یعنی باید در قبال آن خدماتی ارائه دهید نه این‌که از پشت تریبونها به جان هم بیفتید و وعده‌های صد من یک غاز دهید!».

در دعوای رأس نظام بر سر بودجه دو تیتر در روزنامه حکومتی اقتصاد سرآمد گویا هستند.

در تیتر اول به‌نقل از امیر معاون پارلمانی روحانی آمده: «دولت تصمیمی برای ارسال مجدد لایحه بودجه به مجلس ندارد». و در تیتر دوم به‌نقل از امیرآبادی فراهانی نایب‌رئیس مجلس آخوندی نوشته است: «برداشت از آیین‌نامه این نیست که بودجه پس از رد به کمیسیون برود».

روزنامه حکومتی جهان صنعت هم از لگدمال شدن توصیهٔ خامنه‌ای در جریان این جنگ گرگها در مجلس بر سر لایحه بودجه خبر داده و به‌نقل از آیتی عضو پیشین مجلس آخوندی نوشته است: «لایحه بودجه ۱۴۰۰ بالاخره در صحن علنی رد شد و به دولت بازگشت. صرف‌نظر از این‌که این موضوع ایراد جدی داشت و جهانگیری هم درباره نامه‌نگاری خود به رهبری و توصیه ایشان به قالیباف صحبت‌هایی کرده، نباید نقش رئیس مجلس در رد کلیات لایحه بودجه دولت را نادیده گرفت». این روزنامه در ادامه نوشته است: «. اگر قالیباف نظر مثبتی درباره لایحه بودجه داشت و واقعاً می‌خواست که مجلس به کلیات بودجه رأی بدهد، قبل از تشکیل جلسه علنی با نمایندگان صحبت و فضا را آماده می‌کرد. حتی به نامه رهبری که جهانگیری درباره آن صحبت کرده است، اشاره می‌کرد و می‌گفت نظر رهبری در این باره موافق است پس به آن رأی بدهید. ولی قالیباف برای رأی‌گیری کلیات بودجه در صحن یک کار نمایشی انجام داد و مثلا گفت صلاح است به کلیات بودجه رأی بدهیم». عضو سابق مجلس ارتجاع در ادامه نوشته است: «شواهد به‌خوبی گویای این موضوع است. البته درباره سخنان جهانگیری و تماس با بیت باید بگویم بیش از آن که جهانگیری با بیت رهبری در ارتباط باشد، قالیباف و هیات رئیسه با بیت رهبری در ارتباط هستند».

در حالی که روزنامه‌های هم‌سو با روحانی بر ضرورت تمکین با دولت جدید آمریکا و پذیرفتن پیشنهادات کشورهای اروپایی تأکید کرده‌اند، روزنامه‌های باند روحانی پیشنهادات ظریف و باند روحانی را مورد حمله قرار داده‌اند.

کیهان خامنه‌ای در یادداشت روز خود نوشته است: «عده‌یی در کشور آگاهانه اقدام به تحریف مواضع بایدن کرده و تلاش کردند این‌گونه وانمود سازند که اگر بایدن در انتخابات پیروز شود بلافاصله به برجام بازگشته و تحریم‌ها لغو خواهد شد. مواضع دو هفته اخیر مسئولان سیاست خارجی آمریکا نشان می‌دهد همان‌طور که قابل پیش‌بینی و مشخص بود، خیال بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها، سرابی بیش نبوده و ماجرا پیچیده‌تر از آن است که عده‌یی گمان کرده و تصور می‌کردند».

جوان وابسته به سپاه پاسداران با اشاره به ضدونقیض‌گوییهای ظریف – روحانی در مورد آمریکا نوشته است: «او سبک مواجی دارد که بیشتر منطبق بر جهت باد است. روزی که خود بر مسند قدرت نیست، مقصر گرانی‌ها مدیریت داخلی است و این‌که زبان دیپلماسی را بلد نیستند و روزی که او قوه مجریه را در دست دارد، آدرس مشکلات واشنگتن دی‌سی است و معترض که چرا به آمریکا «فحش» نمی‌دهید!».

روزنامهٔ دیگر باند مغلوب ابتکار هم در مورد آثار انزوای جهانی نظام آخوندی نوشته است: «ایران سال‌هاست که در سیستم رتبه‌بندی اعتباری بین‌المللی حضور ندار، بهتر بگویم رتبه بندی‌مان نمی‌کنند»، این روزنامه در ادامه نوشته است: «یک جمله کلیشه‌ای در ایران هست که می‌گوید ما همه منابع مالی برای توسعه را امروز داریم و نیازی به سرمایه‌گذاری خارجی نداریم! البته این امر در ذهنیت بسیاری در ایران به سبب تبلیغات زیاد نهادینه شده اما مغالطه ایست آشکار». این روزنامه در ادامه در حالی که نظام آخوندی را «ایران» نامیده افزوده است: «درک ما نسبت به جهان بسیار با واقعیت امروز جهان فاصله دارد و این روند توسعه ایران را به محاق می‌برد!».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/514715f0-ddb8-4eec-b3ba-fc2ca6136c69"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات