728 x 90

« باید منتظر سال سختی بین جامعه و حاکمیت باشیم»

سالی سختی بین جامعه و حاکمیت در راه است
سالی سختی بین جامعه و حاکمیت در راه است

فضای انفجاری جامعه، تحلیلگران حکومتی را به‌شدت دچار هراس کرده است، به گونه‌یی که آنها صراحتاً‌ هشدار می‌دهند که سال ۹۷ سال طوفانی و سال سختی بین جامعه و حاکمیت خواهد بود.

آنها هشدار می‌دهند که مردم معترض آتش زیر خاکسترند، هشدار می‌دهند که خامنه‌ای هر چه زودتر باید در مورد برجام بین دو راه ایستادن و تن‌ندادن و تسلیم و دست‌کشیدن از موشکی و دخالتهای منطقه‌یی تصمیم بگیرد و اگر تصمیم نگیرد، دیگران برای ما تصمیم خواهند گرفت.

بعضی از آنها هم به دولت روحانی پیشنهاد می‌کنند که دولت گزارش جامعی تهیه کند و به خامنه‌ای بدهد و در آن نشان دهد که وضعیت تا کجا وخیم و انفجاری است تا شاید خامنه‌ای به خود بیاید.

سایت رویداد ۲۴ وابسته به باند روحانی ۱۳فروردین ۹۷، جامعه پرجوش و خروش را «یک جامعه جنبشی» یعنی جامعه‌یی آماده قیام و خیزش می‌داند، به‌نحوی که این حاکمیت دیگر قادر به حل مشکلات روزمره آن نیست و «مسایل جاری به بحران تبدیل می‌شود».

از نظر این سایت وابسته به باند آخوند روحانی «گسل‌های جامعه ایران [بخوانید گسل مردم با رژیم] مدت‌هاست که فعال شده» و«معترضان مانند آتش زیر خاکستر هستند، اعتراضات تداوم خواهد داشت زیرا بحران تداوم خواهد داشت».

رویداد ۲۴ در ادامه مطلب خود چنین هشدار می‌دهد‌: «با بی‌توجهی به اعتراضات و سرکوب کردن، ما دیر یا زود وارد یک دوره کشمکش و تعارضات پرتنش و پرخشونت می‌شویم. لازم نبود اعتراضات دیماه رخ دهد تا متوجه شویم که جامعه دچار بی‌اعتمادی شده است».

رسول موسوی یکی از دیپلومات‌های سابق رژیم تصمیم‌گیران را ناگزیر به اتخاذ تصمیمات اساسی می‌داند و به آنها توصیه می‌کند حواسشان به داخل(خیزش و خروش مردم) باشد که در غیر این صورت از پس مشکلات با مردم برنمی‌آیند: «تصمیم‌گیران اصلی چاره‌یی جز اتخاذ تصمیمات اساسی ندارند و اگر این تصمیمات اتفاق نیفتد دچار شرایط بحرانی خواهیم شد. حوادثی که در چند وقت گذشته در کشور شاهد بودیم از دید آگاهان یک نشانه است و باید این نشانه‌ها را جدی بگیریم».(خبرگزاری ایسنا ۱۳فروردین ۹۷)

عبدالله ناصری یکی از عناصر باند موسوم به اصلاح‌طلب، سال ۹۷ را «سال سختی» برای رژیم می‌داند و توصیه می‌کند که «مجموعه‌یی از عملکردها در کل ارگانهای حاکمیتی سازماندهی شود»، وگرنه «باید منتظر سال سختی بین جامعه و حاکمیت باشیم».(سایت حکومتی جماران ۱۳فروردین ۹۷)

قاسم میرزایی نیکو یکی از اعضای مجلس ارتجاع نیز در زمینه نارضایتی مردم می‌گوید: «سیل انتقادها بالا رفته است و مردم به‌شدت ناراضی هستند گرفتاری‌های کشور افزایش یافته است و قطعا با ادامه این وضع سبک نارضایتی مردم هم بالا می‌رود. ضمن این‌که تنگ‌کردن عرصه برای سرمایه‌گذاران هم در بحرا‌ن‌های داخلی بی‌تاثیر نبوده است». (خبرگزاری ایلنا ۱۳فروردین ۹۷)

حسین راغفر، یکی از مهره‌های وابسته به روحانی، چشم‌انداز را آن‌قدر خطرناک می‌داند که برای گریز از مخاطرات رویارویی آتی رژیم با مردم پیشنهاد می‌کند دولت از علی خامنه‌ای درخواست کمک کند و خامنه‌ای خودش شخصا وارد صحنه شود.

راغفر نسبت به درهم‌ریختن شیرازه اقتصادی کشور چنین اذعان می‌کند: «در حال حاضر، در‌های اقتصاد کشور بدون توجه به ظرفیت‌های تولید باز شده‌اند و ما شاهد واردات به صورت گسترده هستیم. هم‌چنین شاهد افزایش قاچاق در کشور هستیم. در این شرایط فعالیت‌های دلالی، واسطه‌گری و تجارت جایی پرسود خواهد بود و منابع به سمت این گونه فعالیت‌ها سمت و سو پیدا می‌کند. بیکاری هم در این شرایط افزایش پیدا خواهد کرد. دولت به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد. کاری که دولت باید انجام دهد این است که گزارشی مشروح و مبسوط با جزئیات، تهیه و تقدیم رهبری کند تا حمایت‌های ایشان را در مواجهه با پیامد‌های تداوم چنین وضعیتی را به‌دست آورد».(سایت حکومتی فرارو ۱۳فروردین ۹۷)

همان‌طور که ملاحظه می‌شود همه این مهره‌ها روی ۲موضوع اتفاق‌نظر دارند یکی این که وضعیت جامعه بحرانی و انفجاری است و نظام آینده سخت و مشکلی را پیش روی خود خواهد داشت. دیگر این که باید از انفجار  خشم مردم و بحرانی شدن اوضاع که به خیزش و قیام دیگری منجر شود جلوگیری شود.

اما واقعیت این است که هیچ راه‌کاری برای خروج حکومت آخوندی از این وضعیت وجود ندارد که بتواند آن را از آماج خشم مردم در قیامی دیگر مصون بدارد.

زیرا اگر راه حلی برای آن  وجود داشت، پیشاپیش این راه‌حل بکار گرفته می‌شد و اوضاع به وضعیت کنونی منجر نمی‌شد.

واقعیت این است که وضعیت بحرانی خطیری که نظام در گیر آن است، محصول عملکرد چند ۱۰ساله رژیم آخوندی است که هر چه جلوتر آمده نه تنها بر بحرانهایش افزوده شده بلکه عاجز از هر گونه راه حل و راه خروجی در بن بست عمیقی فرو رفته است. بنابراین  تمامی نشانه‌ها از جمله مشکلاتی که این مهر‌ه‌ها به آن اشاره کردند، حاکی از شمارش معکوس برای سرنگونی این رژیم به‌دست مردم و مقاومت ایران است و بی‌تردید کشتی درهم‌شکسته نظام ولایت نخواهد توانست از دریای پرتوفان خشم مردم به‌سلامت عبور کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/95997da4-eddf-448f-ae5e-1af9da361fa5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات