728 x 90

با این توافق «موشکهای ما تبدیل به تیرکمان می‌شود»

برجام
برجام

جام‌ زهر‌های دیگر که در درون رژیم و به‌خصوص در باند ولی‌فقیه از آنها به‌عنوان برجام 2و 3نام برده می‌شود هم‌چنان روی میز  حکومت آخوندی قرار دارد و این‌که چه تصمیمی در برابر آنها بگیرند، مورد جدال و مناقشه دو باند روحانی و خامنه‌ای است.

باند ولی‌فقیه می‌گوید پذیرش برجام‌های بعدی، ادامه و تکمیل خلع‌سلاح و گرفتن سایر مؤلفه‌های قدرت نظام،  بعد از برجام  اتمی است.

اما باند روحانی این امر را به‌مثابه تنها فرصت برای نجات از خفگی می‌داند؛ و بر این اساس استدلال می‌کند که اگر می‌خواهیم اروپا را در کنار خود داشته باشیم باید با آنها وارد مذاکره شده و شروط آنها را بپذیریم.

یکی از مهره‌های حکومتی به نام ابومحمد نام عسگر خانی در  تلویزیون شبکه خبر رژیم روز 6اسفند 96 می‌گوید: «در مقدمه برجام هدفش را مشخص می‌کند، خلع‌سلاح ابدی ایران و ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران، ایران با هر اسمی، الی الابد، نه فقط از بمب اتم از هر گونه ابزارهای هسته‌ای، خوب بعد ببینید در فازهای بعدی اگر خاطرتان باشد در همان سخنرانیهای قبلی من قبل از امضای برجام گفتم اگر این توافق به امضا برسد، موشکهای ما تبدیل به تیرکمان می‌شود و الآن می‌بینید برنامه‌یی هست که در وهله اول آمدند بازدارندگی را خلع‌ سلاح در هسته‌یی را مطرح کردند، حالا برنامه‌شان این هست که با سناریوهایی که دارند می‌چینند، خلع‌سلاح آنچه می‌گویند سلاحهای متعارف و بعدش هم سلاحهای نا متقارن را، یعنی بازدارندگی ما از ابتدا هم هسته‌یی نبوده است».

یکی از مهره‌های باند خامنه‌ای به نام فواد ایزدی نیز در این گفتگو می‌گوید: «این‌که ترامپ بد حرف می‌زند نسبت به برجام یک بخشش بر می‌گردد به این‌که اصولاًً ترامپ بد حرف می‌زند، آنچیزی از شما می‌خواهد که امتیازهای بیشتر می‌خواهد، بقول آقای دکتر می‌خواهد موشکهای شما را تبدیل به تیرکمان بکند، می‌خواهد نفوذ منطقه‌یی شما را از بین ببرد».

پاسدار رسول سنایی راد معاون سیاسی سپاه پاسداران نیز با لاف و گزاف  بر« ضرورت خروج از تله برجام با چرخش در سیاستهای راهبردی» تأکید کرده و می‌گوید« از مسئولان محترم دولتی انتظار می‌رود برای خروج از این وضعیت تصمیم‌گیری کرده و سناریوی مشترک آمریکا و دولتهای متحد اروپایی آن را خنثی کنند».

از نظر این سرکرده سپاه، دولتهای اروپایی در تشکیل جبهه واحدی علیه رژیم،  آمریکا را همراهی کرده و تهاجم جدید آمریکا در زمینه برجام را فرصتی برای تشدید فشار، وادارسازی کشورمان به تکرار برجام در حوزه‌های دیگر تلقی می‌کنند. (خبرگزاری حکومتی فارس 7اسفند 96)

اما همان‌طور که فوقاً اشاره شد باند روحانی نه تنها از برجام دفاع می‌کند، بلکه پذیرش برجام‌های 2و3و... را در تعامل با اروپا ضروری دانسته و به نظام توصیه می‌کند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت‌خارجه در نشست خبری  در عین‌حال که نسبت به «بدعهدیها و کارشکنی‌های آمریکا»  سوز و گداز می‌کند، اما  به برجام نیز از این  بابت که برای «رژیم هیچ سودی» نداشته و«صفر و صدی»، نگاه نمی‌کند. (تلویزیون شکبه خبر 7اسفند 96)

علی خرم یکی از مهره‌های حامی دولت روحانی بر این مسأله تأکید می‌کند که  باید خواسته‌های اروپایی‌ها را جدی گرفت: «ما برای این‌که بتوانیم هم‌چنان اروپا را در پشت خود داشته باشیم، باید ملاحظات آنها را نیز در نظر بگیریم». (سایت ساعت ۲۴- ۷اسفند 96)

واضح است که بر مبنای آنچه که  مقامات  و وزرای  خارجه سه کشور اروپایی آلمان؛ فرانسه و انگلستان طی ماههای اخیر مطرح کرده‌اند؛ موضع اروپایی‌ها این است که  حاکمیت آخوندی از برنامه موشکی و سیاست منطقه‌یی‌اش عقب‌نشینی کند و پای برجامهای بعدی بیاید.

به هر حال تصمیم‌گیری نهایی با ولی‌فقیه ارتجاع است که نهایتاً به کدامیک از این دو راه تن بدهد.

یک راه تن‌دادن به برجامهای بعدی، عقب‌نشینی از عمق استراتژیک و تبدیل موشکها به تیر و کمان  و در نتیجه به گفته خامنه‌ای برای نظام یعنی  تنزل بی‌پایان، یا ایستادگی در برابر خواست جامعه بین‌المللی و در نتیجه تن‌دادن به خفگی اقتصادی و لاجرم اوجگیری خیزش اجتماعی.

به هرحال نتیجه هر دو راه برای خامنه‌ای دره سقوط است حالا باید دید در بن‌بستی که وی قرار دارد کدام راه را انتخاب می‌کند.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d2ad1f20-96b7-4053-81bc-7f4bc4f91437"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات