728 x 90

بحران تأمین غذای مردم، در سالگرد غصب حاکمیت ملت

بحران معیشت
بحران معیشت

امسال مردم ایران در حالی چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب خویش را جشن می‌گیرند که خود را در نزدیک‌ترین فاصله با تحقق آرمانهای حضرت امام و شهیدان والا مقام حس می‌کنند» (روزنامه جوان ۱۷بهمن۱۴۰۲).

***

این معکوس‌ترین گزارشی است که رسانه پاسداران جنایتکار خمینی در مورد شرایط امروز مردم ستمدیده و زیر خط حیات در سالگرد انقلاب سال ۱۳۵۷ ارائه داده است. آرمان خمینی دجال به فقر و فلاکت کشاندن مردمی بود که به او اعتماد کردند تا آزادی و عدالت در جامعه سرکوب شده و ناعادلانه دست‌ساز شاه را برقرار سازد.

در آرمان خمینی «اقتصاد مال خر است» اما نه برای خانواده‌های خونی و مرامی و ایل و تبار غارتگرانی که روی چاه‌های نفت ایران نشسته‌اند.

ذهن بیمار خمینی و نائب برحقش، برای ملت چه می‌خواست: جنگ‌طلبیهای ۸ ساله، سرکوب و نابودی نسل انقلاب در زندانها و شکنجه‌گاهها و چوبه‌ها و جوخه‌های تیرباران، قتل‌عام زندانیان سیاسی و صدور بنیادگرایی و بمب و موشک‌پرانی در منطقه‌ای که دهها سال است آغشته به خون کودکان است. خمینی و خلفش کارگران شریف را به مجبور کرده است دو شیفت کار کنند تا زیرزمینی یا پشت بامی را اجاره کنند اما دیگر قادر نیستند هزینه تحصیل فرزندانشان را بپردازند. کشاورزان را وادار ساخته است در بی آبی و خشک شدن رودخانه‌ها به دستفروشی بپردازند.

خمینی و خلفش بازنشستگان را به خیابان‌ها کشانده تا سفره خالی زندگی را در برابر نوه‌های کوچکشان در زمین پهن کنند. جوانان تحصیل‌کرده را مجبور به خودکشی و یا فرار از کشور نموده است. رشد و توسعه و رفاه ایران را تبدیل به رویاهای دست‌نیافتنی کرده است و چاه‌های نفت و گاز و منابع آبی و خاکی و جنگل و دریاچه‌ها را به مرگ و نابودی رسانده است.

 

سقوط تولید و افزایش قیمت گوشت

مرکز آمار ایران حتی با ارقام ساختگی نتوانست در ایام ۲۲ بهمن، گزارشی از کاهش تولید گوشت قرمز و افزایش قیمت آن به مردم دارای سو تغذیه ندهد. «آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت قرمز در دی ۱۴۰۲ نسبت به آ‌ذرماه در حدود ۹ درصد کاهش داشته است. در دی ۱۴۰۲ با ماه مشابه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده کاهش ۱۸ درصدی و نسبت به دیماه ۱۴۰۰ بیش از ۳۳ درصد کاهش داشته است» (دیده بان۲۱بهمن۱۴۰۲). آمارها هم‌چنین نشان می‌دهند قیمت گوشت گوسفندی در دیماه نسبت به ماه قبل آن حدود ۱۱ درصد و نسبت به دیماه پارسال حدود ۱۲۸ درصد افزایش داشته است. سایت‌های فروش گوشت قیمت شقه گوسفندی را تا ۶۹۰ هزار تومان و ران گوسفندی را ۶۵۰ هزار تومان اعلام کرده‌اند. فائو گزارش کرده است که مصرف انواع گوشت در ایران روند نزولی داشته است و سرانه مصرف گوشت مردم ایران، یک‌سوم کمتر از متوسط در جهان است.

 

کاهش۵۰ درصدی واردات ۵ قلم کالای اساسی

این در شرایطی است که با وجود فروش نفت در اثر سیاست مماشات باز هم کسریهای وحشتناک رژیم آخوندی خود را در کمبود ارز برای واردات نشان داده است.

بازتاب این کسریها هم در کاهش واردات کالاهای اساسی یا همان خوراک مردم زیر خط فقر خود رانشان می‌دهد. «در ۸ ماهه امسال واردات چای خشک، برنج، شکر خام، گوشت مرغ و گندم به‌ترتیب نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۷.۶۹ درصد، ۵۳.۸۹ درصد، ۵۱.۹۸ درصد، ۴۸.۱۱ درصد و ۴۶.۲۰ درصد کاهش داشته اند» (مهر۲۵آذر۱۴۰۲).

این در حالی است که مردم توان خرید کالاهای مورد نیاز و ضروری خود را داشته باشند. چرا که اجاره سرپناه بخش عمده‌یی از دستمزدها و درآمدهایشان را به خود اختصاص می‌دهد.

 

میکرو آپارتمان؛ سرپناه رویایی بی‌خانمانها

یکی دیگر از آرمانهای خمینی و خلفش، بی‌خانمان کردن مردم مصیبت دیده ایران است. از زیر زمین و پشت‌بام‌نشینی تا اتوبوس‌خوابی و... حالا هم میکرو آپارتمان‌سازیهای پوشالی و بی‌بنیان... چندی پیش برای سنجش واکنش مردمی که بخش عمده درآمدشان صرف اجاره مسکن می‌شود و پس از شکست وعده‌های آخوندرئیسی، اخباری مبنی بر ساخت میکرو آپارتمان شایع گشت:

«خانه‌های ۲۵ متری یا به تعبیری میکروآپارتمانها ایده‌ای است که اخیراً مطرح و به محل بحث میان کارشناسان اقتصادی و شهری تبدیل شده است» (آرمان۱۱مهر۱۴۰۲).

اما آنچه فعلاً در زمین واقعیت جریان دارد هولناک‌تر از این داستانهاست:

«متوسط قیمت مسکن در تهران ظرف شش سال ۱۴ برابر شده است. مهرماه سال ۹۶ هر متر خانه در تهران تقریباً چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ارزش داشت اما مهر امسال از متری ۷۶ میلیون عبور کرد» (فرارو ـ ۱۶آبان۱۴۰۲).

ولی واقعیت باز هم وحشتناک تراز این است. «بر اساس آمارهای بانک مرکزی ایران، از پاییز سال ۱۳۸۸ تا آذرماه ۱۴۰۲ قیمت مسکن در شهر تهران به‌طور متوسط ۴۵.۵ برابر شده است» (اعتماد۳۰دی۱۴۰۲)

 

پیش‌بینی‌های تاریک برای اقتصاد ایران

آمارها نشان می‌دهند هر خانوار ایرانی در این مدت چه میزان بار گرانی را به دوش کشیده؛ باری که نه تنها مشخص نیست چه زمانی بر زمین خواهند گذاشت، بلکه باید منتظر سنگین‌تر شدن آن باشند.

«رشد تورم نسبت به مدت مشابه سال قبل، در کنار آغاز و تشدید تنشهای سیاسی منطقه و افزایش مستمر نرخ دلار در چند هفته اخیر، نوید ادامه‌دار بودن و حتی تشدید وضعیت تورمی را برای مردم دارد. با نزدیک شدن به عید نوروز، انتظار می‌رود هجمه‌ای جدید به تورم حاضر افزوده شود؛ به نظر می‌رسد عید امسال، سال نوی سخت معیشتی برای مردم باشد» (بهارنیوز۲۱بهمن۱۴۰۲).

آری، مردم دردمند ایران برای پس گرفتن آرمانهای دزدیده شده توسط خمینی و خامنه‌ای در انقلاب۵۷ و برگرداندن اعتمادهای‌های به یغما رفته، گزینه‌یی جز قیام و انقلاب دوباره به دست جوانان آگاه و شورشی در کنار نیروی مقاومت سازمان‌یافته ندارند. برای رسیدن به آزادی و عدالت و دموکراسی باید بهای لازم را پرداخت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f30b8616-7b7f-4ddd-b4f2-34ca3c7148db"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات