728 x 90

بسته اروپا در بن‌بست FATF

بلاتکلیفی رژیم بر سر دوراهی FATF
بلاتکلیفی رژیم بر سر دوراهی FATF

در حالی که بستهٔ اروپا و تعلل اتحادیهٔ اروپا برای ارائه آن موضوع دعواهای روزانه در نظام شده است و اتحادیهٔ اروپا هم قبلاً اعلام کرده تعیین‌تکلیف آن تا پایان زمستان انجام خواهد شد، اما زمزمه‌های مختلفی که از درون نظام شنیده می‌شود حاکی از تحولات جدی‌تری در پشت صحنه است.

پاسدار علی لاریجانی در کنفرانس خبری خود در روز ۱۲آذر ۹۷ گفت: «سازوکار مالی اروپا تقریباً نهایی شده. بانکهای اروپایی گفته‌اند باید FATF توسط ایران پذیرفته شود تا مبادلات بانکی انجام شود».

علی لاریجانی در خصوص به رفراندوم گذاشتن بحث FATF گفت: «برای موضوعات خیلی تخصصی برگزاری رفراندوم کار مشکلی است چرا که در موضوعات فنی حتی حقوقدانان در بررسی لوایح با مسأله روبه‌رو می‌شوند، اما بنده مخالف موضوع نیز نیستم. در هر صورت برای بررسی موضوعاتی که به ظرافت فنی و حقوقی نیاز دارند، باید مجلس، قوه قضاییه و دولت بحث را حلاجی کنند».

لاریجانی در ادامه گفت: «از ۴لایحه مربوط به FATF، یک لایحه بعد از تصویب و تأیید ابلاغ شده است و ۲لایحه نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و یکی از لوایح که شورای نگهبان به آن ایراد گرفته، در کمیسیون برخی از ایرادات آن رفع شده و روی برخی مواد اصرار وجود دارد که بعد از بررسی مجلس، لایحه مجدد به شورای نگهبان ارسال می‌شود و اگر این شورا مجدداً لایحه را رد کند، برای تأیید به مجمع تشخیص ارسال خواهد شد».

رئیس مجلس ارتجاع با بیان این دور و کور، به‌طور مسخره‌ای نتیجه گرفت: «بنابراین بن‌بستی نداریم».

در ادامه دعوای الحاق رژیم به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم، رسانه‌های حکومتی خبر دادند پس از ایراداتی که ششم آبانماه شورای نگهبان به این لایحه گرفت و پس از اعلام نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام، کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع برخی از ایرادات این نهاد را برطرف کرده و در برخی دیگر بر مصوبه مجلس ارتجاع اصرار کرده است. قرار است متن ایرادات و گزارش کمیسیون امنیت در جلسه علنی مجلس ارتجاع مطرح شود.

به‌دنبال این ۲تحول که از مدتی قبل در زیرپوست خبرهای رژیم آهنگ نزدیک شدنشان شنیده می‌شد باندهای حاکم برای رد یا قبول سازوکار اروپا و FATF در مقابل یکدیگر صف بستند.

خبرگزاری سپاه پاسداران نوشت: «در صورت تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون CFT توسط مجلس نه تنها مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود بلکه ابزارهای حقوقی دشمن برای افزایش فشار به ایران فراهم می‌گردد یعنی دقیقاً همان اتفاقی که پس از پذیرش NPT برای کشورمان رخ داد».

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس هم نوشت: « ۵تن از اساتید حقوق، علوم سیاسی و دیپلماتها در نامه‌ای به شورای نگهبان تأکید کردند: تأیید CFT کمک به افزایش فشار تحریم‌ علیه ایرانیان است». در نامهٔ این دلواپسان نظام از جمله آمده است: «به بیان دیگر اگر با این مدل، در تعامل با غرب پیش برویم، پروسه امتیاز دادن ایران انتها ندارد؛ در برجام طرف غربی اول از ایران امتیاز هسته‌ای را نقد گرفت و قول نسیه داد که مشکل حل می‌شود ولی در عمل، مشکل حل نشد. اکنون هم امتیاز FATF را نقد می‌گیرد و نسیه قول می‌دهد که مشکل حل می‌شود؛ اما مشکلات حل نمی‌شود و نوبت به دومینویِ واگذاری و اعطای امتیازات خواهد رسید».

خبرگزاری سپاه پاسداران با طرح این سؤال که: «چرا اروپا برای اجرای SPV پیش‌شرط سیاسی می‌گذارد؟» پاسخی می‌دهد که بن‌بست نظام را برملا می‌کند و می‌نویسد: «علت این مسأله را باید در راهبرد کلان اروپا نسبت به ایران جستجو کرد. اروپا در راهبرد کلان خود به‌صورت مشابه با آمریکا، مخالف پیشرفت‌های موشکی ایران، حضور و نفوذ ایران در منطقه و... است و این امور را مسائلی می‌داند که باید حل شوند».(خبرگزاری فارس ۱۱آذر ۹۷)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3600b6e7-087e-402a-88a7-59ec89b7e0f6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات