728 x 90

«بنزین برای همه مردم» طرح دیگری برای چپاول

پمپ بنزین
پمپ بنزین

وزیر نفت دولت رئیسی روز دوشنبه ۶دی طرح دهان پرکن «بنزین برای همه» را اعلام کرد که بنا بر گفته کارشناسان و نوشته رسانه‌های حکومتی بر اساس آن قرار است به خودرو ها سهیمه بنزین تعلق نگیرد و به جای آن به هر نفر سهیمه داده شود.

آنچه که از نوشته این رسانه‌ها برمی‌آید بر اساس این طرح روزانه نیم لیتر و ماهانه ۱۵لیتر بنزین به هر نفر تعلق می‌گیرد که مجموع آن حدود ۴۱میلیون لیتر در ماه است.

این در حالی است که مصرف روزانه بنزین حدود ۸۵میلیون لیتر است و اگر برای هر فرد ماهی ۱۵لیتر بنزین تعلق گیرد با اجرای این طرح ۴۱میلیون لیتر در روز تحویل مردم می‌شود و ۴۴میلیون لیتر دیگر با قمیت فوب خلیج‌فارس یعنی لیتری ۲۲هزار تومان تحویل خودروها خواهد شد.

قابل توجه این‌که در حال حاضر هفتاد درصد بنزین در روز با قیمت ۱۵۰۰تومان و ۳۰درصد با قیمت ۳۰۰۰تومان به مردم داده می‌شود که درآمد روزانه رژیم ۱۷۰میلیارد تومان است. اما با اجرای طرح جدید روزانه بیش از ۱۰۲۹میلیارد تومان (۴۴میلیون لیتر با حساب ۲۲۰۰۰تومان) درآمد کسب خوهد کرد یعنی ۶برابر قبل.

دولت جلادان در طرح موسوم به «بنزین برای همه» مدعی است که یارانه بیشتری به مردم پرداخت می‌شود. بر اساس محاسبه تلویزیون رژیم اگر «طرح عملیاتی شود به حساب هر ایرانی در ماه۲۲۵۰۰ تومان یارانه بنزین واریز خواهد شد که برای یک خانواده ۵نفره ۱۱۲هزار و ۵۰۰تومان می‌شود» (تلویزیون شبکه یک ۶فروردین ۱۴۰۰). این در حالی است که دولت ضدمردمی از بابت فروش حدود ۴۱میلیون لیتر بنزین به قیمت فوب خلیج‌فارس و از قرار لیتری ۲۲هزار تومان پول‌های بادآورده از ثروتهای مردم به جیب می‌زند.

این طرح ضدمردمی اضافه بر این‌که صاحبان خودرو و وسایل نقلیه بنزینی را زیر فشار شدید قرار می‌دهد، به بازار سیاه فروش کوپن بنزین دامن می‌زند و باعث هرج و مرج می‌شود.

البته وقتی عناصر ذیربط در دولت رئیسی متوجه بازتاب منفی آن در میان رسانه‌ها و کارشناسان حکومتی شدند در اظهاراتشان تلاش کردند از بازتاب منفی آن در میان مردم جلوگیری کنند.

جواد اوجی وزیر نفت گفت: «برنامه ما این است که در جزایر کیش و قشم به‌صورت پایلوت و آزمایشی انجام می‌دهیم» (تلویزیون شبکه یک ۶دی ۱۴۰۰).

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت گفت این طرح آزمایشی در دو جزیره کیش و قشم بوده و ارتباطی با افزایش قیمت بنزین ندارد.

آنچه دولت رئیسی را وادار کرده تا نسبت به اجرای این طرح، ضد و نقیض‌گویی کند و دست به عصا راه برود، این است که نگران بازتاب منفی آن و خیزش و اعتراض مردم مانند قیام سال۹۸ است که گران شدن بنزین بر انبار باروت خشم مردم جرقه زد و ارکان نظام را به لرزه انداخت.

روزنامه شرق ۸دی ۱۴۰۰ نوشت: «بحث از اجرای طرح «بنزین برای همه» که اول دی به شکل رسمی مطرح شد، بسیاری را به یاد خاطرات تلخ آبان سال۹۸ انداخت».

روزنامه حکومتی مرد‌م‌سالاری ۸دی ۱۴۰۰ ضمن اشاره به ضد و نقیض‌گویی مقامات دولت فعلی رئیسی و دولت روحانی قبل از گران کردن قیمت بنزین در سال۹۸ نوشت: «پیش از این هم بارها در مقاطع زمانی مختلف به مردم اعلام شده بود که بنزین گران نمی‌شود اما برخلاف اعلام مسئولان، بنزین گران شده بود. نمونه بارز آن آبان ماه ۹۸ بود که سخن حسن روحانی رئیس‌جمهوری وقت درباره آن هم‌چنان در یادها مانده است وقتی که گفت او هم صبح جمعه فهمیده بنزین گران شده است! حوادث آبان ۹۸، خسارات جانی و مادی و غیر مادی فراوانی در پی داشت و به همین دلیل تصور این بود که پس از آن حوادث، مسئولان با تدبیر بیشتری، تصمیم به هر گونه تغییر در نوع عرضه یا قیمت بنزین می‌گیرند. اما طرح جدید بنزینی دولت، آن هم در شرایطی که دولت کمتر از پنج ماه است مستقر شده و هنوز برای بسیاری از مشکلات اقتصادی هم راه‌حلی پیدا نکرده، نگران‌کننده است».

طرح موسوم «بنزین برای همه» در شرایط کنونی انفجاری جامعه، آن‌چنان خطرناک است که کارشناسان اقتصادی و رسانه‌های و ابسته به هر دو باند رژیم در مورد آن به دولت جلادان هشدار دادند.

آخوند مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «اتفاق دیگری که این روزها از سوی دولت شنیده می‌شود و مردم را نگران کرده، بحث گران‌شدن بنزین است... همه ما مانند مارگزیده‌هایی شده‌ایم که از ریسمان سیاه و سفید هم می‌ترسیم» (سایت سرپوش اقتصادی ۴دی ۱۴۰۰).

صرف‌نظر از این موضوع که این طرح بازتاب منفی مردم را در پی دارد، واقعیت این است از آنجایی که فساد در اقتصاد ورشکسته نظام آخوندی نهادینه است و روزبه‌روز هم در دام بحرانها و باتلاق‌های دیگر فرو می‌رود، به فرض این‌که دولت رئیسی بتواند این طرح را اجرا کند، و به فرض این‌که بازتاب منفی مردم به‌صورت قیام گسترده‌یی راهم در پی نداشته باشد، اجرای آن نمی‌تواند اقتصاد در گل نشسته را از بن‌بست بیرون بیاورد، و به‌قول یکی از کارشناسان رژیم این قبیل اقدامات تنها به تخریب بیشتر اقتصاد و فرو رفتن بیشتر آن در مرداب منجر خواهد شد. چرا که طرح‌های این چنینی باعث افزایش بیشتر نرخ تورم، افزایش قیمتها می‌شود، هم‌چنانکه گران کردن قیمت بنزین در آبان ۹۸ توسط روحانی گرهی از مشکلات اقتصادی کشور و معیشت مردم باز نکرد.

هم‌چنانکه افزایش سال به سال گرفتن مالیات از مردم و دست برد به جیب آنها از راههای مختلف نیز تاکنون نتوانسته دردی از دردهای بی‌درمان اقتصاد ورشکسته را درمان کند. و سبب شده بسیاری از صاحبان مشاغل خرد و تولیدکنندگان از دور خارج شوند.

واقعیت این است که اجرای این طرح‌های ضدمردمی نتیجه‌یی جز افزایش شکاف طبقاتی، تورم، بیکاری و بسیاری دیگر از معضلات اقتصادی و اجتماعی برای مردم نتیجه دیگری نداشته، و صرفاً جیب گشاد سردمداران حاکمیت و نهادهای آن و قشر کوچک اشرافی وابسته به آنرا پر کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8efe1782-2483-4927-bd1d-0df3ec1fe59c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات