728 x 90

بودجهٔ ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین (۵)

بودجه ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین (۵)
بودجه ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین (۵)

در بخش‌های قبلی، کلیات بودجه، منابع و هزینه‌های اعلام شده آن مورد بررسی قرار گرفتند.

در این بخش نگاهی می‌شود به بودجه نهادهای نظامی رژیم، برخی نهادهای حکومتی و ارگانهای پوششی رژیم و در انتها هم نگاهی به دستمزد کارگران تا بتوان مقایسه‌ای کرد بین دستمزد آنان که تولید می‌کنند (کارگران) و آنان که فقط مصرف و سرکوب می‌کنند. (پاسداران و آخوندها و جیره‌خوارانشان).

نهادهای نظامی رژیم

بودجه نظامی از ۱۰۹هزار میلیارد تومان مصوب در سال۹۹، به۱۲۰هزار و ۹۹۴میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ افزایش یافته است که نسبت به سال گذشته ۱۲هزار میلیارد تومان افزایش را نشان می‌دهد.

ایران وایر: «۱۶۱ هزار و ۱۵۵میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان بودجه پیشنهادی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰کشور برای نهادهای نظامی، امنیتی و انتظامی است. این رقم یک‌پنجم بودجه عمومی پیشنهادی دولت برای سال آینده است».

این مبلغ را اگر به کل جمعیت ایران تقسیم کنید به هر نفر دو میلیون تومان می‌رسد! به این ترتیب «پول» به سپاه پاسداران و دیگر نهادهای سرکوبگر می‌رسد و سهم مردم هم چیزی جز «سرکوب» نیست!

در همین لایحه، بودجه سپاه به میزان ۵۶هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده (سه برابر بودجه ارتش). برای یافتن درک درستی از این مبلغ خوب است بدانیم که اگر این مبلغ را بین مردم ایران تقسیم کنند به هر نفر نزدیک به ۶۷۵هزار تومان خواهد رسید!

به همین قیاس بودجه سپاه، ۲۰برابر بودجه وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح است!

و نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان هم از بودجه تأمین اجتماعی نیروهای مسلح بیشتر است!

این حساب و کتاب‌ها البته تنها بر اساس بودجه رسمی و اعلام شده سپاه پاسداران است در حالی‌که می‌دانیم بودجه اصلی سپاه عدد مخفی نگه‌داشته شده‌ای است که از منابع دیگری از جمله قرارگاه ضد خاتم و دیگر نهادهای مشابه تأمین می‌شوند و زیر نظارت هیچ نهاد و دستگاهی هم نیستند!

اما جالب‌تر آن که همین قرارگاه ضد خاتم پاسداران که خودش در شمار سودآورترین هلدینگ‌های کشور است، یک ردیف بودجه ۱۰هزار میلیارد تومانی هم در همین لایحه بودجه دارد!

البته قرارگاه خاتم تنها یکی از نهادهای سپاه است که در کتاب بودجه دارای «ردیف بودجه» است! ستاد مشترک سپاه در لایحه بودجه ۱۴۰۰ دارای حداقل ۴۲ ردیف بودجه است، یعنی به ۴۲ اسم دیگر از لایحه بودجه سهم می‌برد! که فرضا در ردیف بودجه متعلق به ستاد مشترک سپاه، عدد ۳۸هزار و ۵۶۴میلیارد تومان نوشته شده است!

بودجه بسیج= دوهزار و ۱۲۱میلیارد تومان.

بودجه سه دانشگاه سپاه (بقیه‌الله، امام حسن و دانشگاه امام حسین) روی‌هم = ۵۸۴میلیارد تومان

بودجه نمایندگی ولی‌فقیه و سپاه حفاظت و سازمان حفاظت اطلاعات سپاه = ۳۷۲میلیارد تومان

 

در همین کتاب لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای بیشتر از ۳۰ سرکرده کشته شده سپاه ردیف‌های بودجه با اعداد نجومی نوشته شده که مجموع آنها برابر است با حدود ۴هزار و ۳۰۰میلیارد تومان در حالی‌که اساساً روشن نیست این پول‌ها و این طرح‌ها برای چه و تحت چه عنوانی به سپاه پرداخت می‌شوند؟!

یکی از این ۳۰ ردیف بودجه به اسم طرح شهید چمران است که یک بودجه ۵۰۰میلیون یورویی برای آن پیشنهاد شده است. بد نیست بدانیم با این پول (هریورو۳۰۱۰۰تومان) می‌توان ۷میلیون و ۵۲۵هزار خانوار کارگری را با ماهی دومیلیون تومان برای یک ماه تمام در مقابل کرونا قرنطینه کرد!.

اسامی شماری از این طرح‌های مجهول‌الهویه را می‌توان در صفحات ۱۰۲ تا ۱۰۷ و ۱۰۹کتاب بودجه ۱۴۰۰ دید که هر کدام بین یک میلیارد تا ۸۹۰میلیارد تومان به خود اختصاص داده‌اند!

طرح موسوم به شهید ابراهیمی مربوط به امور امنیتی است

طرح موسوم به شهید علی هاشمی مربوط به امنیت خوزستان است!

طرح موسوم به شهید عشوری تا سقف ۹۴میلیون یورو؟!

در یک خبر دیگر خبرگزاری نیروی تروریستی قدس ۱۲آذر گزارش داد: «بودجه سازمان سپند در سال آینده افزایش خواهد داشت و بودجه آن از ۴۰میلیارد تومان در سال۱۳۹۹ به ۲۴۵میلیارد تومان برای سال۱۴۰۰ افزایش یافته است». (این شرکت همان سازمان پوششی اتمی آخوندها است که فخری‌زاده سرکرده آن بود).

 

نهادهای رژیم

شورای نگهبان بر اساس ردیف بودجه‌اش در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مبلغ ۱۳میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است.

دولت در بودجه ۱۴۰۰، اعتبار هزینه‌ای ۹۴۶میلیاردو ۱۳۰میلیون تومان را برای مجلس در نظر گرفته است.

برای تعمیرات اساسی مرکز پژوهش‌های مجلس یک میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان اعتبار در بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده است.

برای طرح‌های پژوهشی مجلس، ۵۰۰میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

تعمیرات اساسی کتابخانه حوزه و مرکز اسناد مجلس که سال شروع آن ۸۲ بوده، پایانی ندارد و بر اساس برآوردها، دو‌میلیارد‌و ۵۰۰میلیون تومان اعتبار در سال آینده دریافت خواهد کرد. این در حالی است که امسال نیز یک‌و‌نیم میلیارد تومان اعتبار داشته است. (منبع: شرق)

 

حقوق‌های نجومی در بودجه

روز ۳دی ۹۹ سایت تروریستی تسنیم نوشت: «در سال آتی برخی مدیران ماهیانه تا ۶۰میلیون تومان دریافتی خواهند داشت» در ادامه همین خبر آمده: «عادل آذر رئیس پیشین دیوان محاسبات کشور گفته است... در سال آتی برخی مدیران ماهیانه تا ۶۰میلیون تومان دریافتی خواهند داشت. به حقوقهای مذکور در سنوات اخیر اطلاق نجومی داده شد و به آن غیرقانونی نگفتند چرا که که بر اساس ضوابط قانونی این ارقام پرداخت می‌شد». همین رسانه حکومتی سپس با ایما و اشاره تلاش کرده آدرس این نجومی‌بگیران را بدهد اما از آنجا که سران و سرکردگان سپاه و بنیادهای متعلق به خامنه‌ای و آستان‌قدس و سپاه پاسداران همگی در شمار همین نجومی‌بگیران هستند، تنها به ذکر این نکته بسنده کرده است که: «منافذی در قانون برنامه ششم در خصوص شرکت‌های مختلف وجود دارد که...»! و باید به حرف نصفه نیمه این رسانه تروریستی اضافه کرد که بخش اعظم این شرکتها اساساً متعلق به باند خامنه‌ای است که در اغلب این سال‌ها ۷۵درصد بودجه کل کشور را به خود اختصاص داده‌اند و بخش کوچکتری هم متعلق به دولت است که سهمیه باند رقیب محسوب می‌شود. شرکتهایی که در مجموع قسمت اعظم بودجه کشوری را می‌بلعند و مردم را در فقر و تنگدستی رها می‌کنند. نجومی بگیرانی که مقامات و رسانه‌های حکومتی به‌شدت از انتشار تعداد آنها طفره می‌روند، به‌عنوان نمونه:

نوبخت در ۵مرداد ۹۵ (ایلنا) گفت فقط ۴۰نفر حقوق نامتعارف می‌گرفتند!

روزنامه حکومتی صبح نو در سال۹۷ نوشته بود ۳۹۷نفر حقوق نا متعارف می‌گرفتند!

مصطفی کواکبیان نماینده رژیم در مجلس صحبت از حدود سه هزار فیش حقوقی ۲۰ تا ۵۰میلیونی کرده بود و ۳۰۰ فیش بالای پنجاه‌میلیون تومانی را هم لو داده بود!

کاظم جلالی رئیس وقت مرکز پژوهش‌های مجلس در خبری که رسانه‌ها روز ۱۵تیر ۹۵ منتشر کردند، گفت: «پرداخت به مدیران در صندوق توسعه ملی سقف مشخصی نداشت»!

از سوی دیگر آخوند حسن روحانی روز ۱۳ تیرماه ۹۹ بی‌آن که از فرد مشخصی نام ببرد گفته بود: «طبق آیین‌نامه‌های سال۹۰، مدیر یکی از نهادهای دولتی می‌توانست «حتی تا یک میلیارد تومان هم دریافتی داشته باشد».

رسانه‌های باند خامنه‌ای هم در یک تصفیه حساب باندی در خرداد ۹۹ اعلام کرده بودند: «صفدر حسینی، رئیس مستعفی این صندوق، به تنهایی در سال۹۴ حدود یک میلیارد تومان حقوق، مزایا و وام دریافت کرده بود».

و شاه بیت این غزل را علی مطهری نایب‌رئیس مجلس ارتجاع در تیر ۹۵ سرود که گفت: «پرداخت حقوق بالا به مدیران تنها محدود به دولت نیست و در برخی نهاد‌های دیگر از جمله ستاد اجرایی فرمان امام‌، نهاد اقتصادی و مالی تحت‌نظر آیت‌الله خامنه‌ای، نیز «این موضوع وجود دارد».

برای درک ابعاد این ردیف از بودجه که حقیقتاً تا همین لحظه هم از سوی تمامی مقامات رژیم پنهان نگ‌هداشته شده است، تنها می‌توان یادآوری کرد که ایران کلاً ۲۴میلیون نفر شاغل دستمزد بگیر (تسنیم ۳دی ۹۹) دارد و از این تعداد تنها آمارهای متناقض «۴۰نفر نوبخت!‌» و «۳۹۷نفر روزنامه صبح نو» و «سه‌هزار و ۳۰۰نفر کواکبیان» را در دست داریم. آماری که در بالاترین عددش (۳۳۰۰نفر) می‌تواند شامل چندده نفر مدیران دولتی و چندصد نفر سرکردگان سپاه و شمار نامشخصی مدیران بنیاد‌های متعلق به خامنه‌ای و آستان‌قدس و سپاه پاسداران باشد، نجومی بگیران کشوری و لشگری‌ای که هیچ ردی از آنها در ردیف‌های متعدد بودجه رسمی کشور هم نیست! به‌ویژه پاسداران که به‌گفته پاسدار جنایتکار رمضان شریف اگر منع «حفاظتی»؟! نداشت خودش فیش دستمزدش را منتشر می‌کرد! اما چه‌کند که منع حفاظتی؟ دارد!

آری، هیچ‌کس نباید بداند پاسداران به‌ویژه سرکردگانشان چه پول هنگفتی به اسم دستمزد می‌گیرند تا مردم به‌ویژه زحمت‌کشان این میهن را سرکوب کنند.

ادامه دارد

بیشتر بخوانید

بودجهٔ ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین (۱)

بودجهٔ ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین (۲)

بودجهٔ ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین (۳)

بودجهٔ ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین (۴)

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d8c6152c-362a-499c-96c7-04afcf394b4f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات