728 x 90

تئوریهای کودکانه و فقر مطلق مردم!

فقر در ایران
فقر در ایران

واعظی رئیس دفتر آخوند روحانی می‌گوید نتوانستیم فقر مطلق را ریشه‌کن کنیم. وی که درباره وضعیت بودجه ۱۴۰۰ صحبت می‌کرد مدعی است درباره فقر مطلق مردم توجهاتی شده است! آیا از این بی‌خاصیت‌تر هم می‌شود درباره فقر مطلق میلیونها تن از مردم ایران حرف زد؟!

دعوای مجلس و دولت وسط سفره خالی مردم

درگذشته که داستان پوشالی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب معرکه‌گیریهای سیاسی در ایران را پوشش می‌داد، هر کدام مدعی بودند اگر اهرم قدرت را که در اختیار داشته باشند، وضعیت معیشتی مردم بهبود خواهد یافت اما بعد از کنار رفتن غبارها و آشکار شدن سرقتها و غارتهای میلیاردی از جیب و سفره محرومان که به فقر مطلق اقشار مختلف مردم منجر شد، دیگر حتی نوید معیشت بخور و نمیر هم نمی‌دهند

قرار بود ماهی ۱۲۰هزار تومان برای جلوگیری از خیزش و طغیان ارتش گرسنگان، پرداخت شود اما منابع لازم آن بشکل صوری هم فراهم نشد. طرح مجلس برای بهره‌برداری از وضعیت دلخراش مردم بی‌نوا با بن‌بست مواجه شد و آخوند روحانی وعدهٔ ماهی ۱۰۰هزار تومان به هرنفر تا ۴ماه را داد که این هم با مشکل تأمین منابع روبه‌روست و مانند گذشته می‌خواهند از راه فروش دارایی‌ها، اخذ مالیات بیشتر و و هزار فریب و شعبده و وام از بانک مرکزی و ... باز هم از جیب مردم تأمین کنند. روزنامه آفتاب یزد ۲۹آبان نوشت:

«حالا در میان دو طیف و دو قوه کشور موضوع بر سر این است که چقدر به مردم کمک کنیم! یکی طرح می‌دهد دیگری رد می‌کند اما خودش شبیه به همان طرح را اجرایی می‌کند. دولت از ابتدا گفت با طرح بسته معیشتی مجلس مخالف است چرا که منبع مالی وجود ندارد که این طرح را تضمین کند اما حالا رئیس‌جمهور اعلام کرده که قرار است کمکهای معیشتی به بخش‌هایی از جامعه انجام شود».

کمک ۱۰۰هزار تومانی در برابر گوشت کیلویی ۱۵۰هزار تومانی

حالا قرار است ـ اگر منبعش پیدا شود ـ به یک‌سوم مردمی که دیگر آهی در بساط ندارند ماهی ۱۰۰هزار تومان داده شود تا بتوانند با آن نیم کیلو گوشت و یک کیلو اسکلت مرغ خریداری کنند. این در حالی است که به‌نوشته روزنامه وطن امروز ـ ۱۹آبان ـ «اقتصاد ایران در سال‌های اخیر بدترین شرایط خود را پس از انقلاب سپری می‌کند. تورم نقطه به نقطه نزدیک به ۴۰درصد، رشد اقتصادی منفی ۷درصد، ضریب جینی ۴۰درصد، استمرار روند کم‌ارزش شدن پول ملی، افزایش بی‌محابای رقم نقدینگی و رسیدن آن به بیش از ۳هزار هزار میلیارد تومان، کاهش مصرف کالاهای اساسی در بین مردم و... گوشه‌یی از کتاب مفصل بیماریهایی است که در یک دهه اخیر اقتصاد کشور را درگیر کرده است».

رضایت نظام ولایت فقیه از مرگ روزانه چند صد نفر

این اوضاع در حالی شدت می‌گیرد که رژیم آخوندی نمی‌خواهد هزینه در خانه ماندن مردم را ولو برای مدت کوتاهی بپردازد. بنابراین در کمال بی‌رحمی حاضر نشد تعطیلی فراگیر را تصویب کند و نان شب مردم را تأمین نماید. لذا پذیرفته است تا مردم و به‌ویژه طبقات محروم و زحمتکشان تهیدست راهی خیابان‌ها و مراکز کار و خدمات شوند و روزانه دست کم ۴۵۰نفر در مبارزه نابرابر با ویروس کرونا رهسپار دیار نیستی گردند.

تهران؛ بیشترین گرانی در شهرهای جهان

اگر همه این کشمکش‌ها و منازعات را در صحنه واقعی که همان سفره‌های خالی مردم است ببینیم از این همه بی‌عدالتی و ستم و نابرابری به وحشت می‌افتیم. بر اساس گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی مردم در ۲۷ماه اخیر ۲برابر شده است. «به عبارت دیگر در ۲۷ماه اخیر، به‌علت رشد ۱۰۰درصدی تورم، قدرت خرید مردم نصف شده است». (مشرق۲۷آبان۹۹)

از سوی دیگر نهادهای بین‌المللی اقتصادی و رسانه‌هایی که درباره اقتصاد کشورهای مختلف تحقیق می‌کنند نیز شرایط وخیم و بحرانی اقتصادی ایران را مورد ارزیابی قرار داده‌اند و صحت آمارها و ارقام فاجعه انگیز فعلی را نشان داده‌اند. به‌عنوان نمونه مجله اکونومیست در گزارش سالانه خود می‌گوید پایتخت ایران در میان همه شهرهای بزرگ جهان، بیشترین افزایش قیمت کالاها و گرانی را طی یک ساله گذشته داشته است. اکونومیست با تعجب می‌نویسد طی سالی که گذشت هیچ شهر بزرگ دیگری شاهد این اندازه از افزایش گرانی نبوده است.

مردم هیچ‌کدام از باندها را به حساب نمی‌آورند

باندها و جناح های حاکم بر کشور به منظور فریبکاری و زمینه‌سازی برای انتخابات سال آینده از وضعیت وخیم مردم سو استفاده کرده و مشغول حاتم بخشیهای صوری و بی‌پشتوانه از کیسه ملت اند. البته جدالها و شاخ و شانه کشیدنهای باندهای حاکم بر اقتصاد و معیشت مردم هر چه بالاتر و گسترده‌تر می‌شود کمتر مورد توجه و اقبال مردم قرار می‌گیرد اما در این وسط اعترافاتی هم گفته می‌شود که نشان از قبول بی‌اعتباری طرفین مجادله از سوی ملت است. آخوند روحانی وقتی می‌بیند کارها و اقداماتش یک پول سیاه خریدار ندارد خطاب به باند رقیب می‌گوید: «شما اصلاً می‌دونید مدیریت چیه که این حرف‌ها را می‌زنید. ». . جهانگیری هم در پاسخ قالیباف می‌گوید: «عده‌یی در داخل کشور تلاش می‌کنند به جامعه القا کنند دولت ضعیف است و تصور می‌کنند اگر دولت را ضعیف و ناکارآمد جلوه دهند، مردم نگاه مثبتی به آنها خواهند داشت؛ اما در حقیقت مردم آنها را اصلاً به حساب نمی‌آورند». (ابتکار۲۹ابان۹۹)

هیچ‌کدام از رسانه‌ها و مهره‌های فاسدی که تئوریهای کودکانه اقتصادی می‌دهند نمی‌گویند با ۳درصد از میلیاردها دلاری که در دست بنیادهای تحت‌نظر خامنه‌ای است می‌توان مشکل معیشت محرومان و گرسنگان را لااقل در ایام کرونا حل کرد. نمی‌گویند چگونه هزار میلیارد از سفره‌های مردم و اموال و ثروت عمومی در بنیادهای غارت و چپاول خامنه‌ای و پاسدارانش ذخیره شد.

کار عبور ملت ایران از بازی اصلاح طلب، اصول‌گرا چنان در ذهن و ضمیر کارگزاران نظام ولایت فقیه نشسته است که مجبور به اعترافاتی دوره‌ای نیز می‌شوند. احمد حکیمی‌پور که خود را دبیرکل حزب اراده ملت می‌داند، درباره نتیجه طناب کشی سیاسی در انتخابات۱۴۰۰ می‌گوید: «چه فرقی می‌کند کدام یک برنده باشند، همه در حال تلاش برای برنده شدن هستند اما کسی نمی‌پرسد در نتیجه اصلی وضعیت جامعه چه تفاوتی می‌کند، البته مردم هم دیگر گوششان به این بحثهای جناحی بدهکار نیست، آنها همه را به یک چشم می‌بینند و می‌گویند «اینا همشون یکی اند» (آفتاب یزد۲۹آبان۹۹)

برنده اصلی ملت ایران است

ثمره چهل سال تلاش و مقاومت به‌منظور افشا و درهم شکستن اساس و بنیان ارتجاع قهار، شعله‌های سرکش و فروزان آتشی بود که تنها یک پرتو از آنرا در آبان دیدیم. قیامی شکوهمند و تاریخ‌ساز که نشان داد دعوای مردم نه با این غارتگر یا آن جنایتکار و فلان وعده و ... بلکه با تمامیت نظام در هر شکلی و هر آرایشی ادامه دارد. سوزاندن نمادهای جنایت و سرکوب و به آتش کشیدن بنگاههای غارت نمودی از همین خشم فروزان است که تا نابودی کامل نظام فاسد و پایان روزگار فقر و فلاکت ادامه دارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8082baf4-40f3-40ac-9403-1a8d244f11aa"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات