728 x 90

تحریم‌ها، تشدید خفگی اقتصادی و انزوای سیاسی رژیم

تحریم های رژیم ایران
تحریم های رژیم ایران

دولت آمریکا تحریم‌های خود علیه رژیم آخوندی را یک درجه دیگر تشدید کرد. در تحریم‌های جدید، این‌بار برخی نهادها و افراد خارجی هم دیده می‌شوند که بنا‌ به گزارشها یکی از آنها یک تبعهٔ چینی است که نقش مهمی در ارسال مواد و تکنولوژی ممنوعه برای رژیم داشته است. امری که از اهمیت خاصی برخوردار است.

بنا‌ به تحریم‌های اخیر، آمریکا ۲۲نهاد و فرد خارجی را مطابق قانون منع تکثیر تسلیحاتی رژیمهای ایران، کره شمالی و سوریه تحریم کرد.

کریستوفر فورد، دستیار وزیر خارجه آمریکا در دفتر امنیت بین‌المللی و منع تکثیر تسلیحات ضمن اعلام این تحریم‌ها در ۶توئیت پی‌ در پی اطلاعات مشروحی درباره اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ۲۲شخص و نهاد که با رژیمهای ایران و سوریه و کره شمالی در رابطه با تکثیر سلاحهای هسته‌یی و شیمیایی همکاری داشتند، منتشر کرد.

در میان تحریم شدگان ۹نهاد و فرد دیده می‌شوند که از برنامه موشک بالستیک رژیم حاکم بر ایران حمایت کرده‌اند.

کریستوفر فورد درباره (شرکت چینی) لی فانگ وی، فاش کرد که این شرکت فعالیت‌های تکثیر تسلیحاتی خود با رژیم ایران را با مخفی شدن پشت یک شبکه پیچیده شرکتهای پوششی با اسامی مستعار و شخصیت‌های مجعول پنهان می‌کرد.

 

گزارش نیوزویک

در همین حال مجله نیوزویک آمریکا نیز گزارشی از تحریم این دلال اسلحه چینی به‌خاطر فروش قطعات موشکهای بالستیک به رژیم ایران، درج کرد

بنا‌ به این گزارش، این فرد «کارل لی» نام دارد و با اسامی مستعار مختلف فعالیت می‌کند. یک مقام بلندپایه دولت آمریکا به نیوزویک گفت: «کارل لی طیف کاملی از تمامی مواد مورد نیاز برای ساختن موشکهای بالستیک را در اختیار رژیم ایران قرار داده است. از سیستمهای هدایت کننده بسیار دقیق تا مواد لازم برای سوخت موشکها. او برای این کار از شرکتهای پوششی متعددی استفاده می‌کند».

نیوزویک افزود: «دولت ترامپ با تحریم این دلال تسلیحاتی چینی که مثل سایه عمل می‌کند در واقع با یک تیر هم چین و هم رژیم ایران را هدف قرار داده است».

مجله نیوزویک در مورد سابقه‌ این دلال تسلیحاتی می‌نویسد: «تحریم‌های اعلام شده در روز چهارشنبه آخرین اقدام از مجموعه اقداماتی محسوب می‌شود که سه دولت اخیر آمریکا برای چندین سال به‌منظور جلوگیری از فعالیت‌های لی صورت داده‌اند.

«کارل لی» را با عبدالقادرخان دانشمند اتمی پاکستان مقایسه می‌کنند، کسی که از شروع دهه هفتاد میلادی کمک کرد تا رژیمهای ایران، کره شمالی و لیبی به سلاح یا مواد اتمی دست پیدا کنند.

در سال ۲۰۱۴میلادی وزارت دادگستری آمریکا «لی» را به جرم ایجاد شبکه‌ای از شرکتهای پوششی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران محکوم کرد و اف.بی.آی یک جایزه ۵میلیون دلاری برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری «لی» شود معین کرد».

 

بلوکه شدن یک شبکه فروش سلاح کشتار جمعی به رژیم

روز سه‌شنبه (۳۱اردیبهشت) استیون دانتونو معاون پخش تحقیقات جنایی اف.بی.ای در یک جلسه استماع کنگره آمریکا گفت: «لی شبکه‌ای از شرکتهای چینی متعلق به‌خود را استفاده می‌کند تا سیستم اقتصادی آمریکا را دور بزند و به رژیم ایران سلاحهای کشتار جمعی برساند».

از سوی دیگر، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز ۲۲می اعلام کرد: «تحریم‌های این کشور علیه رژیم آخوندی، توان این رژیم برای تأمین مالی تروریسم را کاهش داده است».

استیو منوچین طی اظهاراتی که توسط تلویزیون سی اسپن پخش شد، گفت: «من شاهد هستم که تحریم‌های ما خیلی تأثیرگذار هستند. تحریم‌ها میزان پولی را که به دست رژیم ایران می‌رسد و برای تأمین مالی فعالیت‌های تروریستی و اهداف نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌شدت محدود کرده است».

 

استرداد دلال رژیم به آمریکا

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز از مارسی فرانسه گزارش داد که یک دادگاه فرانسه استرداد یک مهندس ایرانی به آمریکا را تصویب کرد. متهم جلال روح الله نژاد نام دارد. وی که ۴۱ساله است از روز دوم فوریه (۱۳بهمن) پس از آن که در فرودگاه نیس از (پرواز) تهران پیاده شد، تحت بازداشت قرار گرفت.

بازرسان قضایی آمریکا به روح الله نژاد به‌علت تلاش برای وارد کردن سیستم‌های ماکروویو قدرتمند از آمریکا مشکوک بودند که می‌تواند برای مصارف نظامی مورد استفاده قرار گیرد.

در همین حال وزیر خارجه آمریکا طی مصاحبه‌یی با شبکهٔ تلویزیونی فاکس نیوز، بار دیگر بر عزم آمریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه رژیم ایران تأکید کرد.

 

استمرار ضربه به توان تروریستی رژیم

مایک پمپئو با بیان این‌که تحریم‌ها تأثیر مورد نظر خودشان را بر رژیم ایران گذاشته‌اند، گفت: «این تحریم‌ها توانایی سران ایران برای دامن زدن به تروریسم را محدود کرده است. سربازان حزب‌الله دیگر حقوقشان پرداخت نمی‌شود یا درصد کمی از آنچه قبلاً به آنها پرداخت می‌شد، حقوق می‌گیرند. توانایی آنها برای گسترش شبکه تروریسم خودشان با کمک رژیم ایران کاهش یافته است».

پمپئو با اشاره به حمایت بیدریغ دولت اوباما از رژیم ملاها، افزود: «رئیس‌جمهور ترامپ اقدامات بسیار متفاوتی اتخاذ کرده است. ما عزممان جزم است که نه فقط برنامه هسته‌یی آنها را متوقف کنیم تا هرگز به یک سلاح هسته‌یی دست پیدا نکنند، بلکه همچنین از این‌که برنامه موشکی‌شان را توسعه دهند و کارزارهای تروریستی انجام بدهند هم جلوگیری کنیم».

پمپئو افزود: «مسأله فقط تحریم‌های ما نیست. مسأله ماهیت این رژیم مذهبی دزدسالار حاکم در تهران است و ما مصمم هستیم که با آن مقابله کنیم».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f43fb532-0a93-473d-a89b-89574f7ac3c4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات