728 x 90

تخریب گسترده محیط‌زیست در شمال کشور

خریب گسترده محیط‌زیست در شمال کشور
خریب گسترده محیط‌زیست در شمال کشور

سیاست‌های رژیم آخوندی سرمایه‌های ایران را به چاه ویل سرازیر کرده است تا جایی که صحبت از رسیدگی به حداقلها هم در این نظام منحوس بیهوده است.

یک نمونه آن تخریب محیط‌زیست در شمال پارک گیسوم در شمال کشور است که یک منطقه گردشگری است و ساحلی زیبا و بی‌نظیر دارد، از توابع پره‌سر در شهرستان تالش در استان گیلان است. این منطقه مملو از زباله شده است.

در یک ویدیوکلیپ گزارش یکی از اهالی منطقه در زمینه تبدیل‌شدن این منطقه به محل زباله چنین آمده است: «اینجا ساحل جنگل گیسوم است شمال ایران منطقه ساحلی پر از زباله که خودش نشان‌دهنده بی‌مسئولیتی و بی‌کفایتی سران جمهوری اسلامی و مسئولانی هستش که انتخاب می‌کنند برای هر ماشین ۵۰۰۰تومان ورودی می‌گیرند که بتوانی وارد این ساحل بشوی و بتوانی استفاده کنی ولی کوچکترین پاگیزگی و نظموانضباطی شما در این ساحل نمی‌بینید. متاسفانه مسئولانی که تمام تلاششان فقط غارت ایرانه مسئولانی که هدفشان غارت ایرانه چه تلاشی می‌خواهند برای ایران بکنند؟ به امید آزادی».

تنها جنگل گیسوم در پره‌سر نیست که در حال ازبین‌رفتن و تبدیل شدن به محل زباله است، حال و روز بسیاری از جنگل‌ها و مناطق شمال بهتر از وضعیت جنگل گیسوم نیست.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست رژیم، در زمینه تخریب محیط‌زیست و نابودی جنگل‌های شمال کشور می‌گوید: «امروز دغدغه شهروندان شمال کشور خود پسماند است که جایی برای دفع آن نیست و مشکل اصلی دفع پسماند است نه تولید انرژی از آن. به‌دلیل بروز همین مشکل در حال حاضر رودخانه‌های شمال کشور خالی از آبزیان شده است».(روزنامه اطلاعات ۲۰مرداد ۹۷)

روزنامه همدلی ۶آبان ۹۷ هم از قول رئیس انجمن جنگلبانی در مورد وضعیت جنگل‌های شمال و به‌خصوص جنگل‌های هیرکانی می‌نویسد: «جنگل‌های شمال ایران در وضعیت بحرانی قرار گرفته‌اند. اخبار زیست‌محیطی هر روزه در جهان اخباری ناخوشایند است».

شمارش معکوس مرگ جنگل‌های هیرکانی تنها و تنها چند نمونه از مصداق‌های بارز زوال و تخریب محیط‌زیست در کشور است».

در حاکمیت آخوندی تخریب جنگل‌های شمال بهحدی است که بر اساس آمار منابع طبیعی و جنگل‌داری کشور، جنگل‌های شمال در طول ۴۰سال گذشته از ۳میلیون و ۶۰۰ به یک میلیون و ۸۰۰هزار هکتار رسیده است.

خبرگزاری ایسنا از قول عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط‌زیست و منابع طبیعی می‌نویسد: «با این‌که وقتی نصف جنگل را از بین بردیم، دیگر باران نعمت نیست و هر بارش تبدیل به سیل می‌شود، تغییرات اقلیمی باعث شده تا باران معمولی نداشته باشیم، در گذشته حجم مشخصی از باران در طول ۶ماه به زمین می‌نشست اما امروزه این حجم از باران در مدت ۶روز می‌بارد و این امر آسیب‌زا است».(خبرگزاری ایسنا ۱۱آبان ۹۷)

یکی از علل نابودی جنگل‌های شمال کشور به‌دلیل احداث راه‌ها و سد است که بدون مطالعه و کارشناسی دقیق و بدون تبعات تخریبی آنها بر محیط‌زیست صورت می‌گیرد.

برای احداث سد شفارود در گیلان ۶۳هزار هکتار جنگل نابود شد، احداث این سد به بهای نابودی قسمت وسیعی از جنگل‌های هیرکانی بود که در جریان ساختن آن صدها هکتار از بهترین جنگل‌های هیرکانی نابود شد. جنگل‌های نابودشده جنگل‌های بسیار باارزشی بودند که دیگر از هیچ راهی نمی‌توان آنها را احیا کرد.

در دولت احمدی‌نژاد هم استاندار گیلان به‌دستور وزیر جهاد سازندگی با تخریب ۱۲۰هکتار از اراضی جنگلی در منطقه لاکان برای گسترش فضای شهرک صنعتی موافقت کرد.

همچنین دستور تخریب ۱۲۰هکتار از جنگل‌های گیلان برای ساخت یک کارخانه پتروشیمی توسط وزارت جهاد کشاوری صادر شد.

ملاحظه می‌شود که تخریب محیط‌زیست و جنگل‌های شمال کشور عمدتاً توسط نهادها و مهره‌های وابسته به حاکمیت و دولت ضدمردمی انجام می‌گیرد. در این زمینه خبرگزاری ایرنا وابسته به دولت آخوند حسن روحانی در ۵خرداد ۹۴ با عنوان «ناقوس مرگ برای محیط‌زیست مازندران به‌صدا درآمد» نوشت: «بی‌تردید وجود باندها و شرکتهای مافیایی در سازمانها و ارگانهای وابسته به دولت و دیگر تشکیلات شبه‌دولتی که به هیچ‌کجا پاسخگو نیستند و با «کارت سبز‌هایی» که از طرق مختلف و با زد و بندهای پشت‌پرده تهیه کرده‌اند، تاثیر پررنگی در تخریب طبیعت دارد».

بر اساس این سیاست‌های ضدمردمی است که روند تخریب جنگل‌های شمال و عرصه‌های منابع طبیعی این خطه از کشور در حاکمیت آخوندی و به‌خصوص در یک دهه اخیر سیر صعودی داشته است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c0b3a71b-d2b0-4477-b5ee-8957fc20a508"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات