728 x 90

تقسیم تقصیر دیرهنگام، در بحبوحه بحران اقتصادی

بحران اقتصادی
بحران اقتصادی

بحران اقتصادی همه‌جانبه رژیم را فلج کرده است. از یک‌سو پشت «آب‌باریکه» اروپا به‌خاطر تصویب نکردن لوایح چهارگانه مانده و چیزی عایدش نشده است در عین‌حال حلقهٔ تحریم‌ها نیز تنگ‌تر هم شد.

از سوی دیگر فیل اقتصاد مقاومتی هم در مجلس ارتجاع در آمد و کاشف به‌عمل آمد حدود صدهزار میلیارد تومان کمبود پول لابلای مواد بودجه پنهان سازی شده تا چهرهٔ نظام سرخ نشان داده شود.

این شکست دوجانبه به‌صورت یک بحران در درون نظام سرریز شده و هر باند تلاش می‌کند باند رقیب را مسبب این وضعیت جلوه دهد. در جمعه‌بازارهای خامنه‌ای فضاحت بودجه و بحران معیشت مردم بر سر باند روحانی شکسته شد.

 

بودجه‌بندی معیوب

در تهران آخوند ابوترابی فرد بر ناکارآمدی بودجه پیشنهادی دولت تأکید کرد و گفت: «لایحه بودجه‌ای که در حال تصویب هست نگاه کنید ببینیم در این لایحه چند قدم برای کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی برداشته شده است؟ چند قدم برای حمایت از تولید برداشته شده است؟ چند قدم برای کاهش شدت انرژی و مدیریت مصرف برداشته شده است؟».

وی سپس با اشاره به تاثیر تحریم‌های جهانی و بی‌راه‌حلی و فساد درونی رژیم اذعان کرد: «عملکردهای ضعیف اقتصاد کشور را از بیرون و درون دچار چالش ساخته است چالش بیرونی تحریم که در صورت اصلاح مشکل درونی کم‌اثر و حتی بی‌اثر خواهد شد، چالش درونی عبارت است از عیوب ساختاری و ضعفهای مدیریتی است. نگاه به خارج و نه به توان و ظرفیت داخلی، بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن در برآورد مرکز پژوهش‌ها این است که با این ساختار بودجه سال ۹۸ ممکن است حدود صدهزار میلیارد تومان کسری بودجه در این لایحه پنهان باشد».

 

گوشتمان مانده به بلا مبتلا شده

آخوند احمد علم‌الهدی، گماشتهٔ خامنه‌ای در نمایش جمعه مشهد نیز مشابه همین حملات را متوجه دولت روحانی کرد و از او خواست کار را به «دیگران» بدهد که به «شکل جهادی» حل کنند: «خوب شما نمی‌توانید از دیگران کمک بگیرید. دیگران بیایند هم در مدیریت کمکتان کنند هم در اندیشه، مدیریت هم در طرح‌ها کمکتان بکنند. طرح در دست مردم زیاد است که حتی برای مسایل اولیه دچار مشکل بشوند».

علم‌الهدی با انگشت گذاشتن بر ناکارآمدی دولت روحانی افزود: «هی می‌گویند آقا این‌جا گوسفند و قاچاق، ای بابا قاچاق می‌کنند مگر این مرز مملکت دست کیست؟ مگر ارتباطات کشور به کی سپرده شده؟ مگر شما چشم ندارید اینها دارند قاچاق می‌کنند مگر امکانات ندارید که کنترل کنید؟ ستاد مبارزه با قاچاق چه می‌کند که آقای وزیر بیاید عذر بیارد که ما گوشتمان مانده به بلا مبتلا شده گوسفندا را دارند می‌برند. ای بابا یعنی این اظهار ضعف تا اینقدر»؟

آخوند علم‌الهدی در ادامهٔ حملاتی که دلواپسان در بی‌کفایتی روحانی و باندش در دعوای استیضاح طرح کردند افزود: «شما چه کار کردید و چکار می‌کنید یک تکان به خودتان می‌دهید بیشتر مسأله را در قعر این گرداب فرومی‌برید؟!».

 

اذعان به ناتوانی دولت

در مقابل مهره‌های باند روحانی برای در بردن باند خود از صحنه، اوضاع اقتصادی را حاصل عملکرد جناح رقیب دانسته‌اند. مصطفی درایتی، یک مهرهٔ این باند، نوشته است: «طبیعتاً آنچه از وضعیت اقتصادی امروز می‌بینیم، قبل از این‌که حاصل کار دولت باشد، حاصل تاثیرگذاری گسترش تلاش افرادی مثل آقای ذوالنوری است».(روزنامه آرمان ۲اسفند ۹۷)

پیش از این نیز آخوند منتجب‌نیا تقصیر را متوجه خامنه‌ای و عوامل او کرده و نوشته بود: «همه خواص مطلعند که اختیارات رئیس‌جمهور و دولت به ۳۰درصد هم نمی‌رسد».(روزنامه آرمان ۱اسفند ۹۷)

 

به‌رغم این‌که هر باندی تلاش می‌کند باند رقیب را مسئول این وضعیت قلمداد کند اما واقعیت است که این تمامیت نظام آخوندی است که مسبب چنین وضعیتی است. و این وضعیت بیانگر شکست کامل تمامیت نظام در مرحله پایانی عمر ننگینش است.

ناتوانی نظام و در گل ماندن حکومت آخوند حسن روحانی در حل مسایل، آن‌چنان نظام و این حکومت را در قعر گرداب قرار داده است که از کوچک‌ترین مسایل و نیازمندی‌های مردم عاجز است و هر مسأله کوچکی به یک بحران بزرگ تبدیل می‌شود، آن‌چنان‌که می‌بینیم تأمین مسأله گوشت مردم به یک معضل و بحران هم برای مردم و هم برای حاکمیت تبدیل شده است.

 

اوضاع رقت‌بار نظام

اوضاع نظام آخوندی رقت‌بار است.

بارزترین نمونه ورشکستگی کسری صدهزار میلیاردی تومانی بودجه است که آخوند ابوترابی به آن اشاره کرد، یعنی این‌که یک چهارم بودجه سال آینده تأمین نمی‌شود.

این در شرایطی است که یک‌سوم بودجه هم از مالیاتی تأمین می‌شود که دولت روحانی دست در جیب مردم می‌کند و با اخاذی مالیاتی از آنها ۱۵۷ هزار میلیارد تومان مالیات می‌گیرد.

مردمی که رمقی برای آنها باقی نمانده و به اذعان بسیاری از مهره‌ها و رسانه‌های حکومتی گوشت و مرغ از سفره آنان «پرکشیده» و توان خرید این اقلام را که از ضروریات سفره‌هایشان است ندارند.

 

تمامیت نظام در قعر گرداب

به‌رغم این‌که هر باندی تلاش می‌کند باند رقیب را مسئول این وضعیت قلمداد کند اما واقعیت است که این تمامیت نظام آخوندی است که مسبب چنین وضعیتی است. و این وضعیت بیانگر شکست کامل تمامیت نظام در مرحله پایانی عمر ننگینش است.

ناتوانی نظام و در گل ماندن حکومت آخوند حسن روحانی در حل مسایل، آن‌چنان نظام و این حکومت را در قعر گرداب قرار داده است، از کوچک‌ترین مسایل و نیازمندی‌های مردم عاجز است و هر مسأله کوچکی به یک بحران بزرگ تبدیل می‌شود، آن‌چنان‌که می‌بینیم تأمین مسأله گوشت مردم به یک معضل و بحران هم برای مردم و هم برای حاکمیت تبدیل شده است.

واقعیت این است که نظام در قعر بحران سرنگونی قرار گرفته است، به این دلیل است که به‌قول آخوند علم‌الهدی دولت روحانی مسایل را بیشتر در قعر گرداب فرومی‌برد.

در چنین گردابی هر گونه دست‌وپازدن دولت روحانی و تلاش آن برای حل مسایل، به‌مثابه تلاش غریقی می‌ماند که در گرداب فرورفته است و برای نجات دست و پا می‌زند و به هر خس و خاشاکی متوسل می‌شود، اما در نهایت از گرداب رها نمی‌شود و غرق می‌شود و تقسیم تقصیر چیزی را در معادله سرنگونی نظام تغییر نمی‌دهد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9f40b129-bc54-4744-9201-f0dba222e97b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات