728 x 90

خامنه‌ای، بوی گندم و بوی دلار!

خامنه ای بوی گندم و دلار
خامنه ای بوی گندم و دلار

هیستری دلارخواری خامنه‌ای به نقاط حساسی رسیده است.

خامنه‌ای در حالی که وضعیت معیشتی مردم را روزبه‌روز تحلیل می‌برد، همزمان تلاش می‌کند از زیر سنگ هم شده دلار پیدا کرده تا حتی یک دلار از دستمزد مزدوران برون‌مرزی‌اش کم نشود!

به همین علت در حالی‌که به‌گفته مقامات وزارت کشاورزی، ذخیره گندم کشور در وضعیت خیلی خوب قرار دارد اما؛

  • از یک‌سو پیوسته به قیمت آرد و نان اضافه می‌شود.
  • و از سوی دیگر گندم مرغوب و ارزان ایرانی به عراق و دیگر کشورها صادر می‌گردد، امری که می‌تواند به بحران غذایی منجر گردد.

سایت حکومتی اقتصاد آنلاین روز ۱۹تیر ۹۸در گزارشی خبر از قاچاق گندم به عراق داد و نوشت قیمت گندم در ایران و عراق یک اختلاف دو هزار تومانی (درهر کیلو!) دارد، البته هنگامی که گزارش با دقت خوانده شود روشن می‌گردد که اختلاف قیمت گندم در ایران و عراق گاه تا سه هزار تومان در هر کیلو می‌باشد!

 

قیمت گندم در ایران

قیمتی که دولت روحانی برای خرید گندم از کشاورزان هموطن تعیین کرده از قرار هر کیلو هزار و هفتصد تومان است. کشاورزان از فروش گندمی که برای آنها بسا بیشتر از این قیمت خرج برداشته، خودداری کرده و به گزارش همین سایت حکومتی ترجیح می‌دهند محصولشان را انبار کنند تا یا به قیمت اقتصادی بفروشند یا برای مصارف و مخارج خود در تبادلات پایاپای و کاشت سال بعد نگهدارند!

دیگر سایتها و رسانه‌های حکومتی نیز قیمت تعیین شده دولتی برای خرید گندم از کشاورزان هموطن را همین عدد یعنی کیلویی ۱۷۰۰تومان ذکر کرده‌اند (نگاه کنید به سایت حکومتی خبرپو ۱۹تیر ۹۸)

این سایت در مطلبی در همین باره نوشته است: «با وجود نوسان شدید نرخ ارز و افزایش هزینه‌های تولید، شورای اقتصاد با بی‌توجهی به تصمیم وزارت جهاد کشاورزی، نرخ خرید تضمینی هر کیلو گندم برای سال زراعی ۹۸-۹۷را یک‌هزار و ۷۰۰تومان اعلام کرد که این امر واکنش‌های متعددی را در برداشت».

 

وضعیت خوب برداشت گندم در سال ۹۸

وضعیت برداشت گندم در سال جاری به‌رغم تمامی سیلاب‌های ویرانگر و نابودی بخش اعظم محصولات گندم و جو در خوزستان که یکی از مهم‌ترین مزارع گندم کشور است، باز هم به استناد گزارش همین سایت و گواهی مقامات مسئول در استان خوزستان خوب است.

این سایت نوشته: «خوشبختانه به‌دلیل ریزش بارانهای بهاری، محصول گندم در سال جاری دو برابر سال گذشته است».

 

قیمت گندم در عراق

باز هم به‌نوشته سایت اقتصاد آنلاین قیمت گندم به‌ویژه گندم ایرانی که مرغوب بوده و نام نیکی در عراق دارد، در عراق از هر کیلو دو هزار و هفتصد تومان تا چهار هزار‌و‌پانصد تومان در نوسان است.

 

مشکلات گندم‌کاران ایرانی

علیقلی ایمانی نایب‌رئیس بنیاد توانمند سازی گندم‌کاران به سایت حکومتی خبرپو می‌گوید:‌ « دولت در قیمت‌گذاری خرید تضمینی گندم در حق کشاورزان ظلم کرده است، با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و افزایش هزینه‌های تولید باید سود منطقی برای کشاورزان به‌منظور پایداری تولید در نظر گرفته شود».

همین فرد دست‌اندرکار می‌گوید: «تعیین نرخ خرید گندم در نیمه دوم سال از الان کاری نادرست است چرا که تورم بخش کشاورزی از تورمی که دولت اعلام می‌کند بالاتر است به همین علت اگر برای سال زراعی جدید نرخ خرید تضمینی گندم بر مبنای حداقل تورم محاسبه نشود، خودکفایی این محصول در معرض خطر قرار می‌گیرد».

 

خرید گندم کشاورز ایرانی توسط دولت، زیر قیمت تمام شده برای کشاورز!

از سوی دیگر فردی به اسم محمد شفیع ملک‌زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی به همان سایت حکومتی خبرپو (۱۹تیر ۹۸) می‌گوید:‌« در شرایطی که نرخ خرید تضمینی هر کیلو گندم مطابق با هزینه‌های تولید از کشاورزان باید حداقل ۲هزار تومان باشد، اما دولت یک‌هزار و ۷۰۰تومان بابت خرید هر کیلو گندم پرداخت می‌کند که با احتساب هزینه حمل‌ و نقل و افتهایی که در نظر گرفته شده است، عملاً این مبلغ به دست کشاورزان نمی‌رسد».

وی افزود: «اگر مسئولان دولتی تجدید نظری در نرخ اعمال نکنند، با وجود شرایط مساعد تولید نسبت به سال گذشته، بخش قابل توجهی از گندم تولیدی در جا‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد»!

 

افزایش ۱۰۰تا ۳۰۰درصدی هزینه تولید گندم

از سوی دیگر رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی از افزایش ۱۰۰تا ۳۰۰درصدی هزینه‌های تولید خبر داده و می‌گوید:

« با وجود افزایش هزینه‌های تولید از جمله ماشین‌آلات، سموم، انواع کود، حمل و نقل، هزینه‌های کارگری و … نمی‌توان انتظار داشت که کشاورزان کمتر از قیمت تمام شده یا حداقل با ۱۰درصد سود تولید خود را در بازار عرضه کنند. به‌عنوان مثال قیمت ترأکتور از ۱۷۰به ۸۵۰میلیون تومان، یک جفت لاستیک ترأکتور از ۹به ۲۸میلیون و یک لیتر «سم» از ۳۰به ۹۰هزار تومان افزایش یافته است».

 

اقتصاد مقاومتی کشاورزان در مقابله با اقتصاد مقاومتی خامنه‌ای‌!

سایت تروریستی تسنیم روز ۲آذر ۹۷در مطلبی مشابه و در جریان خالی‌کردن زیرپای باند رقیب می‌نویسد: «قیمت جهانی بیش از ۴۰۰۰تومان است! اما قیمت هر کیلو گندم برای خریداری از کشاورز ۱۴۷۰تومان اعلام می‌شود»!

از سوی دیگر قیمت همین گندم ایرانی در عراق تا کیلویی ۴۵۰۰تومان هم به فروش می‌رسد! روشن است که کشاورز محروم ایرانی (که حتی توان فروش گندم خود به بازارهای نزدیک‌ترین شهرهای مجاور روستایش را ندارد) مطلقاً توان صادر کردن گندم به عراق را ندارد و آن که این کار را می‌کند همان کسانی هستند که توان خرید و جمع‌آوری و دپو کردن گندم در سیلوها و بسته‌بندی و صادرات آن به کشور مجاور بدون دردسر‌های قانونی را دارد که نهادی جز سپاه پاسداران نیست.

خامنه‌ای دنبال پیدا کردن دلار به هر قیمت است و اکنون به انبان گندم کشاورزان زده است و کشاورزان نیز همان‌گونه که گندم و خانمان خود را از چنگ مغول‌ها نجات دادند، محصول خود را چشم خامنه‌ای پنهان کرده‌اند. بی‌سبب نیست که دبیر اجرایی بنیاد ملی گندم‌کاران (خان محمدی) می‌گوید: «اگر دولت تجدید نظری در نرخ خرید تضمینی اعمال کند، ظرف یک هفته حداقل یک میلیون تن گندم ذخیره در انبار‌ها به مراکز دولتی تحویل داده می‌شود».

همین شخص می‌گوید: «با وجود شرایط مساعد تولید، امسال برآورد شده بود که خرید گندم به بیش از ۱۲میلیون تن برسد (اما) به سبب امتناع کشاورزان در عرضه، بنا‌ به دلایل مختلف بعید است که این میزان محقق شود(منبع: سایت حکومتی خبرپو).

به این می‌گویند اقتصاد مقاومتی به زبان کشاورزان.

 

تجار حکومتی چه می‌کنند؟

خوب است بدانیم مشابه همین اعداد و ارقام را روزنامه فاشیستی جوان ۱۹تیر ۹۸نیز از قول همین مقامات و دست‌اندر کاران حکومتی منتشر کرده و در پایان به نکته‌یی اشاره نموده که عبرت روزگار است. این رسانه وابسته به بسیج نوشته است:

«به هر حال شاید واردات گندم با ارز ۱۰هزار تومانی برای آقایان محترم راحت و به صرفه باشد»!

معنی و مفهوم نوشته این روزنامه پاسداران نشان این است که راه‌کار ولایی نهایتاً این است که:

اولا گندم مرغوب تولید داخله را به زیر قیمت خریده و در بازار عراق آن را به دلار تبدیل کنند!

ثانیا گندم مورد نیاز را به قیمتی که باز هم زیر قیمت ایران است، از خارج وارد کرده و همین تتمه کشاورزی داخلی را هم نابود می‌کنند.

این آن چیزی است که این نظام از روز اول برپایی حکومتش تاکنون بر سر اقتصاد و تولید صنعتی و کشاورزی این مملکت آورده است.

آخوندها اگر توانستند گندم مرغوب تولید داخل را به قیمت مفت از کشاورز بی‌پناه ایرانی می‌خرند و آن را در عراق تبدیل به دلار می‌کنند و اگر نتوانستند، با وارد کردن گندم خارجی و خانه‌خراب کردن کشاورز ایرانی، از او انتقام می‌گیرند.

البته به‌شرطی که کشاورز ایرانی همراه با کارگر و دیگر اقشار و طبقات ایران‌زمین بگذارند که این رژیم جان سالم بدر برد و سرنگونش نکنند!

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bf4ac0d0-3084-4b2e-a455-63d51298183a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات