728 x 90

خشک شدن تمامی ۱۱تالاب و دریاچه موجود در استان فارس

خشک شدن تالابها در ایران
خشک شدن تالابها در ایران

یک عضو مجلس ارتجاع وضعیت تالابها در ایران تحت حاکمیت آخوند را بحرانی و اسف‌بار خواند و اعتراف کرد تمامی ۱۱تالاب و دریاچه موجود در استان فارس خشک شده‌اند و از سویی وضعیت سایر تالابها و دریاچه‌های کشور مانند گاوخونی، هورالعظیم، هامون، جازموریان به هیچ‌وجه مطلوب نیست. علی اکبری دست اندازی به طبیعت را عامل مؤثر خشکی بیش از ۷۰درصدی تالابها و از بین رفتن ۵۰درصدحیات وحش دانست و گفت: دست اندازی به طبیعت محیط‌زیست را به‌شدت آسیب پذیر و شکننده کرده است.

 

علی اکبری شرایط محیط‌زیست را بسیار شکننده خواند و گفت: وضعیت محیط‌زیست کشور به هیچ مطلوب نبوده و عواملی مانند خشکی تالاب ها، روند افزایشی انقراض نسل گونه‌های نادر جانوری و گیاهی، آلودگی دریاها و رودخانه‌ها، شیوع ریزگردها و تشدید آلودگی هوا، بحران آب، پلاستیک و پسماند، کاهش سرانه سبز و پوشش جنگلی، افزایش فرسایش خاک و بیابان زایی دال بر این ادعا است این در حالی است که درک و فهم درستی نسبت به محیط‌زیست نیز وجود نداشته و برخی هنوز به ارزش محیط‌زیست پی نبرده‌اند.

 

 

 

عامل خشک شدن تالابهای استان فارس

عضو مجلس ارتجاع برداشت و بهره‌برداریهای بی‌رویه از محیط‌زیست، کمبود بودجه و امکانات پیشرفته و حاکم بودن فرهنگ غلط نسبت به محیط‌زیست در کشور را در وضعیت نامطلوب محیط‌زیست مؤثر دانست و گفت: "هر چند عوامل طبیعی مانند خشکسالی و کم بارشیها در تخریب محیط‌زیست نقش داشته اما چندان تاثیرگذار نبوده و در حقیقت عوامل انسانی مهمترین عامل تخریب محیط‌زیست کشور بوده و شدت تخریب محیط‌زیست در کشور بسیار نگران‌کننده است به گونه‌ای که در این زمینه از دیگر کشورها پیشی گرفته‌ایم".

 

تولید بنزین غیراستاندارد یکی از عوامل تخریب محیط‌زیست

این عضو مجلس ارتجاع یادآور شد: "متأسفانه با تولید بنزین غیراستاندارد زمینه آلودگی هوا و آب فراهم و از سویی با ورود فاضلابهای شهری و صنعتی حیات دریاها و رودخانه و تالابها در معرض تهدید قرار گرفت و با دست اندازی به طبیعت و قطع درختان و ساخت و سازها و هم‌چنین سدسازیهای غیرکارشناسی نیز مشکلات زیادی در حوزه محیط‌زیست ایجاد شد".

اکبری با اشاره به این‌که دست اندازی به طبیعت باعث خشکی بیش از ۷۰درصد تالابها و از بین رفتن ۵۰درصد حیات وحش شده است، افزود: "متأسفانه وضعیت سایر تالابها و حیات وحش کشور نیز بحرانی است و عوامل انسانی محیط‌زیست را به‌شدت آسیب پذیر کرده است".

وی افزود: "وضعیت تالابهای کشور بسیار اسف‌بار است به گونه‌ای که تمامی ۱۱تالاب و دریاچه موجود در استان فارس خشک شده‌اند و از سویی وضعیت سایر تالابها و دریاچه‌های کشور مانند گاوخونی، هورالعظیم، هامون، جازموریان به هیچ‌وجه مطلوب نیست".

این عضو مجلس ارتجاع اعتراف کرد: "متأسفانه دخالتهایی در مسیر قوانین حوزه محیط‌زیست صورت می‌گیرد که مانع از اجرای قوانین فعلی می‌شود".

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/53f79f8b-8579-4f93-a060-f56a3b05290b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات