728 x 90

درد مشترک باندهای حاکم؛ کابوس تکرار قیام آبان۹۸ - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

تیترهای صفحات اول اغلب روزنامه‌های حکومتی در روز چهارشنبه پنجم آبان، به ماجرای هک پمپ‌بنزینها اختصاص پیدا کرده. به‌رغم این‌که معاون وزیر پیشین ارتباطات رژیم در روزنامه مستقل گفته شبکه رایانه‌یی پمپ‌بنزینها به اینترنت وصل نیست و امکان هک از خارج منتفی است، باز هم اغلب روزنامه‌ها مدعی هک شدن از خارج شده‌اند. همراه با موضوع پمپ‌بنزین فساد حکومتی با اقدام زاکانی شهردار در گماشتن دامادش به‌عنوان مشاور بیرون زده و دو باند مواردی از همدیگه را روی دایره ریخته‌اند. بحران برجام و بن‌بست گفتگوها و چشم‌انداز تنگ‌تر شدن محاصرهٔ رژیم از دیگر موضوعات روزنامه‌های چهارشنبه است که با اذعان به بی‌نتیجه بودن برگزاری اجلاس همسایگان افغانستان توسط رژیم در تهران تابلو ناکامی‌های رژیم در روزنامه‌ها تکمیل شده.

درد مشترک باندهای حاکم؛ کابوس تکرار قیام آبان۹۸

مضمون مشترک روزنامه‌های هر دو باند در مطالب مربوط به هک شدن پمپ‌بنزینها، ابراز وحشت از بروز قیامی مثل آبان۹۸ است.

«پاتک به امید» عنوان مطلب روزنامه فرهیختگان از باند خامنه‌ای است که نوشته: «تعطیلی چند ساعته پمپ‌بنزینهای کشور اتفاقی بود که می‌توانست در آستانه سالگرد آبان ۹۸بار دیگر سبب ایجاد نارضایتی و اعتراضهای عمومی‌شود» .

«ماجرای دیروز تلنگری برای حواس جمعی بیشتر» عنوان مطلب سیاست روز است از باند خامنه‌ای که او هم نوشته: «نسبت دادن این اختلال‌ها به حوادث آبان۹۸ و القا برهم خوردن دوباره فضای اجتماعی و امنیتی ایران محور این رویکرد را تشکیل داده است. این سناریو سازی زمانی آشکارتر می‌شود که طی هفته‌های اخیر این شبکه‌ها به‌ویژه در فضای مجازی با ادعای دلسوز مردم ایران بودن و ابراز همدردی با قربانیان آبان ۹۸ به‌دنبال تحریک احساسات مردم ایران هستند».

روزنامه‌های باند مغلوب هم فراوان از این قبیل هشدارها نسبت به تهدید سرنگونی نظام در بروز قیامی مثل آبان ۹۸ دارند. از جمله اعتماد در مطلبی با عنوان: «افزایشی بی‌اعتمادی به دولتها» نوشته: «برخی نیز فروش بنزین به قیمت آزاد را به نوعی مقدمه‌چینی برای افزایش ناگهانی نرخ بنزین مانند آنچه در آبان۹۸ رخ داد، می‌دانستند؛ اما آنچه حمله سایبری اخیر نشان داد، بی‌اعتمادی مردم به سیاستمداران بود». در ادامه هم تنها راه پیشگیری از قیامهای محتمل را رفتن پای میز مذاکره دانسته و نوشته بهتر است زودتر برویم پای مذاکره و تأکید کرده: «نارضایتی‌ها از گرانی کالاها این روزها به اندازه‌ای زیاد شده که برخی افراد منتظر یک بهانه هستند و چه بهانه‌یی بهتر از این‌که یک‌باره قیمت بنزین افزایش پیدا کند و موجب تنشهای سیاسی و اجتماعی همانند آبان ۹۸ شود».

ترکیدن بادکنک رئیسی و بالا رفتن تهدید انفجار اجتماعی

دروغ‌درمانیهای رئیسی و فسادهای برملا شده از دولتش در گماشتن اقوام و فامیل پاسداران در مناصب حکومتی اغلب بحرانهای اجتماعی اقتصادی را به اذعان به شکست رئیسی و تهدید قیام و سرنگونی سوق داده.

«مشکلات با حضور نظامیان حل نمی‌شود» عنوان مطلبی از باند مغلوب در آرمان است که با اشاره به انباشت پاسداران در کابینه رئیسی هشدار داده است: «هنگامی‌که فشار اقتصادی به مردم بیش از توانایی آنها می‌شود به‌صورت طبیعی این فشارها به اعتراضات خیابانی منجر خواهد شد. هر چه بیشتر به مردم وعده بدهیم و حل کردن مشکلات بنیادین را با تأخیر بیاندازیم به همان اندازه شدت انفجار اجتماعی را بالاتر می‌بریم».

«بی‌تفاوتی شهروندان؛ خشونت پنهان به اوج رسیده» عنوان مطلب جهان صنعت است که نوشته: «دلیل دیگر بی‌تفاوت شدن شهروندان به انبوه خبرهای ناراحت‌کننده این است که به این نتیجه رسیده‌اند که دولتهای ایران هیچ گره‌ای از گره‌های روی هم تلنبار‌ شده را باز نخواهند کرد و باید خودشان دنبال کار خودشان باشند. واقعیت این است که بی‌تفاوتی شهروندان بدترین نوع خشونتی است که می‌توانند نسبت به نهادهای حاکمیتی نشان دهند و با این بی‌تفاوتی می‌خواهند بگویند به آنها امیدی ندارند».

«دولت فراجناحی باند سالار از آب در آمد» عنوان مطلبی است از محمد مهاجری از مهره‌های حکومتی از باند خامنه‌ای یعنی هم‌سو با رئیسی که روزنامه همدلی انعکاس داده است. مهاجری در مورد کابینه رئیسی گفته است: «ایراد آنجایی است که ابراهیم رئیسی ادعا کرد که در دولتم فراجناحی هستم. به اعتقاد من این ادعا در حد یک شوخی است. چیزی به نام فراجناحی در سیاست وجود خارجی ندارد» در ادامه هم افزوده: «سپاه پاسداران، از جمله نهاد‌های امنیتی و نظامی است که امروزه همه به‌خوبی می‌دانند، رابطه نزدیکی با دولت ابراهیم رئیسی دارد.

احمد وحیدی، رستم قاسمی، حسین امیر عبداللهیان، محمدعلی زلفی‌گل، اسماعیل خطیب، محمدرضا قرایی آشتیانی، بهرام عین‌اللهی و عزت‌الله ضرغامی هشت نظامی فعلی و سابق هستند که از سوی ابراهیم رئیسی به‌عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شدند. اگر چه نمی‌توان فامیل‌سالاری را به دولت رئیسی نسبت داد، اما گروه‌سالاری و باندسالاری در آن دیده می‌شود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fee07d80-25ad-431f-a810-a19cc0ce79c0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات