728 x 90

«درصد کوچک» دارا و اکثریت مردم فقیر

مردم در فقر مطلق و آخوندهای دزد و غارتگر
مردم در فقر مطلق و آخوندهای دزد و غارتگر

وضعیت اقتصاد غارت شده کشور توسط سردمداران رژیم به جایی رسیده، که روزبه‌روز تأمین معیشت برای مردم دشوارتر می‌شود طوری که بر اساس اعترافات رسانه‌های حکومتی بیش از ۹۰درصد مردم زیرخط فقر و بیش از ۴۰میلیون زیر خط فقر مطلق هستند.

روزنامه دنیای اقتصاد۲بهمن ۱۴۰۰ نوشت: «اقتصاد ایران در وضعیت دشوار کم‌سابقه‌ای قرار گرفته که وجه بارز آن گسترش فقر و کاهش پیوسته قدرت خرید مردم است».

این در شرایطی است که تورم نیز سرسام‌آور بالا می‌رود، و بر اساس گزارشهای رسمی نرخ سالانه تورم برای هر خانوار شهری و روستایی به ترتیب ۴۱.۸و ٤٥.٨ درصد است (روزنامه ستاره صبح۲بهمن ۱۴۰۰).

البته روشن است که آمارهای رسمی در زمینه گسترش فقر و نرخ تورم کوچک نمایی شده است.

اما همین آمارهای رسمی و کوچک‌نمایی شده نیز بیانگر وضعیت ناهنجار اقتصادی کشور و فلاکت زندگی مردم است.

موضوعی که باعث شده رسانه‌ها و حتی بعضاً مراجع حوزه آخوندی قم هم نسبت به تبعات آن هشدار بدهند.

روزنامه جهان صنعت در این زمینه نوشت: «در ماه‌های گذشته بازنشستگان‌، آموزگاران‌، کارکنان دستگاه قضا‌، سرمایه‌گذاران خرده‌پا در بورس اوراق بهادار تهران هر روز ناراضی‌تر از روز پیش اعتراض خود را به شکل‌های گوناگون نشان می‌دهند. واقعیت این است اگر روندهای اقتصادی به مدار تعادل برنگردند و شاهد ادامه وضعیت موجود در سیاست داخلی و در اقتصاد باشیم نارضایتی گسترده‌تر خواهد شد» (جهان صنعت ۲بهمن ۱۴۰۰).

 

روزنامه همدلی در مورد علت اوضاع نامطلوب شرایط اقتصادی کشور و وضعیت مردم فقیر نوشت: «ریشه بسیاری از نابسامانی‌های کشور را در وضعیت نامطلوب اقتصادی و شکاف عمیق طبقاتی باید جستجو کرد و این شکاف هر روز بیشتر می‌شود؛ درصدی کوچک آن حد، دارند که با داشته‌هایشان تخم هر فسادی را در جامعه می‌گسترانند و درصد بالایی از جامعه با نداری و محرومیت دست به هر خلاف می‌زنند» (همدلی ۲بهمن ۱۴۰۰).

روزنامه آفتاب یزد نیز در مورد فقر مردم وشکاف عمیق طبقاتی و هشدار کارشناسان حکومتی نسبت به آن نوشت: «فقر در خون قشری از جامعه ریشه دوانده و از نسلی به نسل بعد منتقل می‌شود!» و «مردم حیران و سرگردان، فقط به‌دنبال لقمه‌ای نان می‌دوند! اگر بخت با آنها یار باشد شاید بتوانند تا شب که می‌خواهند به خانه بروند یک نان و دو تا تخم‌مرغ بخرند. این است شکاف طبقاتی که جامعه‌شناسان سالهاست درباره آن هشدار می‌دهند اما مسئولان هیچ‌وقت گوششان شنوای آن نیست» (آفتاب یزد ۲۷دی ۱۴۰۰).

 

آخوند جوادی آملی یکی از مراجع حوزه آخوندی در قم مردم فقیر را به کسی تشبیه کرد که تنگدستی او از حد گذشته و «ستون فقراتش شکسته است» و هشدار داد «کسی که ستون فقراتش شکسته است، حرف شنوی از حکومت ندارد» (روزنامه جمهوری اسلامی ۲بهمن ۱۴۰۰).

شکسته شدن ستون فقرات مردم فقیر نتیجه سیاست‌های ضدمردمی است که باعث شده است به‌قول یک کارشناس حکومتی «طی دوره سه ساله بین سالهای ۹۶ و ۹۹ جمعیت زیر خط فقر کشور بیش از ۲برابر افزایش یابد».

در مقابل این جمعیت زیر فقر رفته عناصر غارتگری هستند که درآمدهای گزاف دارند، ضمن این‌که از بابت بالا رفتن نرخ تورم و افزایش قیمت مایحتاج زندگی مردم نیز سودهای بادآورده به جیب می‌زنند و اختلاف درآمد آنها نسبت به توده‌های فقیر نیز به بالاترین حد ممکن رسیده است.

 

این شرایط دهشتناک ایران را در بالاترین رده کشورهای دارای اختلاف طبقاتی قرار داده است. چنان‌چه درآمد قشر اندک وابسته به رژیم دهها و حتی صدها برابر درآمد سایر مردم است.

وقتی که ثروتهای نهادهای وابسته به خامنه‌ای به حدود ۹۵میلیارد دلار بالغ می‌شود، وضعیت غارت و چپاول سردمداران و کارگزاران رژیم نیز مشخص است که چگونه دست‌شان برای چپاول مردم و سیطره‌شان بر اقتصاد کشور باز است.

آنها با چنگ‌اندازی بر اهرم‌های اقتصاد کشور روزبه‌روز مردم بیشتری را به دام فقر گرفتار کرده و درصد بالاتری را به زیر خط خط فقر مطلق می‌رانند

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c8333a96-cbd9-4f19-ba1a-37d6929ceb2c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات