728 x 90

رئیسی جلاد و ۷هزار صفحه راه حل اقتصادی!

افزایش سرسام‌آور قیمتها در دولت آخوند رئيسی
افزایش سرسام‌آور قیمتها در دولت آخوند رئيسی

به نظر نمی‌رسد که حتی یک ایرانی به یاد داشته باشد که در دوران نمایش انتخابات ریاست‌جمهوری در خرداد امسال کمیته اقتصادی (!) شورای هماهنگی ستادهای مردمی (!) ابراهیم رئیسی، نقشه راه اقتصادی (!) دولت مردمی برای تحقق ایران قوی را منتشر کرده بود!

آن روزهای نمایش خیمه‌شب‌بازی که خامنه‌ای با تعدادی جنایتکار در تلویزیون آخوندی به راه انداخته بود، عروسک اصلی نمایش‌اش، دژخیم رئیسی بود که بقیه باز یکنان را با چنان بیانات و افاضاتی مغلوب می‌کرد که همگان را به خنده و تحیر وامی داشت. از جمله اقدامات محیر العقول نامزد ولی‌فقیه در رسانه‌های خودی اعلام وجود هفت هزار صفحه‌یی بود که گفته می‌شد در آن نقشه راه اقتصادی نگاشته شده تا به‌محض دریافت خلعت ریاست‌جمهوری از دست خامنه‌ای فی‌الفور به اجرا گذاشته شود. قرار بود با این نقشهٔ راه تمام معاصی و اشتباهات و انحرافات رؤسای قبلی مغضوب شده که جز نکبت و فساد و رانت‌خواری و فقر و فاقه حاصلی نداشته است دود شده و به هوا برود و هشتاد میلیون ایرانی سرکوب شده و از حیات و زندگی معمول افتاده به سرای امن و آباد برسند. در آن صفحات نوشته شده بود: «... از آذر ماه سال۱۴۰۰ با استقرار کامل مدیریت زنجیره تأمین کالاهای اساسی، نیازهای مردم با اطمینان و قیمت مناسب تأمین خواهد شد. در سال۱۴۰۰ همه قوانین و مقررات شفافیت به‌طور کامل اجرا خواهد شد. از آذر ماه سال۱۴۰۰ برای خانوارهای ۵ دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر می‌شود. در سال۱۴۰۰ نوسانات بورس مدیریت خواهد شد. در سال۱۴۰۰ زمان‌بندی تسویه بدهی‌های دولت به بانکها اعلام خواهد شد. از سال۱۴۰۱ میانگین نرخ رشد اقتصادی بدون نفت و با تأکید بر ارتقای بهره‌وری به بالای ۵درصد خواهد رسید. در خرداد ۱۴۰۱ زمان‌بندی خانه‌دار شدن نیمی از متقاضیان واجد شرایط اعلام خواهد شد. از سال۱۴۰۱ همه مردم دارای کارت سلامت خواهند شد. از سال۱۴۰۱ اعطای تسهیلات بانکی بر اساس اعتبارسنجی انجام شده و فسادهای بانکی و معوقات کاهش خواهد یافت. از سال۱۴۰۱ بودجه‌ریزی عملیاتی (شامل محاسبه هزینه هر فعالیت به‌منظور مدیریت هزینه‌ها) به‌طور دقیق اجرایی خواهد شد. در سال۱۴۰۲ کل نیاز ارزی کشور از طریق صادرات غیرنفتی تأمین خواهد شد. در سال۱۴۰۲ نرخ تورم به کمتر از نصف تورم سال۱۳۹۹ کاهش یافته و در سال‌های بعد به سمت یک رقمی شدن حرکت خواهد کرد. تا سال۱۴۰۴ چهار میلیون واحد مسکونی جدید ساخته خواهد شد. تا سال۱۴۰۴ سهم هزینه مسکن در سبد خانوار به یک‌سوم کاهش خواهد یافت. تا سال۱۴۰۴ چهار میلیون فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد. تا سال۱۴۰۴ وابستگی بودجه به درآمد نفت قطع خواهد شد. ». (خبرگزاری حکومتی ایرنا۲۶خرداد۱۴۰۰).

اگر چه هفت هزار صفحه راه‌حل‌های اقتصادی را در چند جمله خلاصه کردن ناممکن می‌نماید اما همین مقدار هم برای نمره دادن به‌عملکرد رئیسی جلاد به‌نظر کافی‌ست. نگاهی به وضعیت معیشت میلیون‌ها تن از هموطنان که به نان شب محتاج گردیده‌اند، نشان از اجرای بخشی از نقشه راه اقتصادی باند آخوند رئیسی است که فعلاً از نتایج سحر است.

در همان روزگار یخبندان بازی انتخابات دایناسورها، رئیسی آن برنامه کذا را به ۲۰۰ دانشگاه هم فرستاده بود تا نخبگان کشور پیش از مهاجرت و فرار مغزها ببینند چه اعجوبه‌ای می‌خواهد نبض اقتصاد کشور را در دست بگیرد.

از طرف رئیسی دبیرکل شورای عالی جوانان انقلابی کشور (!) نوشته بود: «... با توجه به دغدغه‌های معیشتی مردم و با تکیه بر جهش تولید... امروزه پیچیدگی و مخاطره پذیری فرآیندهای اداره امور کشور... بدین‌وسیله از جنابعالی و تمامی صاحبان علم و اندیشه دعوت می‌نماییم تا با ارائه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود بر غنا و کارآمدی بیشتر برنامه‌های اجرایی آیت‌الله رئیسی که برای اداره کشور با ۸۰ کارشناس زبده در هفت هزار صفحه تهیه و تدوین گردیده است، بیفزایید» (برنا۲۶ اردیبهشت۱۴۰۰)

برنامه ۷هزار صفحه‌یی رئیسی! برگی از دجالیت جلاد

از همان روزهایی که برنامه اقتصادی هفت هزار صفحه‌ای رئیسی مطرح شد باندهای غالب و مغلوب به‌دنبال چند و چون ماجرا رفتند تا ببینند آخوندی که بیش از ۶ کلاس سواد ندارد، چگونه به این هفت هزار صفحه مطلبی که حتی خواندنش وقت زیادی از او می‌گرفت، دست یافته است. بالاخره هم باندی‌هایش تاریخچه موضوع را برملا کردند.

«از ماه‌ها قبل ۸۰نفر از اساتید جوان دانشگاهی در۶ حوزه راهبردی، برنامه‌های تخصصی با توجه به دغدغه‌های معیشتی مردم تدوین نموده تا در اختیار آیت‌الله رئیسی قرار دهند... این خبر در رسانه‌های اصلاح‌طلب به این شکل منعکس شد که مگر ایشان نگفته بود برنامه‌ای از قبل برای ورود به انتخابات ندارد؟ پس چگونه در طول کمتر از یک هفته بعد از ثبت نام، هفت هزار صفحه برنامه تدوین کرده است؟ آیا آیت‌الله رئیسی اولین دروغ انتخاباتی خود را گفته است؟ آیا این هفت هزار صفحه برنامه بلوف است؟ یا این‌که ایشان از مدتها قبل تصمیم نهایی خود را بابت حضور در انتخابات گرفته بود و در این مدت به دروغ می‌گفت که قصدی برای شرکت در انتخابات ندارد؟ اصل داستان چیست؟. ». (بولتن نیوز۲۸ اردیبهشت۱۴۰۰).

هفتاد هزار صفحه چه شد؟

حالا از آن وعده‌های دروغین و مبتذل و نامه پراکنیهای هفت هزار صفحه‌ای مدتها گذشته است و یک قلم قیمت دلار استکبار جهانی که قرار بود هیچ غلطی نکند به بالای ۳۰هزار تومان رسیده است و این نوید به اهالی ایران داده شده است که روزهای بعد این رکورد باز هم شکسته خواهد شد. در آستانه زمستان بیکاری و بی‌پولی و پس از شکست مذاکرات برجامی و ادامه تحریم‌های بین‌المللی، رئیسی و دولتش فعلاً چاره‌ای جز شنیدن طعنه‌ها و تمسخرهای رقبا و دوستان سابق در جنگ قدرت و غارت ندارند.

فرشاد مومنی اقتصاددان (باند مغلوب) گفت: «آقای رئیسی با این مبنا بر سرکار آمدند که هفت هزار صفحه فقط برنامه اقتصادی نوشته‌اند. با این وجود در عمل حتی چند سطر از این هفت هزار صفحه نه موضوعیت دارد و نه کار آیی. از زمان روی کار آمدن دولت جدید ما حتی یک‌بار نیز نشنیدیم که رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی ایشان کوچک‌ترین استنادی به برنامه هفت‌هزارصفحه‌یی بکنند. دولت سیزدهم در زمینه برنامه‌ریزی در ابتدا باید به این فهم (؟!) و بلوغ دست پیدا کند که هیچ اقدام غیربرنامه‌یی قادر به حل و فصل مشکلات کنونی کشور نیست. این مسأله‌ای است که در دولت حسن روحانی نیز وجود داشت و تا آخر دولت نفهمیدند یا نخواستند بفهمند. دولت سیزدهم نیز در همین مسیر قرار گرفته و تا امروز نشانه‌هایی مبنی بر حرکت مبتنی بر برنامه‌ریزی در دولت مشاهده نمی‌شود» (سایت حکومتی اقتصادنیوز۱۵ آذر۱۴۰۰).

وی در ادامه یک لگد دیگری هم به آخوند رئیسی می‌زند که «اگر یک برنامه وجود نداشته باشد که پیوند بین سیاست‌های پولی، تجاری، صنعتی و... را مشخص کند روی هر کدام که دست بگذارید محکوم به شکست هستید. هنگامی‌که یک دولت بدون برنامه قصد داشته باشد مسائل درهم‌تنیده را حل و فصل کند و اراده‌ای نیز برای مواجهه اندیشیده و پیشگیرانه با فساد ندارد نشانه‌های نگران‌کننده‌ای از مسأله تسخیر شدگی نیز خواهید بود. تعداد بحرانها را افزایش می‌دهد و زمان را نیز از بین می‌برد» (همان).

اوضاع اقتصادی ایران در ۱۴۰۰ وخیم‌تر خواهد شد؟

حتی پیش از ورود به سال۱۴۰۰ و آمدن آخوند رئیسی به سر خزانه خالی مملکت، اقتصاددانان از شرایط پیش رو تصویر دلهره‌آوری داشتند. محمودجامساز، استاد اقتصاد در حاکمیت آخوندی در آستانه سال۱۴۰۰ گفته بود: «امروز ۶۰درصد از مردم زیر خط فقر هستند. خط فقر امروز بین ۸ تا ۱۰میلیون تومان عنوان شده و این در حالی است که حقوق کارگران طبق آنچه دولت و مجلس تعیین کردند ۲میلیون و ۸۰۰هزار تومان است. این رقم یعنی آن که شهروندان و کارگران صرفاً می‌توانند زنده بمانند، ولی زندگی نمی‌کنند (انتخاب۱۹ اسفند۱۴۰۰).

واقعیت این است که محصول همین وضعیت غیرقابل تحمل، قیامها و خیزشهای متعددی است که اقشار مختلف مردم و جوانان شورشی در شهرهای گوناگون صورت داده‌اند که آخرین آنها تظاهرات سراسری معلمان و مهمتر قیام دلیرانه مردم اصفهان بود. فعالیت‌هایی که تنها یک هدف دارد و آن رهایی از چنگال خامنه‌ای و رئیسی و پاسداران و تمامیت نظام جنایتکار آخوندی و دستیابی به آزادی است. بنابراین دیگر حتی هفتاد هزار کاغذ آلوده به ننگ و ریا نیز نمی‌تواند در نبرد سرنوشت‌ساز مردم ایران با فاشیسم مذهبی، راه خلاصی در پیش پای دژخیمان بگذارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3456117c-2aa8-4edb-baaf-3aa22d8335a5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات