728 x 90

رودخانه‌های مرده، تالاب‌ها و دریاچه‌های خشک شده!

خشک شدن دریاچه کر
خشک شدن دریاچه کر

در حاکمیت پلید آخوندی رودخانه‌ها می‌میرند، تالابها و دریاچه‌ها خشک می‌شوند، بی‌آبی یک مشکل فراگیر در کشور می‌شود و ریزگردها سراسر کشور را درمی‌نوردد.

بر اثر سیاست‌های غارتگرانه و ضدمردمی این حاکمیت است که امروزه حوضه‌های آبی مهم کشور مثل دریاچه ارومیه، بختگان، گاوخونی، پریشان و دیگر حوضه‌های آبی شرایط بحرانی دارند و بخش زیادی از رودخانه‌های کشور نیز حتی قبل از رسیدن فصل تابستان خشک شده است.

در چنین شرایطی است که اکنون رودخانه‌یی به‌نام کُر که بزرگترین رودخانه استان فارس بوده است دیگر وجود ندارد و دومین آبراه بزرگ کشور خشک شده است. این رودخانه در کنار رود سیوند آب دریاچه بختگان را تأمین می‌کردند.

خشکی این رودخانه در حدی است که یکی از اهالی منطقه می‌گوید این رودخانه حتی رطوبت هم ندارد زیرا حتی «زه‌ آب هم ندارد».

بر اثر خشک شدن این رودخانه هزاران هکتار از برنج‌کاری‌های روستاهای حاشیه آن خشک شد به‌گونه‌یی که یکی از کشاورزان منطقه می‌گوید «۹۰درصد زمینمان خشک شد» و دیگری هم می‌گوید «۱۰۰هکتار از زمینمان خشک شده است».

وضعیت در مناطق اطراف این رودخانه طوری است که به اعتراف تلویزیون حکومتی شیوع بیماری‌های پوستی، مهاجرت و از بین رفتن تنوع زیستی از دیگر پیامدهای خشک شدن این رودخانه‌ است.

نگاهی به موقعیت جغرافیایی رودخانه کر که هزاران سال است آب مناطق مرکزی را تأمین می‌کرده و امروزه به این وضعیت افتاده است عمق این فاجعه زیست‌محیطی را بیشتر نشان می‌دهد.

بنا‌ به‌ گفته کارشناسان اگر رودخانه‌کُر احیا نشود زندگی بیش از ۵۰۰روستا و شهر حاشیه این رودخانه با خطر جدی روبه‌رو خواهد شد و مردم منطقه‌ که تمام امورشان با کشاورزی می‌گذرد از هستی ساقط می‌شوند که این نتیجه سیاست‌های مخرب کارگزاران حکومتی است.

پس از آبگیری سد سیوند و بعد از خشک‌کردن رودخانه کُر و با حفر چاه‌های غیرمجاز(بیش از ۱۰۰۰حلقه چاه عمیق) دریاچه بختگان را نیز خشک کردند، رسوبات نمکی آن به هوا برخاست و باعث آسیب رسیدن به زمین‌های کشاورزی و جنگل‌های منطقه شده‌ است. دریاچه‌ای با ۱۲۰هزار هکتار که‌ به‌دلیل‌ چپاولگری باندهای قدرت و ثروت یعنی سپاه خامنه‌ای به نابودی کشیده شد.

خشک شدن رودخانه کر و دریاچه بختگان و خشک شدن تالاب‌های استان فارس یکی پس از دیگری به اعتراف یک سایت حکومتی «آغازی برای نابودی است» زیرا تالاب‌های این استان یکی پس از دیگری در حال محوشدن هستند.

عامل اصلی خشک شدن رودخانه‌ها وتالاب‌های استان فارس سدسازی‌ها و حفر چاه‌های عمیق بی‌رویه توسط نهادهای غارتگر ضدمردمی است.

در زمینه تاثیر سدها در نابودی تالاب‌ها و منابع آبی استان فارس سایت حکومتی سرپوش ۱۰تیر ۹۷ می‌نویسد: «شاید جالب باشد بدانید که باز هم پای سدسازان در پرونده خشکی تالاب‌های استان فارس در میان است؛ سدهایی که به بهانه مدیریت منابع آبی احداث شدند اما در عمل تیشه به ریشه محیط‌زیست و منابع آبی استان فارس زده‌اند. هم‌اکنون مسولان فارس با سدهایی تقریباً خالی و تالاب‌هایی خشک مواجه هستند».

البته تنها رودخانه‌ها وتالاب‌های استان فارس نیستند که خشک شده و یا در معرض خشک شدن و نابودی قرار دارند، بلکه بیش از ۸۰درصد رودخانه‌ها و تالاب‌های کشور در وضعیت بحرانی و در معرض خطر قرار دارند.

به عبارت دیگر رودخانه‌ها و تالاب‌های خشک‌شده منحصر به استان‌ فارس و یا استان‌های کم‌آب نیستند، بلکه در استان‌هایی نظیر مازنداران و گیلان نیز که پرآب‌ترین استان‌های کشور هستند، این روند وجود دارد.

از جمله این‌که ۲دریاچه معروف در استان مازندران(عباس‌آباد در بهشر و الندان در ساری) خشک شدند.

دریاجه عباس‌آباد نزدیک شهرستان بهشهر می‌باشد که توسط یونسکو به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است و یکی از از دیدنی‌ترین مناظر ایران محسوب می‌شد.

دریاچه الندان نیز در قلب جنگل‌های کیاسر در ساری قرار دارد و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که رو به خشک شدن نهاده و به آرامی در حال تبدیل شدن به زمینی بایر است.

تالاب انزلی در گیلان نیز به‌دلیل رسوب‌گذاری‌های سال‌های اخیر سطح آب آن در حال کاهش و روند خشک شدن را طی می‌کند در حالی که این تالاب یکی از مناطق زیبای کشور به‌حساب می‌رفت.

در این رابطه عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست، با اشاره به خشک شدن ۹۰درصدی تالاب انزلی علت آن را کاهش ورودی آب و تجمع رسوبات ذکر کرد.(خبرگزاری مهر ۱۵تیر ۹۷)

در زمینه خشک شدن تالاب‌های کشور، پیش از این سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد که ۸۰درصد تالاب‌های کشور خشک‌ شده و تالاب‌ها در مناطق خشک و نیمه‌خشک شرایط بحرانی دارند.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست، به نابودی تالاب‌ها در حاکمیت پلید آخوندی اعتراف کرد و در این رابطه گفت: «قبل از انقلاب همه تالاب‌های ما سالم بودند، به‌دلیل سیاست‌های نادرست و رفتار نامناسب با طبیعت تالاب‌های ما بعد از انقلاب نابود شد».(سایت سازمان حفاظت محیط‌زیست ۱۳بهمن ۹۷)

در زمینه وضعیت تالاب‌ها در پیش از حاکمیت آخوندی، کلانتری اذعان کرد: «حدود ۴۰سال پیش یک تالاب و آن هم تالاب "گاوخونی" در معرض تهدید قرار داشت، اما امروز بیشتر تالاب‌های موجود در کشور در معرض تخریب قرار گرفته و نیمه‌جان شده‌اند».(سایت اداره کل حفاظت محیط‌زیست اصفهان ۱۴بهمن ۹۶)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0fb80c98-b86e-409f-b2ec-129230677459"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات