728 x 90

زنان پیشتاز ایران، فرهنگ مقاومت را ارتقا بخشیدند

اجلاس بین‌المللی روز جهانی زن در پاریس...
اجلاس بین‌المللی روز جهانی زن در پاریس...

فیلم «خواهران مگدالن» درباره قربانی شدن ۱۵۵ زن درصومعه (رختشوی خانه) ای به نام مگدالن در ایرلند است. این فیلم سرکوب زنان در جامعه سنتی ایرلند و نقش کلیسا را به نمایش می‌گذارد. فیلم در سال ۱۳۸۱ ساخته شد و در جشنواره ونیز در ایتالیای کاتولیک! برنده جایزه شیر طلایی شد. مضمون روایت، قرائت زن‌ستیزانه افکار ارتجاعی و قدرت گرفته از سلطه روحانیان و پشتیبانی دولت حاکم است. دلیل توجه به این داستان به کشف یک گور دسته‌جمعی در زمینهای این صومعه مربوط بود. در این صومعه قرار بود زنان را با اجبار و آزار و تحقیر به بهشت منتقل کنند! فیلم روایت سرکشی و خروش سه تن از آنان است که تن به اجبار ندادند. سوء‌استفاده از دین و پشت آن قرار گرفتن برای رسیدن به هواها و تمایلاتی که اربابان رختشوی‌خانه دیگران را از آن نهی می‌کنند در فیلم آشکار است. ماجرا در قرون وسطی اتفاق نیفتاده و تا سال‌های اوایل قرن بیستم هم این رختشوی خانه برپا بوده است.

 

زنان آگاه جهان، پشتیبان زنان مقاومت مردم ایران

اجلاس بین‌المللی روز جهانی زن در پاریس با حضور خانم مریم رجوی و شخصیت‌های سیاسی زن از ۲۸کشور جهان برگزار گردید. در این جشن باشکوه که به‌مناسبت روز زن برپا شد. شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی حقوقی و فعالان و مدافعان حقوق زنان از سراسر جهان در کنار خانم مریم رجوی قرار گرفتند تا همبستگی و روحیه خواهرانه خویش را در برابر فاشیسم دینی حاکم بر ایران به جهانیان نشان دهند. هر کدام از این نخبه‌ها و کارآزموده‌ها و مدیران و سیاستمداران مشهور در عرصه مبارزه برای برابری، تجارب و آموخته‌های خود را به اشتراک گذارند.

 

زنان ایرلند همدرد و همراه زنان مقاومت ایران

شخصیت‌های زنی که از کشور ایرلند آمده بودند در سخنرانی‌های خود بار عظیم و طولانی مبارزات زنان ایران را یادآور مبارزات زنان ایرلند خواندند. سناتور ارین مک‌گریهان عضو سنای ایرلند، به‌خوبی و روشنی، نقش، جایگاه و تأثیر مبارزات زنان ایران و به‌ویژه زنان مقاومت به رهبری خانم رجوی را این‌گونه توصیف کرد: «در طول ۴دهه گذشته و تحت رهبری زنان، فرهنگ مقاومت این جنبش را با اپوزیسیون دموکراتیک مجاهدین و ائتلاف گسترده‌تر آن شورای ملی مقاومت ایران تغییر داده و سازماندهی کرده است و امروز شما خانم رجوی به این سنت افتخارآمیز ادامه می‌دهید و الهام‌بخش یک نسل جدید از دختران ایرانی هستید تا آینده کشورشان را در یک جمهوری آزاد و دموکراتیک شکل دهند، عزم شما و رهبری شما الهام‌بخش زنان در سراسر جهان است با چنین الهام و مشعلی برای ایران آزاد و دموکراتیک، زنان اکنون در خط مقدم جنبش اعتراضی و محور کانون‌های‌شورشی هستند که در سراسر ایران گسترش می‌یابند تا رژیم و خفقان و سرکوب و زن‌ستیزی آن‌را در هم بشکنند».

 

حمایت پارلمان و سنای ایرلند از مبارزه مردم ایران با رژیم آخوندی

سال گذشته نیز کنفرانسی با حضور اعضای سنا و پارلمان ایرلند بر گزار شد تا همبستگی با مبارزه مردم و مقاومت ایران برای برقراری یک جمهوری دموکراتیک، آزاد و مبتنی بر جدایی دین و دولت را نشان دهد.

شرکت‌کنندگان در این کنفرانس ضمن تمجید از نقش پیشتاز زنان در قیام سراسری، سرکوب وحشیانه قیام‌کنندگان توسط دیکتاتوری آخوندی را محکوم کردند و دولت ایرلند و اتحادیه اروپا را به‌اتخاذ یک سیاست قاطع علیه رژیم فراخواندند. خانم سناتور ارین مک‌گریهان نیز در این جلسه حضور داشت.

چندی بعد اکثریت نمایندگان مجلس ایرلند شمالی از طرح ۱۰ماده‌ای خانم مریم رجوی حمایت کردند؛ برنامه‌یی که مدافع انتخابات آزاد، آزادی بیان و اجتماعات، لغو مجازات اعدام، برابری زنان و مردان، جدایی دین و دولت، خودمختاری ملیت‌های ایران و یک ایران غیراتمی است.

 

آنان که ارزش مقاومت را به نیکی می‌دانند

مبارزات مردم ایرلند در برابر اشغالگران سابقه‌ای هفتصد ساله دارد. در دوران اخیر و در قرن بیستم این مبارزات به قیمت اسارت، زندان و شکنجه و اعدام بهترین فرزندان مردم ایرلند برپا گردید. نقش زنان آزاده در این نبرد چشمگیر بود. «شورای زنان دوبلین» در تاریخ مقاومت ایرلند ماندگار است. به‌همین خاطر امروز برجسته‌ترین زنان آگاه و پیشرو ایرلندی هم‌چون سایر نمایندگان جنبش برابری در کنار خانم مریم رجوی و مقاومت سترگ و عظیم زنان ایران در برابر فاشیسم دینی قرار گرفته‌اند.

از میدانهای نبرد و زندانها تا رختشوی‌خانه‌های مگدالن و صومعه‌هایی که زنان را در اسارت می‌گرفتند در آن سوی جهان و از نبرد دلاورانه و خونین زنان ایران در نیم قرن گذشته در برابر شاه و شیخ، یک مسیر طولانی و پرفراز و نشیب اما بی‌شک پیروزمندانه، این حقیقت خورشیدگون را نشان می‌دهد که «زنانی که برای آرمان برابری به‌پا خاستند، از خود گذشتند، راه را برای دیگران گشودند و ظهور عصری تازه را نوید دادند».

خانم رجوی گفتند: «در پرتو همین رزم و رنج‌ها و تجربه ۴دهه مبارزه علیه استبداد دینی، امروز در منتهای سرفرازی آمده‌ام بر این حقایق تأکید کنم که «مشارکت فعال و برابر زنان در رهبری سیاسی، لازمه دموکراسی است. رهایی زن، شرط رهایی مرد است. زنان نیروی تغییرند و شکست رژیم ولایت فقیه به‌دست زنان پیشتاز محقق می‌شود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7a6b78b1-7d39-4327-aee0-5539ae7ae957"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات