728 x 90

سرپل‌ذهاب ۲سال پس از زلزله

سرپل ذهاب، ۲سال پس از زلزله
سرپل ذهاب، ۲سال پس از زلزله

می‌گویند با گذر روزگار از یک واقعه، بخش‌هایی از آن و یا همه‌ٔ آن واقعه فراموش می‌شود، رنجها در گذر ایام یا فراموش می‌شوند یا در ذهن و خاطر ما کمرنگ می‌شوند؛ اما وقتی دردی جریان دارد، وقتی زخمی به جای التیام عمق پیدا می‌کند نه تنها فراموش نمی‌شود بلکه هر روز و هر لحظه شرایط را سخت و سخت‌تر می‌کند. ۲سال از زلزله سرپل‌ ذهاب در استان کرمانشاه گذشت! ۲سال گذشت؛ اما در این ۲سال بر مردم سرپل‌ذهاب چه گذشت؟!

آنچه بر مردم زلزله‌زده‌ٔ سرپل‌ ذهاب گذشت، خاطره نشد! زخمی بود که بر پیکر این شهر باقی‌ماند و نه تنها درمان نشد بلکه عمیق‌تر شد! ۲سال پیش زلزله‌ای سرپل‌ ذهاب، بخش‌ها و روستاهای تابعه‌ٔ آن را ویران کرد، از آپارتمانهای بی‌کیفیت مسکن مهر تا خانه‌های خشتی مردم بی‌بضاعت همه فروریختند؛ اما چه کسی به فریاد مردم‌ مصیبت‌زده رسید؟

اگر نبود کمکهای مردمی، فاجعه‌ای بسیار بزرگتر در سرپل‌ ذهاب رخ‌ می‌داد. رژیم دزد آخوندی با سپاه جنایتکار و طلبه‌های مفت‌خورش به جای کمک به مردم، هم‌چون راهزان‌ها به کاروان کمکهای مردمی دست‌برد می‌زدند و کمکهای مردمی را به‌نام خودشان مصادره می‌کردند.

۲سال گذشت! ۲سال پرمشقت با مشکلات فراوان، ۲سال گذشت اما هنوز کانکس‌ها مأمن و مسکن خانواده‌های زلزله‌زده است،‌ در این ۲سال مأموران جنایتکار آخوندی مردم زلزله‌زده را کتک زدند، با گاز اشک‌آور به آنها حمله‌ کردند، کانکس‌هایشان در آتش سوخت و سیل محل سکونت آنها را درنوردید.

یک هموطن زلزله‌زده: «گاز اشک‌آور دارن میزنن توی مردم بعد با آمبولانس مردم بدبخت را دارند از اینجا می‌برن، به‌خاطر این‌که درخواست غذا می‌کنند».

این سؤال به‌طور جدی مقابل چشمان هر انسان آزاده‌ای است: آینده این خانواده‌ها چه می‌شود؟ این مردم چگونه این ۲سال را گذراندند؟

یک هموطن زلزله‌زده: «زمستان هم اینجا بودیم؛ سرما و بدبختی بود.

- اون وقت هیچ قولی داده نشده بهتون؟

- والله هنوز نه تازه الآن این فرمانداری و استانداری جلسه گذاشتند که باید بروید. بریم کجا؟ گفتن باید بروید بیرون شهر، بیرون شهر همه شخصیه و خب زمینهای شخصی که نمی‌گذارند ما وارد بشیم. زمین دولتی هم نیست که برویم داخلش. اینجا هم پارکینگ بیمارستانه و بیمارستان شکایت کرده که برین. نیروی انتظامی هم میاد میگه برین، استانداری میگه برین».

وقتی مقصد سرمایه‌های ملی ما جیب سران رژیم و انگل‌زاده‌های آنها باشد! وقتی درآمد کشور ما خرج ساخت مدرسه و بیمارستان در عراق، لبنان، سوریه، ونزوئلا و کشورهای دیگر بشود! وقتی میلیاردها دلار پول ما تبدیل به موشک و سلاح می‌شود و سرانجام در انبارهای حزب‌الله در لبنان یاحوثی‌ها در یمن انباشت می‌شوند، نتیجه‌ای جز گسترش فقر و تداوم مصیبت در داخل ایران ندارد.

در مهر ۹۸ رژیم آخوندی ۱۶۰تن دارو و تجهیزات به‌صورت مجانی به عراق فرستاد و این داروها را با کمال وقاحت از خیابانهای سرپل‌ ذهاب عبور دادند. در حالی که مردم زلزله‌زده از بی‌دارویی فریادشان بلند بود!

یک هموطن زلزله‌زده: «الآن رفتم می‌خوام پلاتینم در بیاررم الآن این پام کامل لنگه قبل از زلزله تصادف کردم نزدیک ۸۰سانت پام پلاتینه خب با این بچه با این خانواده چکار کنم؟ من خودم جهنم اصلاً خودم، برای خودم مهم نیست، الآن این بچه‌ام که فردا پس‌فردا میان می‌گن آب و برق قطع بکنن ۱۰دقیقه ۱۰دقیقه که نه ۵دقیقه کولر خاموش بشه تبدیل میشه به بخاری این کانکس اصلاً نمی‌دانیم چکار کنیم خدا وکیلی بلاتکلیف موندیم. باور کن که فاضلاب و بهداشت و درمان دیگه برامان مهم نیست؛ فقط جا، جا نداریم. اوضاع هنوز معلوم نیست بعد از یکی دو سال هنوز تکلیف‌مان معلوم نیس. چند بار آمدن برق و آب اینجا رو قطع کردن».

بلای رژیم آخوندی و باندهای دزدش، چندبرابر زلزله برای مردم سرپل‌ ذهاب مصیبت ایجاد کرده، مردم بعد از ۲سال هنوز در چنین وضعیتی زندگی می‌کنند. مردم زلزله‌زده‌ٔ سرپل‌ ذهاب تنها با کمکهای مردمی از حادثه گذشتند و هنگامی که سیل امسال بسیاری از مناطق ایران را دربرگرفت، مردم زلزله‌زده سرپل‌ ذهاب که در کانکس زندگی می‌کردند کمکهای خود را روانه مناطق سیل‌زده کردند. مشکلات مردم ایران به دست توانمند خود مردم حل خواهد شد، ساختن آینده‌ای عاری از هر گونه فقر و نداری نیز با همبستگی و اتحاد مردم حل خواهد شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/adf20cda-0785-494c-be62-f58f5a34e84f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات