728 x 90

یک سفر مفتضح و سنگ روی یخ شدن خامنه‌ای

سفر مفتضح قالیباف به روسیه
سفر مفتضح قالیباف به روسیه

در جریان سفر پاسدار محمدباقر قالیباف رئیس مجلس آخوندی به مسکو عناصر و رسانه‌هایی از باند خامنه‌ای از ملاقات او با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه خبر دادند و در این رابطه تلویزیون شبکه خبر ۱۸بهمن۹۹ خبر داد «رئیس مجلس شورای اسلامی فردا در صدر هیأتی به مسکو سفر می‌کند. محمدباقر قالیباف در این سفر با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و رئیس دومای دولتی روسیه و رئیس شورای عالی امنیت ملی روسیه دیدار می‌کند».

بسیاری از رسانه‌ها و مهره‌های حکومتی هم اهمیت سفر قالیباف به مسکو را ملاقات او با پوتین و تسلیم «پیام مهم» خامنه‌ای به او دانستند.

اما زمانی که مشخص شد پوتین با قالیباف ملاقات نمی‌کند و پیام خامنه‌ای را شخصاً دریافت نمی‌کند، عناصر نزدیک به قالیباف و رسانه‌های وابسته به باند خامنه‌ای برای برای توجیه این آبرو ریزی، مطرح کردند دیدار قالیباف با رئیس‌جمهور روسیه به این دلیل لغو شده که رئیس مجلس ارتجاع پروتکل‌های مربوط به دیدار با رئیس‌جمهور روسیه را نپذیرفته است!

صرف‌نظر از این‌که این دیدار از قبل هماهنگ شده و یا نشده باشد و یا به‌قول محمد مهاجری یکی از عناصر باند خامنه‌ای «بادمجان دور قاب چینهای» قالیباف «برای عکس او با پوتین، تاریخ دیدار را به دروغ جعل می‌کنند. بعد بارها به سفیر روسیه التماس می‌کنند و وقتی "نه" می‌شنوند به دروغ می‌گویند پروتکل روسیه را نپذیرفتیم»، مهم پذیرفته شدن یا پذیرفته نشدن قالیباف توسط توسط پوتین نیست، بلکه به اعتراف رسانه‌ها و مهره‌هایی از حاکمیت مهم بی‌اعتنایی و «توهین» او به نظام است، و بسیار روشن است نظام اسم مستعار خامنه‌ای و پیام او به پوتین است.

 

واقعیت این است اگر رئیس‌جمهور روسیه برای این سفر و برای پیام خامنه‌ای قدر و شان آن‌چنانی قایل بود، علی‌القاعده می‌بایست شخصاً پیام را از رئیس مجلس ارتجاع تحویل می‌گرفت، خصوصاً این‌که به‌نوشته رسانه‌ها و مهره‌های باند خامنه‌ای پیام خامنه‌ای به پوتین «راهبردی» بوده است.

قالیباف نیز در ملاقات با رئیس مجلس روسیه گفت: « پیام مقام معظم رهبری به دولت روسیه در چارچوب روابط راهبردی دو کشور است» (خبرگزاری ایرنا ۲۰بهمن۹۹).

در این زمینه جلال جلالی‌زاده نماینده سابق مجلس ارتجاع به روزنامه آرمان ۲۰بهمن۹۹ گفت: «سفر قالیباف به روسیه نکاتی را آشکار کرده است. اما آن چیزی که در عمل پوتین رخ داده را باید توهین دانست. قالیباف ظاهراً خواست یادآور نامه امام به گورباچف باشد اما عدم‌پذیرش او قطعاً یک نوع بی‌احترامی است».

معنی این گفته این است که پوتین نیز می‌بایست مانند گورباچف که هیات خمینی را پذیرفت و پیام او را دریافت کرد قالیباف را می‌پذیرفت و پیام خامنه‌ای را شخصاً دریافت می‌کرد اما امتناع او از این کار باعث بی‌احترامی به نظام یعنی خامنه‌ای شده است.

مصفطی فلاحت‌پیشه رئیس پیشین کمیسیون امنیت مجلس عدم دریافت پیام خامنه‌ای توسط پوتین را به‌طور مستقیم توهین دانست و گفت: « آنچه مسلم است نفرات اول و مقامات کشورها پیامشان را به‌طور مستقیم به مقام اول کشورهای دیگر تحویل می‌دهند و این اتفاق توهین به ایران است. حتی اگر شخص دیگری پیام را به نماینده پوتین بدهد هم قابل توجیه نیست» (روزنامه جهان صنعت ۲۰بهمن ۹۹).

 

تحویل نگرفتن قالیباف و تحویل نگرفتن پیام خامنه‌ای توسط پوتین در حالی است که رسانه‌ها و مهره‌های باند خامنه‌ای در مورد پیام خامنه‌ای قلم فرسایی کرده و آنرا راهبردی دانسته‌اند.

در این رابطه مهدی محمدی یکی از عناصر باند خامنه‌ای و از مقاله نویسان کیهان در رابطه با این سفر و پیام خامنه‌ای نوشت: «آقای قالیباف در سفر به روسیه حامل پیام مکتوب مهم، تاریخی و دوران‌ساز رهبر انقلاب برای رئیس‌جمهور روسیه است. این نخستین بار در تاریخ روابط دوجانبه است که رهبر معظم انقلاب متنی مکتوب و رسمی حاوی نکات راهبردی تقریباً بی‌سابقه برای آقای پوتین ارسال می‌کنند. تأکید بر این‌که پیام باید دقیقاً در همین زمان، بدون تأخیر و توسط آقای قالیباف به روس‌ها منتقل شود، در عالی‌ترین سطح انجام شده و همه موضوعات دیگر را به حاشیه تبدیل کرده است» (روزنامه شرق ۲۰بهمن۹۹).

قالیباف نیز در مورد تأکید خامنه‌ای بر انجام این سفر گفت: «می‌خواستم سفر را به تأخیر بیاندازم، حضرت آقا گفت نه این سفر به تأخیر نیافتد و فرمودند نکاتی دارم که مکتوب می‌کنم و آن را ببرید» (تلگرام آخرین خبر رژیم ۲۰بهمن۹۹).

به‌رغم این‌که باند خامنه‌ای پیام خامنه‌ای به پوتین و رابطه با روسیه را مهم و راهبردی دانسته، اما عناصر و رسانه‌هایی از نظام با توجه به افتضاح سفر قالیباف و سایر عملکردهای روسیه هشدار داده‌اند.

از جمله این‌که روزنامه حکومتی جهان صنعت ۲۰بهمن۹۹ ضمن این‌که افتضاح سفر قالیباف به مسکو را «سرشکستگی برای کشور (بخوانید نظام) دانسته نوشت: «بنابراین هشداری به مسئولان و مقامات کشورمان می‌دهد که همه سیب‌های خود را در سبد روسیه نچینند چرا که تفکر شرق نشان داده است که نمی‌توان به آن اعتماد زیادی داشت و همیشه در بزنگاهها پشت ایران را خالی کرده‌اند» (روزنامه جهان صنعت ۲۰بهمن ۹۹).

نپذیرفتن رئیس‌جمهور روسیه در شرایطی است که پیش از این نیز در سفر ظریف به مسکو او را نپذیرفت در صورتی که رسانه‌های رژیم پیش از سفر از احتمال دیدار آنها خبر دادند.

برخورد رئیس‌جمهور روسیه با فرستاده خامنه‌ای و پیامش باعث واکنش زیادی در رسانه‌های اجتماعی و در فضای مجازی شد، بسیاری از مردم و کاربران عدم پذیرش قالیباف توسط پوتین را به‌مثابه تحقیر خامنه‌ای و اهمیت ندادن به پیام او دانستند، هم‌چنانکه رسانه‌ها و مهره‌هایی از حاکمیت نیز آنرا باعث سرافکندگی نظام دانستند.

 

در این رابطه روزنامه حکومتی همدلی ۲۰بهمن۹۹ نوشت: «این مسأله که چرا پوتین حاضر به ملاقات با آقای قالیباف نشده، از دو جهت قابل بررسی است. به‌هرحال از یک جهت پوتین برای برقراری ارتباط با جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا و بهتر کردن روابط بین دو کشور سناریو‌هایی را در نظر می‌گیرد. بر این اساس ملاقات با قالیباف شاید خیلی به مصلحت نبوده است. پوتین همواره با کارت ایران در منطقه و در روابطش با کشور‌های قدرتمند دنیا معامله می‌کرده... در اینجا هم شاید به‌علت روابط خارجی روسیه با کشور‌ها و اسراییل این مصلحتها دیده شده است. پوتین به‌هرحال متعهد به امنیت اسراییل است و با کارت ایران همیشه با آمریکا بازی کرده است. منافع خود را در آمریکا در نظر می‌گیرد. من فکر می‌کنم پوتین منافع روسیه را در نظر می‌گیرد و از این‌رو عدم ملاقات با قالیباف نیز در این خصوص ارزیابی می‌شود».

واقعیت هم این است که روسیه همواره در روابطش با رژیم منافع خود را در نظرمی‌گیرد، و هرجا که این رابطه با منافعش در مناطقی از جهان خصوصاً در رابطه با کشورهای قدرتمند اروپایی و آمریکا در تضاد باشد، منافع با این کشورها را اصل می‌گیرد.

زیرا منافع مراودات اقتصادی و سیاسی با این کشورها به‌مراتب بالاتر و بیشتر و از مراودات سیاسی و اقتصادی با رژیم است.

برای مثال تا وقتی که حضور نیروهای رژیم منافع روسیه در سوریه را تأمین می‌کرد، روسیه از این حضور استقبال و استفاده می‌کرد. اما وقتی که دید که منفعت آن به ضررش نمی‌ارزد، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور به صراحت خواهان خروج همه نیروها از سوریه شد.

در زمینه سیاسی نیز به‌رغم التماس و درخواست‌های مقامات دولت روحانی به‌ویژه مقامات وزارت‌خارجه که دو کشور روسیه و ترکیه در تصمیم‌گیریهایشان در مورد سوریه رژیم را به بازی بگیرند، اما آنها به این درخواست رژیم توجه چندانی نمی‌کنند.

هم‌چنانکه روسیه ولایتی فرستاده خامنه‌ای را که در تیرماه ۹۷ برای مذاکره در مورد مسایل سوریه به مسکو سفر کرد، دست به سرکرد.

این در شرایطی بود که ولایتی پس از انجام مذاکره‌ای دو ساعته با رئیس‌جمهور روسیه روی این موضوع تأکید کرد: «رهبری به روابط ایران و روسیه به‌عنوان رابطه راهبردی و استراتژیک از دیرباز نگاه می‌کنند و هم‌چنان این سیاست جمهوری اسلامی ایران تحت اشراف و رهنمودهای رهبری دنبال می‌شود» (خبرگزاری ایسنا ۲۱تیر۹۷).

بی‌دلیل نیست که جهرمی وزیر ارتباطات دولت روحانی در جریان سفر به زنجان رابطه رژیم با روسیه را با رابطه رژیم با آمریکا مقایسه کرد و گفت: «همانگونه که کاخ‌سفید اعتمادی نیست، امید بستن به کاخ کرملین هم راهبرد درستی نیست» (خبرگزاری ایسنا ۲۰بهمن ۹۹).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6c2b3008-eb5c-4652-89c0-4815e399cd27"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات