728 x 90

سیل ویرانگر و مردم متهم به «بی‌احتیاطی»!

سیل و ویرانی در ۱۷ استان کشور
سیل و ویرانی در ۱۷ استان کشور

جاری شدن سیل، ۱۷استان کشور را در معرض سیلابهای ویرانگر قرار داده است، نظام جنایتکار آخوندی مردم را در مقابل این بحران بی‌دفاع گذاشته است.

با این وجود اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران رژیم در مورد فوت‌شد‌گان حادثه سیل گفت: «در مورد فوتیهای این حادثه بی‌احتیاطی‌هایی نیز از سوی خود این افراد رخ داد که به داخل جریان آب سقوط کردند» (خبرگزاری ایسنا ۱۶دی ۱۴۰۰)

مقصر شناختن مردم در حالی است که عملکرد ضدمردمی سردمداران رژیم و مهره‌های آن از جمله خود همین فرد به‌عنوان مسئول مدیریت بحران، عامل اصلی چنین فجایعی است، چرا که از قبل تمهیدات لازم برای مقابله با شرایط بحرانی و آب گرفتگی شهرها و روستاها اتخاذ نکرده‌اند.

 

بی‌عملی دولت ضدمردمی و نهادهای ذیربط مقابله با بحران، در شرایطی است که به اعتراف این مهره حکومتی وقوع سیل از قبل پیش‌بینی شده بود و به‌قول خودش: «غافلگیری یعنی ما از چیزی خبر نداشتیم و ناگهان رخ داد اما در مورد سیل اخیر نمی‌توان گفت غافلگیر شدیم، چرا که از چند روز قبل طبق پیش‌بینی و هشدار هواشناسی احتمال جاری شدن سیل مطرح شده بود» (خبرگزاری ایسنا ۱۶دی ۱۴۰۰).

وقوع سیلاب‌های مخرب در مناطق مختلف کشور به‌دلیل سیاست‌های ضدمردمی حاکمیت آخوندی است، چرا که سالیان است مسیل‌ها و رودخانه‌های کشور لایروبی نشده‌اند، یا مانند شهر شیراز محل عبور سیلاب مسدود شده است.

در۵ فروردین سال۹۸ علت اصلی وقوع سیل در شهر شیراز این بود که پیش از آن شهرداری ضدمردمی دره مجاور دروازه قرآن را که سالیان محل عبور سیلاب بود مسدود کرد، و در نتیجه در این روز به‌خاطر وقوع سیل در این منطقه دست کم ۱۷نفر از مردم بیگناه کشته شدند و آن فاجعه هولناک در شیراز به‌وجود آمد.

در مورد لایروبی نشدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها در استان کرمان روزنامه آفتاب یزد نوشت: «هر چند که استاندار کرمان یک هفته قبل از سیلاب بر لایروبی فوری رودخانه‌ها و بازگشایی دهانه پل‌ها تأکید کرده بود اما میزان بالای بارندگی و عدم لایروبی رودخانه و البته وجود پل‌های غیراستاندارد موجب وارد شدن سیلاب به شهرهای رودبار، قلعه گنج و کهنوج و آب گرفتگی روستاهای جنوب کرمان شد» (آفتاب یزد ۱۵دی ۱۴۰۰).

 

عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون مجلس آخوندی در مورد علت سیلاب‌های اخیر در روستاها و شهرستانها گفت: «از مهمترین عوامل توسعه دامنه خسارات سیل می‌توان به‌وجود کانون‌های جمعیتی فاقد زیرساخت مقابله با سیلاب و تبدیل سریع بارش‌ها به روان‌آب، و هم‌چنین عدم مستندسازی و بکارگیری تجارب حوادث مشابه اشاره نمود» (خبرگزاری مجلس رژیم ۱۴دی ۱۴۰۰).

در جریان وقوع سیلاب عوامل وابسته به نظام از خطرات ناشی از سیل مانند تخریب خانه‌ها و رفتن مال و اموالشان زیر آب محفوظ هستند، و این مردم مناطق روستایی و حاشیه‌نشینان و سایر مردم معمولی شهرها هستند که بیشترین خسارات را متحمل می‌شوند.

در رابطه با وقوع سیل در شهرستان میناب خبرگزاری تسنیم نوشت: «محلات حاشیه‌ای قربانی اصلی سیلاب» شده و «خسارت جدی به منازل و اسباب و اثاثیه مردم» وارد شده است (تسنیم ۱۶دی ۱۴۰۰).

 

یکی دیگر از دلایل خسارت وارده به مردم فقدان حداقل خدمات شهری در بسیاری از شهرهای کشور و فرسودگی بسیاری از خانه‌ها و زیرساختهای شهری است که خانه‌ها فاقد کمترین ایمنی ساختاری هستند.

آری در اثر سیاست‌های ضدمردمی رژیم آخوندی است که سیلاب قسمت عمده‌یی از کشور را فراگرفته و سیلی از سرما، ویرانی و بی‌خانمانی مردم محروم را تحت فشار قرار داده است.

با این حال حاکمیت آخوندی هیچ کمک جدی به آنها نکرده است، چنانکه معین الدین سعیدی یک عضو مجلس ارتجاع از استان سیستان بلوچستان گفت: «دشتیاری و زرآباد را آب برده و برخی از مسئولان تهران نشین را خواب، آن هم خواب زمستانی» (خبرگزاری مجلس ۱۴دی ۱۴۰۰).

مردم در ویدئو کلیپ‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی منشتر شده، با نشان دادن تصاویر عوامل رژیم می‌گویند آنها فقط برای گرفتن فیلم و عکس به مناطق سیل‌زده رفته‌اند تا وانمود کنند به مردم کمک می‌کنند، در حالی که هیچ کمکی به مردم نکرده‌اند.

در جریان جنگ‌وجدال درونی رژیم، عده‌یی از نمایندگان مجلس و رسانه‌های حکومتی ناکارآمدی و بی‌عملی در مقابله با سیل و خسارات آن برجان و مال مردم را ناشی از بی‌تدبیری، سوء‌مدیریت و... می‌نامند.

 

اما ماهیت ضدمردمی نظام غارت و چپاول آخوندی، تخریب محیط‌زیست و سایر مصیبتهایی که بر سر مردم آورده است، باعث ایجاد چنین وضعیت بحرانی برای قسمت عمده‌یی از کشور و مردم شده است.

حاکمیتی که در طول عمر ننگینش بیشترین تلاش را در حفظ موجودیت خود و چپاول مردم کرده است تا خودش را از گزند خشم و خروش مردم در امان نگهدارد.

اما در مقابل مردم را در برابر حوادثی مانند سیل، زلزله، توفان و سایر سوانح طبیعی به‌حال خود رها کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ba6e6784-4f63-4ffa-9bc6-27f473385ba7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات