728 x 90

طوفان افزایش قیمتها و گرانی کمرشکن

گرانی و تورم
گرانی و تورم

امروزه افزایش نرخ اجناس در ایران به حدی است که دیگر واژه گرانی بیانگر این افزایش سرسام‌آور نیست.

قیمتهایی که هر لحظه بالا می‌رود و عملاً بسیاری از اجناس ضروری را نه برای اقشار کم‌درآمد جامعه، بلکه برای طبقه متوسط هم دست‌نیافتنی کرده است.

قیمت مرغ از اوایل امسال تا اوایل آذر ماه بیش از ۳برابر افزایش پیدا کرده و از ۱۲هزار تومان به ۳۶ و حتی ۴۰هزار تومان رسیده است.

قیمت پرتقال ۳برابر، قیمت گوجه فرنگی کیلویی ۲۰هزار تومان و قیمت شیر از هر بطری ۳هزار تومان به ۱۲هزار تومان رسیده است.

اقلام ضروری دیگری مانند نان، سبزیجات، کره، روغن و هرآنچه که مایحتاج سفره مردم است چند برابر گران شده است.

گوشت قرمز به آرزوی مردم فقیر و حتی طبقه متوسط تبدیل شده، و کار به جایی رسیده که مردم به خرید استخوان روی آورده‌اند.

البته رژیم و دولت ضدمردمی روحانی به جای این‌که کاری کنند گوشت ارزان شود و در دسترس مردم باشد، اعلام کردند که دنبال کسانی است که استخوان می‌فروشند تا آنها را دستگیر کنند.!

با وجود گرانی کمرشکن برای مردم خبرگزاری ایلنا گزارش داد بیش از ۷۰درصد از کارگران حداقل بگیر هستند و دیگر قادر به خرید گوشت قرمز و حتی گوشت سفید نیستند، و به اجبار این اقلام را از سبد خرید ماهانه‌شان حذف کرده‌اند. (ایلنا ۲۶آبان ۹۹)

در مهرماه ۹۹ نیز رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی اعلام کرد به‌دلیل بالا بودن قیمت گوشت، فروش گوشت گوسفندی در مناطقی که کم‌درآمد زندگی می‌کنند ۴۰درصد کاهش پیدا کرده است (سایت تجارت نیوز۱۳مهر۹۹).

تعدادی از کارگران به خبرگزاری ایلنا گفتند که ما‌ه‌ها است نتوانسته‌اند برای خانواده‌شان گوشت بخرند و از بین اقلام پروتئینی تنها قادر به خرید تخم‌مرغ هستند (خبرگزاری ایلنا ۲۶آبان ۹۹).

بر اساس اطلاعات مرکز آمار رژیم کاهش خرید مواد غذایی مانند انواع گوشت، برنج، لبنیات و روغن در طبقه متوسط از حدود ۱۰سال پیش شروع شده است و اکنون به اوج خود رسیده است.

این امر به این معنا است که حتی طبقه متوسط هم در تأمین مایحتاج روزانه خودش مشکل دارد، و گرانی‌ها به حدی است که سران رژیم هم مجبورند به آن اعتراف کنند.

علی خامنه‌ای در ملاقات با شورای به‌اصطلاح عالی اقتصاد رژیم گفت حقا معیشت مردم دچار تنگی شده است (سایت خامنه‌ای ۴آذر ۹۹).

گرانی سرسام‌آور و روزافزون مواد مورد نیاز سفره‌های مردم در حالی است که خط فقر به ۱۰میلیون تومان رسیده، و کارگران و حداقل بگیران کمتر از ۲میلیون تومان دستمزد می‌گیرند.

برای لمس واقعی خط فقر کافی است به ۳سال پیش برگشت و قیمت‌های دلار، سکه، مسکن و خودرو را با الآن مقایسه کرد.

دلار نسبت به سه سال پیش ۸برابر شده، سکه ۱۸برابر، مسکن۷ برابر و خودرو ۱۰برابر شده است و این در حالی است که درآمد مردم برای خرید کالاها نسبت به سال قبل یک‌سوم شده است.

در این شرایط آخوند حسن روحانی طوری حرف می‌زند که انگار در ایران تحت حاکمیت آخوندها یک رژیم و یک حاکمیت مردمی سرکار است، که تمام مشکلاتش به‌دلیل تحریم‌ها است و با تغییر دولت در آمریکا همه چیز حل می‌شود.

در حالی که در دوران احمدی‌نژاد نزدیک به ۸۰۰میلیارددلار نفت فروخته شد ولی زندگی مردم هر سال بد و بدتر شد.

هاشمی رفسنجانی در جریان جنگ باندی با خامنه‌ای و احمدی‌نژاد اعتراف کرد معلوم نیست ۸۰۰، ۷۰۰میلیارد دلار را چطور خوردند و بردند.

نوبخت و جهانگیری هم به دزدی و حیف و میل ۷۰۰تا۸۰۰ میلیارد دلار اشاره کردند و آنرا تأیید کردند.

در همین سالهای اخیر و در دولت روحانی هم دزدی‌ها آن‌چنان بیداد می‌کند که احسان سلطانی اقتصاددان حکومتی در گفتگو با روزنامه مردم‌سالاری از باند روحانی گفت: «کشور در سال۹۷ و ۹۸ حدود ۱۸۰میلیارد دلار صادرات نفت و کالا داشته است و با وجود تحریم‌ها ۱۰۰میلیارد دلار هم ذخیره ارزی در کشور وجود داشته است. در مقابل رقم واردات کشور در دو سال گذشته با وجود قاچاق و موارد دیگر ۱۰۰میلیارد دلار بوده و مبلغ حدود ۶۰ تا ۸۰میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده است».

این اقتصاددان رژیم در ادامه اظهاراتش گفت با ۲۸۰میلیارد دلار ارز در دو سال گذشته باید می‌توانستیم کشور را به مدت ۵سال اداره کنیم بدون این‌که دچار شوک ارزی شویم. اتفاقاتی که در افزایش قیمت دلار اتفاق افتاده نشان می‌دهد که فساد عظیمی پیرامون صادرات و قیمت ارز شکل گرفته است» (مردم‌سالاری ۶شهریور ۹۹)

نگاهی به دزدی‌های رژیم نشان می‌دهد که عامل اصلی گرانی‌ها چیست؟

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد رژیم در مهرماه ۹۸ گفت در ۱۸ماه گذشته ۶۱میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که از این میزان تنها ۲۷میلیارد دلار آن به کشور برگشته است و ۳۴میلیارد دلار به کشور برنگشته است.

کریمی قدوسی نایب‌رئیس مجلس گفت با دستور کتبی روحانی به ولی‌الله سیف رئیس سابق بانک مرکزی ۳۶. ۱میلیارد دلار ارز از خزانه در اختیار سه باند قاچاق ارز، کالا و مواد مخدر قرار گرفته و به سلیمانیه عراق رفت (خبرگزاری ایرنا ۱۵مهر ۹۸).

سعید لیلاز از عناصر رژیم در آذر ۹۷ گفت در ۱۰ماه گذشته ۳۰میلیارد دلار در شبکه بانکی گم شده است (خبرگزاری ایلنا ۸آذر ۹۹)

یوسفیان ملا از اعضای سابق مجلس ارتجاع هم یک فقره گم شدن ۹میلیارد دلار را افشا کرد. (روزنامه دنیای اقتصاد ۲۰مرداد ۹۷)

این در شرایطی است که دهها و صدها میلیارد دلار هم صرف موشکی، اتمی و جنگ‌افروزی در منطقه می‌شود.

خامنه‌ای برای پروژه موشکی، برای مانور نظامی و ساختن انواع تجهیزات و برای حوثی‌ها در یمن و برای جنگ در سوریه هزینه و پول دارد، اما برای تأمین غذا و نان مردم پول ندارد.

رژیم مدعی است که عامل گرانی‌ها یک عده گرانفروش هستند و باید با آنها برخورد شود، در حالی که عامل گرانی دزدی‌ها، اختلاس ها، تورم وحشتناک و نقدینگی غول آسایی است که باعث آنها رژیم و سیاست‌های چپاولگرانه و ضدمردمی آن است.

نقدینگی در سال۵۸، ۲۵۸میلیارد تومان بود اما اکنون ۲۹۰۰هزار میلیارد تومان و ۱۱۲۴۰برابر شده است.

این افزایش نجومی نقدینگی تورم را به‌شدت بالا برده و بهای آنرا مردم با گرانی از سفره‌ها و جانشان پرداخت کرده‌اند.

راه‌حل این رژیم برای مبارزه با گرانی موجود ایجاد قرارگاه برای تنظیم بازار است! که این خود نشان از وحشت رژیم از خشم گرسنگان و حاشیه‌نشینان دارد.

البته رژیم باید از این لشکر به جان‌ آمده وحشت کند، به اذعان رسانه‌هایش شرایط بحرانی اقتصادی و اجتماعی کشور زمینه مستعدی برای توسعه خشم و نفرت گرسنگان ساخته و خارستان مزرعه خشم همه جا را فرا خواهد گرفت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/55e8a132-6884-49eb-b6b9-5b97a344f77c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات