728 x 90

عقب‌نشینی از حکم اعدام در وحشت از مردم و مجاهدین - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

عقب‌نشینی از حکم اعدام در وحشت از مردم و مجاهدین

در روزنامه‌های حکومتی امروز بن‌بست نظام در زمینه سرکوب و اقتصادی و هم‌چنین انزوای رژیم در قالب بررسی سفرهای نخست‌وزیر عراق و عقب‌نشینی از حکم اعدام سه جوان قیام آبان ۹۸ بیشترین مطالب را به خود اختصاص داده است.

برخی روزنامه‌های حکومتی تلاش کرده‌اند این عقب‌نشینی را به‌مثابه همدلی نظام با مردمی که مخالف این اعدام بودند جا بزنند و برخی واقعیت را با بیان مخدوش خود به زبان آورده‌اند.

روزنامهٔ حکومتی اعتماد به‌نقل از پاسدار الیاس حضرتی عضو پیشین مجلس رژیم در علت عقب‌نشینی از حکم اعدام نوشته است: «در وادی امر و در اولین اظهارنظرهایی که می‌کنند با دشمنان این سرزمین مرزبندی کنند و حساب خود را از طرفداران (مجاهدین) جدا کنند.

(مجاهدین) با سرمایه‌یی هنگفت در کمینند تا مناسبات مردم و مسئولان را تبدیل به‌مناسبتی خصمانه و پر از سوءتفاهم کنند. متأسفانه در این راه بی‌توفیق هم نبوده‌اند و بعضی از فعالان سیاسی دانسته و ندانسته، خو‌استه و نخواسته در ایجاد این سوءتفاهم و دشمنی بی‌تاثیر نبوده‌اند».

جارو شدن از عراق پیام تحولات منطقه به نظام

ابراز نگرانی از پیامدهای سفر نخست‌وزیر عراق به آمریکا و عربستان و سفر سراسیمه ظریف به بغداد محور اصلی اذعان به انزوای منطقه‌یی نظام است.

ستاره صبح در سرمقاله‌اش نوشته است: «اگر مثلثی را ترسیم کنیم که ایران، آمریکا و عربستان سعودی در عراق تشکیل دهند، در این مثلث ضلع مربوط به ایران در حال کوچک‌تر شدن است.

مسأله دیگر این است که عراق به‌هرحال دیر یا زود به دنیای عرب باز خواهد گشت، زیرا منافع این کشور در درازمدت در این است که با عربستان سعودی و شیخ‌نشینهای حاشیه خلیج‌فارس روابط خود را تعمیق و بهبود بخشد

مسأله دیگر این است که به‌نظر می‌رسد ایران به‌تدریج توان و نفوذ خود در عراق را از دست می‌دهد و به‌نظر نمی‌رسد آقای الکاظمی، نخست‌وزیر عراق هم شخصیتی باشد که بخواهد روابط نزدیکی با ایران برقرار کند

می‌توان گفت در آن مثلث قدرتهای خارجی در عراق، ضلع ایران ممکن است نسبت به قبل کوچک‌تر شود».

آرمان هم از بی‌ثمری تقلاهای ظریف خبر داده و نوشته است: «راه‌کاری برای تعامل دوطرفه میان ایران و عربستان کمتر به‌نظر می‌رسد؛ چرا که سعودی‌ها مسلماً زیر بار سیاست‌های ایران نخواهند رفت».

بن‌بستها از همه سو

اعتراف به بن‌بستهای همه‌جانبه همراه با فساد گسترده و ناکارآمدی مضمون مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم است.

آرمان به‌نقل از فاضل میبدی از حوزهٔ قم نوشته است: «مسائل اقتصادی ما ناشی از مسائل سیاسی و مسائل سیاسی هم منبعث از رویکردهای کلان سیاسی دیپلماسی است. تا با دنیا گفتگو نکنیم، مشکل سیاسی ما کامل حل نمی‌شود.

کشوری که تحریم است و رانت اطلاعاتی برای عده‌یی خیلی بالاست، مفسد اقتصادی هم زیاد درست می‌شود.

تا سیاست‌های کلان دیپلماسی را نسبت به دنیا متوازن نکنیم، سیاست‌های کلان اقتصادی بهینه نمی‌شود. با بزن و ببند و بگیر و بالا بردن هزینه هیچ مشکلی حل نمی‌شود».

آفتاب یزد به‌نقل از باهنر سرکردهٔ باندهای وابسته به خامنه‌ای نوشته است: «اگر الآن فکر کنید که مجلس تحویل یک جریان اصول‌گرایی شده و این جریان اصول‌گرایی یک پدرخوانده یا یک مرکز سیاسی یا یک اتاق فکر بیرون داشته باشد و اینها با هم کار می‌کنند، متأسفانه از این خبرها نیست... نماینده‌ها هم یک طرح روشن و مشخصی برای برون‌رفت از این وضعیت ندارند و فکر می‌کنند مهمترین وظیفه‌شان دعوا کردن با دولت است».

جهان صنعت در مطلب طنز خود ضمن اشاره به اظهارات مسخرهٔ معصومه ابتکار مشاور روحانی از جمله نوشته است: «معصومه ابتکار گفت: «زنان در اتریش خواستار برگزاری کنسرت تک‌جنسیتی هستند» و در ادامه افزوده «ابتکار با این‌که سال‌ها پیش با تفنگ به سفارت آمریکا حمله کرده و دیپلمات‌های این سفارت را به مدت ۴۴۴روز گروگان گرفته بود و هم‌اکنون فرزندش در آمریکا مشغول تحصیل و تجارت است، اما تمام وقت خود را صرف تحقیق و تفحص از اتریش و مردمانش می‌کند.

ابتکار معتقد است: مردم اتریش یک سال است که به دولت این کشور فشار می‌آورند تا دلار در این کشور ۲۶هزار تومان شود و دولت بارها به آنها اعلام کرده واحد پول این کشور «یورو» است و نمی‌تواند کاری کند که یک دلار ۲۶هزار تومان شود اما مردم اتریش حالی‌شان نمی‌شود و می‌گویند: ما می‌خواهیم همه چیزمان مثل مردم ایران باشد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b5b1c66c-60f5-4e1d-9839-bc4c93a9c488"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات