728 x 90

فاجعه کرونا و اصرار روحانی بر بازگشایی مدارس

بازگشایی مدارس و کرونا
بازگشایی مدارس و کرونا

رسانه‌های حکومتی روز ۱۵شهریور۹۹ در ساعاتی که هنوز مدارس بازگشایی نشده بودند نسبت به بازگشایی مدارس و خطر ابتلای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها به ویروس کرونا هشدار دادند.

جامعه پزشکی هم پیش از این هشدار داده که بازگشایی مدارس نه تنها باعث ابتلای کودکانی به بیماری کرونا می‌شوند، بلکه آنها این بیماری را نیز به افراد خانواده‌شان منتقل می‌کنند.

رئیس سازمان نظام پزشکی در نامه‌یی به وزیر آموزش و پرورش نوشت: «حضور دانش‌آموزان در مدارس با شرایط خطیر کرونا سازگاری ندارد. اکثر موارد تسری بیماری در دوره بدون علامت است و حضور نداشتن دانش‌آموزان در ایام علامت دار حلال مشکل انتقال بیماری نیست. همه‌ٔ استانهای کشور در شرایط قرمز و هشدار قرار دارند. علت واقعی این تصمیم غیرمنتظره (بازگشایی مدارس) برای مردم مکشوف نیست و امیدوارم علتی خارج از مصالح آموزشی و پرورشی نباشد، ولی هر چه هست با شرایط خطیر بیماری کرونا و سلامت دانش‌آموزان و خانواده آنها سازگاری ندارد و یقینا موجب تحمیل بیماران بیشتر بر جامعه پزشکی، پرستاری و کادر درمان خواهد شد» (سایت شبکه خبر ۱۵شهریور۹۹).

اگر چه که رئیس سازمان نظام پزشکی ابراز امیدواری کرده علت بازگشایی مدارس «خارج از مصالح آموزشی و پرورشی نباشد» واقعیت این است که یک دلیل عمده بر بازگشایی مدارس فشار صاحبان مدارس غیردولتی و لاکچری بر دولت است آن‌چنانکه روزنامه جوان ۱۴ و ۱۵شهریور۹۹در دو مطلب به این موضوع اذعان کرد.

روزنامه وابسته به سپاه (جوان» در شماره ۱۵شهریور ضمن اشاره به بی‌برنامگی وزارت آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس نوشت: «تا آخرین لحظات روز پنجشنبه ۱۳شهریورماه هم سناریوی مشخصی برای بازگشایی مدارس وجود نداشت. اما انگار پشت‌پرده این بازگشایی مدارس به فشار مدارس غیرانتفاعی باز می‌گردد؛ مدارسی که اگر زیر بار آموزش غیر ‌حضوری بروند باید شهریه‌شان را به نصف تقلیل دهند».

تمکین دولت روحانی به فشار مدارس غیرانتفاعی که به اذعان بسیاری از رسانه‌ها و مهره‌های رژیم اساساً متعلق به سردمداران رژیم است، در شرایطی است که بر اساس گزارشهای وزارت بهداشت «از ۳۲استان کشور ۲۷استان در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند. بر اساس آخرین تصمیمات بنا بود تا دانش‌آموزان مناطق قرمز سر کلاس‌های درس حضوری حاضر نشوند، اما این تصمیم یک‌باره تغییر کرد. حالا در حالی که وزیر بهداشت از ایجاد موج تازه‌یی از بیماری کووید۱۹ با برخی بی‌توجهی‌ها ابراز نگرانی می‌کند و رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی از ستاد ملی مبارزه با کرونا خواست از بازگشایی حضوری مدارس در کلیه مناطق کشور جلوگیری کنند، از امروز سال تحصیلی جدید با تأکید بر آموزش حضوری برای بیش از ۱۴میلیون دانش‌آموز آغاز شد».

بازگشایی مدارس و فرستادن کودکان و نوجوانان به کام کرونا، در حالی است که مطلقاً مقدمات کار بازگشایی که بر اساس سلامت دانش‌آموزان با شد از قبل فراهم نشده است.

از جمله این‌که در شرایط کرونایی چگونگی رفت و آمد کودکان به مدارس حل و فصل می‌شود چرا که یکی از تهدیدات اصلی ابتلای آنها از طریق سرویسهای مدارس و وسایل نقلیه عمومی به کرونا است.

آغاز شدن سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس آن هم با زور و فشار مدارس غیردولتی که تعداد آنها در کشور ۱۷هزار مدرسه است در حالی است که به‌نوشته روزنامه رسالت۱۵شهریور خانواده‌ها نگران سلامت کودکانشان هستند و «دیروز یعنی جمعه، بسیاری از والدین، قادر نبودند آسوده‌خاطر بمانند و نسبت به تدابیر مجهول نظام آموزشی و جان فرزندانشان بیمناک نباشند. امروز هم هراس خانواده‌ها از کرونا و کابوس ابتلای فرزندان به ویروس روی‌هم دافعه‌ای ساخته که بعید است سکا‌ندار وزارتخانه آموزش و پرورش از آن بی‌خبر باشد. بسیاری نسبت به بازگشایی مجدد مدارس خوش‌بین نبودند و در آیین گشایش سال تحصیلی جگرگوشه‌هایشان را در خانه قرنطینه کردند. این تنها کاری بود که از دست‌شان برمی‌آمد».

در همین رابطه رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی از ستاد ملی مبارزه با کرونا خواسته از بازگشایی حضوری مدارس در تمامی مناطق کشور جلوگیری کنند. او در نامه سرگشاده‌اش، خطاب به وزیر هشدار داده است که این «دستور» با شرایط حاکم بر همه‌گیری ویروس کرونا و وضعیت «قرمز» بسیاری از مناطق کشور، همخوانی ندارد. «به خطر انداختن جان میلیون‌ها دانش‌آموز و آموزگار و خانواده‌های ایشان، و دخالت در کارشناسی تخصصی نحوه مقابله و مبارزه با بیماری از سوی مسئولان غیرمرتبط با امور بهداشتی می‌تواند در کم‌ترین فاصله زمانی به یک فاجعه انسانی تبدیل شود» (روزنامه رسالت ۱۵شهریور۹۹).

روزنامه وطن امروز۱۵ شهریور ۹۹ هم با اشاره به هشدار جامعه پزشکی در رابطه با بازگشایی مدارس و به خطر افتادن سلامت و جان کودکان به تأکید و «اصرار دولت» برای بازگشایی اعتراض کرده است.

این رسانه حکومتی از قول احمد نادری عضو کمیسیون آموزش مجلس رژیم نوشته است «بازگشایی زود هنگام مدارس و سکوت ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به بی‌برنامگی وزارت آموزش و پرورش در این زمینه معنا‌دار است، کشور اکنون در شرایط سخت کرونایی قرار دارد و خیلی از شهرها وضعیت مطلوبی ندارند، از طرفی مسئولان بهداشتی احتمال موج سوم کرونا را در هفته‌های آینده پیش‌بینی می‌کنند، بنابراین بازگشایی مدارس اقدامی غیرکارشناسانه است و تبعات سختی را به‌دنبال دارد».

با بازگشایی مدارس و ابتلای کودکان و خانواده‌های آنها به بیماری کرونا نظام درمان کشور دارای ظرفیت و امکانات لازم برای چنین شرایطی نیست.

ضمنا وضعیت مدارس کشور که بسیاری از آنها فرسوده و از دور خارج شده است دارای هیچ‌یک از استانداردهای لازم برای آموزش نیست.

در مناطق محروم بسیاری از دانش‌آموزان در مدارس کپری و حتی چادر مجبور به تحصیل هستند، ضمن این‌که خانواده‌های آنها قادر به تهیه اولیه‌ترین امکانات بهداشتی نظیر ماسک و ماده ضد عفونی کننده برای جلوگیری از مبتلا شدن کودکانشان به بیماری نیستند.

مسعود مردانی عضو کمیته حکومتی ستاد ملی مبارزه با کرونا هم تأکید کرد که مدارس باید آخرین مکان برای بازگشایی آن هم پس از پایان اپیدمی باشند.

روحانی در شرایطی مدارس کشور را بازگشایی می‌کند و جان کودکان و والدین آنها را به خطر می‌اندازد، که برای حفظ جانش خودش چند روز پیش برای معرفی وزیرش به مجلس رژیم در مجلس حاضر نشد و برای افتتاح سال تحصیلی جدید هم که این همه دانش‌آموز را به میدان مین کرونا فرستاده به‌صورت مجازی اقدام کرد.

در پاسخ به اعتراض اعضای مجلس ارتجاع نسبت به عدم حضور او در مجلس برای معرفی وزیر، استدلال دولت روحانی این بود که عدم حضور او در مجلس به دستور ستات مبارزه با کرونا بوده است.

اما اکنون که جامعه پزشکی کشور و حتی اعضایی از ستاد مبارزه با کرونا با بازگشایی مدارس مخالفت می‌کنند، وزارت آموزش و پرورش اقدام به بازگشایی مدارس کرد و روحانی از این کار دفاع کرد.

او مخالفان بازگشایی مدارس مورد حمله قرار داد و گفت: «هر کسی که معتقد است آموزش باید تعطیل شود یعنی پیشرفت، رشد و تعالی کشور متوقف شود».

وی شیادانه در حالی‌که بازگشایی مدارس با مخالفت گسترده در درون رژیم روبه‌روست هنگام افتتاح مدارس گفت خیر کسی مخالف بازگشایی نیست ...

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/036eb384-e7c0-42eb-9e0b-26cbcec6c7e6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات