728 x 90

فامیل‌گزینی برای چپاول اموال مردم

انتصابات فامیلی در دولت رئیسی
انتصابات فامیلی در دولت رئیسی

فامیل سالاری و فامیل گزینی در مناصب دولتی توسط دولتهای ضدمردمی نظام آخوندی یکی از رویه‌های مرسوم است.

آخوند رئیسی جلاد به‌رغم ادعاهای قبلی، پس از گرفتن زمام امور حکومت، بلافاصله به کار گرفتن افراد فامیل و آشنایان خود در مناصب حکومتی را شروع کرد.

موضوعی که تاکنون مورد اعتراض رسانه‌ها و مهره‌های حکومتی از جمله تعدادی از اعضای مجلس آخوندی قرار گرفته و طی چند ماه گذشته باعث حرف و حدیث زیادی شده است.

 

آش فامیل‌گزینی و باند‌بازی در گماردن این افراد در مناصب دولتی به حدی شور شده است که به‌نوشته روزنامه شرق: «یک نماینده رسماً می‌گوید استاندار از ما خواسته که برای پست فرمانداری حتماً کسی از اعضای ستاد انتخاباتی را معرفی کنیم! هر روز یک نام یا یک نسبت فامیلی حتی در سطوح پایین مدیریتی روی خط خبر می‌رود و شگفتی‌ساز می‌شود. اگر انتصابات فامیلی که این روزها به داماد و مادر زن رسیده است، انتصابات عجیب و غیرمرتبط مانند مورد مشهور علی‌عسگری، رئیس سابق صدا و سیما، بر مدیریت بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی، حضور پررنگ فارغ‌التحصیلان یک دانشگاه خاص و سمت‌های مهم سیاسی مدیریتی که رقبا، یک به یک پس از پایان کارزار انتخابات گرفتند، نامش تقسیم غنائم نیست، پس چیست؟» (شرق ۲۶دی ۱۴۰۰).

منظور از حضور پر رنگ فارغ‌التحصیلان یک دانشگاه خاص، عناصری هستند که در دانشگاه موسوم به امام صادق تحصیل کرده‌اند. از جمله:

علی باقری کنی برادر داماد خامنه‌ای به‌عنوان معاون سیاسی وزارت‌خارجه، حجت عبدالملکی وزیر کار، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، محمد حسینی معاون رئیسی در امور مجلس، وحید یامین‌پور معاون وزیر ورزش، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیسی، علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی، پیمان جبلی گماشته خامنه‌ای در صدا و سیمای آخوندی به‌عنوان رئیس آن و میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی و... .

 

این دانشگاه وابسته به تیول خاندان کنی و آخوند محمد باقر باقری پدر زن پسر خامنه‌ای و پدر علی باقری کنی است.

مدیریت این دانشگاه غیرمعتبر نیز با آخوند میرلوحی همسر دختر آخوند محمدرضا مهدوی کنی برادر محمد باقر کنی و رئیس سابق مجلس خبرگان و از اعضای مؤسس این دانشگاه است.

رئیسی کسانی را صرفاً به‌دلیل این‌که هم‌باندی‌اش هستند به کار گمارده که در دانشگاه غیرمعتبر موسوم به امام صادق تحصیل کرده که به‌گفته یکی از اعضای پیشین مجلس ارتجاع «در رده پنجم» قرار دارد» (روزنامه جهان صنعت ۹دی ۱۴۰۰).

فامیل گزینی و باند سالاری دولت رئیسی در حالی است که پیش از گماشته شدن به مقام ریاست‌جمهوری توسط خامنه‌ای، نسبت به ناکارآمدی مدیران وقت که آنها نیز از هم باندی‌های روحانی بودند اعتراض داشت و وعده شایسته‌سالاری و شایسته گزینی در دولتش را داد.

 

از جمله موارد اعتراض انتصابات رئیسی گماشتن علی عسگری به ریاست هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس است که مورد اعتراض آخوند حمید رسایی از باند خامنه‌ای قرار گرفت و در مورد انتصاب او نوشت: «همان کسانی که با لابی پنهان خود، علی عسگری را به ریاست صدا و سیما رساندند و تمام تلاش‌شان را کردند تا اشتباه‌ترین رئیس سازمان صدا و سیما باز هم ابقا شود، همانها او را به هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس رساندند» (روزنامه ستاره صبح ۲۶دی ۱۴۰۰).

این «اشتباه‌ترین رئیس سازمان صدا وسیما» که سابقا یکی از سرکردگان سپاه پاسداران بود را خامنه‌ای برای پیشبرد هر چه بیشتر امر سرکوب و سانسور این سمت برگزید.

البته فامیل گزینی و باند بازی در گماشتن افراد در مناصب حکومتی صرفاً مربوط به عناصر دانه درشت در دولت رئیسی نیست، بلکه کار به جایی رسیده که عناصر میانی و حتی پایینی مقامات حکومتش نیز این رویه را در پیش گرفته است.

روزنامه ستاره صبح نوشت: «جواد حمیدی راوری"، شهردار بجنورد در حکمی مادر همسر خود را به‌عنوان"مشاور امور بانوان و خانواده" در شهرداری بجنورد منصوب کرده است. در انتصابی دیگر پسر علی اصغر خانی نماینده شاهرود در مجلس یازدهم به سمت سرپرست حقوقی وزارت بهداشت منصوب شد» (ستاره صبح ۲۶دی ۱۴۰۰).

 

روزنامه جمهوری اسلامی ۲۵دی ۱۴۰۰ نوشت: «فامیل‌سالاری حالا از برادرها و دامادها عبور کرده و به مادرزن و برادرزن و دخترخاله هم رسیده. از اینها خطرناک‌تر، گسترش انتصابات به گماشتن افراد غیرمتخصص برای تصدی امور کاملاً تخصصی است».

واقعیت این است فامیل گزینی و باند بازی در مناصب حکومتی صرفاً برای چپاول اموال مردم است و ریشه در فساد نهادینه سیاسی و اقتصادی در نظام ولایت دارد. یعنی همان حاکمیت استبداد سیاه ولی‌فقیه، که در این ساختار فاسد سران و مدیران بالای حاکمیت به نسبت نزدیکی خود به کانون قدرت و وابستگی سببی و نسبی به سردمداران حاکمیت و اعضای دولت، عمده منابع ملی را مورد چپاول و سوء‌استفاده قرار می‌دهند و هیچگونه حسابرسی هم و جود ندارد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4efde96e-a7b2-456c-adad-212108158532"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات