728 x 90

فقر و فلاکت روزافزون، ارمغان نظام آخوندی

فقر در ایران
فقر در ایران

در ایران آخوندزده گرانی و تورم هر روز رکورد می‌شکند، صبح روز ششم آبان قیمت شیر ۳۰درصد افزایش پیدا کرد و چند روز پیش از آن نیز قیمت گوشت قرمز جهش پیدا کرد.

سایر مایحتاج مورد نیاز سفره‌های مردم مانند مرغ، تخم‌مرغ نیر روزانه در حال افزایش است و باعث نابسامانی زندگی اکثریت مردم فقیر و به زیرخط فقر رفته شده است.

ریشه این گرانی و فقر و نداری در چیست و اگر ایران جزو ۷کشور ثروتمند جهان است چه عاملی باعث شده مردم این‌طور با فقر و گرانی دست و پنجه نرم کنند؟

با مروری گذرا به بحران اقتصادی و وضعیت بد معیشتی مردم در چند سال اخیر پاسخ این سؤال روشن می‌شود.

از زمان روی کار آمدن دولت روحانی قیمت دلار ۱۰برابر شده و از فروردین امسال تا اواخر مهر۹۹ قیمت دلار بیش از دو برابر شده است، و از دو سال پیش تاکنون قدرت خرید مردم نیز بیش از ۶برابر کاهش پیدا کرده است.

اگر فردی در سال۹۷ دو میلیون تومان درآمد داشته، این درآمد معادل ۵۰۰دلار بوده، اما در این دو سال با در نظر گرفتن ۲۰درصد افزایش حقوق، حقوق دومیلیون تومان به ۲.۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده، که با قیمت دلار ۳۰هزار تومانی ۸۳دلار می‌شود. بنابراین نسبت به درآمد دو سال پیش (۵۰۰دلار) به کمتر از یک ششم کاهش پیدا کرده است.

خط فقر حداقل درآمدی است که می‌تواند یک فرد در طول روز داشته باشد، تا بتواند بدیهی‌ترین و ضروری‌ترین نیازهای خودش را تأمین کند.

بر اساس محاسبات بانک جهانی در سال، ۲۰۱۵، حداقل مطلق شاخص خط فقر روزانه ۱.۹ دلار یعنی معادل ۵۷دلار در ماه است.

با این محاسبه می‌بایست یک خانوار ۳.۵نفره حداقل ماهیانه ۲۰۰دلار یعنی ۶میلیون تومان درآمد داشته باشد، در حالی که این حقوق برای بسیاری از مردم ایران رویا و غیرقابل دسترسی است.

۵۰درصد جمعیت ایران (بیش از ۴۰میلیون نفر) زیر خط فقر مطلق هستند و این جمعیت با استانداردهایی پایین‌تر از استانداردهای آفریقا زندگی می‌کنند. (سایت حکومتی فرارو ۱۸مهر۹۹)

اگر با استانداردهای بانک جهانی محاسبه کنیم جمعیت زیر خط فقر مطلق بسیار بیشتر از این آمار است، طوری که دهک اول درآمدی در ایران که شامل ۸میلیون نفر هستند نمی‌توانند حداقل‌های زندگی خود را تأمین کنند.

مصرف گوشت حتی در دهک دهم که ۸میلیون نفرند و دهک ثروتمند ایران را تشکیل می‌دهند، کاهش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است.

در بقیه دهک‌های درآمدی، از سال۹۰ تا ۹۸ مصرف برنج ۳۴.۷درصد کاهش پیدا کرده، و در این بازه زمانی مصرف گوشت ۵۱درصد و لبنیات ۳۵درصد کاهش داشته است، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در سال۹۹ وضعیت به‌مراتب بدتر است.

در ۹ماهه پایانی سال۹۷ روزانه ۱۰۰۰تن از زباله‌های شهر تهران کم شده است، در تهران ۹هزار تن زباله تولید می‌شد که هزار تن از آن کم شده است، کارشناسان حکومتی دلیل آنرا کاهش مصرف خانوارهای تهرانی ارزیابی کرده‌اند.

به‌گفته محمد شریعتمداری وزیر کار دولت روحانی۶۰میلیون نفر که۷۵درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند مستحق دریافت یارانه هستند و کمک معیشتی دریافت کرده‌اند(خبرگزاری مهر ۶آذر ۹۸).

در مقابل این فقر گسترده در میان مردم سرمایه‌های کشور به روش‌های مختلف به یغما رفته است.

یک مورد آن گفته فرشاد مومنی استاد اقتصاد دانشگاه علامه است که گفت یک بار ۳۳۰میلیارد دلار و یک‌بار ۲۵۰میلیارد دلار ارز از ذخایر استراتژیک نابود شده است (سایت اعتماد آنلاین ۱۶مهر۹۹).

۳۳۰میلیارد دلاری که فرشاد مومنی به نابود شدن آن اشاره کرد برای تثبیت نرخ ارز بوده که هیچگاه تثبیت نشد بلکه گرانی آن جیب و سفره مردم را خالی کرد.

۲۵۰میلیارد دلار مورد اشاره این اقتصاددان حکومتی نیز در زمینه ساخت مسکنهای لوکس به هدر رفته است.

سال ۹۵وزارت مسکن و شهرسازی گزارش داد که ساخت مسکن‌های لوکس پدیده مسکن خالی و نابرابرسازی وحشتناکی ایجاد کرده و۲۵۰میلیارد دلار از سرمایه ملی از این طریق بلا استفاده مانده است.

در این رابطه روزنامه حکومتی سیاست روز به‌نقل از عباس آخوندی وزیر سابق مسکن دولت روحانی نوشت: ««به گفته آخوندی بیشتر خانه‌های خالی واحدهای لوکس و گران قیمت هستند و امکان خرید ندارند و در کنار این ظرف ۵سال ۱۶۰هزار خانه خالی در تهران اضافه شده و اگر یک واحد را حدوداً ۳۵۰میلیون تومان در نظر بگیریم برای دو میلیون واحد خالی ۲۵۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بدون بهره‌وری شده است.

آخوندی معتقد است هزینه‌ای که برای ساخت خانه‌های خالی بیش از دوبرابر کل ارزش بورس است زیرا کل ارزش شرکتها در بورس حدود ۱۱۰میلیارد دلار است این در حالیست که فقط ارزش خانه‌های خالی ۲۵۰میلیون دلار است» (روزنامه سیاست روز ۲۵فروردین ۹۶).

در شرایط کنونی که رژیم می‌گوید دلار و پول ندارم و به این بهانه همه چیز را گران کرده است، اجناس و اقلام لوکس از خارج وارد می‌شود و ارز متعلق به مردم صرف خرید آنها می‌شود، در حالی که هیچ مشکلی از مشکلات معیشتی مردم را حل نمی‌کنند.

یکی دیگر از عملکردهای ضدمردمی رژیم آخوندی وارد کردن ماسک غیراستاندارد از چین در شرایطی است که ماسک یکی از مبرم‌ترین نیازهای مردم در شرایط بحرانی کنونی است.

در این رابطه یکی از تولید کنندگان ماسک به نام حمید رضا رحمتی مدیر شرکت ولا ایده سازان گفت: «وزارت بهداشت باید توضیح بدهد پشت‌پرده ماجرای واردات ماسک‌های تاریخ مصرف گذشته از چین چیست و چه کسی پشت آن است».

او در ادامه اظهار داشت «ما نیاز به واردات ماسک نداریم و نتیجه این واردات بالا رفتن آمار کرونا است و ماسک‌های وارداتی اصلاً ایمنی ندارند» (سایت ۹۰ اقتصادی ۲۱مهر۹۹).

وضعیت نابسامان اقتصادی کنونی و فشار علیه مردم جامعه را به وضعیت انفجاری کشانده است. به اعتراف رسانه‌های رژیم بحران اقتصادی کنونی در وضعیتی است که کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند که طی ماه‌های آینده در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی خروجی این وضعیت چه خواهد بود.

اما با نگاهی به واقعیتها می‌توان گفت خروجی جامعه ملتهب و جوشان فعلی قیامی است که تمامی رسانه‌ها و مقامات رژیم در مورد آن هشدار می‌دهند و صدای تیک تاک آنرا هم شنیده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/606ec5a6-8c30-432d-802a-00e7ae5f138e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات