728 x 90

قیام آبان، همواره در کمین

قیام ایران - آبان۹۸
قیام ایران - آبان۹۸

بیهوده خواهد بود یا بهتر است بگوییم تحریف تاریخ خواهد بود اگر قیام آبان ۹۸ را یک مقطع یا لحظهٔ گذار و اتفاق رخ داده و تمام شده محسوب کنیم. این سخن به همان اندازه غیرعلمی است که تصور کنیم زمین به گرد خورشید نمی‌چرخد یا ذرات سماوی در فضا ثابت هستند. به عبارت گویاتر رودخانه‌یی که هراکلیتوس در آن شنا کرد تا به امروز همان رودخانه باقی مانده است. (۱)

روزنامهٔ رسالت (۶آبان۹۹) وابسته به باند خامنه‌ای در مطلبی با عنوان «سخنی درباره آبان ۹۸؛ فتنه‌ای که در نطفه در آبان ۹۸ خفه شد» می‌خواهد به خود و مخاطبانش و البته سردمداران نظام این دل‌خوش‌کنک را بدهد که همه چیز تمام شد و گذشت. قیام آبان دیگر تکرار نخواهد شد.

اعتراف معکوس به اهمیت قیام آبان

این رسانه به کپی‌برداری ناشیانه از منطق «پدر تاجدار»!، بعد از کلی رطب و یابس بافتن، قیام آبان را بخشی از پازل دولتهای خارجی به‌شمار می‌آورد که به شکست کشیده شده است.

«طرح و توطئه اصلی، خلع‌سلاح ایران، ناامنی و بی‌ثباتی، براندازی و در نهایت جنگ داخلی و تجزیه ایران است. بخش‌هایی از این پازل با فرمول‌های مختلف از سوی دشمنان همواره در حال اجرایی شدن هستند و آبان ۹۸ نیز بخشی از این نقشه بود که با اقتدار جمهوری اسلامی خنثی شد».

منظور از «اقتدار جمهوری اسلامی»!، فرمان صریح خامنه‌ای و حکم تیر او برای شلیک با تیر جنگی به شقیقه و قلب جوانان، زنان و دختران ایرانی است. منظور کشتار بیش از ۱۵۰۰تن از مردم با قساوتی بی‌نظیر ظرف ۵روز در سراسر ایران است. منظور راه‌اندازی حمام خون در ایران همراه با قطع کامل اینترنت حتی قطع شبکهٔ تلفن «همراه اول»، «رایتل»، و «ایران‌سل» و بایکوت اخبار قیام است.

البته نویسندهٔ مطلب، یادش رفته است که در ابتدای نوشتار تحریف‌آمیز خود گفته است که سال۹۸ از مهم‌ترین مقاطع تاریخی حکومت آخوندی است زیرا در این سال تغییرات اساسی [بخوانید لرزه سرنگونی] در راه بود.

آنچه جابه‌جا در این نوشته به چشم می‌خورد اذعان به اهمیت و جایگاه قیام آبان و در نقطهٔ مقابل موقعیت شکننده و لرزان استبداد دینی است.

«مجموعه فشارهای خارجی، ناامنی‌ها در مرزها و درگیریها و توطئه‌ها در خلیج‌فارس در کنار افزایش بی‌محابای قیمت ارز و ایجاد چالشهای اقتصادی و معیشتی، سال۹۸ را به سال ویژه‌یی تبدیل ساخته بود. در میانه همین سال بود که زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین به گوش می‌رسید. موضوعی که در آبان ماه عملی شد و جرقه‌ای شد بر انبار باروتی که از قبل فراهم آمده بود. افزایش قیمت حامل‌های سوخت چندین سال بود که عملی نمی‌شد ولی این مهم در سال۹۸ در اوج مشکلات اقتصادی مردم صورت گرفت» (همان منبع).

قیام آبان لرزهٔ عظیم سرنگونی بر پیکر استبداد

آنچه این رسانه آن را «جرقه‌ای بر انبار باروت از قبل فراهم آمده» می‌نامد، انفجار خشمی است که تنها در دو روز اول قیام در بیش از ۱۰۰شهر بانکها، پمپ بنزین‌ها، حوزه‌های آخوندی و دیگر نمادهای ارتجاع را به آتش کشید. به‌قول آخوند حامد کاشانی، برای رژیم مانند بمب اتم خطرناک بود! (۲)

قیام آبان، قیامی بود با پیام سرنگونی و تأثیری که در سراپای حکومت باقی گذاشت مانند تکانه‌های شدید عملیات فروغ جاویدان در سال۶۷ بود. از این رو حکومت از این قیام به‌عنوان «مرصاد ۲» نام برد. (۳) قیامی که در ابعاد کلان حاکمیت نظام ولایی را به چالش کشید. (۴)

مانند مقطع آتش‌بس و تحمیل صلح در جنگ ایران و عراق به خمینی در سال۶۷، از قیام آبان نیز به‌عنوان جام‌زهر خامنه‌ای یاد شد. (۵)

قیام آبان، آتشفشانی همواره در کمین

عواملی که آن قیام را به‌وجود آورده‌اند، نه تنها از بین نرفته‌اند بلکه بر شدت و حدت آنها افزوده شده است. ۱ـ اگر گرانی ناگهانی بنزین توانست این گدازه افشانی عظیم را در پیکرهٔ سرکوب شدهٔ جامعهٔ ایران سبب شود، اکنون صحبت از قحطی نان و کمبود آب است؛ تا آنجا که مادری به‌دلیل قادر نبودن به تأمین آب برای فرزندانش دست به خودکشی می‌زند. (۶)

۲ـ کانون‌های شورشی به‌عنوان کاتالیزورهای قیام‌ساز و هدایت‌کنندهٔ آن اگر توانستند قیام آبان را به آتشفشانی از خشم انفجاری مردم برای خامنه‌ای و آخوندها تبدیل کنند، اکنون به‌لحاظ کمی و کیفی آماده‌تر از سال۹۸ در میدان حضور دارند.

در نوشتهٔ روزنامهٔ رسالت نیز با زبانی وارونه به نقش آنان اذعان شده است:

«از مدتها قبل کادرهای سازماندهی شده برای سوءاستفاده از محیط نارضایتی و اعتراضات احتمالی در داخل ایران فعال شده بودند. آبان ۹۸ بستری را فراهم ساخت تا این کادرها با تجهیزات نظامی و اسلحه وارد میدان شوند.

در بسیاری از کانون‌های شورش و اعتراض، افراد نشان‌دار و کادرهای تیمی حضور داشتند». (همان)

۳ـ تعارض بین باندهای نظام در مراحل پایانی آن‌چنان شدت و حدت پیدا کرده است که دیگر حتی اصول‌گرایان نیز خط خامنه‌ای را نمی‌خوانند.

۴ـ بنا بر مثالی که از هراکلیتوس آوردیم، نباید تصور کرد که استبداد دینی پس از کشتار بیش از ۱۵۰۰تن از فرزندان این آب و خاک و پس از تمام تحولاتی که قیام آبان خواستگاه آنها بود، در وضعیت سال۹۸ قرار دارد. تکانه‌های شدید آن قیام خونین بر پیکرهٔ استبداد دینی آن را به‌شدت متزلزل کرده است. یک نمونهٔ کوچک آن هلاکت قاسم سلیمانی و از تک و تا افتادن تروریسم صادراتی این رژیم است. (۷) بی‌گمان اگر خون شهیدان آن قیام نبود، استبداد دینی به این درجه از افلاس و حضیض نمی‌رسید.

۵. به نسبت آبان۹۸، امسال رژیم در اوج انزوای منطقه‌ای و بین‌المللی قرار دارد و به‌دلیل تحریم‌ها و خفگی اقتصادی توان پشتیبانی تروریستی از نیروهای نیابتی‌اش در منطقه را کیفاً از دست داده است.

۶... ... .

آبان ادامه دارد

آن قیام آتشین، نامیرا و پایدار، جوان و با نشاط، سرخ‌رو و پر انرژی، با خشم‌هایی بسا سوزان‌تر و انبارهایی از باروت، ارادهٔ خود را صیقل می‌زند. آبان یک استمرار است. متعلق به دیروز نیست. زخمی شده است ولی پلنگ‌وار برای لحظهٔ مناسب پرش، آماده است. ممکن است همین امروز، همین لحظه یا ساعتی بعد و در روزی که قابل تصور نیست با یک جرقه در قامت آتشفشانی مهیب ظاهر شود.

آبان ادامه دارد. آبان در راه است.

پانویس: ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(۱) هراکلیتوس از فیلسوفان ایونیایی دورهٔ پیشاسقراطی است که در ۴۷۵ تا ۵۳۵ ق. م می‌زیسته است. او ثبات و فیکسیسم را در جهان رد می‌کرد و معتقد بود که همه چیز در حال تغییر است؛ جز «لوگوس» (قانون حاکم بر جهان که تضاد نمود اصلی آن است) جملهٔ معروف او این است: «هیچ‌کس نمی‌تواند در یک رودخانه دوبار قدم بگذارد».؛ به همین دلیل او را پایه‌گذار «دیالکتیک» می‌نامند.

(۲) «بعضی وقتها فکر می‌کنم بمب اتم خطرناک است... اتفاقی که این چند روز افتاد از نظر من مثل بمب اتم می‌ماند». (احمد کاشانی. تلویزیون افق رژیم ۲۸آبان ۹۸).

(۳) «ضد انقلاب در خارج از کشور خیال کردند عملیات فروغ جاویدان ۲ را کلید زده‌اند ولی حالا به‌خوبی فهمیدند که در واقع عملیات مرصاد ۲ کلید خورده است». (حسام‌الدین آشنا. خبرگزاری ایرانا ۳۰آبان ۹۸).

(۴) «در یک روز ما ۸۰۰نقطه درگیری داشتیم، ۹۰۰پمپ بنزین در کشور آتش زدند ما روز یکشنبه فقط در تهران ۱۴۷نقطه درگیری داشتیم. در سراسر کشور در یک روز ما ۸۰۰نقطه درگیری داشتیم». (آخوند ذوالنوری. تلویزیون شبکه ۵ رژیم ۳آذر ۹۸)

(۵) «این فتنه اخیر نیز جام‌زهری بود که خامنه‌ای در آن لحظه نوشیدند و اعمال طبعات سنگین آن بر مردم را قطع کردند. (سید محمدمهدی حسینی، نماینده خامنه‌ای در استان البرز. خبرگزاری فارس۳۰آبان ۹۸).

(۶) «شرافت انسانی ایشون از من و آقای اردکانی و از آقای رئیس‌جمهور هم بیشتر بود حاضر به هم‌خوابگی با یک فردی میشه جهت تأمین آب فرزندانش بعداً خودکشی می‌کنه این درد رو آدم به کی بگه؟ به کجا بگه؟» (معین الدین سعیدی از چابهار. ۲۹مهر ۹۹)

(۷) «می‌توان گفت آبان ۹۸، یکی از بسترهای اصلی برای ترور ناجوانمردانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهندس المهدی را در عراق فراهم کرد. کمتر از دو ماه بعد از شورشهای آبان، در دیماه سردار سلیمانی از سوی آمریکا ترور شد و یکی از ستونهای اصلی و قدرتمند نظامی در سپاه قدس به خیل عظیم شهدای انقلاب و جنگ پیوست (رسالت. ۶آبان۹۹).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/87bee94c-cd71-4220-b64b-9be462be39a9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات